koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

23 en 24 juli is er in rucphen de benelux race. Daar zullen pro10 modified en 10.5t klasse gereden worden. Wellicht is dat dichterbij? :D (bij roosendaal in de buurt)http://www.macdebaanbrekers.nl/beneluxraces.html

Je kunt op het terrein camperen.

Een shimmetje onder de voorste t-bar pivot zou meer stuur bocht in geven en meer grip aan de achterzijde bocht uit. Het is het proberen waard. (staat ook nog op mijn 2do lijstje om uit te proberen).

Wat mij wel opviel aan de associated pivots is dat er hoogte verschil kan zijn tussen de verschillende pivotballs. Had ik eigenlijk nooit naar gekeken. Nu bleek dat ik de grootste pivotball achter had zitten en de kleinere voor wat dus net het omgekeerde is van een shim onder de voorste pivotball. Nu is het verschil niet schokkend (iets van 0,2mm of zo) maar toch.... ik heb ze nu voor de zekerheid omgedraaid.
 
Laatst bewerkt:
En je side-tubes? Hoe dik is de olie daarin?

Ik zou inderdaad zoals Alexander zegt langs komen in dat weekend van de race op Rucphen. Daar loopt een hoop kennis rond op Pro10 gebied en als je meedoet en het hele weekend blijft dan zal je er denk ik wel uitkomen als je eenmaal met wat mensen om de tafel gaat zitten.
 
Als je de side-tubes zou vervangen voor shocks dan ben je ook van het probleem af dat de T-bar als veer zou gaan werken. Dan is de T-bar nog slechts een ophangingspunt voor de rear-pod en kan je ook de tweak-screws verwijderen. Tweak zet je dan middels het verdraaien van de shock-collars op de shocks. Dit zal de achterkant ongekent beter laten werken.
 
En je side-tubes? Hoe dik is de olie daarin?

Ik zou inderdaad zoals Alexander zegt langs komen in dat weekend van de race op Rucphen. Daar loopt een hoop kennis rond op Pro10 gebied en als je meedoet en het hele weekend blijft dan zal je er denk ik wel uitkomen als je eenmaal met wat mensen om de tafel gaat zitten.

Ik gebruik de dikste damperlube van corally hierin.


Ik zou heel graag meedoen met de race op Rucphen, maar ik heb een tweede job in het weekend waardoor ik de zaterdagavond en de zondag moet werken. Zal dus niet kunnen meedoen. Maar kan wel eens zaterdag afkomen en met mijn ogen wat stelen...

Als je de side-tubes zou vervangen voor shocks dan ben je ook van het probleem af dat de T-bar als veer zou gaan werken. Dan is de T-bar nog slechts een ophangingspunt voor de rear-pod en kan je ook de tweak-screws verwijderen. Tweak zet je dan middels het verdraaien van de shock-collars op de shocks. Dit zal de achterkant ongekent beter laten werken.

Dat kan ik wel geloven, maar kan dit zomaar op mijn wagen? Welke schokdempers gebruikt men dan en wat voor olie?
 
Ik zou dan iets dunnere olie proberen in de side-tubes, wordt de achterkant iets soepeler van en krijgt iets meer grip.

Ja dat kan, zonder al te veel modifocaties kan je dit zo doen. Ik weet niet exact wat je allemaal nodig hebt hiervoor maar weet wel dat iemand het al gedaan heeft en die auto nu te koop heeft staan hier op het forum.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Misschien hem even vragen hoe en wat... Volgens mij heeft hij de 1/12 dempers van Corally gebruikt en die zijn identiek aan die van IRS. Andere korte dempertjes kan ook natuurlijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kwa tweak instellen zijn schokbrekers wel handig maar om ze gelijk te krijgen is een vak apart (is mijn mening in ieder geval :)). Ik heb ook schokbrekers geprobeerd (de crc durashocks) maar kreeg ze niet gelijk kwa rebound etc. Zal ook voor een groot deel aan het type schokbreker liggen hoor maar persoonlijk vind ik het onderhoud en afstellen van 1 schokbreker al een vervelend karwei laat staan 3 ;)

De zij-schokbrekers heeft het probleem van op het gas spinnen bocht uit bij mij in ieder geval niet opgelost. Op Deventer had ik daar erg veel last van bijvoorbeeld. (had ook geregend etc) Voor dit seizoen ben ik dan ook terug gegaan naar de damper tubes en probeer het nu met de zachte center shock en t-bar. Als probeersel heb ik nu zelfs de damperdisc terug gebouwd met teflon tape erop. (volgende week testen).

Een bericht in het CRC draadje op rc tech had iemand inderdaad op het gas bocht uit ook altijd last van spinnen. Hij heeft op een gegeven moment ook een zachtere veer erin gestopt nadat hij de auto vergeleek met een andere auto die veel zachter geveerd was en die geen last had van uitbreken op het gas. Hij had een 20 of 30lb veer erin zitten en is daarna op een 14lb veer overgegaan en probleem was grotendeels verdwenen. Dit was met een genx 10. Met een t-bar auto zou dus een nog zachtere veer hetzelfde moeten gebeuren. Ik hoop dat ik met de buggy veren de oplossing gevonden heb :).

ps:
wellicht zou je inderdaad wat zachtere damper lube kunnen gebruiken. Extra hard is vrij dik en wellicht te dik voor lage tractie circuits. Hierdoor kan de auto minder snel reageren en blijft hij wat langer op de voorwielen drukken in de bocht. Probeer eerst maar de lichtere veren. Dat is het gemakkelijkst, de rest is verfijning van de setup.
 
Laatst bewerkt:
Dat centerveer verhaal is erg logisch en wordt ook beschreven in dat baaldje met de pancar chassis tips.

SPRING
LIGHTER – more rear traction and better control on bumpy tracks. much off power steering, little on power steering (less spinouts coming out of the
corner)

Dus dat klopt wel. Plus dat het deel uitmaakt van "de magische 3" zeg maar die als basis werken bij het afstellen. Ik zelf wil ook nog gaan kijken welke veren ik ga gebruiken voor de centershock.
Als je voor evt. side shocks kiest dan zijn de makkelijkste eigenlijk nog steeds de R5 dempertjes die "shaft-through" zijn en dus geen rebound kennen. Deze werken dus puur als een demper en zijn makkelijker gelijk te krijgen. Deze komen op onze nieuwe Pro10 als side demper.

Alexander? Gebruik jij nu op de L2 dan ook een Asso center shock of een andere?
 
ik gebruik de tamiya trf demper maar zelfs die lekt bij mij hahaha:D, heb die ook nooit lek vrij gekregen zeg maar. Heb reeds nieuwe trf O-ring setje besteld om te zien of ik dat ook weg krijg. De asso buggy schokbreker die origineel op de L2 zat is tpv de veer wat langer (eigenlijk is de buggy veer net iets te lang voor de trf demper, ca. 2mm) maar de zachtere veren hebben vrij veel pre load nodig om de pod horizontaal te krijgen dat ik zelfs op de trf demper vrij veel extra preload moet geven. Als ik de auto niet gebruik schroef ik de pre load terug om de veer te ontlasten.

Vorig jaar gebruikte ik van alle soorten veren waar ik de lb niet van wist en waarvan ik maar een beetje gevoelsmatig tussen duim en wijsvinger de hardheid probeerde te zoeken haha. ... Niet echt wetenschappelijk zeg maar :rolleyes:. Met het setje wat ik nu heb weet ik nu hoe hoog de lb is en hoop ik dat ik wat beter het een en ander kan testen en vergelijken.
 
Bij de TRF dempers kan dat nog wel eens zijn dat de shaft versleten is. Beter is het dan om een rebuild setje erin te zetten samen met een nieuwe shaft. Dan zijn ze nagenoeg lekvrij.

Qua veren, er is zo veel te koop maar inderdaad. Je ziet wel dat de meeste TC veren iets sterker zijn dan andere. Kan een oplossing zijn, we gaan het zien en als dat zo is dan is het zoeken naar een knappe verenset. Iets in me zegt wel dat ik zelf wel een verenset zou willen die allemaal evenlang zijn maar goed, als het werkt...
 
Bij de TRF dempers kan dat nog wel eens zijn dat de shaft versleten is. Beter is het dan om een rebuild setje erin te zetten samen met een nieuwe shaft. Dan zijn ze nagenoeg lekvrij.

Heb inderdaad nu ook een nieuwe zuigerstang erin gezet. Het goude kleurtje van de oude stang was inderdaad eraf geschuurd aan de bovenkant. ben benieuwd of het straks met het nieuwe O ring setje het lekken weg is.

Behalve de blauwe veer die ik apart herbij heb gekocht waren de veren in het setje dezelfde lengte. Ongeacht de lengte zou de hardheid ongeveer wel hetzelfde moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ja en nee...

De auto op zich is echt gewoon erg goed en absoluut niks mis mee. Enkel één van de nadelen van de CRC is dat hij standaard 200mm is en je dus een verbredingsset nodig hebt om hem op 235mm te krijgen. Hier zijn de meningen over verdeeld. De één zegt niks mis mee en de ander zegt hmm, niet mijn ding. De CRC vergt ook wat aandacht bij het goed op de baan zetten ervan en ook hierbij verschillen de meningen en ervaringen. Neemt niet weg dat de kit op zich een erg hoge kwaliteit heeft en zéker mee kan komen met alle andere auto's.
 
Met de auto is niets mis mee. Niets moet, alles mag ;). Je hoeft hem niet te verbreden als je dat niet wilt. Het voordeel van een brede pod is dat er meer ruimte is voor de motor etc. En de lemans kappen zien er gewoon koel uit :cool:

Ik dacht eerst ook dat er verschil zou zijn tussen een 200 en 235mm, zelfs met een 10.5t. Het heeft mij dan ook aangenaam verbaasd dat ik met mijn 200mm bmi db10RR en sophia kap op rucphen uiteindelijk in de laatste finale na de setup gevonden te hebben de brede auto's gewoon bij kon houden en 2de ben geworden in die finale. Ik ben er dus van terug gekomen dat een brede auto sneller zou zijn dan een 200mm ;). Wellicht in de modified maar met een 10.5t is er geen verschil. Het vermogen om de auto goed af te stellen op het type circuit is veel belangrijker.

Met de verbredingsset (de adapters) zou het weleens kunnen zijn dat het rijgedrag zelf wat negatiever beinvloed wordt maar daar zijn de meningen inderdaad ontzettend over verdeeld hehe.
 
daar komt nog verzendkosten bovenop en zeker uit amerika , de zeer grote kans dat je nog belasting etc moet betalen. Samen met de garantie etc moet je je afvragen of je dat waard is.
Dat zal inderdaad zijn zonder verzendkosten. Dat zal er nog bijkomen en inderdaad ook de kans dat je nog belasting moet betalen.. Als je zoiets besteld uit amerika moet je daarop rekenen. En als je toch besluit te gaan bestellen bestel dan ook gelijk de uitbreiding naar 235mm mee.. heb je die ook voor het geval je breed wil rijden.
Er is ook een webwinkel in nederland waarvan ik weet dat die em wel kan leveren.
 
Oh ja, zeker. Met een 200mm kan je prima meerijden tussen 235mm auto's. Dat bewijs is al meerdere malen door meerdere personen geleverd natuurlijk. Maar goed, de 235mm kappen zijn gewoon COOL!
In mijn mening had CRC gewoon een brede pod moeten maken ipv die opzet hubs maar goed, dat is mijn mening. Ik weet dat er een aantal mensen erg goed rijden met deze auto met en zonder de opzet hubs. Het is dus wat je zelf wil. De prijs in deze is ook de prijs van de CRC site zelf, als je gaat zoeken zal je hem wereldwijd wel voor een betere prijs kunnen krijgen maar goed. Je kan hem dan net zo goed hier in NL bestellen aangezien hij hier goed te krijgen is dus...
 
nog ff een reactie van mij ;)

Ik rij zelf in groningen,is een baan met weinig grip en veel stof(vuilstort aan de overkant van de straat).

En met deze t-bar kan ik goed rondkomen,verdeelt de druk wat meer over 4 banden ipv 2 als je door de bocht gaat(nadenkertje).

Als ik je klacht zo lees denk ik eigenlijk dat je diff niet goed is,deze moet zeer soepel gaan en is zeer belangrijk in een proten.
Bij een corally is meestal het buitenste lager gaar en daardoor krijg je een rauw differentieel.
 
Back
Top