KA-4 Rhönlerche in schaal 1:3,5

Op de foto lijken de vleugels niet zo groot, de koorde is ruim 40 cm waardoor het toch aardige lappen zijn geworden.
Als straks de neuslijst en de tipblokken erop zitten is het geheel bijna klaar om te bespannen.
Er is een rol met 10 meter Solartex onderweg :D:D

... oftewel Wmodel = Worigineel * (1/3,5)^4.

Ik dacht eigenlijk ook dat het een 3e macht was, maar heb net snel wat op papier gekalkt en kwam hier op uit.
Schiet maar als het niet klopt.
Klopt als een bus.
Alleen mijn gevoel klopte niet, en ik had het niet nagerekend.

Dirk.

Hier staat een bouwverslag (foto-verslag) van dezelfde Ka4 gebouwd door een Italiaan. Via het Italiaanse Forum BaroneRossi kwam ik daarop. Voor mij is het een goede leidraad en ik kan er voor uit uitzoeken van bouw oplossingen ideeen uithalen die mij weer denkwerk besparen. Het zijn echt heel veel foto's:

https://picasaweb.google.com/giuseppe.sarcinella/2010Ka4Rhonlerche#

Deze man heeft de romp voor een groot deel beplankt en heeft de beplanking deels tussen de gordingen aangebracht. Dat is niet volgens het plan. De romp wordt daardoor achter wel een stuk zwaarder. Hij heeft ook de servo's achterin (ga ik denk ik toch ook doen).
Op zich heeft de Ka4 een aardig stuk romp voor het zwaartepunt. Net even gemeten, de afstand van het zwaartepunt tot het achterste spant is 125 cm en de afstand van het zwaartepunt tot het voorste spant is 55 cm.
Iets meer dan 1:2 dus.
Dat betekent dat gewicht achter niet meteen een extreme hoeveelheid lood voor met zich meebrengt, bij een Habicht of een Minimoa bijvoorbeeld is de neus veel korter.
Hoe dan ook vind ik het niet mooi om de romp helemaal te beplanken, is ook niet schaal. Ik ga liever meer dwarsverbindingen aanbrengen en verwacht daarmee voldoende stijfheid te kunnen genereren.
Ideen zijn welkom!

En we zijn weer wat verder. Romp beplankt, deel van de schaats erop, verkasting voor het wiel gemaakt:

romprhonlerche11.jpg

Stabilo verder afgewerkt met tipblokken en scharnieren.
Ik heb wel eens vleugels voor een hellingzwever gemaakt die kleiner waren dan dit stabilo :mrgreen::mrgreen:

rhonlerchestabilo2.jpg

Ik heb wel eens vleugels voor een hellingzwever gemaakt die kleiner waren dan dit stabilo :mrgreen::mrgreen:

Exact die gedachte had ik bij mijn ASW20...
080624ASW.jpg

De Cherokee was nét iets groter dan het stabilo :-)

Mooi trouwens, jouw stabilo. Bijna zonde om het te gaan bespannen.....

Gisteren de kist meegenomen naar de bouwavond op de club, achterste deel van de romp onder waar het stabilo komt ingedekt met 1,5 mm triplex.
Ook dit dit deel is nu echt sterk en de torsie stijfheid van de hele romp is nu goed.

Verder er achter gekomen dat er een fout in de freesset zat. De pasribben die tegen de romp zitten zijn te lang d.w.z. de " oortjes " die aan de voorkant uitsteken horen er niet aan.

Anders past de canopy er nooit tussen. Daar kwam ik gisteren achter toen ik het frame van messing voor de canopy aan het solderen was.

Door de hele zaak mee te nemen naar de club en met een paar man naar de tekening te laten kijken en een artikel in een tijdschrift over de KA4 kwam een slim clublid met de opmerking om de oortjes eraf te zagen.
Dat gaan we dus maar doen.

Soms zit je er zelf " te dicht op " en dat zie je dit soor dingen niet. Advies van anderen is dan wel handig.

Ik kom nu in de afwerking fase en het valt dan op dat veel kleine klusjes en uitzoekerijen wel veel tijd kosten. Daar is Raymond ook wel achtergekomen en ik begrijp zijn gevoelens wel. Verder geen haast, het is af als het af is.

Begonnen met de Canopy.
Eerst een frame solderen van messing:
rhonlerchecanopy1.jpg

Als ik hier zo mee bezig ben dan heb ik het gevoel dat ik wel echt met modelbouw bezig ben ;)

Canopy frame is klaar:
rhonlerchekabinehaube.jpg

Welke lijm is het beste voor het verlijmen van doorzichtig polyesterplaat met messing?

Van een Duitse modelbouwcollega kreeg ik het advies om Ruderer L 530 te gebruiken, met bestellen is dat dan weer lastig en ik ben benieuwd of hier goede alternatieven voor zijn. Johannes heb jij toevallig een idee?

Ik gebruik Ruderer L530TF alleen als de delen goed pas zijn omdat deze lijm niet vullend is.

In jouw situatie zou ik epoxy met vulstof gebruiken.

Je schiet lekker op, ziet er goed uit!

Johannes

Je schiet lekker op, ziet er goed uit!

Ja het bouwt lekker weg deze kist. Het ontwerp is betrekkelijk eenvoudig.
Het totaal aantal bouwuren is daarbij zeker beperkt (mede door de goede freesset, de 250 uur ga ik bij lange niet halen. Door bijvoorbeeld te kiezen voor eenvoudige oplossingen zoals de Multiplex stoorkleppen bespaar je veel tijd. En verder heb ik natuurlijk een reputatie hoog te houden als snelle bouwer ;). Met dit project heb ik weer de nodige dingen geleerd en ervaring opgedaan. Dat komt dan weer van pas.

@Dirk: waar koop ik katoenvlokken?

Ik kom nu in de afwerking fase en het valt dan op dat veel kleine klusjes en uitzoekerijen wel veel tijd kosten. Daar is Raymond ook wel achtergekomen en ik begrijp zijn gevoelens wel.
:yes: Ik weet helemaal wat je bedoelt. Maar het einde is bij mij nu echt in zicht :D.

Wat een gave kap wordt dat! Mooi met zo'n schaal metalen frame van binnen.

Back