koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Zo weer een stap dichter bij een regen auto, de "Banden" :-)
546b6c20-2704-91bb.jpg

Mooie banden kees. Heb zondag mijn eerste test in de regen gedaan met de getweakte Bolink. De oude servo centreerde niet dus ging het zichzaggend over de baan maar 2-3 keer bleef die op het rechte stuk wel recht en kon ik flink gas geven :D. Had gewoon grip uit de bochten.

Betere servo erin, iets meer afdekkapjes maken en knallen. Erg leuk.
 
Omdat ik besloten heb dat ik toch niet in de regen ga rijden, heb ik nog een drietal setjes Tirecaps over. Het zijn waarschijnlijk de allerlaatste in Nederland verkrijgbare:D

Samen met een nieuw setje RR Soft en FR Medium wil ik ze in 1 keer verkopen. Totaal wil ik er 75 euro voor hebben. Op te halen in Hoorn, Mach Heemstede, of ik verstuur ze kk naar je toe.

ta53090.jpg


Ik hoor het eigenlijk in een andere topic neer te zetten (;) @ Joost), maar ik vond het hier toepasselijker en wil graag 1 van jullie er blij mee maken.

Bij interesse graag een PB

Halewijn

[mod]Bij deze voor de andere mods, ik laat deze zo staan omdat het direct met Pro10 te maken heeft...[/mod]

Dus als ik het goed begrijp 75€ voor 3 x Tamiya Tire caps?

Groet,
Eric
 
Een "beginners" vraagje voor de pan-car experts..

wanneer je te veel stuur voor hebt met je schuimbandjes kan je dan door de voorbanden smaller te maken dit oplossen? Indien ja, schuur je dan de buitenkanten eraf of juist de binnenkanten? (oftwel relatief naar de bandbreedte je spoor verbreden of versmallen op de voorwielen)
 
Technisch gezien heb je gelijk maar zodra je de banden smaller maakt kan je ze niet meer gebruiken als je ze breder nodig hebt.

Als je te veel stuur hebt (overstuur) dan kan je zoals Kees zegt hardere banden nemen, hardere voorveren, minder smeren of verder in de voorophanging dingen veranderen als meer caster, minder dynamische caster, meer toe-in of de achterkant zachter maken. Achter zachtere banden en meer/langer smeren wil ook helpen maar ik zou niet aan de breedte van de wielen gaan klooien.
 
Hier een lijstje wat erg kan helpen als je het niet meer weet:

1/12TH TIPS
FRONT WIDTH
NARROW - more agressive steering
WIDER - less agressive

FRONT SPRINGS
No preload for .020 springs. E-clip preload for .018 springs.
SOFTER – more steering but may dig or square up too hard. Softer springs have higher chance of collapsing.
STIFFER – less steering. Do not allow the front to dive as easily. Smoothes car out on corner entry

CAMBER
MORE NEGATIVE – decrease low speed and increase high speed steering. Outside tire will tend to flatten out at higher cornering speeds and have
better contact patch. 1 ½ to 2 ½ deg.

CASTER
LESS – easier the car will turn. But, lose straight line stability and lose exit speed (car will not cut into a turn as well).
REACTIVE –reduces caster at turn in and increases it at exit. However, can cause more tire scrub in a turn and slow you down if not set up
properly.

TOE OUT – decrease straight line stability and can make car wander but it enhances turn-in, especially on initial “cut”
IN –increase straight line stability but make it more difficult to turn

SIDE SPRINGS
If car feels edgy, a ¼ turn of preload can settle car down.
If car does not center up quick enough thru twisties, use stiffer spring.
SOFTER – more side bite for rear end but will be lazier transitioning back to center
STIFFER – less side bite. Faster transition, but can feel edgy.

SIDE TUBES / DAMPER DISK LUBE
Typically 10,000 ofna lube or Losi med hydra fluid
THICKER – increases front traction – adds steering. Slows transition and softens steering in fast sweepers. If car is double steering on power use
thicker oil to slow reaction time but if go to far you can see inside rear tire lift in tight corners.
THINNER – decreases front traction – decreases steering.

CENTER SHOCK
Spring/Oil combo have greater effect on net rear traction – the softer the spring/oil combo the more rear grip.
POSITION:
FLATTER – more on-power steering (to a point)
HIGHER – less on-power steering

CENTERSPRING
LIGHTER – more rear traction and better control on bumpy tracks. much off power steering, little on power steering (less spinouts coming out of the
corner
STIFFER – less rear traction. much on-power mid-out steering, little off power steering

CENTERSHOCK OIL
Controls the front to rear grip bias.
LIGHTER - balance to rear (more rear traction)
HEAVIER - balance to front (more front traction/steering).
Best use a very weak oil with a softer front tire compound, for example a magenta instead of a purple for more overall traction instead of heavy oil
and a hard front tire.

REAR POD DROOP
MORE – makes car turn in harder. More hi-speed steering. Handles bumpy tracks better.
LESS or NONE – car smoother into corners

SIDE LINKS (ROLL-CENTER)
RAISE – raises roll center. Will increase steering.
LOWER – lowers roll center. Locks rear end more.

BATTERY POSITION
FORWARD – easier to drive, less steering. Less wt xfer into corners.
BACK – more steering due to increase in wt xfer. Car can feel darty off-power. This coupled with longer shock (rear pod droop) makes car rotate
harder into corners by unloading rear tires.

FRONT STEERING KNUCKLES
OFFSET – standard on any pancar (but oval)
INLINE – huge increase in steering response. Car becomes really twitchy. Sometimes used on 10th scale roadcourse pan car.



FRONT TIRES
LESS ROUNDED EDGE – makes car edgy and car want to tip over at high speed cornering situations. Can be advantageous on loose conditions
where car has no high-speed bite, tho.
---------------------------------------------------------------------------------------
Typical tuning: front tires, center spring, and front tire-dope
In general: anything that stiffens rear end adds steering
 
Dus als ik het goed begrijp 75€ voor 3 x Tamiya Tire caps?

Groet,
Eric

Eric,


Drie keer Tamiya Tirecaps plus 1 keer setje foam banden RR soft en FR medium voor 75 euro. alles is nieuw en zitten nog in de verpakking.


Setje EXCEED foambanden FR en RR is samen al 27 EURO.

75 - 27= 48/3= 16 euro voor 1 setje tirecaps..


Lijkt me een knappe prijs voor de laatste in nederland verkrijgbare Tirecaps:D.

PS Ik heb er p/st 12,95 excl. verzendkosten ervoor betaald.

Halewijn
 
Eric,


Drie keer Tamiya Tirecaps plus 1 keer setje foam banden RR soft en FR medium voor 75 euro. alles is nieuw en zitten nog in de verpakking.


Setje EXCEED foambanden FR en RR is samen al 27 EURO.

75 - 27= 48/3= 16 euro voor 1 setje tirecaps..


Lijkt me een knappe prijs voor de laatste in nederland verkrijgbare Tirecaps:D.

PS Ik heb er p/st 12,95 excl. verzendkosten ervoor betaald.

Halewijn

Hoi Halewijn,

ik vroeg het alleen maar om de hedendaagse waarde te kennen van die Tirecaps....;)
Ze zijn inderdaad niet meer te krijgen maar werken wel super in de regen of op een natte baan..dankzij mijn Japanse vrienden heb ik er een groot aantal kunnen aankopen en ga die hier verkopen wie er interesse voor heeft of een goed bod doet per set, het zijn zelfs de SOFT (Tamiya item # 53184)

Groet,
Eric
 
Eric,

Zijn de tirecaps ook geschikt voor de F103 banden? Is er een bepaalde diameter van de band vereist?

Mvg
Marcel

Deze zijn perfect geschikt voor F103 banden, je kan ze makkelijk over een band leggen die ongeveer 55 à 62mm is.
Als je de reputatie van deze tirecaps kent, dan weet je dat je met deze super grip hebt in de regen of een vochtige baan....
Ik heb geluk dat ik een ganse 'vergeten' stock in Japan heb kunnen opkopen....:D
Groet,
Eric
 
Hier een lijstje wat erg kan helpen als je het niet meer weet:

1/12TH TIPS
FRONT WIDTH
NARROW - more agressive steering
WIDER - less agressive

FRONT SPRINGS
No preload for .020 springs. E-clip preload for .018 springs.
SOFTER – more steering but may dig or square up too hard. Softer springs have higher chance of collapsing.
STIFFER – less steering. Do not allow the front to dive as easily. Smoothes car out on corner entry

CAMBER
MORE NEGATIVE – decrease low speed and increase high speed steering. Outside tire will tend to flatten out at higher cornering speeds and have
better contact patch. 1 ½ to 2 ½ deg.

CASTER
LESS – easier the car will turn. But, lose straight line stability and lose exit speed (car will not cut into a turn as well).
REACTIVE –reduces caster at turn in and increases it at exit. However, can cause more tire scrub in a turn and slow you down if not set up
properly.

TOE OUT – decrease straight line stability and can make car wander but it enhances turn-in, especially on initial “cut”
IN –increase straight line stability but make it more difficult to turn

SIDE SPRINGS
If car feels edgy, a ¼ turn of preload can settle car down.
If car does not center up quick enough thru twisties, use stiffer spring.
SOFTER – more side bite for rear end but will be lazier transitioning back to center
STIFFER – less side bite. Faster transition, but can feel edgy.

SIDE TUBES / DAMPER DISK LUBE
Typically 10,000 ofna lube or Losi med hydra fluid
THICKER – increases front traction – adds steering. Slows transition and softens steering in fast sweepers. If car is double steering on power use
thicker oil to slow reaction time but if go to far you can see inside rear tire lift in tight corners.
THINNER – decreases front traction – decreases steering.

CENTER SHOCK
Spring/Oil combo have greater effect on net rear traction – the softer the spring/oil combo the more rear grip.
POSITION:
FLATTER – more on-power steering (to a point)
HIGHER – less on-power steering

CENTERSPRING
LIGHTER – more rear traction and better control on bumpy tracks. much off power steering, little on power steering (less spinouts coming out of the
corner
STIFFER – less rear traction. much on-power mid-out steering, little off power steering

CENTERSHOCK OIL
Controls the front to rear grip bias.
LIGHTER - balance to rear (more rear traction)
HEAVIER - balance to front (more front traction/steering).
Best use a very weak oil with a softer front tire compound, for example a magenta instead of a purple for more overall traction instead of heavy oil
and a hard front tire.

REAR POD DROOP
MORE – makes car turn in harder. More hi-speed steering. Handles bumpy tracks better.
LESS or NONE – car smoother into corners

SIDE LINKS (ROLL-CENTER)
RAISE – raises roll center. Will increase steering.
LOWER – lowers roll center. Locks rear end more.

BATTERY POSITION
FORWARD – easier to drive, less steering. Less wt xfer into corners.
BACK – more steering due to increase in wt xfer. Car can feel darty off-power. This coupled with longer shock (rear pod droop) makes car rotate
harder into corners by unloading rear tires.

FRONT STEERING KNUCKLES
OFFSET – standard on any pancar (but oval)
INLINE – huge increase in steering response. Car becomes really twitchy. Sometimes used on 10th scale roadcourse pan car.



FRONT TIRES
LESS ROUNDED EDGE – makes car edgy and car want to tip over at high speed cornering situations. Can be advantageous on loose conditions
where car has no high-speed bite, tho.
---------------------------------------------------------------------------------------
Typical tuning: front tires, center spring, and front tire-dope
In general: anything that stiffens rear end adds steering

Altijd handig om weer ff de 1/12 theorie weer eens op te halen! Ik krijg gelijk weer zin om binnen te rijden met m'n 1/12 :-)
 
re voorbanden:

thanks voor de antwoorden.

Ik heb maar 1 setje banden :oops:


Ik heb nu via internet HBR Tamiya banden besteld op aanraden van een kennis.. zien hoe dat gaat...

Ik hoorde ook iets over UFRA schuimrubber, is dat bekend?
 
GP-Speed tires zijn een erg goed alternatief.
Rij hier zelf ook op.
40SH voor en van 25 tot 36SH achter depending on grip level.

mvg Roy
 
Back
Top