koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Mathijs, kun je een keer een foto maken vanaf de bovenzijde met geheel stuuruitslag van de wielen? Kan ik bekijken of de stuuruitslag van jou meer is als die van mij. Aangezien ik de crc ophanging gebruik zou hier kwa geometrie wellicht wat verschil in kunnen zitten? Heb wel de langere bovenarmen geinstalleerd voor minder cambergain, niet dat dat veel uitmaakt voor stuuruitslag maar dacht ik meld het even lol..
De asso voortrein is net 1 a 2 mm breder, dus heeft ietsje meer stuuruitslag. Maar maak je daar niet druk over. Minder dan 2meter draaicirkel heb je sowieso niet nodig.

Ok, we gaan het zien. Kunnen we mooi 1:1 vergelijken op het circuit welke voorophanging fijner is. CRC vs Associated

De CRC Battleaxe hub is de lange IRS hub en de klemhub is ook gelijkwaardig aan de IRS dus dat is opzich geen probleem.

Hyperdrive gebruikt ook rood als huiskleur dus keuze genoeg. Het verder pimpen van de auto is inderdaad iets voor straks als de auto in alle opzichten een verbetering is op de rc10L2.

Ik moet zeggen dat die in het associated blauw ook goed eruit ziet. :D

Laatst bewerkt:
Zitten er nu downstops op de voorwielophanging?

nee, zijn volgens mij upstops. Dus de mate van invering te bepalen (wanneer de ophanging naar boven gaat) .

Downstops zijn volgens mij de schroefjes om de mate van uitvering van de ophanging in uitgeveerde toestand te bepalen. Wellicht heb ik het helemaal verkeerd hoor. Gebruik het zelf niet, ook geen mogelijk voor bij pancars.

Bij de oval zijn ze een beetje doorgeslagen met hun auto's :)

Laatst bewerkt:
FFies een compleet ander vraagje.
Als jullie in de regen rijden, welke en wat voor banden gebruiken jullie?
Ik weet dat velen de tirecaps van Tamiya gebruiken maar deze zijn een zeldzaamheid om te verkrijgen.
Is er een andere mogelijkheid om regenbanden te maken of te kopen?

mvg Roy

Kan iemand mij vertellen of een LRP X12 korter of langer (of even lang) is als een LRP X11? Hoe zit het met de plek van de soldeerlippen: dichter bij de kant waar de as eruit komt, of verder weg?

De X12 is korter als de X11.
Omdat hij korter is zullen de lippen ook dichter bij de uitgaande as zitten.
Je kunt ook gold connector bussen op de soldeerlippen maken en dan daar de stekkers in drukken.
Werkt perfect.

mvg Roy

full

Kan iemand mij vertellen of een LRP X12 korter of langer (of even lang) is als een LRP X11? Hoe zit het met de plek van de soldeerlippen: dichter bij de kant waar de as eruit komt, of verder weg?

Laatst bewerkt door een moderator:
De X12 is korter als de X11.
Omdat hij korter is zullen de lippen ook dichter bij de uitgaande as zitten.
Je kunt ook gold connector bussen op de soldeerlippen maken en dan daar de stekkers in drukken.
Werkt perfect.

mvg Roy

full

Dank! Dan weet ik welke motor ik ga kopen, nu nog een hardcase accu en banden.

Laatst bewerkt door een moderator:
FFies een compleet ander vraagje.
Als jullie in de regen rijden, welke en wat voor banden gebruiken jullie?

Joost heeft contact gehad met Harry Kissling. deze man maakt Kiss tyres, en die zijn heel erg goed in de regen. In de 1/8 zijn ze een begrip.
Blijkbaar maakt hij ze ook voor Pro10, maar ze zijn aan de prijs. Je moet rekenen op een 80,- rondom. Maar slijten doen die banden in de regen niet, dus je kunt er jaren mee doen.
Het idee was wellicht om voor volgend seizoen met een groepje rijders te bestellen en dan wat korting te regelen.

alleen is het in dit soort situaties altijd lastig om die mensen bij elkaar te krijgen natuurlijk...
Maar als er 1 rijder is die eens met deze banden gaat rijden, en de rest ver achter zich laat, wil iedereen ze natuurlijk.... ;)

Volgens mij heb ik iemand met deze banden op zijn 200MM pancar zien rijden op Deventer de wedstrijd voor het NK daar.
Geloof dat de auto een CRC was.
Heb nog aan hem gevraagd waarom hij niet in 235MM config reed maar dit deed hij niet omdat er dan extra hubs op de achteras gemonteerd moesten worden wat een onbalans veroorzaakte.
Naam ben ik vergeten maar was een vrij lang persoon.
Wagen ging best wel goed op de natte baan:cool:.

mvg Roy

Maar als er 1 rijder is die eens met deze banden gaat rijden, en de rest ver achter zich laat, wil iedereen ze natuurlijk.... ;)

omdat er dan extra hubs op de achteras gemonteerd moesten worden wat een onbalans veroorzaakte.

tja, dan breng je die balans weer terug...
Maar dit is het probleem (sorry jongen) met heel veel elektro rijder, ze zeuren zo....
Ga nou eens gewoon rijden, en als je het voor elkaar krijgt om 10 rondjes foutloos te rijden, dan praten we eens verder....

Maar goed, dat is mijn mening he.
Een beetje onbalans in een brede 235mm auto, is helemaal zo erg niet....

Lol ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg wat mij toen verteld werd.
Het was iig een rode 200MM auto die toch echt heel netjes op de baan rond ging:D
Er zaten rubber banden onder met de kenmerkende Kissling "groeven" in.
Of dit ze ook waren, who knows:confused:

mvg Roy

Volgens mij heb ik iemand met deze banden op zijn 200MM pancar zien rijden op Deventer de wedstrijd voor het NK daar.
Geloof dat de auto een CRC was.
Heb nog aan hem gevraagd waarom hij niet in 235MM config reed maar dit deed hij niet omdat er dan extra hubs op de achteras gemonteerd moesten worden wat een onbalans veroorzaakte.
Naam ben ik vergeten maar was een vrij lang persoon.
Wagen ging best wel goed op de natte baan:cool:.

mvg Roy

tja, dan breng je die balans weer terug...
Maar dit is het probleem (sorry jongen) met heel veel elektro rijder, ze zeuren zo....
Ga nou eens gewoon rijden, en als je het voor elkaar krijgt om 10 rondjes foutloos te rijden, dan praten we eens verder....
Maar goed, dat is mijn mening he.
Een beetje onbalans in een brede 235mm auto, is helemaal zo erg niet....

Dat was reindert en hij is 1ste geworden tijdens de laatste NK op Deventer met rondetijden in 7 minuten racetijd waar niemand in de verste verte aan kon komen met snelste rondetijd van 13.18 sec. Ik zou iedereen willen uitnodigen dat te evenaren op Deventer. Dan krijg je een hamburger en een versnapering van mij :mrgreen:.

Alle gekheid op een stokkie. Als je het materiaaltechnisch bekijkt zit er een marge in de as, kogellagers, hubs, wielen en met extenties ook een marge in de extenties. Dat kan ook niet anders. Die marges zitten er altijd in. Tel je die marges bij elkaar op dan zit het nooit 100% goed en roteerd het nooit 100% rond. Met de rotaties die de as en de banden maken komen er altijd in meer of mindere mate vibraties in de achterpod. De extenties zullen die vibraties alleen maar groter maken en de wielen steeds minder rond laten draaien. Dat bedoeld hij met onbalans. Dat kun je er ook niet uitkrijgen of je moet naar een oplossing zonder extenties. (en zelfs dan heb je wat vibraties)

Tweede punt is dat je met extenties ook een behoorlijk moment creerd waardoor de as eerder kan breken of eerder die vibraties groter maakt.

Voor sommige maakt die gedachte niet uit en rijden met extenties ook ergens vooraan mee maar voor andere maakt dat wel wat uit en is het gevoel/irritaties dat ze hebben over die extenties zo doorslaggevend dat ze die verwijderen. Ik heb het met de NK's vaak genoeg met hem erover gehad om te weten dat dat laatste bij hem speelt :).

Wilt niet zeggen dat je met die extenties niet vooraan kan rijden. Dat is goed mogelijk zoals is gebleken.

Aan de andere kant zou ik wel eens willen zien wat een crc met extenties doet als hij een betonnen balk raakt op Deventer. Een betonnenbalk raken is bijna niet te voorkomen daar en bij de crc hoor ik vaker iets over gebroken assen of gestripte spurs dan bij andere auto's. Wellicht is het toevallig, zou best kunnen.

Op technisch vlak geef ik hem wel gelijk. Als je er geen goed gevoel bij hebt moet je zoeken naar een in jouw ogen betere oplossing. Bewijs het tegenovergestelde op het circuit zou ik zeggen.

Enigste wat telt is een goed gevoel bij het racen, het is nog steeds een hobby en gelukkig kun je met een pancar eenvoudig je DIY skills kwijt .:thumbsup: (of uitbesteden aan Joost en Oscar of gewoon 200mm blijven rijden zoals Reindert nu dus doet;))

Volgend jaar nieuwe kansen.

Is mijn persoonlijke mening. :)

Laatst bewerkt:
Back