koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

En gelijk heb je!
Savage35 zag mij afgelopen Woensdag rijden en begon toch erg te twijfelen, dus vandaar.... maar goed, hem heb ik dus inmiddels ontmoet, wordt tijd dat wij ook eens kennis maken. Volgens mijn reden jullie ook off-road op hoogtij, maar van een ontmoeting is het nooit gekomen.... Ik ben er i.i.g. elke Woensdag.
Yep, ik ben eentje van de harde kern van HoogTij. 8O Tot nu toe alleen op vrijdag gereden maar ik hoop binnenkort ook op woensdag te komen. :yes:

Ik heb pancars altijd mooi gevonden en nu heb ik mijzelf maar eens overgehaald om er een aan te schaffen (hoeft niet meteen nu nu nu), maar uiteraard zit ik met een paar dingen.

Ik rijd nu TC en dat gaat me goed af, wat betreft electronica, afstellen etc ben ik al redelijk gevorderd. Echter van pancars weet ik niet veel, behalve de prijs ;). (en heel wat jaren geleden met een Corally CCT wat rond gereden, maar dat telt niet echt he ;-))

Ik ben al een aantal jaren Team Associated minded en daar wil ik ook niet van af wijken. Dus het wordt sowieso de R5. 1:10, dus.

Nu lees ik de volgende dingen:

- 235MM / 200MM : Ik neem aan dat 235 te breed is voor binnen? Is de auto zo om te bouwen tussen deze twee maten of is het een optie? In de zomer ga ik wel af en toe buiten rijden.
- 2S / 1S : Ik rijd nu alleen 2S en zou dat ook nog willen blijven doen.
- Welke motor? Ik rijd nu 13.5 Super stock en dat vind ik eigenlijk perfect. Soms rijd ik ook nog 10.5, maar lager (dus minder turns) wil ik niet gaan. Een 17.5 voor een pancar lijkt me voor nu genoeg, gaat me denk ik snel genoeg ook.
- Regelaar : nu ben ik in het bezit van diverse regelaars, maar de Hobby Wing extreme stock zou goed genoeg zijn voor een 17.5 setup, is dit een veel gebruikte regelaar in een pancar?
- Boosted / Non-Boosted : Nu weet ik wat het is en wat het doet, maar wat wordt er doorgaans gereden?
- Banden : tja.. hardheden enz ben ik wel bekend mee, maar het afdraaien.. hoe doe je dit zonder afdraaibank. Ik ben ook niet van plan om die meteen aan te schaffen. Ik wil eerst kijken of het mij wel allemaal bevalt. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar kom anders een keer langs bij mach, dan kun je het eea zien/vragen.

Binnen rijden we iig 200mm (wgt) 2s 17.5 boosted
Buiten rijden we 200 mm (wgt) - 235 (pro10) s2 10.5 boosted
Bij de mach gebruiken de meeste de HB xerun.
Banden is voor binnen lilac rondom, of tapijt banden van xceed hard voor medium achter.
Buiten purple pink
Afdraai apparaat is meestal wel aanwezig, en de banden worden tot 56mm afgedraaid.

Kijk dat scheeld een hoop werk en kosten;)
Afgedraaide banden gaan toch minder lang mee als niet afgedraaide banden:cool:
Is het nu zo in dit is uit een Noob point a view dat nieuwe onafgedraaide banden minder grip hebben als afgedraaide banden? of anders om?
Bij de Tamiya F1 waar ik mee rij is het een middenweg.
Niet nieuw waarde qua diameter maar ook niet tot op 3MM van de velg afgedraaid.

mvg Roy

ter aanvulling, voor buiten kun je gewoon de banden zo uit de verpakking gebruiken.

Net afgedraaide banden hebben ook minder grip de eerste ronden. Simpelweg omdat het oppervlak niet vlak is. Gewoon 3 rondjes even rustig rijden net als bij de 1:1 formule 1 dan komt het ook wel goed want het schuurt vanzelf vlak :D.

Ik begin op 61mm (anders passen ze niet onder mijn kap) en rij ze gewoon tot bijna de velg op tijdens trainingen en wedstrijden. Iemand anders draait ze wellicht eerst af tot 58mm omdat het wellicht dan beter gaat (bij wijze van spreke)maar dat moet ieder voor zich weten. Ik merk er iig weinig van dus ik doe het gewoon op mijn manier.

edit:
Er zit wel een theorie achter dat hoe meer je de banden smeert hoe zachter en inconsistenter de banden worden. Dus begin je op 61mm dan smeer je de banden vaker dan wanneer je begint op 58mm. Het smeermiddel tast het natuurlijk rubber aan in de band (weekmaker) dus hoe vaker je smeert hoe zachter het foam wordt en hoe meer de foam wordt aangetast. Theoretisch zouden de banden het beste werken tussen 55-58 mm (even uit het hoofd). Dus voor sommige heeft 61mm dan geen zin aangezien de band dan niet optimaal is (kwa roterende massa en grip niveau etc etc). Voor mijzelf vind ik het zonde om eerst 3-4mm van de band af te halen dus begin op 61mm.

Laatst bewerkt:
1 nadeel van grote banden rijden, en zeker binnen is dat ze "chunken", dat er snel happen uit de zijkant breken, en dit is nadelig voor je wegligging.
In de 1/12 gaat een afgedraaide band veel langer mee dan een te grote band!.....

ook zal je binnen met een te grote band sneller last van grip roll hebben, dus als je echt hard wil, zul je wel naar kleinere banden moeten.....

Laatst bewerkt:
Ik begin op 61mm
Binnen of buiten?

Met de Pro10 buiten begin ik ook op 61 achter, en 59 voor.. dat betekend dus wel afdraaien.....
Maar ik vergelijk de prijs ook met de 1/8, en dan is elektro rijden een lachertje!.... ;)

Buiten bedoeld 2wd, een kleine aanvulling daarop.
Ik draai ze meestal iets af, om ze mooi rond te maken, het wil nogwel eens zijn dat ze wat ovaal zijn.

61mm is voor buiten inderdaad. :). Buiten is de kans op chunken bijna niet aanwezig (als je op het asfalt blijft zonder ongelukken) of de band is niet goed geplakt af fabriek (komt ook nog wel eens voor)

Ik begin voor en achter op 61mm.

61mm vóór kan eigenlijk net niet onder de kap maar ons zijn zuuunig. Kan ik toch weer ca 3x extra mee rijden :p

Laatst bewerkt:
Weet iemand welke body dit is?

iwp091.jpg

Andere vraag. :D Er zijn combinaties van pinions en spur gears mogelijk waarbij de verhouding (vertraging) gelijk is (of nagenoeg gelijk, bijv. 19/78 vs 22/90). Is er een reden om bijvoorbeeld een grotere pinion en spur te nemen?

hoe groter de spur hoe kleiner de stapjes kwa rollout en dus hoe fijner je je rollout kunt bepalen. Tevens hoe groter de spur hoe verder de motor naar voren schuift en dus de motor meer naar het kantelpunt van de pod zit.

Wat merk je er van op het circuit? uhmmm geen idee lol.

Ik reed buiten 36-38mm rollout met 75spur en 16-17 tans pinion of zoiets. Joost bijvoorbeeld rijd dezelfde rollout met volgens mij een 81 spur en waarschijnlijk een iets grotere pinion. Snelheid op het rechte stuk is niet veel verschil en motor temperatuur ook niet. Joost rijd met een GM motor en ik met een Hobbywing motor. Het zit ém vooral in de afstelling van de auto, rijvaardigheid en een beetje geluk.

Back