Laat ons je heli zien!

Volgens mij heb ik 2 of 3 spare motoren voor de Space liggen.

Maar nu we hier toch zijn en het over oudjes hebben.. Mijn Schluter Hegi Cobra uit '74. 95% origineel incl Veco 10cc. En... Vliegklaar.

a27c0bb77c1f29075e458319a357628c.jpg

Je moet even een paar ringetjes achter dat kleine kegeltandwiel zetten, Merlijn! Want zo gaat het in de soep lopen (is een ervaringsfeitje, heb twee jaar met zo'n ding gevlogen, lang geleden.

Ha Bert. Komt goed, ben nog niet met de heli bezig geweest. Dit is zoals de heli binnen kwam. Hij staat geduldig op de plank. Eerst de DC3 af, en dan deze [emoji6] Maar bedankt voor je altijd scherpe blik [emoji41]

Als je wat langer met die tandwielen wilt vliegen...beiden goed rood/ oranje stoken en in de olie afharden.

Ook met de nodige MFA tjes gevlogen...vliegen best goed..zolang je maar realistisch vliegt. Raggen is er niet bij....maar hoeft ook niet.

Raggen en Oldies komen bij mij niet in dezelfde zin voor. Dan vloog ik mijn oldies wel met moderne servo's en gyro's. In tegendeel, het gaat mij juist om de charme van het vliegen met deze machines. Zo origineel mogelijk als het maar kan is het uitgangspunt.

Analoge servo's en mechanische tolgyro's!

Als je wat langer met die tandwielen wilt vliegen...beiden goed rood/ oranje stoken en in de olie afharden.
Moet zeggen, dat nadat ik die uitlijning gecorrigeerd had, ik de boel gewoon met kogellagervet van de fietsenwinkel gesmeerd heb en er de rest van de twee jaar tamelijk probleemloos mee gevlogen heb... Ze zijn ook ongehard mits goed gesmeerd redelijk slijtvast.

Als ik al wat zou doen, dan zou ik alleen het kleine tandwiel harden: dat is voor open tandwiel-overbrengingen meestal de gebruikelijke methode: het kleine tandwiel "hard", het grote tandwiel "zacht", werkt over het algemeen beter dan hard op hard. Het zachtere materiaal kan dan een beetje functioneren zoals babbitt metaal in een krukas-lager.

Allemaal geprobeerd...
Probleem is/was meer de vervuiling (alles wat op een veld omhoog waait) die na een enkele vlucht reeds in het vet aanwezig was ..en bleef.
De handel sleet behoorlijk vanwege dit.
Beide tandwielen harden gaf aanzienlijke verbetering op het slijtage proces.

Hmmmm… dat kan ik mij eigenlijk niet echt herinneren dat dat een probleem was... Ik bedoel: ik had destijds ook geen luchtfilter op de motor en dat gaf verder ook geen echte problemen (en die koelfan blies eventueel stof actief over de luchtinlaat).

Moet zeggen, ik smeerde wel iedere dag, en ons toenmalige veld was niet erg stoffig.

Hoe dan ook, destijds was ik 18 of zo, en wist bitter weinig van dingen als smeercondities en eventuele mogelijkheid van harden. Ik zag rare putjes ontstaan in de tandflanken daar waar de rand van het ene tandwiel in het midden van het andere tandwiel liep, en dat verdween heel langzaam na uitlijnen. Verder geen problemen gehad, anders dan dat de motor-bevestigingsplaat steeds brak (heb wel 10 nieuwe gemaakt denk ik) en pas véél later geleerd dat dat kwam omdat het vliegwiel niet in balans was....

Bij de Robbe Avantgarde sleet dat ook als een gek. Met een simpele oplossing was de overbrenging beschermd en was het probleem uit de wereld.

Back