koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

als je een regelaar hebt met dynamische vertiming zou mijn advies zijn een 17.5t of hoger. Zonder dynamische regelaar wellicht 13.5t of hoger. (als je de afstelling van de auto goed hebt anders wellicht nog een stapje hoger kwa motor)
 
Laatst bewerkt:
beginnersvraagje. Hoe krijgen jullie het voor elkaar om na een trage bocht snel te acceleren. Ik geraak dikwijls het achterste kwijt. Ben nogtans heeeeeel voorzichtig op het gas. Eenmaal wat snelheid heb ik nooit problemen.
Circuit is asfalt en matig tot weinig grip.
 
Idd vergeten te vermelden.
Corally 10x NG
Banden voor: Corally Goldstar Hard
Banden achter: Corally Goldstar Medium
Smeersel: CS-Ultra High Grip, 30 min laten intrekken. Achter vol smeren, voor 1/4 binnenkant
Motor: 6,5 Speedpassion
Regelaar: LRP SXX Version 2 (Feel heel rustig ingesteld, Boost halfweg)
Vering voor: origineel
Midden: veer origineel, demper gevuld met 30wt oil
Mijn motorpod laat ik ietsje naar beneden hangen, zodat hij na een bult ook naar boven kan veren.


Dit is voorlopig de enigste combo van banden die werkt bij ons op het circuit Heb wel enkel wat corallybanden getest. GRP schijnt enorm goed te zijn, maar ik weet niet waar ik deze kan bestellen of of die nog gemaakt worden.

Owja, het is dus volgens mij geen tweakprobleem. Ik heb wel ietsje tweak dat ik niet vind voor het moment, maar dit is een ander probleem.
Achter zit ik ook met de alu. hoogtevestellers waar de acheras doorgaat om geen problemen te krijgen met speling daar.
 
Laatst bewerkt:
GRP kan je vergeten, die worden niet meer gemaakt.

Heb je het idee dat de auto overstuurt is bocht uit of overpowered? Dit aangezien je met een 6.5 motor rijd. Bij overstuur zou je minder kunnen smeren voor of iets hardere banden voor zetten en dan kijken wat er gebeurd. Als de auto overpowered is dan is het denk ik een kwestie van iets voorzichtiger gas geven. Op een baan met weinig grip is het wat moeilijker om de auto goed op de weg te krijgen maar niet onmogelijk.

Kan je wat dingen aangeven wat er met de auto gebeurd? En dan met name vanaf het moment dat je instuurt, het midden van de bocht en bocht uit?
 
Dus, de wagen is op snelheid. Kom naar de bocht toe zonder te remmen. Vol insturen, wagen blijft perfect in balans. Midden van de bocht genoeg grip zowel voor al achter, blijft perfect op de ideale lijn.
Enkel op het moment dat je uit de bocht komt heb ik problemen, het moment dat ik net gas mag beginnen geven, dan ben ik hem kwijt. Overal enorm veel grip, maar als ik !traag! uit de bocht kom en de voorwielen nog niet 100% recht staan en een klein beetje gas geef, dan is ie weg. Het is net alsof ik totaal geen grip heb in het buitenkomen van de bocht.
Het is geen overstuur, want wagen staat bijna perfect recht op dit moment.
Als er nog geen downforce van de kap is, dan is het net rijden op ijs...

het probleem doet zich dus enkel voor op de trage bochten.
 
En als je net iets langer wacht tot de auto wel helemaal recht staat? Trekt hij de auto dan ook om of gaat het dan wel goed?

Het is lastig als het om één bocht gaat, gaat de auto in de andere bochten wel gewoon goed er doorheen?
 
nee, het zijn alle trage bochten die problemen geven, ik kan idd wachten totdat de wagen helemaal recht staat, dan gaat het meestal goed, maar dan sta ik al bijna volledig stil doordat ik redelijk wat snelheid verloren heb in de bocht. En dan is het nog tricky.

In een snelle bocht mag ik overal bruut op de rem of op het gas, nergens problemen, het is enkel in de trage bochten dat ik zo'n problemen heb. Er is een enorm verschil. Misschien is mijn instelling volledig verkeerd, maar ik weet niet echt waar ik moet beginnen. Ik ben ook de enigste die nog pro10 rijdt in Roeselare, dus moet alles zelf zoeken.
 
Probeer eens een iets lichtere center-shockveer.

Die banden vind ik ook vrij dubieus. Goldstar medium is volgens Corally een 24 shore band maar ze geven hem aan dat hij gesmeerd weinig grip geeft. En dat zou juist veel moeten zijn met een 24 shore band.

Ik zou zeggen, probeer eens een Yellow of een Pink achter en een Lilac of Purple voor. Zelfde smeren als je nu doet met je huidige banden en dan eens kijken wat er gebeurd.
 
Ffies topic kaping:cool:

Indien iemand nog interesse heeft,ik heb hier nog een set nieuwe voor en achterbanden liggen van Corally.
Rear S4 wheels Yellow dot op witte velgen part nummer 14800 en front S4 double purple op witte velgen part nummer 14842.
Beide nieuw in gesealde verpakking.
Nieuwprijs 38 euro en mogen weg voor 35 euro inclusief verzendkosten naar NL.
Doe er niets meer mee daar alle 2 mijn Corally's tegenwoordig in GE rondrijden.
Nu weer :ontopic:

mvg Roy
 
nee, het zijn alle trage bochten die problemen geven, ik kan idd wachten totdat de wagen helemaal recht staat, dan gaat het meestal goed, maar dan sta ik al bijna volledig stil doordat ik redelijk wat snelheid verloren heb in de bocht. En dan is het nog tricky.

In een snelle bocht mag ik overal bruut op de rem of op het gas, nergens problemen, het is enkel in de trage bochten dat ik zo'n problemen heb. Er is een enorm verschil. Misschien is mijn instelling volledig verkeerd, maar ik weet niet echt waar ik moet beginnen. Ik ben ook de enigste die nog pro10 rijdt in Roeselare, dus moet alles zelf zoeken.

Probeer eens een iets lichtere center-shockveer.
Ik zou zeggen, probeer eens een Yellow of een Pink achter en een Lilac of Purple voor. Zelfde smeren als je nu doet met je huidige banden en dan eens kijken wat er gebeurd.

lichtere olie en veer zou meer grip op het gas moeten genereren. Probeer eens 20wt of zelfs 15wt met een lichtere veer.

Ikzelf ga dit jaar associated buggy voorveren gebruiken van 2.8lb tot 4.2lb. (de buggyveren werden standaard op de RC10L2 sgereden). Ook heb ik 10, 15 en 20 wt asso schokbreker olie aangeschaft. 25, 30 tot 60 had ik namelijk al.

Aangezien de t-bar al een soort veer is zullen de toerwagen veren wellicht te hard zijn voor griploze circuits. (is mijn theorie iig)
De zachtste tc veer is rond de 12lb, tel daar de standaard dikke t-bar bij op en je hebt best een harde veer zeg maar.


ps:
Ikzelf had vorig jaar precies hetzelfde probleem maar mij ontbrak toen de tijd om het probleem goed te onderzoeken.

Met de zachtere veren, olie en ook de zachte t-bar probeer ik nu het grip probleem onder controle te krijgen. Ik had er alleen last van op griploze circuits of nadat het geregend had dus hopelijk zal het nu goed gaan.
 
Laatst bewerkt:
heb toevallig een associated buggy en een set voorveren. Zal eens proberen hiermee en zachte olie. Het circuit lag wel heel stoffig.
Zal me eens verder verdiepen in de T-bar en schokdemper.

Banden yellow compound heb ik geprobeerd, maar was nog erger.

Ook eens wat meer gewicht op het achterse leggen, misschien zal dit ook wat helpen. Zou ik dit bij de motor(niet geveerd) doen, of bij de batterijen(geveerd)

En als laatste; Welk merk van banden gebruiken jullie eigenlijk?

Bedankt voor de snelle reacties, ik hou jullie op de hoogte als ik het gevonden heb.
 
De banden die zo een beetje het meeste gebruikt worden zijn:

Jaco, Corally, Shepherd, GPtires, MobGums, Xceed en een enkeling heeft wat BSR liggen en dan met name de capped tires voor in de regen.

Eigenlijk zijn er drie basis afstellingen waarmee je aan de slag gaat bij een pancar voor een basis afstelling. Dat zijn de voorbanden, de smering van de voorbanden en de centerveer/olie. Daarmee zou je in principe op elke baan een basis kunnen leggen en erna fine-tunen voor de betere resultaten.
 
heb toevallig een associated buggy en een set voorveren. Zal eens proberen hiermee en zachte olie. Het circuit lag wel heel stoffig.
Zal me eens verder verdiepen in de T-bar en schokdemper.

Banden yellow compound heb ik geprobeerd, maar was nog erger.

Ook eens wat meer gewicht op het achterse leggen, misschien zal dit ook wat helpen. Zou ik dit bij de motor(niet geveerd) doen, of bij de batterijen(geveerd)

En als laatste; Welk merk van banden gebruiken jullie eigenlijk?

Bedankt voor de snelle reacties, ik hou jullie op de hoogte als ik het gevonden heb.

Aangezien je aangeeft dat het op een stoffig circuit is. Probeer eens een keer met niet gesmeerde banden te rijden. Avond van te voren de banden uitwassen met lauw water en zeepsop , daarna goed uitspoelen en laten drogen. Zou best eens kunnen dat door het smeermiddel er juist meer stof op de banden plakt doordat het smeermiddel een beetje vettig kan zijn.

Het gewicht kun je het beste achterop het chassis plakken, niet op de pod. Voordeel van de corally 10x ng is dat er achter de lipo's nog ruimte is om gewicht te plakken. Mathijs had achter de lipo's aan alle bij de zijde een heel rijtje lood geplakt zo hoog als de chassis brace lol

Trouwens bij het gebruik van de zachtere veren zou ik adviseren om een stukje nitro slang om de zuigerstang te doen zodat je chassis door de snelheid/downforce niet op het asfalt gedrukt wordt. Zeker bij modified wel wenselijk. Ik had er zelfs met de 10.5t al last van op het lange stuk.
 
meende ook dat de zonnebrand truk zeer goed werkt bij een stoffig circuit.Voorkomt dat het stof/zand aan je band blijft plakken
 
Ik neem aan de 1.6 mm?,als ik me niet vergis.

Nee,heb ik nooit meegereden.
Ik rij zelf met een 2,5mm carbon t-bar met ingedraaide(net aan) tweak schroeven.

lekker soepel geveerd ;)
 
Trouwens bij het gebruik van de zachtere veren zou ik adviseren om een stukje nitro slang om de zuigerstang te doen zodat je chassis door de snelheid/downforce niet op het asfalt gedrukt wordt. Zeker bij modified wel wenselijk. Ik had er zelfs met de 10.5t al last van op het lange stuk.

Dat is een heel goede tip. Had daar nog niet aan gedacht.
Ik rij namelijk met een porsche kap, die enorm veel downforce maakt, en op het rechte stuk zou er wel eens wat vuurwerk van onder mijn chassis komen

Heb ook vroeger ooit eens gehoord dat een vlootje onder de voorste bevestiging van de T-bar meer grip zou creëren achteraan. Iemand hier ervaring mee?

De truc met de zonnecrème heb ik ook al geprobeert. Na wat meer te lezen, zou het enkel lukken met zonnecrème met ten minste factor 50. Dit moet ik nog testen.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan de 1.6 mm?,als ik me niet vergis.

Nee,heb ik nooit meegereden.
Ik rij zelf met een 2,5mm carbon t-bar met ingedraaide(net aan) tweak schroeven.

lekker soepel geveerd ;)

en ik heb problemen met grip te vinden achteraan. Jij moet dan toch op een volledig vlak circuit rijden met veel grip?! Of zie ik het verkeerd?

ik doe hetzelfde met mijn tweek schroeven, net aandraaien. Of zou dit misschien mijn probleem geven in het uitkomen van een bocht? Dat ik zou tweak hebben op dat moment? Of kan dit niet?

waar zijn jullie zo te vinden in het weekend? Misschien zou ik eens kunnen afkomen naar het "noorden" om wat bij te leren.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top