Leeg topic - kan weg

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Hezik,

ik gebruik zelf een dikke plaat hout waar ik op werk. Voor het vastzetten gebruik ik niet de normale spelden omdat dat bijna niet in het hout te krijgen is, maar meer die pinnen met gekleurde grote koppen, onderaan de pagina te zien van het draadje over de Corsair

Jan Brilman (schrijft veel in Vliegende Schaalmodellen) werkt weer met een heel ander systeem. Een metalen plaat met daarop magneetjes. Via de zoekfunctie kan je waarschijnlijk wel het een en ander terugvinden als je bouwplank en/of magneetjes en/of jan brilman gebruikt.

Succes verder met de bouw en ik zal het blijven volgen :D
 
Aaarrrcchhh, alweer iemand die op zijn originele tekeningen gaat werken.

Met patroonteken papier een groot raam en daglicht kun je heel mooi en goedkoop werktekeningen maken van de originele tekening.
Je plakt de originele tekening met kleine stukjes tape tegen het raam, daaroverheen het patroonteken papier en je neemt zo alle belangrijke lijnen over.

Afbeelding%20027%20%28Small%29.jpg


Afbeelding%20029%7E0.jpg


het patroontekenpapier is redelijk dun en goed doorzichtig. Het is verkrijgbaar in de betere naaiwarenwinkels waar moeders de vrouw haar spulletjes haalt voor herstellingen aan kleding en aanverwante zaken.
 
Hee Hezik,

aller eerst van harte welkom op dit wonderschone forum :D

Veel succes met de bouw van deze schaal kist en hij staat daarbij ook in het juiste forum.

Ben je ook van plan om er een interieurkit in te monteren :?: maakt het model nog meer schaal :wink:

En misschien ook wel leuk voor je om naar de Modelbouwforum vliegende schaalmodellen meeting te komen in Oss, kun je met meer "schaal" bouwers van dit forum in contact komen.

Mijn bouwtafel betsaat gewoon uit een 80 cm brede en 2 mtr lange witte meubelplaat welke goed ondersteund is om doorhangen te voorkomen.
Werkt goed voor mij.

Maar al met al weer een leuke draad om te volgen :yes:
 
Na het bestuderen van de tekeningen "ren" ik naar de copyshop en laat één of twee copieën maken, kan zelfs in "spiegelschrift" (handig als maar één vleugelhelft getoond wordt) en kost maar een paar Euri ...

Deze copieën knip ik in "hapklare" stukken .... vleugels (l+R apart) romp, stabilo ...etc

Ik bouw op 16mm (watervast) multiplex platen van 30 x 60 cm en 30 x 90 cm .... (voor de netheid randen voorzien van 5 x 16 mm balsa ... en het geheel één maal dun gelakt en weer geschuurd (tegen het stof) ....
 
Klopt Dirk, maar dat is de dure oplossing. hier bij de plaatselijke Sittardse kopieerboer (QS-Graphics) kost dit iets van 25 euro voor die grote vellen.
 
Hallo Hezik,

dat ziet er al heel netjes gebouwd uit, dat gaat een mooie kist worden als hij af is.

Om te antwoorden op je motorkeuze: koop hiervoor geen 10cc maar direct een een 15cc tweetakt (of 20cc viertakt). Met een 10cc zal het heel mager vliegen, en koop hiervoor zeker geen 65LA. Dan heb je een betonpiste nodig om los te geraken denk ik.
Als het een OS moet zijn, zet er dan een OS .91FX op. Wat gas minderen kan je altijd, bijgeven als je op vol vermogen zit niet meer. Voor het gewicht moet je het niet laten want een .91 weegt evenveel als een .60. Het is een 2m kist, met een vrij brede romp en wat weerstand.

Ik bouw ook op de originele tekeningen, net zoals jij met een folie erover. Daar doe je toch de tekening niet mee kapot? Enkel minuscule gaatjes van de spelden.

Wanneer je de lampjes moet inbouwen kan ik niet echt zeggen, staat hiervan niks in de bouwbeschrijving? Persoonlijk zou ik ze in een zo vroeg mogelijk stadium inbouwen omdat je dan nog gemakkelijk bij alles bij kan.
 
Leuk, weer een nieuw draadje. :)
Ziet er goed uit, ga zo verder.

Mijn bouwplank bestaat uit een 18 mm mdf-plaat van ong 110X50 cm met daaronder stroken van 5 cm (kops) om de boel recht te houden. Daarop heb ik "kurkment" gelijmd, het spul wat vaak in (kantoor)prikborden gebruikt wordt. Perfect om spelden in te steken.

Wat mij toch altijd weer opvalt aan de amerikaanse bouwdozen en goed op de foto's te zien is de kwaliteit van het gebruikte balsa. Veel te hard (zwaar) naar mijn zin.
 
@Theo C.

€ 25,-- voor een copie, tjeee .... hier ben ik voor € 3,65 klaar voor een ongeveer A0 (841 x 1189 mm) ... en voor € 2,50 extra wordt hij nog vergroot of verkleind naar wens en maken ze deelcopieën .. (maar meestal rekenen ze hier niets extra's voor als het rustig is ....) plotten is het zelfde tarief, als je maar zelf een .PLT file aanleverd per e-mail of op USB-stick....

Voordeel van (verknipte) copieën is dat je door kan werken zonder dat je steeds weer delen los moet halen van de bouwplank, ... vooral met dubbelzijdige tekeningen errûg makelûk ..... en op een kitje van € 100,-- maakt die € 7,50 extra ook niet zoveel uit ....
 
Even abonneren op dit draadje.

Is een leuk toestel, mijn vliegmaatje heeft een graupner Cessna 182 ARF en dit geeft een mooi vliegbeeld.

Voorlopig heb je nog wel wat te bouwen, succes!
 
@ Theo,

voor een copy van de tekening die ik van je geleend had heb ik ook maar een paar euro hoeven betalen.
 
Hezik (?), welkom.

Wat je tot nu toe laat zien ziet er goed uit.

Hier een paar voorbeelden van de geneugten van mijn magneetjes:

afb8510.jpg


afb8558.jpg


afb8574.jpg


Van harte aanbevolen.

(En gelijk geabonneerd. :wink: )


jan.
 
al heb je nog zo'n mooije magneetjes jan, als je je toestellen niet afbouwt...................................



:wink:
 
Da's ook toevallig. Zo zie je dit model helemaal niet en zo zie je iemand die het ook aan het bouwen is. Ik ben ook net gestart en het stabilo is gereed en ben nu bezig met de elevators. Het is een fijne bouwdoos maar moet wel met grote nauwkeurigheid gebouwd worden.

Wat betreft de kopietjes: ik was voor 10 euro gesteld. Ze werden netjes ingescanned en vervolgens geplot. Let wel: ook de tekeningen zijn in amerikaanse maat en je moet dus een goede copyshop zoeken.

Ook ik zit te twijfelen over die verlichting. Wat ik eigenlijk wil is dat de verlichting radiografisch te schakelen is. De landingslichten moeten eigenlijk niet constant branden. Dat linkje met de omgebouwde fietsverlichting krijgt dus zijn spanning van de ontvangerbatterij. Volgens mij moet je even goed kijken wat die fietverlichting aan spanning vraagt voordat de boel boven in de lucht zonder spanning komt.

Ik ga er een 15 CC OS .91 FS (viertakt) op zetten. Mooi geluid en het gewicht heb je nodig om het vliegtuig in balans te brengen. De 20 cc komt buiten de motorkap en dat vindt ik erg jammer. Daarbij waarschuwen ze voor het vermogen van de 20cc viertakt. Je bent dan duidelijk overpowered volgen TF.

Een vriend van me heeft de bouwdoos + cockpit interieur meegenomen vanuit de US. Dat scheelt 'lot and lots of money'. Het zal nog wel even duren voordat alles klaar is. Tot die tijd vlieg ik met de 182 Skylane van Graupner met een borstelloos motortje.

Succes met de bouw ik ga het nauwgezet volgen. Ik ga in ieder geval kijken in Oss want ik heb nog wel wat vraagtekens over de scharnieren, bekleden, interieur, de twee helften van de motorkp en dergelijke.
 
@Hezik: complimentje voor het strakke en nette werk, en voor het uitgebreide verslag en niet te vergeten de GOEDE foto's. Wat je met een statiefje, een beetje belichting en niet flitsen al kan bereiken he. :D
 
Hoi Hezik, complimenten voor de manier van bouwen. Ziet er allemaal heel strak en netjes uit.

hezik zei:
In lijn van de tolerantie-vragen; hoe miereneukerig moet je zijn om oppervlaktes glad te krijgen? Ik heb alles nu zo glad dat als je er met een vinger overheen glijdt dat je geen naden voelt, maar op sommige punten is dat niet helemaal te doen, bv. waar je de wingtips aan de vleugel lijmt. Dat heeft me heel veel snijden/polijsten gekost om het vlak te krijgen, maar is dat nodig? In hoeverre vallen kleine naden (dan heb ik het over zeg 0.05mm) of deukjes op als het eenmaal bedekt is?

Of, zoals mijn buurman zegt: "Een vlieg zou er zijn poten nog op breken"

Niet te spastisch doen over toleranties 0,05 mm :lol: Man waar praat je over. Heb je wel eens een respectabele Cessna van dichtbij bekeken? Ik zou me daar geen zorgen over maken. Ik denk dat als jij het er slecht uit vindt zien, het nog steeds goed genoeg is.

Groeten Huib
 
mocht je nog vragen hebben over de bouw van dit toestel een kennis van me heeft Deze ook helemaal in schaal gebouwd als je zijn mail wilt moet je ff pm naar me sturen
 
Back
Top