KA-4 Rhönlerche in schaal 1:3,5

Deel van de rolroeren klaar en vleugels volledig beplankt. Neuslijst moet er nog op.

rhonlerchevleugels.jpg

Het is nog niet zover maar ik denk al wel na over de kleurstelling en registratie. Denk dat het deze gaat worden:

rhonlerchegeel.jpg

Mijn ervaring is dat geel heel goed zichtbaar is, ook op grote hoogte.
Met de Grunau Baby heb ik al heel hoog gezeten zonder problemen met het zicht.

Deel van de rolroeren klaar en vleugels volledig beplankt. Neuslijst moet er nog op.

rhonlerchevleugels.jpg

niks op aan te merken! knap werkje!

ik vraag me alleen af waarom de rolroeren net voor de rib stopt? zodat er 2 ribben naast elkaar liggen nu? enkel voor de stevigheid?

En weer een stukje verder, ruwbouw rudder is klaar.
Het vulstuk aan de bovenkant was een hele schuur orgie :D
Dat heb ik twee keer moeten doen, was niet tevreden met de eerste poging en nu ziet het er beter uit. Zelf vind ik het een mooie constructie.

rhonlercherudder.jpg

rhonlerchevleugels3.jpg

Stoorkleppen ingebouwd, ik heb gekozen voor Multiplex Contest kleppen. Niet schaal maar goede en betrouwbare werking en door de hogere lamellen meer oppervlak. Deze zijn 37 cm lang.

Goede remkleppen heb je helemaal niet nodig bij een Rhonlerche, hij zakt toch wel ;). Dus je had ze best schaal kunnen maken.

Goede remkleppen heb je helemaal niet nodig bij een Rhonlerche, hij zakt toch wel ;).

Ik heb mij laten vertellen dat dit model beter vliegt dan het origineel :mrgreen::mrgreen:.
Mijn Grunau Baby heeft trouwens dezelfde kleppen (ook niet schaal) en die kan je bij een beetje wind met stoorkleppen uit heel steil laten aanduiken zonder dat de kist snelheid opbouwt. Dat is 1 van de redenen waarom ik het zo heb gedaan. Overigens zijn er nu ook driedelige stoorkleppen van Florian Schambeck. Ga ik ook nog eens uitproberen bij een volgend project.

Van hetzelfde plan is door een Duitser (Ewald Schaefer) een KA4 gebouwd die de tekening heeft opgeschaald naar 1:3.
Die is dus nog iets groter dan die van mijn. Zijn vlieggewicht is uitgekomen op 14 kg. Op mijn tekening wordt een vlieggewicht van circa 6 kg aangegeven.
Nu heb ik ook al overleg gehad met een bouwer die een Ka4 aan het maken is in 1:2,5 met een romp met stalen buisconstructie. Hij heeft mij aangeraden de kist niet te licht te maken. Ik zal eens wegen hoe zwaar de onderdelen nu zijn, dan kan ik een beetje een inschatting maken
Ben druk aan het bouwen vandaag, later meer foto's

MaartenX;2671933Hij heeft mij aangeraden de kist niet te licht te maken. Ik zal eens wegen hoe zwaar de onderdelen nu zijn zei:
dit druist ook tegen alle logica van de vliegerij in ;)

Als je een schaal vliegsnelheid wilt hebben moet je voor het gewicht volgens mij een factor schaal^4 omlaag (er van uit gaand dat je bij gelijke CL's vliegt). Bij schaal 1/3,5 heb je het dan over een factor 150. Leeggewicht van de Ka-4 is 210 kg, met 2 man erin kom je op ca 350 kg. Voor schaal vliegsnelheid zou je model dus slechts 350/150 = 2,33 kg mogen wegen, een onmogelijke waarde. Met 6 kg vlieg je dus al zo'n 60% boven de schaal snelheid (wortel van 6/2,33 is 1,6). Verhogen van het gewicht kan de vliegeigenschappen van het model positief beinvloeden, maar zal de vliegsnelheid verder boven de schaalsnelheid brengen.

Hiermee geef ik geen oordeel over wat je zou moeten doen! Dat is jouw keuze. Ik wil je slechts overwegingen meegeven.

Met 6 kg vlieg je dus al zo'n 60% boven de schaal snelheid (wortel van 6/2,33 is 1,6). Verhogen van het gewicht kan de vliegeigenschappen van het model positief beinvloeden, maar zal de vliegsnelheid verder boven de schaalsnelheid brengen.

Hiermee geef ik geen oordeel over wat je zou moeten doen! Dat is jouw keuze. Ik wil je slechts overwegingen meegeven.

OK thanx.
Bij 6 kg kom ik op een vleugelbelasting van 50g/ dm2.
Dat lijkt mij keurig. Als de kist 7 kg gaat wegen is het nog " im rahmen" :D

Moet dat niet "factor schaal^3" zijn?!
Dirk, ik heb als volgt geredeneerd:

L = W = CL 1/2 rho V^2 S

Ik ga uit van vliegen bij een gelijke CL, rho is ook constant.
Dan hou je het volgende verband over: W = V^2 x S

Je wilt dat de snelheid 1/3,5 tov het origineel is. Het vleugeloppervlak is (1/3,5)^2 tov het origineel. Dan hou je over dat Wmodel = Worigineel x (1/3,5)^2 x (1/3,5)^2, oftewel Wmodel = Worigineel * (1/3,5)^4.

Ik dacht eigenlijk ook dat het een 3e macht was, maar heb net snel wat op papier gekalkt en kwam hier op uit.
Schiet maar als het niet klopt.

Ik was niet tevreden met de aansluiting van de rolroeren op de vleugels dus die heb ik over gemaakt. Nu is het beter.

rhonlechervleugels7.jpg

rhonlerchevleugels8.jpg

rhonlerchevleugels9.jpg

Vandaag 8 uur aaneengesloten aan de vleugels kunnen werken en ben toch weer wat opgeschoten :mrgreen::mrgreen:

Back