KA-4 Rhönlerche in schaal 1:3,5

Ja Ja rustig maar hoor. Je plaatst niet direct een foto en de meisjes hebben direct een knoop in hun panty :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Goed ik ben dus weer een ietsiepietsie opgeschoten:

full

Beetje slecht licht dus dit weekend zal ik buiten eens wat meer foto's maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Fotor: ik heb nog wel meer foto's gemaakt maar moet die nog uploaden. Verder zal ik van de huidige staat nog wat extra foto's maken. Het schiet aardig op zo. Op zich heb ik niet echt een streefdatum maar ik wil wel de gang er een beetje inhouden om daarna aan het volgende project te kunnen beginnen.

Ondertussen ga ik verder met het kielvlak en rudder.

Met betrekking tot de vleugel zit ik met het volgende:
De verkasting van de ligger te hoogte van de vleugelverbinder is deels in orde. Dat gedeelte wordt helemaal met triplex shearwebs ingepakt.
De rest is met kops hard balsa gedaan.
De stijfheid van de vleugels in de lengterichting is nu al heel goed, de vleugel buigt nauwelijks. Wel vind ik de torsiestijfheid nog beperkt.
Het plan voorziet in een indekking met 1,5 mm balsa. Zoals je kan zien zijn er overal hulpribben aanwezig in de D-Box. Wanneer de indekking daarmee verlijmd is zou dat de torsiestijfheid wel moeten verbeteren denk ik. Klopt deze gedachte? Of moet ik indekken met triplex?
Graag jullie mening hierover. Groeten, Maarten

Ondertussen ga ik verder met het kielvlak en rudder.

Het plan voorziet in een indekking met 1,5 mm balsa. Zoals je kan zien zijn er overal hulpribben aanwezig in de D-Box. Wanneer de indekking daarmee verlijmd is zou dat de torsiestijfheid wel moeten verbeteren denk ik. Klopt deze gedachte? Of moet ik indekken met triplex?
Graag jullie mening hierover. Groeten, Maarten

In geen geval man.
Voorwaarde is wel dat je de hardste Balsa 1.5 gebruikt voor je indekking.
Voor mijn indekkingen gebruik ik altijd de hardste Balsa.
Dit genereerd superstijve vleugels.
En geloof me vrij, wanneer je daarbovenop een laagje koverall (met minder kan het ook) spant, dan kan het niet stuk.

Jou project schiet blijkbaar goed op.
Hopelijk kan ik het resultaat eens bewonderen in Pottes ;).

Mvg,
Aurectar

Maarten, je torsiestijfheid neemt enorm toe door het beplanken van de voorkant van de vleugel. Je hebt ook nog eens een vrij dik profiel (hoe dikker het profiel, hoe groter de toename in torsiestijfheid bij het beplanken). Ik zou er niet over in zitten, komt helemaal goed.

Waarom zitten er bij de wortel geen 'extra' neusribben voor de ligger?

Maarten, je torsiestijfheid neemt enorm toe door het beplanken van de voorkant van de vleugel. Je hebt ook nog eens een vrij dik profiel (hoe dikker het profiel, hoe groter de toename in torsiestijfheid bij het beplanken). Ik zou er niet over in zitten, komt helemaal goed.

Waarom zitten er bij de wortel geen 'extra' neusribben voor de ligger?

O k Thanx Ik ben weer gerust, zat mij niet helemaal lekker
Die hulpribben zijn klaar en komen er nog tussen hoor.

Vandaag bezig geweest met het Rudder. Bovenop het Rudder komt een massief stuk balsa welke helemaal in vorm geschuurd moest worden. Dat was een aardige klus. Uiteindelijk moest het toch de kliko in omdat ik niet tevreden was. One of those days.... Morgen dan maar lekker vliegen op de hei

Na een bouwpauze omdat het meer vliegweer was is het tijd om weer aan de slag te gaan. De verkasting van de liggers en de verkasting van de vleugelverbinder is klaar en we gaan beplanken:

rhonlechebeplanking.jpg

@Fotor: yep de vleugels zijn super(torsie)stijf geworden. 1 is helemaal beplankt, de andere 1 kant.
Straks nog 1 kant en dan zit dat deel erop. Door het formaat moesten er aardig wat lassen gemaakt worden. De beplanking heb ik traditioneel aangebracht met spelden en gewichten. Ik had eerst een poging gedaan met de strijkbout maar dat beviel niet. De vleugels schieten aardig op. Ik moet zeggen dat ik veel schik aan het bouwen heb van tekening en kijk al uit naar het volgende project.
Dat zal een Gö1 Wolf worden, zie je ook niet vaak. Eerst deze klus klaren, er zit nog wel wat werk in maar dat geeft niet. Elke keer een stukje en dan komt het vanzelf een keer af.

Ik moet zeggen dat ik veel schik aan het bouwen heb van tekening en kijk al uit naar het volgende project.
Dat zal een Gö1 Wolf worden, zie je ook niet vaak. Eerst deze klus klaren, er zit nog wel wat werk in maar dat geeft niet.

Dat vind ik het toppunt van gedrevenheid! :thumbsup:

Prachtig project! :D

Johannes

Cruciale fase

@Fotor: yep de vleugels zijn super(torsie)stijf geworden. 1 is helemaal beplankt, de andere 1 kant.
Straks nog 1 kant en dan zit dat deel erop.

Welke dikte heeft je beplanking.
Altijd een zeer cruciale fase van de vleugelbouw.
De GO WOLF lijkt wel erg op de Grunau Baby.

Veel succes verder.

Mvg,
Aurectar

Dat vind ik het toppunt van gedrevenheid! :thumbsup:

Prachtig project! :D

Johannes

Dank je Johannes, zelf bouwen blijft toch het leukste ;) Maar goed dat hoef ik je niet uit te leggen. Gisteren tot half een doorgewerkt om de beplanking af te krijgen. Als ik de geest heb kan het maar zo heel hard gaan :D

Welke dikte heeft je beplanking.
Altijd een zeer cruciale fase van de vleugelbouw.
De GO WOLF lijkt wel erg op de Grunau Baby.

Veel succes verder.

Mvg,
Aurectar

Dank u Aurectar, voor de beplanking heb ik zorgvuldig de hardste 1,5 mm balsa geselecteerd. De lassen heb ik primair met dunne Zap CA verlijmd. Vervolgens met houtlijm nagestreken. Omdat ik verschillende delen moest samenvoegen heb ik een soort grote zwaluwstaart verbinding gemaakt. Zal er een foto van maken.

Het klopt dat het aanbrengen van de beplanking een cruciaal moment is. Er kan torsie optreden etc. Ik ben zorgvuldig te werk gegaan, ook omdat er een lichte tipverdraaiing moest worden aangebracht. Inderdaad een bepalend moment in de bouw. De hechting van de beplanking op alle ribben is goed gelukt.

Het klopt dat de Wolf lijkt op de Grunau Baby. Toch net een tikje anders. Deze wordt wel een slag groter dan mijn Grunau Baby. Als alternatief heb ik ook gedacht aan een Grunau Baby in 1/3. Dat klinkt niet heel groot maar dan wordt de romp echt kolossaal. Het verschil tussen 1 / 3,5 en en 1/ 3 is fors..

Laatst bewerkt:
Back