Leeg topic - kan weg

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Yep, dat heb ik nou ook altijd.

Je vliegt een tijdje met een kist rond en dan heb je allemaal wilde plannen van wat je er wel niet aan gaat verbeteren aanpassen etc.
In mijn geval komt er altijd wel weer een andere kist tussendoor waar veel tijd in gaat zitten en dan komt er van die plannen ineens bitter weinig.

Maar brainstormen blijft leuk :D
 
Nou zo lang er nog niet mee gevlogen wordt, kan er nog aan gebouwd worden, toch? :)

Ik heb de verlichting en het interieur nu ingebouwd, op de stoeltjes na.

Toch raar.. deze cessna zou 1:5 schaal moeten zijn. Als je dan van een piloot uitgaat van 1m80, dan zou je een pop moeten hebben van 36cm, wil het schaal zijn. M'n vriendin heeft Ken even opgediept uit haar verleden; die is 30cm. Als ik die op het stoeltje zet, komt z'n hoofd in de vleugel uit en z'n kruin zelfs erboven. Zou ik dus een schaal piloot willen plaatsen, dan moet ik een uitkijkkoepel bovenop de vleugel maken ?!?!
 
Ik denk dat dat komt omdat je cockpit vloer tov van de echte veel hoger ligt.

Kan dat het zijn?!?
 
Tsja, alles kan, maar zo hoog ligt die vloer niet.. die ligt misschien op 3cm vanaf de 'echte' vloer. Als ik Ken op de bodem van het toestel zelf zet, zit ie met z'n kruin tegen de vleugel aan.. en dat is een 'man' van 1m50 in het echt.

Misschien dat bij die poppen de lichaamsverhoudingen niet kloppen; te lang lijf tov de benen, ofzo?
 
De wingspan is 2055mm, de fuselage length 1635.

Dat klopt best redelijk:

8.8392/2.055 * 1.635 = 8.730, wat dus behoorlijk in de buurt komt..

De schaal is dan wel 1:5,3. Als ik dus een piloot van 1m80 zou willen, moet hij dus nog steeds 33cm zijn, oftewel 3 cm groter dan Ken. Ik denk dat de vloer idd hoog ligt (zoals Berto suggereert) maar ook dat de verhoudingen van Ken gewoon niet kloppen.
 
Van een echte Cessna is de vloerdikte (onderzijde romp tot rails van de stoel) +/- 15cm.
Als we dat verschalen zal dat +/- 3 cm worden op jouw model.

Als ik de handleiding even bekijk lijkt het alsof de vloer een redelijk stuk hoger ligt dan die 3 cm.


Vergeet ook niet dat bij een echte cessna de vleugel niet door de cabine loopt.

Tussen het dak en de binnenzijde van de romp van een echte Cessna zit maar 5 cm.
Jouw vleugel loopt door en door dus dat snoept veel van de hoofdruimte van Ken af.
 
Ken komt er ook niet in hoor, geen nicht aan het stuur van mijn Cessna :P

Misschien dit weekend maiden.. het is wat droger geweest de afgelopen tijd en 's nachts bijna vorst.. als het veld wat harder en minder drassig is, is de kans groot dat ik 'm dit weekend ga vermaken tot een berg luciferhoutjes middels een crash..

Of anders misschien booster-rakketten voor de takeoff ofzo.. vuurwerk is al weer in de handel..
 
Kyosho heeft een heli met 5kg laadvermogen. Ik kan altijd een helipiloot bij ons zo gek maken dat hij dat ding koopt en die Cessna er voor mij de lucht mee intakelt.. motor aan en laten vallen op flinke hoogte :P

Zonder gekheid, als het veld maar wat minder drassig is en de windrichting bij voorkeur anders, dan zou hij best de lucht in moeten kunnen komen.

10% regenkans morgen en wisselende wind, kracht 3. We zien wel :P
 
zal mijn spul dan ook maar eens gaan laden met die weersvoorspelling :thumbsup:

al had ik nu liever sneeuw gehad hoor :(

anyways, veel succes met je maiden :wink:
 
Helaas.. vandaag weer geen maiden. Het veld was wel beter vandaag, maar nu zat het toestel zelf niet mee. De motor pakte niet 100% lekker op, maar dat was geen reden om niet te vliegen, zo lang hij maar blijft lopen.

Echter.. tijdens de start week het toestel iets naar links af, dus stuurde ik naar rechts bij. Dat hielp, totdat hij een scherpere bocht ging maken dan ik stuurde, en bijna voorover kukelde.

Huib wees mij er op dat het neuswiel dwars stond. Het heveltje van het neuswiel zit op de stang geklemd met zo'n inschroef-tonnetje, en die was losgesprongen. Door de schroefdraad heen, die daarna ook dol was, dus vastschroeven was er niet meer bij.

Maar wel even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de idlenaald iets in te draaien, zodat hij nu ook goed oppakt vanaf stationair. Zo even een ander heveltje er op en dan is er morgen misschien wel weer een poging.. dat wordt dan de 3e keer en er was iets met een 3e keer, boten en recht.
 
Wat betreft de motorkap; deze is vrij belangrijk om het zwaartepunt goed te krijgen, zonder die kap heb je een enorm plat frontaal oppervlakte (=drag) en een behoorlijk achterlijk zwaartepunt.

De kap zelf is weliswaar van dun ABS maar ik heb er 2 lagen glasweefsel aan de binnenkant ingelegd en aan de buitenkant zitten 4 lagen verf en 3 lagen lak. De kap is dus best zwaar, eigenlijk veel te zwaar voor een motorkap, maar in dit geval komt dat goed uit, aangezien dit toestel met deze motor uit zichzelf erg staartlastig zou zijn. Met de kap erop en beide accu's (ontvanger/servo's en verlichting) in het vooronder, komt het zwaartepunt mooi uit, zonder verder lood te hoeven toevoegen.

Als de motor maar goed is afgesteld, wat hij denk ik nu is, is het vooralsnog geen probleem. Hij heeft inmiddels al wat tijd gelopen (ook volgas) met de kap erop, en dat was tot nu toe geen probleem. Het is dan ook koud nu. Misschien dat ik van het zomer de koeling toch nog beter moet gaan bekijken, als het warmer is, maar zoals het nu gaat, lijkt het afdoende.
 
Hij heeft gevlogen.. al drie keer zelfs :)..

Van het veld loskomen bleek eigenlijk geen probleem, zo heel veel vaart heeft hij niet nodig. 2 tikjes down getrimmed en dat was het. Vliegen gaat nog met 1/4 gas, met vol gas kun je al aardig strepen trekken, dus toch blij dat ik niet voor een grotere motor ben gegaan. Zwaartepunt leek goed.

Hij vliegt gewoon heel lekker, makkelijker nog dan de Calmato. Het is groot en log, maar reageert vlot op stuurbewegingen en kan echt langzaam vliegen.

Vandaag heb ik het op wat grotere hoogte wel geprobeerd (langzaam vliegen) en ik denk dat je met flaps stapvoets kunt landen als je wilt. Flaps vandaag nog niet geprobeerd.

De 1e vlucht is niet opgenomen, wel jammer, want de 1e landing was perfect. De 2e was qua landing prima maar wel erg kort naar de bocht en op de threshold aan de grond.. op het filmpje lijkt het harder te gaan dan in de werkelijkheid. De 3e landing was qua landing etc goed, alleen bij het uitrollen struikelde hij een beetje over het veld.

Al met al ben ik erg gelukkig, hij vliegt goedmoedig, er hoefde nauwelijks getrimmed te worden, hij kwam van het veld en hij is heel weer mee naar huis gegaan :)

Filmpjes en foto's moet ik even bewerken en post ik binnen 10 minuten.
 
jaaaa eindelijk !! gefeliciteerd idd

ga je hem nu afbouwen, interieur en wielkappen etc ???
 
Wielkappen: nee. Interieur zit er eigenlijk al helemaal in, enige wat ik nog moet doen is de stoelen/banken spuiten en inlijmen.. dan nog een piloot plaatsen natuurlijk..

de 2e landing.. op zich een mooie landing maar vrij kort na de bocht en ver aan het begin van de runway. Het lijkt alsof hij op de grond kwakt, maar als je goed kijkt, zie je dat hij na 'de val' eerst nog even een klein stukje level vliegt vlak boven de grond en dat dan pas de touchdown volgt.

(rechtsklikken, opslaan als, dan kijken, anders kan je geen beeld krijgen)
2e landing

3e keer opstijgen:
3e keer opstijgen

3e landing.. op zich mooie landing alleen jammer dat hij over het veld struikelt bij uitrollen:
3e landing

zijkant_boven.jpg


normal_onderkant.jpg


normal_zijkant.jpg


Er komen nog wel betere/mooiere video's/foto's, maar het weer was vandaag gewoon naadje.. donker en mistig, ik moest ook niet te hoog of te ver weg gaan, want dan zag je 'm niet meer..
 
Back
Top