Mercedes zetros bluswagen offroad voertuig

zo, ondertussen de assen binnen gekregen die ik dacht te gaan gebruiken. Wilde nu niet meteen het beste en duurste materiaal aankopen voor een 1ste project.
Ben dus bij ome Ali gaan schoppen en 3 assen van Trinood aangeschaft . Banden en velgen heb in bij Conrad vandaan.
Banden zijn 1/10 crawler banden geworden van 90mm ipv de 84mm die er op zouden moeten komen, helaas deze laatste niet gevonden. ( misschien niet hard genoeg gezocht)
Hierdoor heb ik wel een eerste klein probleempje veroorzaakt, de banden schuren namelijk tegen de stuurstang waardoor ik genoodzaakt ben deze enkel mm te verbreden.
Voor achter aan moest ik ook de nodige as verbreders tekenen en printen om voor en achteras netjes in lijn te laten lopen.
Dit is het definitieve ontwerp,
wielafstandhoudervoor v2.jpgwielafstandhouder v3.jpg
om te testen snel wat in pla geprint om passing te controleren.

20230314_221418.jpg
20230314_221728.jpg

vraagje over de assen, kan ik er van uitgaan dat deze van voldoende vet zijn voorzien of demonteer ik ze best even voor gebruik?

Verder de laatste hand gelegd betreffende de 3D tekening cabine.
en begonnen aan het definitief vormgeven van de binnenkant.
als eerste is de bestuurders zetel aan de beurt. Niet slecht denk ik maar de rug mag wat hoger vermoed ik.

20230312_113156 flip.jpg

Mersedes Zetros 3D print versie.png

en het eerste stuk van 4 die het spatbord moeten gaan vormen ligt op de printer
20230318_191227.jpg

Nu maar even duimen dat het goed gaat komen
tot later,Marc

zo, ondertussen de assen binnen gekregen die ik dacht te gaan gebruiken. Wilde nu niet meteen het beste en duurste materiaal aankopen voor een 1ste project.
Ben dus bij ome Ali gaan schoppen en 3 assen van Trinood aangeschaft . Banden en velgen heb in bij Conrad vandaan.
Banden zijn 1/10 crawler banden geworden van 90mm ipv de 84mm die er op zouden moeten komen, helaas deze laatste niet gevonden. ( misschien niet hard genoeg gezocht)
Hierdoor heb ik wel een eerste klein probleempje veroorzaakt, de banden schuren namelijk tegen de stuurstang waardoor ik genoodzaakt ben deze enkel mm te verbreden.
Voor achter aan moest ik ook de nodige as verbreders tekenen en printen om voor en achteras netjes in lijn te laten lopen.
Dit is het definitieve ontwerp,
Bekijk bijlage 532211Bekijk bijlage 532210
om te testen snel wat in pla geprint om passing te controleren.

Bekijk bijlage 532213 Bekijk bijlage 532214

vraagje over de assen, kan ik er van uitgaan dat deze van voldoende vet zijn voorzien of demonteer ik ze best even voor gebruik?

Verder de laatste hand gelegd betreffende de 3D tekening cabine.
en begonnen aan het definitief vormgeven van de binnenkant.
als eerste is de bestuurders zetel aan de beurt. Niet slecht denk ik maar de rug mag wat hoger vermoed ik.

Bekijk bijlage 532223
Bekijk bijlage 532209
en het eerste stuk van 4 die het spatbord moeten gaan vormen ligt op de printer
Bekijk bijlage 532222
Nu maar even duimen dat het goed gaat komen
tot later,Marc

je kan voor de zekerheid ze inderdaad even openmaken mischien zit er al vet in maar mischien ook niet zou ik niet van uitgaan

Printen duurt toch altijd langer dan je zelf zou willen :)
Maar ondertussen toch de eerste resultaten op de werkplaats liggen om van nader te bekijken en verder af te werken.
Ik ben gewoon van veel foto's te plaatsen en meestal wat minder tekst, wie graag reageert... hou je niet in.
spatbord in 4 delen laten printen en deze nadien met zap a gap medium aan elkaar gelijmd. ook de kiertjes die achteraf zichtbaar bleven nog eens behandeld met een laagje lijm.
Spatbord heeft ondertussen eerste behandeling et fijn plamuur gehad en 2 schuurbeurten. volgende stap is spuitplamuur en dan zien we wel waar we staan.
002 (2).jpg

002 (4).jpg

ondertussen is ook de gril uit de printer en heb deze alvast even gepresenteerd op het spatbord om even de passing te controleren.
002 (1).jpg

002 (3).jpg

En nu de printer toch op dreef was meteen de motorkap ook maar even aangezet.
Helaas ging dit iet helemaal goed, op de foto zie je het wel een beetje maar beneden de knik heeft de printer iets geks gedaan wat in de slicer niet te zien is.
het lijkt wel of hij hier telkens een laag overgeslagen heeft zoals bij ondersteuning.
Swat we gaan dit dus nog moeten onderzoeken en bekijken wat we hier mee kunnen aanvangen..... er zijn wel meerdere opties , mislukte stukje er af zagen en enkel dat stuk opnieuw printen of alles opnieuw printen, maar eerst ga ik eens kijken wat er mogelijk is met wat ca lijm toe te voegen.

002 (5).jpg

maar de passing is alvast ok
002 (6).jpg

002 (7).jpg

Tot ik besloten heb wat er met de motorkap moet gebeuren laat ik het printen even voor wat het is en hoop at volgende week nog wat onderdelen binnen komen zodat ik me al eens over het chassis kan buigen.
tot later, Marc

Even kleine update, ondertussen de assen open gehad ter controle van het toegevoegde vet vanuit de leverancier.

003.jpg

Volgens mij voor binnen te rijden voldoende maar ik ga er toch wat extra inpompen om buiten te kunnen rijden.
Verder ook beslist de tekening van de cabine opnieuw aan te passen. Tijdens het uitprinten van de volgende onderdelen merkte ik toch enkel dingen op waarvan ik dacht dat het in orde was maar na printen was ik toch niet helemaal tevreden. mogelijk zit het probleem een stukje in het feit dat ik aan het tekenen ben op 1/10 en printen op 1/14. We zullen het even moeten uitzoeken. Er moeten ook enkel aanpassingen gebeuren om de cabine en chassis beter te laten aanpassen, maar gaat goed komen, zie het nog steeds zitten :)
Voor het chassis denk ik ondertussen, na overleg met enkele jongens uit het offroad gebeuren, alles besteld te hebben en is het nu wachten op de postbode.
Komt stiekem goed uit want door de weersverbetering zal het vaarseizoen van start gaan en er moeten nog enkel schepen dringend het droogdok binnen om terug optimaal te presteren op de vijver.
tot later, Marc

ik ga er vanuit als ik door het water wil rijden er toch wat meer vet in mag om de kogellagers te beschermen tegen water wat volgens mij niet echt nodig is als je binnen op een parcours rijd , maar ben ook maar een beginneling die wat wil bij leren :)

hey,allemaal.
ben er een tijdje tussenuit geweest door gebeurtenis in familie kring waardoor de zin om met modelbouw bezig te zijn op een laag pitje stond.
Ondertussen alles wat geprint was in een grote doos gestoken en de meeste tekeningen in een afzonderlijk mapje gestoken.
Momenteel zit ik aan versie 6.9 en wil ik het voorlopig hier bij laten en opnieuw gaan printen, alleen nog enkele weken geduld want heb mijn printer uitgeleend aan de schoonzoon maar die is bijna klaar met zijn project en dan is het opnieuw aan mij.
Mersedes Zetros 1_10 versie 6 v9.jpg

Hier en daar zit ik er nog wel een mm naast maar na het verschalen naar 1/14 gaat dit volgens mij verwaarloosbaar zijn.
De gril is me tot nu toe nog niet de 100% naar mijn goesting , maar ga even de geprinte versie afwachten.
Spatbord is in mijn versie afwijkend van het model dat als basis gebruik.
Mersedes Zetros 1_10 versie 6 v9 b.png

Sinds vorige week zijn eveneens alle spullen geleverd om met het chassis van start te gaan, Hoef dus niet langer stil te zitten en kan stilaan hiermee een aan de slag.
Tot later, Marc

En als je dan begint te monteren merk je toch weer dat je een aantal onderdelen nog mist. Heeft zeker te maken met het gebrek aan ervaring maar met wat geduld gaan we er wel geraken.
De voorste as zit vast, nog niet helemaal zo als het hoort. kom nog een Y balhoofdje te kort voor mijn derde punt
Weliswaar met enkele tijdelijk geprinte beugels, want de tekening wijzigen en op print drukken gaat nu eenmaal sneller dan de freesmachine steeds opnieuw aanzwengelen.
Vaststellingen na deze eerste pas beurt, veren moeten rechter komen te staan want banden komen er nu tegen als ze volledig gedraaid worden.
Kan ook de veer cilinders niet volledig indrukken, as komt tegen het chassis. Heb nog een 6tal mm over, dit gaat gedeeltelijk goed komen als ik de veren rechter zet en anders gaan we de bevestiging op het chassis wat verlagen tot ik de volledig cilinder stang kan gebruiken.
Meteen ook nog wat foto's zodat mijn waarschijnlijk wat verwarde uitleg toch een beetje duidelijker word.
IMG-20230814-WA0000.jpeg

IMG-20230814-WA0001.jpeg

IMG-20230814-WA0004.jpeg

IMG-20230814-WA0005.jpeg

Mocht je wat op te merken hebben of te vragen, hou je niet in, liefst wel op de manier dat ik er nog wat van opsteek.
tot later, Marc

Laatst bewerkt:
Nou, omdat je er specifiek om vraagt:
Hier heb je dus een schoolvoorbeeld van niet goed sporende wielen in een bocht, en dat komt omdat de spoorstang vóór de as zit, èn daarbij de afstand tussen de fusee's groter is dan de kogel afstand van de spoorstang.
Dit komt niet overeen met het "Ackerman principe", hier al vaak vermeld op het forum, en ook een beruchte tekortkoming is van alle Europese Tamiya truck modellen; de Amerikanen kloppen wel op dit gebied.
Als ik zo naar die as kijk, dan heb je ook geen mogelijkheid om die spoorstang langer te maken, in elk geval groter dan de fuse afstand, dus dan moet je het wel gaan zoeken in de locatie van de spoorstang, naar de achterkant, hoewel dat misschien ook niet makkelijk zal zijn, vanwege het differentieel en cardan as.
Er zijn nog wel andere kunstgrepen mogelijk, door middel van een gedeelde spoorstang en een hevel mechanisme daartussen, maar dat gaat hier een beetje ver.
Maar als dit model (bijna) uitsluitend in het terrein zal rijden, waar hij wel naar uit ziet, dan hoef je je over het sporen ook niet ongerust te maken.
Opbouwende kritiek, ik hoop dat je er wat mee kunt
Cor

Er komt denk ik nog wel een 2e draglink bovenin, om de as op z'n plek te houden? Dit door het missen van een kogel gewricht waarover je schreef?

Opbouwende kritiek is geen kritiek in mijn ogen, maar een goede hulp om het model beter of correcter te maken.
vergeef me aub als ik mis ben want ik ben niet echt thuis in de terminologie van wagens.
Maar ik vermoed dat je met spoorstang de rode stang bedoeld.
Ik kan ze wel naar achter de as brengen maar dan hangt ze op de zelfde hoogte als de as, en ik vrees dat ze dan gaat blijven hangen achter obstakels.

2de draglink boven aan,moet er inderdaad nog komen, heb ik een Y balhoofd voor besteld leek me praktisch de beste oplossing.
Dit laatse is ook de reden dat de uitlijning nu niet correct op de foto staat maar met aan elk wiel een hand kon ik vrij goed inschatten waar het mis was op dit moment.
vgr Marc

Ja Marc, die rode stang is de spoorstang, en die kan je alleen maar omdraaien door de complete fusee's te verwisselen van links naar rechts, en dan lijk je daarmee in de weg te zitten van de veren.
Maar nu zie ik nog een puntje: die 2 onderste stangen aan de voorkant van de as, lopen die beiden naar een vast draaipunt op de chassis balken, of liggen ze daar los op?
Als ze daar vast zitten, dan kan de as niet in de juiste stand blijven bij het in en uitveren; in principe moeten die 2 stangen zo ongeveer evenwijdig lopen aan de top stangen in de V-vorm, dan blijft de as in hetzelfde vlak staan bij het in- en uitveren, en dat is weer belangrijk voor je cardanas hoek.
Nog een observatie, helemaal niet verkeerd hoor, maar heb je nu een doorvoer as als vooras? Ongebruikelijk, maar het kan. Normaal gesproken gebruik je een doorvoer differentieel als eerste aangedreven achteras van een tandem stel ( of een tridem), maar dan zitten er weer geen stuurbare wielen aan in die positie (Nogmaals: normaal gesproken; alles is mogelijk)
Cor

Scherpe blik heb je, gelukkig voor mij.
Had inderdaad al gemerkt dat de cardan lichtjes achteruit gaat bij het indrukken van de veren,
Als je het leest denk je ach ja, natuurlijk dat is logisch. Weet nu meteen waar op te letten bij definitieve montage.
Wat de assen betreft ik vond geen andere voor dezelfde prijs en wou wel bij hetzelfde merk blijven voor alle 3 de assen. ( misschien niet hard genoeg gezocht :) en ik wou nu ook niet teveel geld ertegenaan gooien vermits het mijn eerste truck is )
001 (3).jpg
De achterste as is wel ok , maar zoals je opmerkt , ongebruikelijk maar het kan was ook mijn idee.
vgr Marc

en dan even verder... Getracht rekening te houden met de opmerkingen die ik hier en op de club te horen heb gekregen.
alle assen, schokdempers en stangen gemonteerd met behulp van in PETG geprinte bevestiging beugels. Geen idee of deze stevig genoeg gaan zijn of nog uit aluminium dienen gefreesd te worden. de bevestiging van het driehoek punt boven op de as is nog voorlopig ( er zijn Y bolkoppelingen besteld )
het huidige chassis kan met 3,5KG belast worden en dan zijn de schokdempers voor 2/3 ingeveerd wat volgens de terrein rijders op onze club OK is.
Er moet straks uiteindelijk ook enkele L water in kunnen om wat te spuiten.
Vermits dit mijn eerste truck is en op onze club geen zelfgebouwde wagens rondtoeren ben ik ondertussen tegen een volgende fout opgelopen :confused:
De aangeschafte motor met 2 snelheden past niet tussen de balken en er bovenop gaat helemaal niet goed komen met de cardan assen.
Mijn idee is om nu het chassis aan te passen zoals bij de crawler jeeps waar de motor verlaagd is ingebouwd door een verlaging in de chassis balken
om mijn verhaal wat te ondersteunen uiteraard de nodige foto's.
05 (8).jpg

05 (5).jpg

05 (4).jpg

05 (6).jpg

05 (9).jpg

bij de laatste foto is de dikke rode lijn het laagste punt van de opbouw met volledig ingedrukte schokdempers ( weergaven is niet helemaal correct door de camera hoek),
het blauwe is de verzakking in het chassis dat ik wil gaan maken en het omcirkelde gedeelte moet dan natuurlijk verdwijnen.
in bijlage nog enkele extra foto's voor de echte liefhebbers.
Brand gerust los, ik kan er enkel van leren :)
groeten Marc

Bijlagen

• 05 (3).jpg
    05 (3).jpg
    129,8 KB · Weergaven: 74
  • 05 (2).jpg
    05 (2).jpg
    130,3 KB · Weergaven: 76
  • 05 (1).jpg
    05 (1).jpg
    101,7 KB · Weergaven: 76
  • 05 (7).jpg