Leeg topic - kan weg

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
hezik zei:
de bevestiging van de ontvanger; gewoon ergens met dubbelzijdig tape neerplakken?

Zou ik niet doen dus. Gebruik zelf klittenband. Het zachte deel op de ontvanger en het harde ergens tegen ene zijkant aan of zo. Werkt prima.

Als je zo door gaat isie de 20e wel af. (bedoel mei natuurlijk :wink: )

Groet Huib

Relatief weinig zichtbare voortgang de afgelopen tijd. Veel bijwerk klusjes, zoals bv. het verwijderen van stukjes scrap die her en der ter hulpversteviging gelijmd waren tijdens het bouwen.

Ook de zijkanten van de cabine gemonteerd

full.jpg

En de enige box.. een beetje een spelden/lijmklemmen fetisch moet je wel hebben denk ik.. de fles glasex ligt erin om 'm niet voorover te laten kukelen..

full.jpg

Daarnaast de werkbank maar eens weer opgeruimd, het was echt een teringzooi geworden.. ik kon met moeite meer dan 10cm^2 vrije ruimte vinden..

Dit is hoe hij er nu bijstaat. Ik moet nu het neuswiel gaan bevestigen en daarna mag dan eindelijk begonnen worden met het erop zetten van de stab en fin..

full.jpg

Eerst kijken of de stab recht zit t.o.v. de vleugel (hier duidelijk nog niet)

full.jpg

epoxy mengen en vastlijmen die handel

full.jpg

De fin heb ik er ook opgelijmd nu, maar daar heb ik geen foto's van. Wat ik daarna even gedaan heb, is het zaakje neergezet, de grote vleugel er op, even de laatste stringers aan de bovenkant er los ingelegd en de stuurvlakken/wingtips met een plakbandje vastgezet.. dan krijg je dit:

full.jpg

full.jpg

Arvid zei:
Het is al bijna luchtwaardig!

Nou ik gebruik toch liever lijm voor die stringers en hinges voor de stuurvlakken ipv. plakband :)

Verder zou het ook wel prettig zijn als e.e.a. bestuurbaar was, dus ben ik bezig geweest met de besturing.

Door de stab komt een stuurstang voor het rudder. Die stuurstang zit voorgebogen bij het pakket en er zit een nylon bus om welke als draaipunt gaat fungeren. De bedoeling is dat je een gat boort met een drill guide en dan het geheel erin lijmt, waarbij de nylon bus in het hout gelijmd wordt en je moet uitkijken niet de stuurstang aan het nylon te lijmen.

In een aantal revieuws en bouwverslagen had ik al gelezen dat weinig mensen tevreden zijn over deze oplossing. Ik denk dat dat komt door de volgorde waarin Top Flite je het laat bouwen. Die willen dat je eerst die stang plaatst met de bus en dan pas de fin erop lijmt. Als reden hiervoor noemen ze dat het anders lastig werken is aan de onderkant van het toestel, omdat de fin dan in de weg zou zitten.

Ik heb dat advies genegeerd. Ik heb wel eerst het gat geboord, maar vervolgens toch de fin er al opgezet. Grote voordeel hiervan is dat je de stuurstang veel strakker tegen de fin aan kunt krijgen, zodat je een naadloze aansluiting krijgt.

Eerst heb ik de hele stuurstang ingepakt in plakband, behalve natuurlijk de nylon bus. Die laatste heb ik licht opgeschuurd.

full.jpg

Daarna epoxy in het geboorde gat, epoxy aan de nylon bus en dan plaatsen maar. Met plakband zorgen dat het ding echt strak tegen de fin aanzit (dit kan dus niet als je de fin later plaatst).

full.jpg

Hier zag ik ook gelijk het voordeel van deze bouwmethode. Het is praktisch onmogelijk het gat voor de doorgang precies op de juiste plek voor te boren, omdat je precies op een hoekje moet boren. De boor gaat dan al snel 'lopen'. Mijn gat zat dus ook niet helemaal op de juiste plek, als ik daar eerst die bus in gelijmd zou hebben en dan pas de fin geplaatst zou hebben, zou ik een probleem gehad hebben. Nu heb ik het gat ietsje verder uitgeboord en een latje gebruikt om het gat op te vullen.

Het geheel zit nu muurvast en heel strak tegen de fin aan. De stuurstang kan vrij draaien.

Dan komt het moment van op maat maken van de stangen, solderen en aansluiten. Ik heb besloten pragmatisch te zijn en heb de stangen met 'gewoon' soldeer gesoldeerd. Ik had nog de ouderwetse S-39 en heb daar gewone 'waterleiding'-soldeer bij gehaald bij de bouwmarkt. Eerst al het ijzer goed ontvetten, dan licht opschuren, dan de constructie in elkaar schuiven, een dot S-39 erop, dan verwarmen met de brander tot het goed warm is en als laatste aantikken met het soldeer (zonder vlam erop, het ijzer moet zelf het soldeer smelten). Nadat het afgekoeld is, schoonmaken met een stukje staalwol en een laagje olie erop (ik gebruik kroon poetsolie hiervoor).

full.jpg

Dit is dus niet met zilversoldeer gedaan, maar zit echt muurvast. Ik kon het niet lostrekken of er beweging in krijgen.

Dan het geheel samengebouwd:

full.jpg

Nu heb ik geen referentie (want geen ervaring met andere toestellen) maar ik heb de indruk dat deze besturing goed werkt. Er zit geen speling in en het maakt de uitslag die het nodig heeft, en voor zover ik kan zien ook lineair. De stuurstang voor het rudder kan zichzelf nu nog in de hoogte verplaatsen, omdat de fin er nog niet aanzit. Dat is natuurlijk over als het rudder erop zit.

Nou ik heb weer wat verder geprutst.. ik begin rap door de pagina's in de hanleiding te gaan.. heb straks meer pagina's nodig :P

Nadat de fin/stab en het duw/trekwerk klaar was, mag de bovenkant van de fusilage dicht.. en toen kwam ik ineens tot een grote ontdekking.. er staan op de tekeningen templates voor het snijden van beplanking.. :oops:

Ik moet me natuurlijk heel diep schamen, heb alle beplanking nu zelf op maat gemaakt, veel tijd in gaan zitten.. terwijl ik ze gewoon van de tekening af had kunnen halen.

Nou ja, zo leer je nog een wat.. over het algemeen valt het wel mee, alles is best mooi glad geworden dus komt allemaal wel goed, maar had me veel werk gescheeld.

Anyways, de bovenkant dichtmaken.. eerst de stringers op maat maken en vastlijmen

full.jpg

Dan het gedeelte onder de stab uitsnijden en vastzetten, zowel links als rechts

full.jpg

full.jpg

Dan een stuk van de bovenkant
full.jpg

Voordat ik het andere stuk kon doen, moest eerst de bedrading voor het lampje in de fin ergens vastgezet worden.. dus twee draadjes erdoor, rood krimpkous er omheen, en wat houdertjes vastgelijmd.. bij de laatste spant heb ik 'm nog niet vastgezet, want daar kan ik nog vrijelijk bij en ik weet nog niet waar de aansturing van dit alles komt te zitten..

full.jpg

En dan mag de bovenkant helemaal dicht..

full.jpg

Met als voorlopig eindresultaat (gaat nog netjes afgewerkt worden door schuren en balsa-filler)

full.jpg

en toen kwam ik ineens tot een grote ontdekking.. er staan op de tekeningen templates voor het snijden van beplanking..

Tja, dat krijg je als je tot in de vroege uurtjes doorwerkt he? ;)

Maar het ziet er puik uit hoor. Ik hoop dat je er straks nog mee durft te vliegen! :D

Nu het helemaal dicht zit, even de rand afgwerkt en het raampje gepast.. dat staat er hier los op en er moet zeker nog wat werk aan gebeuren om het mooi passend te krijgen. Het raampje zelf is wel al op maat.

full.jpg

Dan de neus dichtgemaakt. Dit wordt voor het overgrote deel de bovenkant van het dashboard, de rand om de zon tegen te houden. Dit raampje heb ik nog niet helemaal op maat gemaakt.

full.jpg

Volgens de manual moet je nu nog een stuk fin op de bovenkant aan de achterkant zetten zodat de fin doorloopt op de bovenkant, maar dat laat ik even voor wat het is.. eigenlijk is de hele achterkant klaar, dus wil ik elevators en rudder monteren. Daarvoor eerst de scharniertjes aftgetekend
full.jpg

Een apparaatje in elkaar geflanst om het midden af te tekenen
full.jpg

En de scharniertjes overal ingesneden. Hier zie je het bovenste scharniertje van de fin, recht van boven (vandaar dat je 'm niet ziet :P)

full.jpg

Alle scharniertjes geborgd met spelden (lijmen wordt pas gedaan na coveren, maar je moet ze nu wel even monteren om de stuurstangen goed af te stellen)

full.jpg

Stab rechts (note de vergrote reparatie van de deuk door niezen ergens in het begin, nu is het weer stevig genoeg en helemaal glad). De elevator staat niet helemaal in het midden nu (zag ik pas nadat ik de foto's genomen had)
full.jpg

Stab links, ook niet helemaal in het midden
full.jpg

En de fin

full.jpg

En hier een filmpje van het geheel in werking (~1Mb, DivX)

Dit is natuurlijk nog wel met (te) grote uitslagen, zo kan de fin niet helemaal vrij van links naar rechts als de elevator helemaal omhoog staat. Dat ga ik nog bijstellen in de stuurstangen. Later stel ik op de zender natuurlijk nog de juiste uitslagen in (staan in de manual).

Hezik!

Hoe ga je het raampje vastzetten op de motorkap?

Komt daar ook brandstof?

Het laatste wat je wilt is dat er brandstof onder het raampje door je cabine in lekt . . . :evil:

(Electro!) :P

jan.

jan brilman zei:

Jan Brilman! :)

Hoe ga je het raampje vastzetten op de motorkap?

Aan de onderrand zit een klein randje. Dat randje ga ik ietsjes verzinken in het hout, zodanig dat het glad is. Dan wordt het gelijmd (ik denk met epoxy) en bij het coveren zal de oracover doorlopen tot over dat randje. Overigens zou daar geen brandstof moeten mogen komen; de uitlaat komt aan de onderkant van de cowl, aan de andere kant van de kist dus..

Dat zou toch voldoende moeten zijn?

Electro is voor mietjes :P

Mooi Mooi, Al een kleurenschema in gedachten want bespannen komt wel heel erg dichtbij. :?:

Stevo

Stevo zei:
Mooi Mooi, Al een kleurenschema in gedachten want bespannen komt wel heel erg dichtbij. :?:

Stevo

Nog niet echt.. wel dat de basiskleur wit gaat worden. Ik ben dus van plan het ding eerst helemaal wit te bespannen en dan kleuraccenten aan te brengen.

Zoals hij op de doos staat, vind ik 'm ook erg mooi, maar ja, zo bouwt iedereen 'm al natuurlijk. Ik ben nog op zoek naar een mooi kleurenschema, wat wat mij betreft niet schaal hoeft te zijn. Uiteraard wil m'n vriendin ook inspraak in de kleurkeuze, ik heb haar al verteld dat roze geen optie is. Helblauw lijkt haar leuk, maar daar ben ik nog niet van overtuigd.

Deze is wel geinig, maar te massief naar mijn smaak:
skylane1_lg.jpg

Deze vind ik wel erg mooi, maar misschien te subtiel:
cessna-182.jpg

Deze vind ik zelf ERG mooi, maar m'n vriendin minder en is mogelijk ook weer te subtiel (het toestel moet wel te zien zijn)

full.jpg

Een andere optie zijn de KLM kleuren, maar daar ben ik ook nog niet helemaal van overtuigd:

full.jpg

Voorlopig denk ik dat ik het ding helemaal wit ga bekleden en er dan een nachtje over slapen..

Denk er ook aan bijtijds op zoek te gaan naar een magnifiek mooie spinner!

(Wie z'n neus schendt, etc.etc.)

Tru turn heeft de mooiste. :P

jan.

Nou, eerst maar eens afbouwen.. en in het kader van afbouwen en afwerking, dit kreeg ik vandaag binnen:

full.jpg

full.jpg

.. dus voorlopig wel weer wat te doen :P

Stevo zei:
Wat kost zo'n beslagset?

Stevo

Ik was er € 39,95 voor kwijt, maar mogelijk heeft de winkel een rekenfout gemaakt en moet ik de BTW nog betalen (wat ik dan ook braaf zal doen, als dat zo is).

Dat vond ik nog net leuk om toch wat aan het interieur te doen. Uiteraard komen daar nog wel de kosten voor de verf bij, en later nog een piloot.

Vriendin ook weer helemaal happy; shoppen voor Barbie/Ken achtige poppen in een formaat van grofweg 35 cm..

Man, dat vind ik toch een deftig bedrag voor wat plastiek spullen :roll: maar ja ik vermoed dat het oog ook wat wil hé.

Stevo

Stevo zei:
Man, dat vind ik toch een deftig bedrag voor wat plastiek spullen :roll:

Spotgoedkoop is inderdaad anders. Zelf maken kan natuurlijk ook, maar dan wordt het allemaal al snel zwaarder. Daarnaast moet je het afzetten tegen de totale kosten van de kit. Het maakt het toestel wel echt af.

maar ja ik vermoed dat het oog ook wat wil hé.

Het oog, maar ook de klusser.. ik vind het bouwen leuk en wil proberen een zo mooi mogelijk resultaat te krijgen. Dan kan een interieurtje niet ontbreken denk ik.

Ach, misschien dat ik over 15 jaar bij m'n 12e gecrashte kist er wel anders over denk, maar nu heb ik er nog lol aan :)

Het is wel compleet; wat er op de foto bv. niet te zien is, zijn de zijkanten.. je krijgt ook netjes de zijkantjes erbij met afgewerkte deurpaneeltjes etc. Maar je hebt gelijk, 40 euro voor wat plastic is natuurlijk best veel geld..

Back