Dank voor de felicitaties.. ik moet wel zeggen, het smaakt naar meer.. wil de flaps ook eens uitproberen, heb het in m'n zender nu helemaal voor elkaar
Huib: zocht Arvid niet ook naar een methode om de flap->elevator mixer te kunnen gebruiken zonder dat de flapfunctie superimposed (gemixed) werd op de ailerons? Dat kan, ik heb het voor elkaar gekregen.. de truuk:
1) ailerons op kanaal 1 en 7, flaps op 5 en 6. De schuif voor de flaps op kanaal 6
2) vrije mixer programmeren (xmix1); 100% van 6 naar 5
3) in het wingmenu flaperon selecteren, 0% (of een hoger percentage, als je wel differential wilt) en kanaal 7
Hierna kun je de flap->elevator mixer uit het menu gebruiken. Dit werkt allemaal als de spreekwoordelijke tiet, met 1 nadeel en dat is dat op deze manier halverwege de schuif het midden is, als je de schuif dus in de bovenste positie zet, zal hij de elevator meemixen. Dit is te verhelpen met strim etc, maar dat ging mij te ver. Ik heb er een 2e vrije mixer voor gebruikt en dat werkte prima.
De zender setup nu:
1) flaperon 0% kanaal 7
2) 100% mix van 6 naar 5
3) 50% mix van 4 naar 8
op 4 zit het neuswiel, op 8 het richtingsroer. Op die manier kan het neuswiel een grotere uitslag maken dan het richtingsroer. Ik heb dus inderdaad een aparte servo voor het neuswiel.
Op deze manier heb je zelfs nog een vrije mixer en een crossmixer over.
Als je mix trimmers hebt (heeft Arvid) dan kun je die aansluiten op het kanaal waar je flaps->elevator mixer opzit (bij mij xmix1, dus 1), daarna moet je deze mixer aanzettne in het VOLM menu en dan kun je tijdens het vliegen die mixer bijstellen met de mix trimmer (draaiknopje).
In de handleidin van de Cessna staat aangegeven hoeveel je moet mixen tussen flaps en elevator, dat heb ik keurig gevolgd. Dat zou dus een goede basis moeten zijn. Ik ben erg benieuwd hoe hij vliegt met flaps.
Dan moet wel eerst die mist weg. Misschien morgen?
Vond 'm wel een erg mooi vliegbeeld hebben, maar echt objectief kun je mij niet meer noemen