koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Ja, eind Oktober zouden ze die klaar hebben....

Lehner/Atos wil ik ook wel eens in het echt zien, en niet alleen van dat filmpje....

Als jij dat nou uit gaat zoeken, ga ik verder met Hobbywing. ;)

Als de Hobbywing combi betrouwbaar is ga ik uiteraard daar mee rijden, scheelt ongeveer de helft qua kosten vergeleken met de Lehner/Atos combi.

Richard Arts reed 15,9/16,0 vorig jaar... Wij zitten nu aan de 16,3 met redelijke grip op de baan.

Een aantal weken terug reden Alexander en ik samen met onze Pro10's en op dat moment waren er ook twee 1/10 IC's aanwezig die we het nakijken gaven. Dit is slechts een moment opname natuurlijk, dat weet ik maar we komen er aan!!! ;) :D

Hoe het volgend jaar zal gaan zullen we gaan zien natuurlijk...

Ok, ik dacht dat het meer rond de 16,5 zat, misschien toch interessant. ;)

Er is een 1/8 nitro klasse dus als je sneller wilt dan 1/10 nitro ga dan 1/8 nitro rijden. lijkt me een slimmere keuze aangezien je al nitro rijd ( ik ken je verder niet maar ga ik even vanuit).

ps:
Of je wilt wat rondjes rijden met een pro10 mod... en verder geen wedstrijden rijden...kan natuurlijk ook.

1/8 nitro rij ik al(sinds een maand). :D
Met de 1/8 zou ik wel wat vaker willen trainen en aangezien het op Mach niet meer kan en andere banen ver weg zijn of niet interessant wordt dat lastig.
Nu lijkt het mij wel gaaf om met iets wat net zo hard gaat op de woensdag en vrijdag avond bij mach te kunnen trainen.
Verder lijkt het mij wel leuk om zoiets werkend te krijgen.
Wedstrijden hoeft niet.

Ok, ik dacht dat het meer rond de 16,5 zat, misschien toch interessant. ;)

Dat is nu ook nog steeds een vrij constante snelheid over de gehele baan omdat er dit seizoen vrij weinig grip lag op de baan. Op het rechte stuk echter geven we de meeste 1/10IC's toch echt het nakijken. In het binnenveld pakken zij hierop iets terug omdat ze 4wd hebben en wij niet.

Hopende op een goede terugkeer van de 1/8IC op de MACH, dan zal er weer meer grip op de baan komen en kunnen we de tijden wellicht weer wat naar beneden bijstellen.

Dat is nu ook nog steeds een vrij constante snelheid over de gehele baan omdat er dit seizoen vrij weinig grip lag op de baan. Op het rechte stuk echter geven we de meeste 1/10IC's toch echt het nakijken. In het binnenveld pakken zij hierop iets terug omdat ze 4wd hebben en wij niet.

Hopende op een goede terugkeer van de 1/8IC op de MACH, dan zal er weer meer grip op de baan komen en kunnen we de tijden wellicht weer wat naar beneden bijstellen.

Ze zijn druk bezig om de 1/8 weer terug te laten keren volgend jaar, dus wie weet...

Ik had nog even een vraag, welke banden gaan goed op de mach indoor baan?.

Van Mobgums had ik al gevonden dat Lilac rondom het goed doet, maar ik vraag mij ook af welke banden je van Xceed moet hebben?.
Voor de 1/12 is het hard voor en soft achter, is dit voor de WGT hetzelfde?.

Heb gister bij de clubwedstrijd (Mac lingen) 1 heat gereden met de corally F1 van mijn vader, ik was na 6 minuten helemaal verkocht..
Voor alle mensen die twijfelen over een pancar/(corally) f1 zou ik zeggen: schaf er zo snel mogelijk 1 aan!!

Na de afgelopen keer een beetje proef gereden te hebben, was ik niet helemaal tevreden met de electronica en de plaatsing er van.
De stuurservo is plat, nagenoeg direct op de chassisplaat gegaan en de stuurstangen zitten nu aan de bovenzijde.
Alle 2 de opties goed bekeken welke nu minder bumpsteer gaven en deze is er uit gekomen( zie foto).
Ook was ik niet helemaal tevreden met de LRP regelaar en heb de oude vertrouwde Tekin er ingezet.
Deze is toch net ffies wat fijner af te stellen:D en als bijkomstigheid, hij zorg voor meer snelheid:cool:
Ook was de draden layout niet naar mijn zin daar deze toch enigzins een lichte friktie veroorzaakte bij de side dempers.
Eind van de maand ffies een order naar Academy toe sturen voor de alu motorpod delen en een extra setje stuurblokken met bijbehorend materiaal en dan kan ik ook een eventuele regenauto klaar maken:onweer::cool::D
Dit is met de nieuwe layout weg en de draden zijn meteen ook iets korter.
@ Joost...Onderdelen liggen klaar om naar jou verzonden te worden met een paar tekeningen er bij ivm aanpassingen.
Mocht het niet duidelijk zijn, dan kan je mij altijd mailen.
Foto;)

mvg Roy

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit! Wel goed dat academy nog steeds die onderdelen heeft. Zaten er geen servo bevestigingen op om de servo schuin te plaatsen? Hoe breed is die achter en voor en wat is de wielbasis?

Met de nerf bars moet je wel uitkijken, je hebt kans dat deze de grond of curbs raken in een bocht. Zonder nerfbars raakt mijn chassis de grond in snelle bochten zoals de kantine bocht op de mach. Ik heb mijn chasis op 6,0-6,5mm staan en zelfs dan gebeurd het nog wel eens.

Ik weet niet of je een flex sensordraad gebruikt maar dat is wel aan te raden. Ik gebruik zelf een flex sensordraad van CRC van 20cm lang. Dan kun je de sensordraad wellicht wat fijner plaatsen en omdat die geheel flexibel is heeft het verder geen invloed op de pod.

De micro veertjes hebben trouwens een binnendiameter van 0,95cm. De lengte is 2,95cm. Weet niet of ze passen op je frictie dempers.

ps:
Je zou de regelaar ook 180 graden kunnen draaien zodat de soldeerpaaltjes naar buiten wijzen. Krijg je net wat meer wind tegen die paaltjes (die paaltjes zijn de koelribben van de regelaar) en zit je regelaar meer in het midden. De motor draden laat je dan hetzelfde lopen maar dan gaan ze over je regelaar.

Laatst bewerkt:
Er zaten idd schuine servo posten bij de auto maar dan zouden de stuurarmen naar beneden moeten wijzen.
Dit zorgde bij het inveren voor een groter stuur uitslag verschil dan zo als ik ze nu heb zitten.
De auto is achter 232 en voor 212MM breed.
Wielbasis is 260MM.
Goed dat je het zegt ivm de "nerf" bars.
Ik zal deze verwijderen.
Ik heb nog niet op een hoog snelheid circuit gereden dat ik dit heb gemerkt:cool:
Rijhoogte staat op dit moment op 5mm.
Sensor draad is gelukkig erg flexibel en geeft ook geen problemen.
Over welke microveertjes heb jij het?
Welk merk/type auto
Ik kan idd de regelaar 180 graden draaien, maar voor de koeling hoef ik het niet te doen.
De regelaar is een RSPro en heb tot nu toe nog geen problemen qua warmte gehad:)
Het grootste probleem is het scoren van spur gears daar de Academy gebuik maakt van een spur waar een 1060 lager in past.
Ik ben deze spurs tot nu toe nog nergens tegen gekomen.
Wat ik zo heb kunnen vinden van de verschillende Pro10 auto's is dat de lagers in inch maten zijn en niet metrisch zo als de Academy.
Iemand een idee waar ik deze wel zou kunnen vinden?
Heb nu de keuze tussen 80 en 82 spur en misschien passen de Tamiya F1 spurs ook maar die hebben weer een andere pitch.

mvg Roy

Zaten er geen servo bevestigingen op om de servo schuin te plaatsen? Hoe breed is die achter en voor en wat is de wielbasis?

Met de nerf bars moet je wel uitkijken, je hebt kans dat deze de grond of curbs raken in een bocht. Zonder nerfbars raakt mijn chassis de grond in snelle bochten zoals de kantine bocht op de mach. Ik heb mijn chasis op 6,0-6,5mm staan en zelfs dan gebeurd het nog wel eens.

Ik weet niet of je een flex sensordraad gebruikt maar dat is wel aan te raden. Ik gebruik zelf een flex sensordraad van CRC van 20cm lang. Dan kun je de sensordraad wellicht wat fijner plaatsen en omdat die geheel flexibel is heeft het verder geen invloed op de pod.

De micro veertjes hebben trouwens een binnendiameter van 0,95cm. De lengte is 2,95cm. Weet niet of ze passen op je frictie dempers.

ps:
Je zou de regelaar ook 180 graden kunnen draaien zodat de soldeerpaaltjes naar buiten wijzen. Krijg je net wat meer wind tegen die paaltjes (die paaltjes zijn de koelribben van de regelaar) en zit je regelaar meer in het midden. De motor draden laat je dan hetzelfde lopen maar dan gaan ze over je regelaar.

Er zaten idd schuine servo posten bij de auto maar dan zouden de stuurarmen naar beneden moeten wijzen.
Dit zorgde bij het inveren voor een groter stuur uitslag verschil dan zo als ik ze nu heb zitten.
De auto is achter 232 en voor 212MM breed.
Wielbasis is 260MM.
Goed dat je het zegt ivm de "nerf" bars.
Ik zal deze verwijderen.
Ik heb nog niet op een hoog snelheid circuit gereden dat ik dit heb gemerkt:cool:
Rijhoogte staat op dit moment op 5mm.
Sensor draad is gelukkig erg flexibel en geeft ook geen problemen.
Over welke microveertjes heb jij het?
Welk merk/type auto
Ik kan idd de regelaar 180 graden draaien, maar voor de koeling hoef ik het niet te doen.
De regelaar is een RSPro en heb tot nu toe nog geen problemen qua warmte gehad:)
Het grootste probleem is het scoren van spur gears daar de Academy gebuik maakt van een spur waar een 1060 lager in past.
Ik ben deze spurs tot nu toe nog nergens tegen gekomen.
Wat ik zo heb kunnen vinden van de verschillende Pro10 auto's is dat de lagers in inch maten zijn en niet metrisch zo als de Academy.
Iemand een idee waar ik deze wel zou kunnen vinden?
Heb nu de keuze tussen 80 en 82 spur en misschien passen de Tamiya F1 spurs ook maar die hebben weer een andere pitch.

mvg Roy

Corally gebruikt ook metrische maten. De achteras van corally is 7mm dik en een kimbrough spur kan daar ook op. Het is even rondkijken / vragen maar een geschikt lager zal je wel moeten kunnen vinden lijkt me. Je moet een lager zoeken met een 6mm (dikte van je achteras) binnendiameter en 9,7mm buitendiameter (lagermaat in de spur). Waarschijnlijk zal een 10mm buitendiameter ook passen?

Ik bedoel de 1/12 centershock veren die op sommige pancars als zijschokbrekers gebruikt worden. (zie joost zijn nieuwe auto bijvoorbeeld) Die je eventueel zou kunnen gebruiken voor de zij-dempers om het een en ander te kunnen tunen. Zo te zien zijn deze helaas te groot voor die dempers die jij hebt.

edit:
Sorry, ik herinner me net dat een corally as tpv de spur dunner is gemaakt? Dan zou een lager vinden lastig worden. Als je een geschikte lager kunt vinden ben je niet gebonden aan die spurs die je nu niet kan vinden en kun je bijvoorbeeld kimbrough spurs halen.

Laatst bewerkt:
Misschien passen de complete minishocks?
@Joost, Heb jij per ongeluk een lengte maat van deze shocks en van welke auto komen ze af?
Zat in eerste instantie te denken aan RC truck dempers en daat een veer tussen te maken maar ben band dat deze reeds te lang zijn.
Alle andere dempers zijn meestal te lomp om te gebruiken.
Heb laatst wel ergens een pancar gezien die hele mooi slanke side dempers er op had zitten maar kan er zo niet op komen waar ik deze gezien heb:confused:

mvg Roy

Ik bedoel de 1/12 centershock veren die op sommige pancars als zijschokbrekers gebruikt worden. (zie joost zijn nieuwe auto bijvoorbeeld) Die je eventueel zou kunnen gebruiken voor de zij-dempers om het een en ander te kunnen tunen. Zo te zien zijn deze helaas te groot voor die dempers die jij hebt.

Klopt, je kunt een spur zoeken van 10mm diameter of een lager van ca. 9,7mm zodat je kimbrough of gelijkwaardig kan rijden. Aangezien iedereen met kimbrough of gelijkwaardig rijd is een spur lenen tijdens een wedstrijd geen probleem. is puur even de achterliggende gedachte van een lager zoeken van 9,7mm buitendiameter. :cool:

Kun je eenvoudig aan 10mm spurs komen die 48dp zijn (vanwege het feit dat iedereen 48 dp rijd en wederom het makkelijk is als je een keer iets moet lenen kwa pinion) is dat natuurlijk ook geen probleem en is dat de makkelijkste manier:D

Laatst bewerkt:
Tja, daar zit dus de grootste uitdaging.
Zie maar eens een lager te vinden die inwendig metrisch is en uitwendig inch maat.
Corally zit er idd met de as wel op maar helaas zit ik met mijn as op 6mm net als Tamiya en het spur is 10mm inwendig.
Nu kan ik wel gaan proberen om de genoemde spurs uit te boren maar ik ben bang dat je dan altijd een slingering er in krijgt.
Vragen,vragen,vragen.
Nu nog de juiste oplossing:cool::)

mvg Roy

Nee die passen niet. De oplossing zou zijn andere motormount en bulkhead monteren en dan een IRS as erin. Dan ben je verlost van dit probleem.

Lagers met dubbele maten zijn er wel... Ik zal eens zoeken waar ik die ooit heb gezien...

Het probleem is als ik met een IRS achterkant wil gaan rijden ik ook een andere motorpod moet gaan maken waar dus de IRS achterkant op past.
Ik kan de originele onderdelen met een leuke korting kopen en als ik de IRS achterkant neem met de bijbehorende andere onderdelen ik kapitalen kwijt ben en ik dan net zo goed voor een Asso,CRC of Corally kan gaan kijken.
Ik wil eerst weten of ik met de aanwezige auto een beetje leuk rond kan komen en ook of deze klasse voor mij leuk is.
Daarna kijken we wel verder naar of een andere auto of deze compleet upgraden met bling bling parts naar eigen ontwerp:cool:

mvg Roy

Nee die passen niet. De oplossing zou zijn andere motormount en bulkhead monteren en dan een IRS as erin. Dan ben je verlost van dit probleem.

Back