Kyosho gx 46 motor starten

Maar dingetjes waar een of ander vloeistofje in ronddingest, en er dan als rook weer uit komt, ondertussen omgezet in een hoop herrie en een beetje vermogen.... dat is gewoon fascinerend....

De "prestatie" van het goed aan het lopen krijgen, goed aan het lopen houden, het luisteren of het ding goed BLIJFT lopen...., dat komt allemaal bovenop de pret van het modelvliegen, en die beleving is onbeschrijfelijk.
.

Beroeps deformatie !

Informatie: meneer is machinist
 
ik snap dat op een 1/5 schaal mustang een schaal brandstofmotor hoort.

Dat is inderdaad ook iets wat meespeelt, maar laat ik het als volgt proberen uit te leggen:

Het gaat er bijvoorbeeld niet om, of je kist verticaal kan klimmen of niet, maar dat nemen we even als voorbeeld:
Of een electrokist verticaal klimt, of niet, hangt uitsluitend af van de set-up. Daarna doet hij het, iedere keer weer.
Bij een brandstofkist is uiteraard de motorkeuze best van belang, maar slecht afgesteld, doet die motorkeuze er niet toe, dan lukt het nog steeds niet. Alles moet kloppen om die kist verticaal te laten klimmen, en één van die dingen is hoe de motor op het moment van vliegen afgesteld is.

En daarmee is iedere verticale klim met een brandstofkist eigenlijk een beetje een nieuwe persoonlijke prestatie.

Met een electrokist is iedere verticale klim gewoon precies hetzelfde als alle andere die je ooit met die kist gedaan hebt, met een brandstofkist heb je (ergens, diep van binnen) de voldoening van "yess.... ik heb die motor prima aan het lopen" of iets van dien aard.

Het is iets wat je wel of niet ligt uiteraard, maar logica heeft met de keuze voor de aandrijving niks te maken.

Om heel eerlijk te zijn: ik doe de hobby nu bijna 40 jaar, en hoewel vliegtuigen en heli's en wat dies meer zei allemaal heel leuk en gaaf zijn, ik werd aangetrokken door "waaaaauuuuuuuw!.... kijk dan! ÉCHTE motortjes!!!!"... En dat is nog steeds zo... :D

En een broodje kroket (dan nog uit de muur?). Bah! o_O:eek::eek:
Een broodje Kroket uit de muur is net zoiets als die HobbyKing Das Little Stick met die plastic dummy gloeiplugmotor er op...
Ziet er leuk uit maar smaakt nergens naar.... :D
 
Ohhhhwwwwww.... En dan te bedenken dat ik mijn hoop had gezet op hybride... diesel elektrisch... of brandstofcel!
Da's vast vloeken in kerk.

Gooi je een 'kroket' in het vliegend model... of een banaan... koffieboonjes... en je hebt power ohne ende :)

Overigens... er is al een brandstofcel in een drone gebouwd.. uiteraard universiteit, Engeland... 2x zo lange vliegduur als lipo... zoiets. Waterstof en niet op aardappelgranulaat...

Nee het maakt mij niet uit waar het mee aangedreven is... als het maar geen elastiek is. Heb maar 1 behoefte als het maar ruimschoots stil is.
Methanol, benzine of Lipo...

Hmmm... de startmotor in mijn oude Lancia is geen Saito met trekstarter, de injectiepomp geen Super Tigre RE maar Magneti Marelli pannecota... ook daarmee kom je Rotterdam al niet meer mee binnen... zucht

Haha!
 
Laatst bewerkt:
Tja, iedereen heeft zijn eigen voorkeur/mening. Ik ben iemand die de motoren leuk vindt, terwijl mensen zoals Dries juist programmeren en een leuk schema zoeken boeit. Dat boeit me dan weer minder maar dingen zoals zelf een model maken (hout bewerken) en met de electronica bezig zijn lijkt ne ook heel tof!
Zelf vind ik het grappig hoe het van modelbouw ineens naar een broodje kroket gaat:D:D
 
Ja, wen er maar aan! Bijzondere wendingen zijn het MBF niets vreemd. Haha!

Komt gewoon hier op neer:

Schermafbeelding 2017-04-22 om 00.16.00.png
 
Dat is inderdaad ook iets wat meespeelt, maar laat ik het als volgt proberen uit te leggen:

Het gaat er bijvoorbeeld niet om, of je kist verticaal kan klimmen of niet, maar dat nemen we even als voorbeeld:
Of een electrokist verticaal klimt, of niet, hangt uitsluitend af van de set-up. Daarna doet hij het, iedere keer weer.
Bij een brandstofkist is uiteraard de motorkeuze best van belang, maar slecht afgesteld, doet die motorkeuze er niet toe, dan lukt het nog steeds niet. Alles moet kloppen om die kist verticaal te laten klimmen, en één van die dingen is hoe de motor op het moment van vliegen afgesteld is.

En daarmee is iedere verticale klim met een brandstofkist eigenlijk een beetje een nieuwe persoonlijke prestatie.

Met een electrokist is iedere verticale klim gewoon precies hetzelfde als alle andere die je ooit met die kist gedaan hebt, met een brandstofkist heb je (ergens, diep van binnen) de voldoening van "yess.... ik heb die motor prima aan het lopen" of iets van dien aard.

Het is iets wat je wel of niet ligt uiteraard, maar logica heeft met de keuze voor de aandrijving niks te maken.

Om heel eerlijk te zijn: ik doe de hobby nu bijna 40 jaar, en hoewel vliegtuigen en heli's en wat dies meer zei allemaal heel leuk en gaaf zijn, ik werd aangetrokken door "waaaaauuuuuuuw!.... kijk dan! ÉCHTE motortjes!!!!"... En dat is nog steeds zo... :D

Perfect omschreven en 1000% mee eens!!

Jan
 
Heb net even de benzinemotor van een haagschaar moeten afstellen! Héél makkelijk!! :yes:

Eerst de hoofdsproeier gezocht en meteen gevonden. Ik wist door dit topic dat ik de hoofdspoeier moest afstellen of vol gas. Dat heb ik dan ook gedaan. Het probleem was dat het bij 75% gas het maximum van de toeren was, en bij meer gas geven het toerental naar beneden ging, zwaar begon te lopen en soms ook gewoon uitvallen. Daaruit kon ik constateren dat het te rijk stond, en ik had gelijk! Volgas laten draaien, armer gezet. Staat nu perfect afgesteld. Mijn methanolmotor kan ik niet afstellen omdat het een slechte gloeiplug- en drukslang heeft.
 
Even een vraagje. Wat is de beste manier om motoronderdelen te reinigen? Heb gelezen dat een ultrasoon reiniger goed werkt, maar die weet ik niet te vinden in winkels. Of kijk ik niet goed genoeg? Hier enkele foto's van wat er gereinigd moet worden.IMG_20170501_214328.jpg IMG_20170501_214335.jpg IMG_20170501_214348.jpg IMG_20170501_214403.jpg IMG_20170501_214444.jpg
Foto's zijn niet de beste kwaliteit dus hopelijk zijn ze genoeg zichtbaar.

:offtopic: Even off topic.
Waarschijnlijk hebben/ doen jullie dit ook, maar voor mijn vijzen los te maken gebruik ik dit handig setje:
IMG_20170501_214752.jpg
 
Zo te zien, is die motor nog niet al te zwaar aangekoekt, en dan is een bakje met brandstof, een tandenborstel en een paar goede handschoenen vermoedelijk de beste optie.
Als er wat Nitro in die brandstof zit, is dat voor het schoonmaken alleen maar beter, maar denk er om: NIET zonder handschoenen!!!!

Een ultrasoon reiniger is hartstikke mooi, maar voor één enkele motor gewoon zonde van het geld.
 
Bedankt! Inderdaad zonde van het geld. Beter dan de makkelijke manier. Als ik met brandstof reinig, lijkt het me dat hij nog altijd vet gaat blijven. Ik heb hier ook nog methanol staan. Ik ben altijd voorzichtig met methanol. Ben er wat confortabeler mee geworden maar nog altijd consequent. Als ik een beetje op m'n huid heb, kuis ik het meteen af.Uitlaat is een klein beetje aangekoekt. Komt nog uit de tijd waar iedereen brandstof met wonderolie. Indien dat niet met methanol gaat, kan ik altijd met tolueen proberen (of wat dan ook)
 
Remmenreinigers, aceton van de bouwmarkt, dieselolie. Alles in een jampot gedemonteerd en geen enkel rubber blootstellen aan aceton of wasbenzine.
Wasbenzine welt sommig rubber enorm op. En natuurlijk de modelbrandstof... hoewel ik dat een beetje zonde vindt. Maar heb nog wat kannen verdouderde Klotz menging... dat daarvoor bedoeld is.

Zeer rigoureus maar doeltreffend... buiten opkoken in onverdunde koelvloeistof.
Spul is giftig, hoort niet in je neus en niet in de natuur. Dus voor een mooi buitendagje op een gasbrandertje of in een friteuze met een dompelaar, en die op 170 graad. Vaak scharrel je die nieuw op voor een 20 euro. Dat goed gescheiden van eten houden!
Stand 170 graad. Daarbij komen de lagers ook mooi los uit de cups. Als je dat wil.
En wederom... geen enkel rubber of pakking... dat gaat stuk!

Ik koelvloeistof, niet goedkoop overigens, zitten conserverende en schoonmakende stofjes. Die zorgen in een automotor ervoor dat de boel in het koelsysteem niet stuk oxideert. Gietijzer en aluminium, of een mix van... waaruit de motor is opgebouwd.
Voor als het echt schoon moet en uit elkaar moet. 170 graad is heet, dus niet kloten. Zorgvuldig werken en geen jonger broertje erbij! Met een tangetje of grijpertje de zaak uit de hete vloeistof vissen. Stevige werkhandschoenen erbij.

Schoonpoetsen tussen de lamelletjes kan je met een reepje balsa doen... dat ertussen harken. Verder de Dremel/Proxxon messing borsteltjes. Maar niet forceren... want dat ga je ook weer zien.

Ultrasoon kan, maar met lagers ingebouwd... kaan deze door het gerammel van de kogels naar hun gootje. De krachten zijn behoorlijk.

Gr Bas
 
Dus voor een mooi buitendagje op een gasbrandertje of in een friteuze met een dompelaar, en die op 170 graad

Van alles wat ik er over op RCGroups lees, moet je geen koelvloeistof maar pure anti-vries gebruiken, en ONDER de 100 graden blijven (ik heb het zelf nog nooit toegepast) en je moet erg uitkijken, want sommige Alu-legeringen kunnen er lelijk grijs van uitslaan...
 
Reinigen met brandstof vind ik ook wat zonde. Oude brandstof kan je met wat kennis destilleren. Methanol en de olie scheiden gaat redelijk makkelijk, maar nitro en water niet. Kookpunt van water is 100 °c en dat van nitro 104°c. Is ook maar een idee. Koelvloeistof weet ik te vinden, wou het kopen maar dan heb je ouders die zich afvragen wat je in godsnaam met koelvloeistof gaat doen. Weet iemand uit wat white spirit bestaat? Heb hier een paar liter staan. Of is het een verzameling koolwaterstoffen?(zoals wasbenzine)

Gr Jan
 
Joh... stel, dat je een half litertje brandstof nodig hebt voor het schoonmaken. In een heel extreem geval kost je dat 5 euro....

Kijk eens wat koelvloeistof kost.... de laatste keer (3 weken geleden) betaalde ik bijna 8 euro per liter

Aceton gaat meestal ook erg goed, en is nog goedkoper (2 euro per liter ongeveer) maar dan moet je wel na het schoonmaken onmiddellijk de onderdelen licht in-olieën want met name het ijzer of staal is volkomen schoon en gaat snel roesten.
 
Zeer toepasselijk filmpje!!
Hij gebruikt ethhyleenglycol wat eigenlijk koelvloeistof is.
En antivries is eigenlijk ook ethyleenglycol, maar soms ook methanol. Aan beide wordt soms water toegevoegd, afhankelijk voor wat je het gebruikt.
 
Dasty van de wibra werkt uitstekend! ( en kost nog eens nix ook)
Motortje demonteren, delen inspuiten met Dasty, en GOED afspoelen met warm water.
Eventueel lagers DIRECT in de (afterrun) olie.
Lang inwerken kan er voor zorgen dat aluminium donker wordt.
Schoon koken werkt ook goed met biotex.
Uitkoken in een oud RVS pannetje,flinke lepel biotex erbij, en één onderdeel tegelijk, bij meerdere tegelijk worden onderdelen donker grijs ( vraag maar niet hoe ik dat weet) en hoe dat komt, geen idee
 
Laatst bewerkt:
Back
Top