koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Bodies

Met reglementair in onze klasse bedoel je het Nomac-reglement neem ik aan. Dat zal dan door andere competities, in Nederland, overgenomen worden.
Welke bodies zijn wel specifiek elektrobodies?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat klopt. Het NOMAC regelement alsmede het regelement wat we op de MACH rijden sluit brandstof kappen uit. Om de reden dat we het echt electro willen houden én omdat het met een Pro10 10.5 gewoon niet zo veel nut heeft.

Specifieke electro bodies zijn:

- Corally Nissan P35
- Protoform Peugeot 905B MD
- Protoform Peugeot 905B HD
- MIX Sauber Mercedes (kopie Andy's)

Daarnaast zijn er nog een paar 200mm. kappen waar ook me gereden mag worden omdat een 200mm. ook is toegestaan in de klasse.

Vragen staat vrij en mag altijd natuurlijk. We zijn enthausiast met de klasse bezig en helpen je graag opweg. En als ik het niet weet dan is er altijd wel iemand anders die het wel weet.

- LRP SXX StockSpec bruikbaar? Voor TC (super)stock is 'ie geweldig. Zou in Pro10 ook moeten kunnen, toch?
Ja is bruikbaar maar je zal er een passende motor bij moeten zoeken omdat de regelaar niet vertimebaar is
De LRP SXX StockSpec is vertimebaar via de boostfunctie. Dus eigenlijk des te meer bruikbaar zou ik zeggen.
- meerdere sets banden (drie?) op een wedstrijd om te kunnen wisselen en de banden te sparen i.v.m. zacht worden door het smeermiddel?
JA! Ik rij op een wedstrijd één set banden op één accu.
Dat is dan ongeveer hoeveel sets? (afhankelijk van hoever je komt...)
Of rouleren met bv. 3 sets?
En als je nou eens een hele dag, niet een wedstrijd, lekker zo veel mogelijk wilt rijden. Dan zou je een heleboel sets nodig hebben. Niet te doen toch?
Toch maar rouleren met een setje of drie dan, o.i.d?
- welk smeermiddel? Dik (honingachtig), dun (verdampt sneller), buitentemp, duur intrekken enz.
Ik rij hoofdzakelijk met Speedtech FoamLiquid van Markus Mobers.
Wat is de viscositeit van deze?
Is TC5 bruikbaar? Iets bekend over de viscositeit van deze? Ik bedoel honingachtig of dunner en afhankelijk daarvan wel of niet bruikbaar onder bepaalde condities. Honingachtig volgens mij hoofdzakelijk bij erg hoge buitentemperaturen. Verder iets dunner gebruikelijk?
- wat zijn de rollouts op de diverse NK-circuits? (ervaringsgegevens)
Afhankelijk van de motor/ESC combo die je rijd vandaag de dag
Ik bedoelde eigenlijk het volgende. Kan me voorstellen dat je per circuit documenteert, o.a. via een setupsheet. Dit vastleggen zou dan ook kunnen gelden voor de rollout. Je weet dan wat je de vorige keer gebruikt hebt en kunt dat weer gebruiken, ongewijzigd danwel als vertrekpunt. Heb je dergelijke vastleggingen van rollouts per circuit? Zo ja, mag ik deze dan hebben, dan kan ik daar mee aan de gang als vertrekpunt. Hoef ik niet zelf het wiel (helemaal) te gaan uitvinden.

- LRP SXX StockSpec bruikbaar? Voor TC (super)stock is 'ie geweldig. Zou in Pro10 ook moeten kunnen, toch?
Ja is bruikbaar maar je zal er een passende motor bij moeten zoeken omdat de regelaar niet vertimebaar is
De LRP SXX StockSpec is vertimebaar via de boostfunctie. Dus eigenlijk des te meer bruikbaar zou ik zeggen.
Ja, dan wel ja...
- meerdere sets banden (drie?) op een wedstrijd om te kunnen wisselen en de banden te sparen i.v.m. zacht worden door het smeermiddel?
JA! Ik rij op een wedstrijd één set banden op één accu.
Dat is dan ongeveer hoeveel sets? (afhankelijk van hoever je komt...)
Of rouleren met bv. 3 sets?
En als je nou eens een hele dag, niet een wedstrijd, lekker zo veel mogelijk wilt rijden. Dan zou je een heleboel sets nodig hebben. Niet te doen toch?
Toch maar rouleren met een setje of drie dan, o.i.d?
Nee, elke accu rij ik een ander setje banden. Ja, dan heb je een hoop banden nodig op één dag ja. Dat klopt. Is best te doen hoor
- welk smeermiddel? Dik (honingachtig), dun (verdampt sneller), buitentemp, duur intrekken enz.
Ik rij hoofdzakelijk met Speedtech FoamLiquid van Markus Mobers.
Wat is de viscositeit van deze?
Is TC5 bruikbaar? Iets bekend over de viscositeit van deze? Ik bedoel honingachtig of dunner en afhankelijk daarvan wel of niet bruikbaar onder bepaalde condities. Honingachtig volgens mij hoofdzakelijk bij erg hoge buitentemperaturen. Verder iets dunner gebruikelijk?
Geen idee wat de viscositeit is, zo ver gaat de studie niet. Het werkt en dat vind ik belangrijk.
- wat zijn de rollouts op de diverse NK-circuits? (ervaringsgegevens)
Afhankelijk van de motor/ESC combo die je rijd vandaag de dag
Ik bedoelde eigenlijk het volgende. Kan me voorstellen dat je per circuit documenteert, o.a. via een setupsheet. Dit vastleggen zou dan ook kunnen gelden voor de rollout. Je weet dan wat je de vorige keer gebruikt hebt en kunt dat weer gebruiken, ongewijzigd danwel als vertrekpunt. Heb je dergelijke vastleggingen van rollouts per circuit? Zo ja, mag ik deze dan hebben, dan kan ik daar mee aan de gang als vertrekpunt. Hoef ik niet zelf het wiel (helemaal) te gaan uitvinden.
Nee, heb ik niet. Schrijf het ook niet op eigenlijk...

Joost.

frenulum waar woon je en welk circuit ben je lid? Je wilt volgend jaar NK's rijden? Zo te lezen heb je je al aardig in de materie verdiept. Mocht je in zuid holland wonen zou ik je willen uitnodigen om een keer langs te komen op de mach. één op één praat toch makkelijker dan een pancar setup bookwerk op het forum te typen voor alle mogelijke opties en uitzonderingen. Tevens hebben we dan een gezicht bij de naam. Dat communiceerd toch net wat leuker. :cool:

Dat is absoluut waar... Laten we eigenlijk maar eens beginnen met je naam?

Onthou dat er meerdere wegen zijn die naar de 1e plek leiden, niet persé één ding is goed of fout. Alleen een andere methode of afstelling en niks is zo persoonlijk als een pancar. Na een tijdje rijden worden jij en je pancar één. Iemand anders kan een compleet andere setup hebben en evengoed rond gaan namelijk...

Ffies weer een vraag van mij kant ivm prepareren van de banden.
Hoeveel bandensets gebruik je op een dag en hoe te prepareren ivm racen>
Tire addetive e.d.?
Had al iets gehoord ivm sunlotion factor 50?

mvg Roy

Met een race en over het algemeen bij trainingen gebruik ik zoveel mogelijk één set banden per accu die ik rij. Dan heb je wel wat meer banden nodig maar de levensduur is zo wel het langste.
Op de tire-truer maak ik de banden gelijk van diameter zodat ik de rijhoogte die dag niet meer hoef in te stellen. Ik zorg dat de randen mooi afgerond zijn en dan zijn de banden klaar.
Smeren doe ik zelf ongeveer een uurtje voor de race, sommige minder lang maar dat is even uitproberen wat het beste werkt.
Factor 50 kan je gebruiken als er veel vuil op de baan ligt maar eronder zal je altijd moeten smeren met een tire additive en daaroverheen de sunscreen.

De diameter van de velgen zijn ca 45-47 mm. De GRP en sheperd velgen zijn 47mm en de corally velgen 45mm diameter. Nieuwe banden draai ik af op 61mm zodat ze onder de kap passen.

Afhankelijk van het circuit is de slijtage ca. 0,5 tot 1mm in diameter. Even vooropgesteld dat je setup goed is. Is je setup niet goed dan kunnen je voorbanden veel sneller slijten en dan is 2mm slijtage per run geen uitzondering. (spreek uit ervaring begin dit jaar)

Op de mach slijt de rechter band in 7 minuten rijtijd ca. 1mm diameter (als we tegen de klok in rijden) en de linker iets minder. Dit komt vooral door de kantine bocht waar je vol gas doorheen gaat en einde rechte stuk waar je in de ankers moet en een scherpe 180 graden bocht moet maken.

Op circuits met glooiende bochten die je min of meer op snelheid offpower doorheen gaat is de slijtage een stukje minder. Velp bijvoorbeeld sleten mijn voorbanden ca. 0,5mm diameter per 7 minuten run. Een en ander ook mede afhankelijk van het gripniveau.

Als rekenvoorbeeld:
Ik gebruik GRP velgen. Draai ze af op 61mm. Gemiddeld kun je dan rekenen op ca. 12 runs per set voorbanden als ik 1mm per 7 minuten run reken (61-47 = 14mm diameter). Dan reken ik met een maximale slijtage per band. Met 12 runs heb ik wat marge gehouden van 2mm want helemaal tot de velg rijden wil je niet in een wedstrijd.

Achterbanden slijten een heel stuk minder. Ongeveer 1 staat tot 2.

Op de mach rijden ze 2 kwalies en 2 finales tijdens de zaterdag avond competitie. (Normaal heb je tijdens een wedstrijd 3 kwalies en 3 finales. )

Met 4 sets voorbanden kun je dus alle 6 de zac wedstrijden rijden. Dan hou je nog ca. 52-53mm diameter banden over. Kun je nog een stuk of 5 runs mee doen voordat je op de velg terecht komt. Met de 4 sets achterbanden kun je dan nog nog steeds trainen of andere wedstrijden rijden als je nieuwe voorbanden hebt gehaald.

Hou in je achterhoofd dat we afhankelijk van het type circuit snellere rondetijden rijden in 7 minuten tijd dan de modified toerwagen doet in 5 minuten. Even als voorbeeld hoe snel de rondetijden zijn en dus de snelheid over het circuit en dus ook de graad van slijtage van de banden. Verder geen vergelijking kwa auto en regelement mijnerzijds.:cool:

Voor trainen zul je dus extra setjes nodig hebben.

Ga je meerdere keren per dag dezelfde banden smeren en gebruiken zul je zien dat de banden:
A. zachter worden en vooral de slijtage exponentieel toeneemt
B. zoals joost ook al aangaf je de rijhoogte dan elke keer moet bijstellen.

ps:
Mocht ik een rekenfout hebben gemaakt dan hoor ik dat graag.:D

En als je net zo lui als mij bent :)

Ik red het soms op 1 setje banden,maar ik smeer dan maar een 1/2 uur van tevoren(vooral de laatste heats /finale).Het gaat er om dat ze niet teweek worden door het smeermiddel.

ik ben meer van het meedoen is ook leuk.

Wat joost beschrijft is eigenlijk wel de goede manier om een wedstrijd aantegaan.
Die van mij is de wat meer relaxte wijze.Ik raak mijn auto tijdens een race ook haast niet aan,hij doet het of hij doet het niet.
Wat een voordeel is bij een proten,die doen 't meestal het wel.

Alleen als het nodig is.;)

Ik zit altijd redelijk goed kwa banden slijtage,achter red ik het vaak wel.Voor moet ik wel aanpassen.Dat red ik zelfs niet om dat niet aan tepassen.

Maar wel met tegenzin ;).

Ik ben er klaar voor!

2011-09-27_224547.jpg

2011-09-27_224851.jpg

2011-09-27_224734.jpg

Achteras verwisseld, difplaatjes geschuurd, hij loopt als een zonnetje:cool:.

Ik heb er zin in!

Halewijn

- welke heb je gebruikt? (shore/kleur)
Achter 35 shore, Voor 38-40 shore.
Je zegt achter 35 shore. Dat snap ik. Dat zal dan zijn SH10P-435, kleur teal.
Vóór begrijp ik niet. Je zegt 38-40 shore. Shepherd heeft 37 of 40.
Je bedoelt dan SH10P-340, kleur purple? De 37 lijkt me niet voor de hand liggen.

Als dit de banden zijn die je bedoeld, met hoeveel smeren op de voorband kun je dan rijden, gebruik makend van Speedtech FoamLiquid? Ik bedoel een kwart, half, drievierde o.i.d.

Ik zou het liefst een setup vinden waarbij voor minimaal driekwart gesmeerd kan worden. Dan is wellicht een iets hardere band voor nodig (> 40 shore). Ik zie veel mensen minder dan half, een derde, een vierde en nog minder smeren. Mij lijkt het handiger dan een hardere voorband te nemen ook i.v.m. het al dan niet gelijkmatig afbouwen van het smeermiddel gedurende het rijden van een serie.

Je zei als het maar werkt. Ja dat is zo. Maar van belang is, denk ik, om meer te weten over het smeermiddel (m.n. viscositeit) omdat je pas dan dingen weet over bv. verdamping gerelateerd aan buitentemperatuur en in relatie daarmee de benodigde inwerktijd van het middel, evt. bijsmeren gedurende de inwerktijd, de wijze van opbrengen die bij een dikvloeibaar middel anders is dan bij een dunvloeibaar middel enz.
Dus om op je reactie terug te komen "als het maar werkt": het kan pas werken als aan bepaalde voorwaarden is voldaan en om aan bepaalde voorwaarden te kunnen voldoen zodat het goed werkt is kennis van het product en zijn eigenschappen nodig. Vandaar mijn eerdere vraag over de viscositeit van Speedtech FoamLiquid.
Dus concreet: is het dikvloeibaar (zoals honing) of dunvloeibaar?
Wat is jouw ervaring met het opbrengen van het product bij gemiddelde Nederlandse zomerse omstandigheden? Hoeveel tijd laten inwerken, bv. achter een half uur en voor 20 minuten, of langer, of korter, dit laatste lijkt me overigens niet.

Het val me overigens op dat veel smeermiddel universeel van aard zijn. Ik bedoel een fabrikant propageert dat het breed inzetbaar is, is commercieel interessant dat snap ik wel. Ik zoek nou juist een smeermiddel dat speciaal voor foam tyres op tarmac/asphalt is omdat ik alleen maar geïnteresseerd ben ik het buitenseizoen. Van de Speedtech FoamLiquid weet ik het niet, over de CS producten heb ik mijn twijfels. Mij wordt door CS de High Grip gepresenteerd terwijl op het product en hun site staat dat het voor tapijt is. CS Tire Max Grip zou kunnen, is dik als honing, vergt meer inwerktijd en is geschikt bij zeer hoge temperaturen. Die hebben we in Nederland niet echt vaak en lang. Dus ik vind de keuze niet gemakkelijk. Ik heb nog een bus Corally TC5 staan. Is volgens het opschrift goed voor asfalt maar dan voor rubber banden. Of dat dan ook goed is voor foam banden? Kweenie....
En gewoon maar wat proberen, tja dat kan maar is niet mijn keuze. Ik wil van tevoren mijn huiswerk gedaan hebben om in ieder geval een heel stuk in de goede richting te zitten nog voordat ik een meter heb gereden, om zodoende als er echt gereden wordt niet voor al te grote onaangename verrassingen komen te staan. Mijn credo is: voorbereiding is alles (en niet alleen bij een hobby).

37 of 38... Iets in die geest ja. Zou ik niet al te veel ophef over maken... Hetzelfde geld echt voor het smeermiddel. Ik denk dat je er een te groot verhaal van maakt. Ik ben daar absoluut niet zo mee bezig zoals jij het nu allemaal schetst en eerlijk gezegd vind ik het onderwerp over hoe en wat van een smeermiddel ook niet meer ontopic in een bouwverslag eigenlijk.
Ga nou eerst maar eens wat rijden en probeer wat dingen, ik gaf je al aan dat elke Pro10 pancar anders is voor elke rijder. Dat geld dus voor banden shores én voor smeermiddel. Ik rij al jaren met Foam Liquid en dat werkt goed. Het werkt met 1/12 op tapijt en met Pro10 op asfalt. Mijn smeer gedrag is nagenoeg identiek bij elke weersomstandigheid dus nogmaals, maak er niet zo'n studie van. Je zal merken als je eenmaal aan het rijden bent dat het allemaal niet zo veel om handen heeft.
Je stelt me vragen over hoe ik de dingen doe en als je het daar niet mee eens bent of je hebt er een andere visie op dan is dat prima. Van mij mag je er een studie van maken hoor maar ik doe het niet. Ik kan je dan ook verder geen antwoorden geven omdat ik er niet mee bezig ben. Ik vind andere zaken aangaande de setup van de auto bijvoorbeeld vele malen belangrijker maar goed... Zoals ik al zei, dit hoort niet meer thuis in een bouwverslag van een auto maar meer in het topic over de pancars algemeen die elders in het electro auto gedeelte staat. Mijn voorstel is dus ook om je verdere technische vragen daar te stellen...

Mooi zo Halewijn... Goed om te horen. Die van mij is er bijna klaar voor. Moet nog een 17.5 motor regelen en een kappie en dan ben ik ook "good to go..."

Bedankt voor je reactie. Niet wat ik wilde horen.

Ik heb inmiddels definitief besloten verder te gaan met TC.

Sorry hoor, maar nu moet ik toch ook even reageren. Volg Joost' zijn topic ook al een poos en ook het andere Pancar topic gewoon omdat ik het een mooie klasse vindt.
Iedereen hier rijdt voor zijn/haar hobby omdat we het leuk vinden en een beetje ontspanning in de weekenden. Dan kom jij met analytisch, abstract, blablabla aan. Het is je goed recht, begrijp me niet verkeerd, maar zo zijn de meeste (ik zou zeggen 99% van de bezoekers hier) niet. We rijden gewoon leuk voor d elol en tuurlijk, als we ene wedstrijd rijden willen we winnen, maar we proberen gewoon wat en werkt het, is het mooi, zo niet dan moeten we opzoek gaan naar wat anders. En dat is voor veel mensen verschillend omdat de meeste een andere auto hebben, andere typen/merken banden rijden, andere smeermiddelen gebruiken en zeker niet onbelangrijk, ieder een andere rijstijl heeft.

Zo, nu weer ontopic en lekker babbelen over Joost zijn eigen ontworpen Pan car :)

Martijn

Bedankt voor je reactie. Niet wat ik wilde horen Ik kijk ff verder.
Het verbaasd me bijzonder dat zelfs de meest elementaire vragen over dikte van het smeermiddel en hoeveel smeren op de voorbanden niet beantwoord kunnen worden.
Ik zal eens kijken of elders op deze site of op een andere site meer diepgaand, specifiek, analytisch en abstract op pancar zaken ingegaan wordt.
Misschien toch maar besluiten om "gewoon" met TC verder te gaan. Eens kijken hoe de HMX geworden is.

Heb jij een viscositeitsmeter thuis? Ik niet in ieder geval.

Speedtech werkt goed op veel circuits maar op Deventer bijvoorbeeld totaal niet. Daar hebben we TC-5 (asphalt jack) moeten gebruiken. Waarom speedtech niet werkt geen idee. Kunnen we heel analytisch en diepgaand over doen of we kunnen gewoon de schouders ophalen en tc-5 een uur op de banden in laten trekken en lekker plezier hebben met z'n alle. Hoe we daar achter zijn gekomen? gewoon dingen uitproberen wat werkt.

Het hoeveelheid smeren op de voorbanden is afhankelijk van het type auto en welke shores je gebruikt. Op deventer smeerde ik voor 1/3. Iemand anders smeerde voor 100%. Geen peil op te trekken want ik gebruik een t-bar auto en de andere een link auto met totaal verschillende gewichtsbalans en type banden. Tevens is de stuur eigenschappen van de persoon ook van invloed hoe je een auto afsteld en hoeveel smeermiddel je moet of kunt gebruiken.

Je wilt een instant setup book en dat gaat gewoon niet. Je wilt de setup van joost zijn auto hebben maar je geeft niet eens aan wat voor auto je hebt, of welke je eventueel wilt kopen. Welk circuit je rijd of wilt rijden etc etc dus waar hebben we het over???:confused:

Aan Joost z'n setup heb je niets aan als jij een link auto hebt of wilt kopen aangezien hij een t-bar auto heeft.

Welke auto wil je eventueel kopen om met deze klasse mee te rijden en op welk circuit? Wil je NK's rijden terwijl je geen ervaring hebt? (is verder geen probleem) Wat is je achtergrond kwa rc geschiedenis. Gewoon even wat vragen zodat wij weten wat jij wilt en je gerichter antwoorden kunnen geven want zo heeft het echt geen zin.

Als je het een mooie klasse vind ga de auto's bekijken die jij leuk vind. Laat ons weten wat je hebt gekocht of welke jij wilt kopen en op welk circuit je wilt rijden en dan kunnen we jou heel gericht op weg helpen. Zo heeft het totaal geen zin. Als je dat niet begrijpt dan kunnen we daar helaas verder niets mee.

Van mij mag deze hele discussie trouwens in het pro10 draadje verplaats worden.:cool:

Dat heb ik de beste man ook al proberen uit te leggen. Hopelijk is het wat duidelijker geworden nu allemaal voor Frenulum (lijkt me niet dat dat je naam is?). En de setup van mijn auto nemen is sowiso niet handig aangezien ik met een auto rij waar niemand anders mee rijd dus... Alles wat ik met en aan de auto doe staat alleen voor mijn auto en kan hoogstens als een leidraad gezien worden voor andere.

Goed plan Alexander, zal ze verplaatsen naar het pancar topic... ;)

Back