Dat is inderdaad ook iets wat meespeelt, maar laat ik het als volgt proberen uit te leggen:
Het gaat er bijvoorbeeld niet om, of je kist verticaal kan klimmen of niet, maar dat nemen we even als voorbeeld:
Of een electrokist verticaal klimt, of niet, hangt uitsluitend af van de set-up. Daarna doet hij het, iedere keer weer.
Bij een brandstofkist is uiteraard de motorkeuze best van belang, maar slecht afgesteld, doet die motorkeuze er niet toe, dan lukt het nog steeds niet. Alles moet kloppen om die kist verticaal te laten klimmen, en één van die dingen is hoe de motor op het moment van vliegen afgesteld is.
En daarmee is iedere verticale klim met een brandstofkist eigenlijk een beetje een nieuwe persoonlijke prestatie.
Met een electrokist is iedere verticale klim gewoon precies hetzelfde als alle andere die je ooit met die kist gedaan hebt, met een brandstofkist heb je (ergens, diep van binnen) de voldoening van "yess.... ik heb die motor prima aan het lopen" of iets van dien aard.
Het is iets wat je wel of niet ligt uiteraard, maar logica heeft met de keuze voor de aandrijving niks te maken.
Om heel eerlijk te zijn: ik doe de hobby nu bijna 40 jaar, en hoewel vliegtuigen en heli's en wat dies meer zei allemaal heel leuk en gaaf zijn, ik werd aangetrokken door "waaaaauuuuuuuw!.... kijk dan! ÉCHTE motortjes!!!!"... En dat is nog steeds zo...