koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Ach Alexander, het leven is zoveel makkelijker als je niet wakker ligt van dat soort vraagstukken. :p

Kan natuurlijk ook zijn dat ik de technische kennis niet heb om me met zulke vraagstukken bezig te houden. :D

Maar nogmaals, het is mijn mening, gebaseerd op het feit dat elektro rijders nooit langer dan 8 minuten rijden (1/12) en 7 en 5 minuten in de meeste finales. Rijden ze dan ook nog eens op rubber, zijn ze dus helemaal niet gewend aan een verlopende auto.

Brandstofrijders zijn dat wel gewend en moeten daar dus leren mee om te gaan.

Het elke heat/finale bijvoorbeeld aanpassen van je roll-out is ook echt niet nodig, want wat je langzamer wordt op het rechte stuk, win je terug in het middenveld, en je rondetijden lijden er nauwelijks onder, wel brengt rust in je hoofd tussen de heats je meer.
 
Laatst bewerkt:
haha ja das waar. We moeten het ook niet moeilijker maken dan het is. Stuurmanskunsten zijn belangrijker.

Over de rollout. Is inderdaad niet nodig elke ronde je rollout te veranderen Die 1/4 of 1/2 mm verschil doet niet veel.

Ik ben het trouwens met je eens over het niet zeuren maar rijden behalve het gedeelte over electrorijders ;). Als ik jullie nitro topics doorlees kunnen de brandstofrijders ook best wel behoorlijk "zeuren" ;):p:rolling:
 
Als ik jullie nitro topics doorlees kunnen de brandstofrijders ook best wel behoorlijk "zeuren" ;):p:rolling:

ff de van Dale geraadpleegd:

fo·rum het; o -s, fora
1 groep deskundigen die met het publiek discussiëren over een bep. kwestie: ~discussie
2 website waar over een bep. zaak kan worden gediscussieerd

Dus ff kijken, dit is het modelbouwforum
Dus een plek bedoelt om te discussieren, dat moet dus hier..... :p

Maar, als de jaarlijkse Nomac vergadering is, is het altijd de elektro sectie die het licht uit doet. ;)
 
Het was weer gezellig, lekker gereden en weer het eea aangepast (pr).
De setup wordt ook langzaam steeds beter, het optillen van het binnenste achterwiel wordt ook minder, grip is er iig genoeg.
Er werden zelfs een aantal serpent wgt gebouwd.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat werd slechter, allebei de tubes schoon gemaakt en gevult met 20k olie, ook heb ik er groene zijveren veren op gezet, deze waren eerst rood.
Merk nu met de knik hij het opgaan van het rechte stuk dat de auto rustiger blijft en zijn wiel op de grond laat, mss nog een veer zwaarder om te kijken wat dat doet.
Ik kwam zojuist op rctech een setup voor de voorwielophanging tegen, deze ga ik ook nog proberen.
 
Ja dat werd slechter

Ok...
En ik heb een documentje hier, best makkelijk maar die zegt wat anders....
--------------------------

SIDE SPRINGS
If car feels edgy, a ¼ turn of preload can settle car down.
If car does not center up quick enough thru twisties, use stiffer spring.
SOFTER – more side bite for rear end but will be lazier transitioning back to center
STIFFER – less side bite. Faster transition, but can feel edgy.

SIDE TUBES / DAMPER DISK LUBE
Typically 10,000 ofna lube or Losi med hydra fluid
THICKER – increases front traction – adds steering. Slows transition and softens steering in fast sweepers. If car is double steering on power use
thicker oil to slow reaction time but if go to far you can see inside rear tire lift in tight corners.
THINNER – decreases front traction – decreases steering.

-----------------------

Ik druk hem wel af, een aantal keer, is wel makkelijk.
 
Idd, maar gaat om de snelle lange bochten niet om de korte bochten.:???:
Niels had dit volgens mij vorig jaar ook, hij moest aan het einde van het rechte stuk liften om de bocht door te komen. Zal eens vragen wat hij hier mee gedaan heeft.
 
Aha.
Probeer eens minder te smeren, dus niet vol achter, maar 3/4....
Dus buitenkant van de band "droog" laten, dus minder grip hebben, dus "grip roll" voorkomen. Sterker nog, je zult ook meer stuur krijgen dan denk ik....
 
Idd, maar gaat om de snelle lange bochten niet om de korte bochten.:???:
Niels had dit volgens mij vorig jaar ook, hij moest aan het einde van het rechte stuk liften om de bocht door te komen. Zal eens vragen wat hij hier mee gedaan heeft.

Bocht einde rechte stuk moest iedereen vorig jaar een beetje liften. Die bocht is te krap om volgas doorheen te gaan.

Wat mij vorig jaar opviel is dat hoe stijver de zijveren hoe eerder griprol doordat de buitense voorwiel de binnenste achterwiel op gaat tillen. Bij hoge grip was dit zeer goed te zien.

De snellere auto's reden zo'n beetje allemaal door de snelle bochten met de binnenste voorwiel van de grond. Maar geen griprol te bekennen ;).
 
Gisteravond de eerste rondjes met de T1M gereden. Dat viel in beginsel best weer tegen na ruim 2 jaar niet rijden. :oops: Maar uiteindelijk lukte het wel weer aardig om de rondjes redelijk te ronden (auto weer een beetje leren kennen, wennen met sturen met een wieltje i.p.v. sticks zoals bij het vliegen, baan een beetje leren kennen etc.). Dus het virus steekt definitief weer de kop op. Ook heb ik de afgelopen week 140+ pagina's van dit topic doorgelezen. 8O :?

Mijn keuze: Een Corally 10SL 200mm. Voorlopig de 200mm om indoor wat rondjes te kunnen tuffen en als het buitenseizoen begint dan ombouwen naar 235mm. Voor indoor denk ik een 17.5T of 13.5T motor, ben ik nog niet helemaal over uit (advies?), 10.5T lijkt mij wat overkill voor indoor. :yes: Accu een 2S LiPo (heb ze in allerlei soorten en maten en anders zijn ze zo besteld). Als stuurservo heb ik nog een Hitec HS5965MG liggen.

Wat zijn de "noodzakelijke" hop-ups om er een leuke wagen van te maken? Of is het out-of-the-box al goed te doen?
 
De 10SL is out of the box gewoon goed. Je zou wat zijveertjes, voorveren en centerveren erbij kunnen kopen om de boel te finetunen. Verder heb je weinig nodig denk ik.
Motor met 2S lipo is een 17.5 in het MACH indoor WGT dus daar zou ik voor gaan.

p.s. Er zijn ook knappe stick zenders voor auto's te koop hoor ;)
 
op mp staan nog wel een enkele old skool 40 fm pcm stick zenders,ik heb zelf een futaba 2,4 gig stick zender.
Futaba 3GR-FS 3-Channel 2.4GHz System

Aan een stuurwiel heb ik nooit kunnen wennen.Ik rij dan ook al meer als 25jaar met sticks.
En deze bovengenoemde zender is meer dan voldoende voor mij(kwa functie's etc),moest alleen ff wennen dat ze zo weinig wegen kwa gewicht.
 
verschillende silicone olie voor de dampertubes is ook wel handig. Corally heeft rood, blauw en groen. (soft, hard en extra hard). Wil je iets beter finetunen kun je van ander merk silecone olie kopen. Corally soft zal ergens tussen de 20.000 en 30.000cst zijn ( visueel bepaald ).

Een carbon front brace is geen overbodige luxe binnen (een streepje carbon dat tussen de voorophanging gemonteerd word)
 
Laatst bewerkt:
De 10SL is out of the box gewoon goed. Je zou wat zijveertjes, voorveren en centerveren erbij kunnen kopen om de boel te finetunen. Verder heb je weinig nodig denk ik.
Motor met 2S lipo is een 17.5 in het MACH indoor WGT dus daar zou ik voor gaan.

p.s. Er zijn ook knappe stick zenders voor auto's te koop hoor ;)
Okay, bedankt. :thumbsup: Diverse veertjes lijkt me inderdaad geen overbodige luxe.

Qua stickzender heb ik nu een JR Propo DSX9 9-kanaals 2.4GHz. Lijkt me wat overdreven voor autorijden. ;)
DSX9a_150.jpg


Aan een stuurwiel heb ik nooit kunnen wennen.Ik rij dan ook al meer als 25jaar met sticks.
Ik heb eerst de DX3.0 gehad en later met indoor met de DX3R gaan rijden. Naar alle tevredenheid. :yes: Toen alles weg gedaan want rijden zat er niet echt meer in omdat iedereen ging vliegen. :? Dus maar weer een nieuwe DX3C of DX3R halen.

verschillende silicone olie voor de dampertubes is ook wel handig. Corally heeft rood, blauw en groen. (soft, hard en extra hard). Wil je iets beter finetunen kun je van ander merk silecone olie kopen. Corally soft zal ergens tussen de 20.000 en 30.000cst zijn ( visueel bepaald ).

Een carbon front brace is geen overbodige luxe binnen (een streepje carbon dat tussen de voorophanging gemonteerd word)
Okay, demperolie heb ik nog in vele soorten van zowel Corally als Xray. Front brace erbij gezet op de bestellijst. :D
 
Back
Top