koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Die op de vooras tussen het stuurblok en het wiel lager moeten? Die heb ik nog liggen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die heb ik nog liggen, wordt wel pas volgende week dat ik weer op de mach ben.

Ff een vraagje; hoeveel ankerman rijden jullie eigenlijk??

Ik rij ackerman zoals die standaard uit de doos komt. Geen idee hoeveel graden verschil dat is van links en rechts. Ik heb wel een graden instrumentje gekocht om het op te meten maar heb er nog niets mee gedaan en het ligt al een jaar of wat in de kast. Als je dit wilt meten dan kan dat natuurlijk maar dan nog weet je niet of dat optimaal is ja of te nee.

Je kunt dan circkels trekken op een groot stuk papier als je auto een bocht maakt om te zien welke stand die moet hebben voor de buitenste en binnenste radius maar dan is het alleen theoretische de beste ackerman op lage snelheid en dit zal waarschijnlijk toch anders zijn met datgene wat je in de praktijk wilt hebben. Dit vanwege de slip/schuifkrachten van de banden die ook een invloed hierop hebben. Zolang het niet te extreem is hoef je daar denk ik niet echt over in te zitten. We kunnen de auto's wel eens langs elkaar houden om te kijken hoe en wat. Scheelt weer hoofdpijn om het allemaal uit te vogelen :D

Oh! ok.. nou ik moet ook nog maar is even goed gaan kijken wanneer ik nou dienst heb.. is even die lijst tevoorschijn gaan halen dan maar.

Nee hoor geen hoofdpijn, was alleen benieuwd of ik hier mee iets meer stuur zou in de mickey en kantinebocht. Omdat mijn servo niet precies op de plaats zit waar hij hoort, en dus wss een ander ankerman heb, vroeg ik mij af wat die van jullie was.

ah ok, ja als de servo hevel niet in het midden zit zul je links en rechts iets andere ackerman hebben. Heb je al bekeken waarom je servo hevel niet in het midden zit? Je hebt de servo toch op een plaatje zitten die verschoven kan worden? Gebruik je een low profile servo toevallig? Zowel de savox low profile als de futaba 9550 hebben een andere offset tov de standaard servo's en dit zal voor andere merken waarschijnlijk ook wel zo zijn. Dit scheelt je zo een paar mm. Bij mij zat de servo hevel ook uit het lood als ik een low profile servo gebruik. Nu gebruik ik eentje met een standaard maatvoering en nu zit de hevel wel in het midden.

Ja hij zit van links naar rechts wel in het midden, dat is niet het probleem.
Maar als hij nu te ver naar voor of achter zit krijg je ook ankerman, die is dan wel link als rechts het zelfde, maar is dan mss teveel of te weinig.
Er zit idd een futaba 9550 op, door het servo plaatje hoger dmv ringen te plaatsen zit hij nu wel in het midden.

Voor het afstellen van een correcte ackerman komt iets meer kijken dan de servo en de stuurstangen "ongeveer" gelijk zetten. Het is namelijk niet echt een verstelbare ackerman, het ackerman principe is een gegeven. Dit verschilt per chassis en is dus niet te kopieren van elkaar.

Als je ackerman precies wil afstellen op jouw chassis dan zal je eerst de draaicirkel moeten gaan bepalen van jouw auto. Aan de hand daarvan zou je dan lijnen uit kunnen zetten en daarop de ackerman afstellen op de auto. Verander je de wielbasis bijvoorbeeld dan veranderd ackerman mee en zal je dit weer moeten afstellen. Daarom is het bij RC auto's vaak instelbaar om bij veranderingen aan het chassis de ackerman weer correct te zetten. Theoretisch gezien is er dus maar één juiste ackerman op een auto. Veel rijders echter gebruiken ackerman wel als afstellings mogelijkheid maar wijken daarbij dus af van de correcte ackerman en de wielen zullen dus dan meer of minder gaan slippen tijdens het sturen. Dit kan je zien als afstel mogelijkheid maar eigenlijk is dit het dus niet.

Als de ackerman correct ingesteld is zou je dat zo moeten blijven handhaven. De voorwielen sturen dan door een bocht met minimale "tire-scrub" en zullen minder slijten en meer grippen. Als dat goed is dan kan je dus kijken d.m.v. het veranderen van de hardheid van de voorband en de hoeveelheid smeer op de voorwielen (2 van "the big 3") hoeveel stuur je auto gaat geven op verschillende banen. Het maakt dus niet uit of het een grote snelle of kleine langzame baan is, of de grip nu maximaal of minimaal is...

Ackerman = ackerman en blijft ackerman.

Het is een wielgeometrie principe dat ooit door ene meneer Ackerman ontdekt is.

Laatst bewerkt:
Het nadeel is dat er geen 1 correcte ackerman instelling is die het beste is voor alle situaties die plaats vinden op het circuit. Samen met toe in- out en caster verander je ook nog eens de ackerman en wieldruk van binnen en buiten wiel samen met de slip en gripniveau van de voorbanden en achterbanden etc etc is het verdomd lastig. Tevens veranderd de ackerman bij verschillende stuuruitslagen.

Korte langzame bochten of snelle lange sweepers hebben allemaal hun eigen perfecte Ackerman nodig aangezien de druk op de buitenste wiel anders is bij beide situaties. Wat je eigenlijk wilt is dat de druk aan de buitenkant ook een deel op de binnenste wiel terecht komt. Kijk maar naar de oval auto's, daar staat de binnenste wiel + camber en gepreload om te gewicht ook op het binnenstewiel te laten blijven en niet alleen naar de buitenste wiel wat een onderstuurd karakter zal geven.

Het is dus meer dan even langzaam een bochtje rijden en dan de wielen daarop afstellen. ;). ..... in ieder geval wat ik tot nu toe gelezen heb is het haast niet mogelijk om het optimum te breiken over het hele circuit en zal je een balans moeten zoeken.

Het enige is wat instellingen proberen en kijken wat je het fijnste vind rijden. Waarschijnlijk komen verschillende rijders zo op verschillende instellingen. Of wellicht kom je tot de conclusie dat je er niets van merkt...zou ook nog kunnen.:D

Wellicht kan Roy hier zijn licht over laten schijnen aangezien hij HTS auto techniek studeerd of iets dergelijks?:D

kan een leuke discussie worden onder het genot van een natje

Laatst bewerkt:
Aangezien ik zag dat mijn naam hier nogal eens viel heb ik me ook hier maar eens aangemeld:p

Iemand interesse om zondag te gaan testen in Velp?

had ik al gevonden maar zover ik heb gelezen is er een verschil tussen normaal gebruik en de racerij waar beduidend hogere krachten spelen en dus andere regels.

Hoi mathijs:bye:

Kan het ook zaterdag, zou mij beter uitkomen. Kan ik je meteen de MH x10 special edition laten zien:mrgreen:

Laatst bewerkt:
Ik moet een beetje schuiven in de agenda, maar zaterdag moet lukken.
Stuur jij Gerd even een mailtje? Vindt ie vast OK als je vast wil trainen voor de RC Lemans.

Back