Nou, omdat het buigen met glasex (of iig iets wat daar op lijkt) inderdaad een stuk beter ging, het plankje met breuk maar weggegooid en een nieuwe gemaakt. Ik had al eerder voor alle zekerheid 2 reserve plankjes gekocht voor dit doeleinde, omdat ik al problemen verwachtte.
Goed.. een nieuw plankje gebogen.. daarna moet je de rand aftekenen op het plankje. Je legt hem met z'n rechte rand halverwege een stringer en moet dan de contactrand met de onderste rand balsa aftekenen. In de handleiding van Top Flite staat dat je een krijte langs de rand moet trekken en dan het andere hout er tegenaan moet drukken. Dat leek mij een vrij brakke methode, maar nu eens niet eigenwijs geweest en geprobeerd..
Hoewel het niet overhoudt, is de rand toch wel goed zichtbaar
Dan voorzichtig snijden, wat voor mij nu wel lastig was, omdat het geen rechte lijn is, en je er dus geen lineaal langs kunt leggen. Op deze foto lijken er enorme spleten tussen te zitten, maar dat valt gelukkig wel mee. Dat komt voornamelijk door de schaduw die de bovenste plank op sommige plekken over de onderste werpt. Er zitten wel 2 'grotere' kieren in dit geheel (~2mm); namelijk redelijk dicht bij het eind en direct aan het begin (plank was domweg niet breder). Oefening baart kust, dus misschien dat het straks aan de andere kant wel beter gaat.
Toch valt dit ook wel mee, na vullen met balsa-vuller (miniem) en een klein beetje opschuren (misschien 30 seconden geschuurd met grit 200) ziet het er al een stuk beter uit.. vooral aan de achterste spleet moet ik nog wat meer tijd besteden (nogmaals vullen en schuren) maar ik vind het resultaat acceptabel zo. Op het spleetje wat er nu bij de achterkant zit na, is het geheel al behoorlijk vlak zo.
oh, voordat iemand het zegt.. ik heb het balsa wel laten drogen, sterker nog, ik heb het met de fohn gedroogd.. had er minimaal glasex opgedaan.