De diameter van de velgen zijn ca 45-47 mm. De GRP en sheperd velgen zijn 47mm en de corally velgen 45mm diameter. Nieuwe banden draai ik af op 61mm zodat ze onder de kap passen.
Afhankelijk van het circuit is de slijtage ca. 0,5 tot 1mm in diameter. Even vooropgesteld dat je setup goed is. Is je setup niet goed dan kunnen je voorbanden veel sneller slijten en dan is 2mm slijtage per run geen uitzondering. (spreek uit ervaring begin dit jaar)
Op de mach slijt de rechter band in 7 minuten rijtijd ca. 1mm diameter (als we tegen de klok in rijden) en de linker iets minder. Dit komt vooral door de kantine bocht waar je vol gas doorheen gaat en einde rechte stuk waar je in de ankers moet en een scherpe 180 graden bocht moet maken.
Op circuits met glooiende bochten die je min of meer op snelheid offpower doorheen gaat is de slijtage een stukje minder. Velp bijvoorbeeld sleten mijn voorbanden ca. 0,5mm diameter per 7 minuten run. Een en ander ook mede afhankelijk van het gripniveau.
Als rekenvoorbeeld:
Ik gebruik GRP velgen. Draai ze af op 61mm. Gemiddeld kun je dan rekenen op ca. 12 runs per set voorbanden als ik 1mm per 7 minuten run reken (61-47 = 14mm diameter). Dan reken ik met een maximale slijtage per band. Met 12 runs heb ik wat marge gehouden van 2mm want helemaal tot de velg rijden wil je niet in een wedstrijd.
Achterbanden slijten een heel stuk minder. Ongeveer 1 staat tot 2.
Op de mach rijden ze 2 kwalies en 2 finales tijdens de zaterdag avond competitie. (Normaal heb je tijdens een wedstrijd 3 kwalies en 3 finales. )
Met 4 sets voorbanden kun je dus alle 6 de zac wedstrijden rijden. Dan hou je nog ca. 52-53mm diameter banden over. Kun je nog een stuk of 5 runs mee doen voordat je op de velg terecht komt. Met de 4 sets achterbanden kun je dan nog nog steeds trainen of andere wedstrijden rijden als je nieuwe voorbanden hebt gehaald.
Hou in je achterhoofd dat we afhankelijk van het type circuit snellere rondetijden rijden in 7 minuten tijd dan de modified toerwagen doet in 5 minuten. Even als voorbeeld hoe snel de rondetijden zijn en dus de snelheid over het circuit en dus ook de graad van slijtage van de banden. Verder geen vergelijking kwa auto en regelement mijnerzijds.
Voor trainen zul je dus extra setjes nodig hebben.
Ga je meerdere keren per dag dezelfde banden smeren en gebruiken zul je zien dat de banden:
A. zachter worden en vooral de slijtage exponentieel toeneemt
B. zoals joost ook al aangaf je de rijhoogte dan elke keer moet bijstellen.
ps:
Mocht ik een rekenfout hebben gemaakt dan hoor ik dat graag.