koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Dus als ik het goed heb moet er speeling in de cubhouders zitten (rijhoogteblokjes) zie foto hieronder:

Uploaded with ImageShack.us

Verder vraag ik me af of dit een goede afstand is van de pinion en spur want ik weet wel dat toen ik m'n vorige spur (die opgerookt was) erop gezet had, had de spur op de pinion wel iets wat te veel ruimte (zoals ik het altijd deed op m'n tourwagen).

Uploaded with ImageShack.us

Hoi Ben, zoals Kramxel aangaf meet eens de volgende onderdelen:

-lengte binnenzijde van de rijhoogte blokjes
-lengte van gedeelte van de tube die uit de pod steekt waar je de rijhoogte blokjes op doet.

Waarschijnlijk zal de binnenzijde van de plastieke rijhoogte blokjes iets langer zijn dan de tube waar je ze opdoet. Zo ja, als je de rijhoogte blokjes op de aluminium tube schuift tot helemaal naar achteren blijft er een plastic gedeelte over in de rijhoogte blokjes waar de aluminium tube niet zit (de tube is eigenlijk te kort). Omdat dat gedeelte geen rugvulling heeft van de aluminium tube is het rijhoogte blokje daar wat zwakker en heeft het daardoor meer kans om uit te lubberen. precies daar waar die tube niet als rugvulling zit.

Het kleiner schuren van de rijhoogte blokjes zorgt ervoor dat de tube dieper en geheel tegen het einde van de rijhoogte blokjes komt en dus de rijhoogte blokjes overal rugvulling heeft. Samen met kogellagers met een rand eromheen heb je een stabielere constructie. (plus de kogellagers met rand zorgt ervoor dat de wielbreedte weer ongeveer gelijk wordt)

Spur en pinion afstand:
De spur en pinion afstand maak ik altijd zo klein mogelijk maar zonder dat je voelt dat het te strak gaat. Zoals Kramxel al aangaf bij het vastzetten van de motor even de spur geheel draaien om te kijken of alles nog goed loopt met minimale aftand van spur/pinion.

Door de kracht van de motor zal de pinion de spur van zich afduwen dus je wilt in het begin de afstand tussen pinion en spur zo klein mogelijk hebben zodat tijdens het rijden de afstand niet te groot wordt.

Zie ik het goed op de tweede foto dat je geen ringetjes onder de motorschroeven hebt? Deze zijn een must-have. Zonder deze ringen kunnen de schroeven lostrillen en de motor gaan schuiven.

@ben ,als het goed is moet je geen spelling hebben. ;)

Je afstand tussen je tandwielen lijkt mij wel inorde.

Probeer eens de spur en pinion als het ware van elkaar teduwen(spur tussen duim en wijsvinger en pinion idem met je andere hand uiteraard).Dan kun je aan de hand van de ruimte tusen beide wel zien of je teveel last hebt van spelling.

Kwam vanmiddag heel toevallig Remy Möller tegen en hij komt misschien binnenkort ff kijken naar ons Pro-10 geweld......

Remy je bent van harte welkom.... (hij leest dit topic ook mee)..

10 man aan de start tijdens de paasrace met een 3-4 rijders die vanwege andere prioriteiten niet meedoen. Mochten er toch nog rijders zijn die twijfelen schrijf je in.. 1 of 2 extra kunnen we denk ik wel kwijt in de A finale.:cool:

Zo weer een stap verder, toch stiekem weer meer werk dan je denkt. En dan nog niet soepel genoeg naar het zin. Maar wellicht na een paar accus is het wel beter.

Op naar de volgende stap

De voorwielophanging van de PX10W
546b64aa-4b66-ece5.jpg

Nou als jullie niet reageren dan doe ik het zelf maar lol hihi. :-)

Vanavond met haal op bezoek geweest bij hans, hij heeft voor ons het carbon gefreesd, en jeetje wat ziet dat er goed uit zeg, gelijk alle gaten verzonken. Bij dat dat gelijk bij hans kon gebeuren, het was anders nooit zo goed gelukt als nu. Hans bedankt.

Dus als ik morgen de tijd kan vinden gaat er geschuurd worden, en het eea opgebouwd worden. Erg spannend :-)

546b64aa-097d-d5be.jpg

546b64aa-098e-fd7a.jpg

546b64aa-099f-d09c.jpg

Ziet er goed uit jongens!!! Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!!!

Kees, zo te zien ook 3racing carbon gebruikt? Mooi spul hè? ;)
Jouw chassis ziet er ook een stuk beter uit dan het origineel met die ouderwetse gaten voor cellen! Toppertje!!!

Mooi om te zien dat het "zelfbouw-virus" aanslaat bij meerdere :D

Ziet er inderdaad goed uit allemaal. Halewijn, heb je je accu in het midden of met offset?

ps:
kees ik zat te wachten op een totaalbeeld. De voorophanging is niet echt nieuw voor mij lol!

Laatst bewerkt:
Niets ten nadele van de zelfbouwers, het ziet er allemaal strak uit enzo, maar gaat dit niet te koste van de fabriekanten en de winkeliers?

zij verkopen dan minder onderdelen met als gevolg dat ze misschien minder op voorraad nemen, zodat de rijders die met orginele chassis rijden "mis grijpen" en dus langer op hun onderdelen moeten wachten :(

Nogmaals, het ziet er wel strak uit jongens :cool:

Gr. rene

@ rene

Dat valt wel mee denk ik, mijn nieuwe chassis is op basis van de crc en die van halewijn op basis van de xray.
Dus alle andere onderdelen passen er gewoon op. en hoevaal wordt er nu een los chassis gekocht.

Hoi Rene,
Ik snap wat je bedoeld hoor maar voor sommige is de modelbouw hobby wat meer dan een standaard auto kopen van een bepaalde fabrikant. Het lijkt alsof iedereen hier met een DIY auto rondrijd maar dat is niet het geval hoor. Daarbij is de zelfbouw ook alleen de bodemplaat. De rest doe je met overige onderdelen van fabrikanten zoals Westy al aangaf.

Klinkt gek maar er zijn maar weinig pancars die echt standaard gereden worden. De meeste zijn op de één of andere manier aangepast aan de rijder. Vaak met kleine aanpassingen en soms wat grotere of heel soms geheel met een eigen ontworpen bodemplaat.

Dit is ook vrij normaal onder de rijders. Het is elk seizoen weer leuk en interessant om nieuwe ideen en aanpassingen te zien van andere rijders.

Zolang je aan bepaalde basis principes houd en de schroefgaten maar op de juiste plaatst zitten maakt het ook niet veel uit. Je kunt dan zelfs met een rechthoekig 3mm carbon plaat rijden die je handmatig hebt uitgezaagd. Je kunt daarmee nog steeds goed rond gaan.

Dit zie je in andere klasse ook zoals de 1/12 waar aftermarket chassiss worden verkocht van onder andere on-point en andere merken. De 1/8 Stockcar klasse is ook een klasse waar je zelfbouw chassis ziet rondrijden. Ik zie geen 1/8 stockcar in de winkel maar er zijn genoeg rijders die met een stockcar rijden tijdens een NK.

Dat zijn rvs turnbuckels, merk weet uk even niet. Met een topdek worden de accus vast gezet. Zit alleen met de tubes. Deze komen tegen de accus aan met in veren.

Back