Arvid zei:
Het is al bijna luchtwaardig!
Nou ik gebruik toch liever lijm voor die stringers en hinges voor de stuurvlakken ipv. plakband
Verder zou het ook wel prettig zijn als e.e.a. bestuurbaar was, dus ben ik bezig geweest met de besturing.
Door de stab komt een stuurstang voor het rudder. Die stuurstang zit voorgebogen bij het pakket en er zit een nylon bus om welke als draaipunt gaat fungeren. De bedoeling is dat je een gat boort met een drill guide en dan het geheel erin lijmt, waarbij de nylon bus in het hout gelijmd wordt en je moet uitkijken niet de stuurstang aan het nylon te lijmen.
In een aantal revieuws en bouwverslagen had ik al gelezen dat weinig mensen tevreden zijn over deze oplossing. Ik denk dat dat komt door de volgorde waarin Top Flite je het laat bouwen. Die willen dat je eerst die stang plaatst met de bus en dan pas de fin erop lijmt. Als reden hiervoor noemen ze dat het anders lastig werken is aan de onderkant van het toestel, omdat de fin dan in de weg zou zitten.
Ik heb dat advies genegeerd. Ik heb wel eerst het gat geboord, maar vervolgens toch de fin er al opgezet. Grote voordeel hiervan is dat je de stuurstang veel strakker tegen de fin aan kunt krijgen, zodat je een naadloze aansluiting krijgt.
Eerst heb ik de hele stuurstang ingepakt in plakband, behalve natuurlijk de nylon bus. Die laatste heb ik licht opgeschuurd.
Daarna epoxy in het geboorde gat, epoxy aan de nylon bus en dan plaatsen maar. Met plakband zorgen dat het ding echt strak tegen de fin aanzit (dit kan dus niet als je de fin later plaatst).
Hier zag ik ook gelijk het voordeel van deze bouwmethode. Het is praktisch onmogelijk het gat voor de doorgang precies op de juiste plek voor te boren, omdat je precies op een hoekje moet boren. De boor gaat dan al snel 'lopen'. Mijn gat zat dus ook niet helemaal op de juiste plek, als ik daar eerst die bus in gelijmd zou hebben en dan pas de fin geplaatst zou hebben, zou ik een probleem gehad hebben. Nu heb ik het gat ietsje verder uitgeboord en een latje gebruikt om het gat op te vullen.
Het geheel zit nu muurvast en heel strak tegen de fin aan. De stuurstang kan vrij draaien.
Dan komt het moment van op maat maken van de stangen, solderen en aansluiten. Ik heb besloten pragmatisch te zijn en heb de stangen met 'gewoon' soldeer gesoldeerd. Ik had nog de ouderwetse S-39 en heb daar gewone 'waterleiding'-soldeer bij gehaald bij de bouwmarkt. Eerst al het ijzer goed ontvetten, dan licht opschuren, dan de constructie in elkaar schuiven, een dot S-39 erop, dan verwarmen met de brander tot het goed warm is en als laatste aantikken met het soldeer (zonder vlam erop, het ijzer moet zelf het soldeer smelten). Nadat het afgekoeld is, schoonmaken met een stukje staalwol en een laagje olie erop (ik gebruik kroon poetsolie hiervoor).
Dit is dus niet met zilversoldeer gedaan, maar zit echt muurvast. Ik kon het niet lostrekken of er beweging in krijgen.
Dan het geheel samengebouwd:
Nu heb ik geen referentie (want geen ervaring met andere toestellen) maar ik heb de indruk dat deze besturing goed werkt. Er zit geen speling in en het maakt de uitslag die het nodig heeft, en voor zover ik kan zien ook lineair. De stuurstang voor het rudder kan zichzelf nu nog in de hoogte verplaatsen, omdat de fin er nog niet aanzit. Dat is natuurlijk over als het rudder erop zit.