Mercedes zetros bluswagen offroad voertuig

Is je chassis evenbreed als een Tamiya truck?

Je kan dan eventueel kijken naar een 3 speed gearbox uit de high lift serie (Tundra, F-350 of de Hilux)
 
Oefff, dat is een ingreep hoor, dat stuk uit de chassisbalken te verwijderen; ik zou proberen om een voor Tamiya geschikte "underfloor" motor te gebruiken
Dan de as opstelling: die stabilisator stangen van de eerste en de 2e as moeten in principe horizontaal liggen als het chassis op de normale rijhoogte staat, dus er moeten dan beugels aan het chassis bevestigd worden waardoor die stangen horizontaal komen; anders gaan die assen in een deel van een beschreven cirkelboog bewegen, en dat wil je niet. Hetzelfde geldt in feite voor de V stangen op de top van de assen, maar ik kan niet zien hoe die nu precies staan; misschien is dit al wel prima!
Even terug komen op die reeds gekochte motor met versnellingsbak: ik meen dat dit een typisch systeem is voor crawlers, en daar worden heel andere maatstaven vereist dn bij weg- en semi terrein voertuigen, dus die enorme as uitslagen wil je helemaal niet, en zijn ook niet nodig.
Dat gezegd hebbende: misschien past die motor met bak wel onder je chassis, de vrije vloerhoogte is ook bij wegvoertuigen maar relatief klein, en staat in geen verhouding tot crawlers. als je 20 mm bodemvrijheid hebt, is dat voor een wegvoertuig prima, lijkt me, en bespaar je jezelf veel kosten, en ook veel werk!
Cor
 
Ik weet niet wat je wilt. Is het een Crawler met brandweer look, of is het een Brandweer voertuig met 6x6.
Dit uitgangspunt is belangrijk, want je kunt natuurlijk gewoon een tamiya, of Servonaut ondervloer motor kwijt binnen de chassis balken. De servonaut is leverbaar voor 7,2 en is een heerlijke motor. Maar wil je echt schakelen etc en een terrein stand kom je bij de duurdere zaken uit. Kijk eens bij WPL, en de toeleveranciers, hebben ook gear box met twee versnellingen.
Succes met bouwen
 
Alvast bedankt voor jullie reactie, hier steek ik echt wat van op voor de toekomst.
Goede raad komt dikwijls te laat zegt men wel eens , maar aan de andere kant dient leergeld ook betaald te worden.

Ik zal trachten een en ander wat verder toe te lichten en welke weg ik verder wil inslaan met deze truck.
Onze club bestaat uit leden die allemaal schepen bouwen maar bijna iedereen heeft daarnaast ook wel iets op wielen :) dit in de brede zin van het woord zo zijn er 1/14 trucks maar eveneens 1/10 crawlers en zelfs oude stoom aangedreven tractoren. Een stoom motor heb ik al gebouwd en momenteel ben ik naast deze truck eveneens bezig met een op stoom aangedreven schip, Vermits de jongens die een truck of stoomtractor bezitten nooit kunnen rijden met de opendeurdagen aan de vijver vermits dit terrein niet vlak genoeg is en de jongens met de crawlers wel wil ik eerder een terrein wagen bouwen dan een baan truck. Zie mezelf ook niet echt op een van jullie prachtige wegennetwerken rijden ( ieder zijn zin, en het zou erg zijn mocht iedereen net hetzelfde willen). Aan de andere kant bent ik het soort modelbouwer die graag zoveel mogelijk zelf bouwd , een crawler kit ineen schroeven is dus ook niet mijn persoonlijke voorkeur ( met alle respect voor zij die dit wel graag doen ) Vandaar mijn keuze om een schaal truck op een crawler onderstel te gaan bouwen, dit heb ik niet zelf verzonnen maar op het internet staan hier meerdere voorbeelden van die me wel aanspraken.

Oorspronkelijk wou ik vertrekken van een crawler chassis en heb daarom ook de motor aangeschaft die ik nu heb liggen speciaal voor een crawler 4x4 bedoeld.
De chassis balken kon ik plots van een club lid krijgen die deze toch maar had liggen en dan hoefde ik dit niet aan te schaffen. Helaas met de nu gekende gevolgen van de niet passende motor.

De huidige opstelling van de assen houd de cardan as mooi horizontaal bij het in en uit veren , toen ik Cor zijn opmerking hierover liet lezen door 1 van onze leden heb ik hierover een hele uiteenzetting gekregen en de opmerking dat ik maar beter kon doen wat me verteld was hierover :)

Dit alles samengevat met alle respect voor jullie raad die ik zeker meeneem voor een volgend voertuig dat er waarschijnlijk ook nog wel zal aankomen.
De motor heb ik nu en deze met verlies doorverkopen om een andere gelijk kostende motor en versnellingsbak aan te schaffen heb ik niet echt zin in.
Dan blijft er maar een mogelijkheid over en dat is het chassis op een degelijke manier aanpassen, het extra werk vind ik zelf niet erg maar eerder een uitdaging om dit netjes voor elkaar te krijgen.
Hopend in de toekomst deze raad en opmerkingen van jullie te blijven ontvangen,
groetjes Marc,
die weer een tijdje gaat weten wat te doen ;)
 
Eigenlijk doe je het precies goed, een brandweerwagen is een vrachtwagen chassis dat wordt aangepast voor de specifike taak. Dus aanpassingen aan chassis, verplaatsen van onderdelen als luchttanks, accubakken, brandstoftanks etc is heel gewoon.
En doe ik niet anders bij mijn chassis, zodat ik nauwelijks gebruik maak van standaard chassisbalken maar Alu profielen van de bouwmarkt.
 
Eerste stappen voor de chassis verlaging zijn achter de rug,
Ik heb in de oude chassis balk enkel een inkeping gezaagd om de vol alu beugels te kunnen plaatsen.
Op deze manier ben ik er zeker van dat alles netjes recht op maat blijft.
Chassis balk aan de binnenkant verf verwijderd en met behulp van Bison combi power en enkele boutjes alles voor eeuwig verenigd.
Als straks alles uitgehard is kan ik het overbodige materiaal weg slijpen en wat netjes schuren.
06 (5).jpg

06 (4).jpg

06 (3).jpg

06 (2).jpg

06 (1).jpg


tot later, Marc
 
Af en toe gaat het al eens wat sneller, normaal was er tuin onderhoud gepland maar door al dat nat van de afgelopen dagen een beetje extra tijd om het chassis verder onder handen te nemen. Eigenlijk was ik stiekem wel blij want ik was toch zo benieuwd naar het resultaat.
Eerst de overbodige stukken weggeslepen en daarna met de vijl alles netjes gemaakt. Draagplaatje voor de motor is reeds gemaakt maar nog niet bevestigd.
zoveel tijd had ik helaas ook weer niet want vrouwtje had al iets anders gezien dat ik ook nog moest opknappen binnen in huis ;)
07 (3).jpg

07 (2).jpg

07 (1).jpg

Ik vermoed dat het goed gaat komen :)
tot later , Marc
 
Enkele maanden geleden dit project op een zeer laag pitje gezet, maar nu het vaarseizoen als gesloten kan beschouwd worden, en alle schepen hun winteronderhoud gekregen hebben is er terug wat meer ruimte om ook aan deze wat verder te knutselen.
Veel verschil zie je niet maar er zitten ondertussen al redelijk wat uurtjes in om de assen gemonteerd te krijgen aan het chassis zodat ook alle vering en cardanassen netjes blijven lopen in welke richting je eender welk wiel manipuleert over een afstand van 2cm.
Meeste kopzorgen gingen naar de stuurinrichting vermits je naast de cardanas ook nog de stuur servo als vast punt hebt.
Maar waar ik nog het meest heb om @!!@;?;#?# is wel het feit dat bij het uiteindelijke testen de voorste wielen in achteruit gingen terwijl achteraan de wielen in vooruit gingen. Hoe kan je dat nu vergeten na te kijken voor je begint te monteren??? Zullen wel beginners fouten zijn hoop ik maar want anders is het de ouderdom aan het worden
smile.gif

Momenteel ben ik bezig de servo's te plaatsen, enkel die van de sper differentieel moet nu nog gebeuren. (De kabeltjes in de veren)
stuur servo werkt eindelijk netjes na veel heen en weer schuiven om de juiste positie te vinden.
hoge en lage versnelling gaat ook netjes enkel de inschakeling van de voorste as dient nog wat fijn tuning want die wil af en toe niet uitschakelen.
tot slot nog maar wat foto's om mijn verhaal te staven
smile.gif

08 (1).jpg

08 (2).jpg

08 (3).jpg

08 (4).jpg


tot later, Marc
 
Een beetje mosterd na de maaltijd misschien, Marc, maar er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden om die stuurservo netje uitgelijnd te krijgen op je model, en dat is:
1. bevestigd aan de voor as zelf, zodat hij mee gaat met de as (als daar ruimte voor is).
2. Aan het chassis de servo met een lange stuurstok met dezelfde lengte als de reactie stang verbinden, die van de vooras naar achteren loopt, en zo veel mogelijk evenwijdig aan die reactie stang gemonteerd gaat worden. Dan heb je daarvoor natuurlijk ook een stuurarm op 1 van de fusees nodig om die stuurstok aan de as te bevestigen. Maar op deze manier heb je een parallelogram gecreëerd waardoor de stand van de as ten opzichte van het chassis niet meer een stuurafwijking ten gevolge heeft.
Althans, dat is de theorie, of dat in de praktijk uitvoerbaar is, kan je hier vandaan niet zien.
3. En als dat allemaal niet gaat, dan krijg je minder effect op je stuurinrichting, als je de stuurstok tussen de fusee en de servo, zoals nu gedaan, zo lang mogelijk maakt, dus de servo buiten het chassisframe plaatst. Hoe langer die is, hoe minder ongewilde invloed je krijgt.
Cor
 
Haha dat probleem met de assen heb ik ook al een keer gehad, twee ahterassen waarvan de wielen tegengesteld draaiden.

Ik zie dat het de vooras de constructie heeft met de spoorstang voor de as wat niet juist is en een verkeerd bochtengedrag geeft.
Ik neem aan dat je dat weet, maar dat je dat voor lief neemt.
 
collega bouwers, ik had de stuurstang aan de achterzijde zitten, zoals eerder gemeld door een van jullie, maar kreeg op geen enkele manier de servo met stangen en de vering
verenigd met elkaar, denk dat ik wel 5 verschillende opstellingen heb uitgeprobeerd maar telkens kwam ik in de problemen met plaatsgebrek bij het indrukken van de vering.
Voor zover ik ondervonden heb is dit de enige manier om volledige stuuruitslag te verkrijgen en de vering volledig te benutten. Ik krijg inderdaad een kleine ongewilde invloed als ik maar aan1 kant of de volledige vering indruk, maar dat ga ik er voor lief bijnemen. Vermoed dat de snelheid en het terrein dat wel gaan toestaan onder die omstandigheden.
Natuurlijk gaan we nog wel even proefrijden met enkel het chassis voor ik dat als afgewerkt beschouw.
Alvast opnieuw bedankt voor jullie inbreng.
 
Dat dacht ik al, ja soms moet je het doen met wat wel kan. Ziet er al indrukwekkende uit, motorophanging ook een mooie oplossing
 
Een paar stukken van je verhaal nog eens terug gelezen, en zie o.a. dat jij (ook) een bootjes man bent; bovendien stuur je bij deze wagen de diff.locks aan met een bowdenkabel. Dat zou misschien ook wel kunnen voor de besturing, hoewel die misschien wel een beetje te veel eisend is voor een bowdenkabel. Zelf heb ik de besturing van een jacht met jet aandrijving uitgevoerd met bowdenkabels, en ook de omkeer kleppen, maar ik denk dat de vereiste krachten veel kleiner zijn dan wat op kan treden bij een terrein voertuig dat over erg oneffen grond kan gaan. Aan de andere kant, de snelheid van jouw wagen zal wel beperkt zijn, geen racer, meer een crawler?
Is maar een idee....
Cor
 
Hey cor, ik maak bij mijn schepen de roer servo verbinding met oude fietsspaken. Nog nooit problemen bij ondervonden zolang je de parallel regels volgt van center servo/roer as.
Voor een scheeps roer kan bowdenkabel zeker ook dienen, Hier wil ik dat echter toch niet wagen al vind ik de 3mm stalen rod zeker meeeer dan voldoende :)

ps nu je toch over die bowdenkabels begint, ik heb er eentje die op de as soepel beweegt ( hendeltje) maar via de kabel niet te bedienen valt ( servo haalt het niet) enig idee waar ik naar op zoek moet ?
 
Vermoedelijk gevonden. zou iemand dit kunnen bevestigen of zit ik er volledig naast.
Degene die ik zelf gemaakt hebt , langere kabel en langere veer werkt perfect en soepel.
degene die bij de assen geleverd zijn hebben geplastificeerde kabels in de veren zitten, volgens mij is dat het probleem.
 
Smering?, de arm van de servo te lang, waardoor de kracht, tengevolge van de grote arm (?) misschien het beschikbare koppel overstijgt?
Die bowdenkabel is bedoeld voor de diff. lock? Dan zo afstellen dat in de aangetrokken stand van de servo, de kabel over het middelpunt van de servo draaispil staat. dan is de servo relatief onbelast, en zal hij weing stroom gebruiken, en in die stand niet hoeven te werken. De arm van de servo daarbij zo kort mogelijk kiezen, uitgaande van de benodigde slag op je as.

Overigens, hierbij 2 plaatjes van de (bijna) waterdichte bowdenkabels voor de besturing en de omkeerkleppen van mijn jetboot, een beetje te gecompliceerd om dat met vaste stangen te doen.
Cor
20231021_153956.jpg
20231021_154019.jpg
 
Vermoedelijk gevonden. zou iemand dit kunnen bevestigen of zit ik er volledig naast.
Degene die ik zelf gemaakt hebt , langere kabel en langere veer werkt perfect en soepel.
degene die bij de assen geleverd zijn hebben geplastificeerde kabels in de veren zitten, volgens mij is dat het probleem.
Dat betwijfel ik Marc; de setup hierboven is allemaal geplastificeerde trek/duw 'kabels' in plastic buiten-buisjes; bij mij loopt dat super soepel.
Maar misschien kan je dat zelf uittesten, als je nog zo'n setje stalen kabels hebt?
Cor
 
opgelost :) trek ik de stalen kabel uit de veer en blijkt de pvc coating van de kabel half afgestroopt te zijn en opgehoopt in de veer.
meteen maar beetje smering gelijktijdig ingebracht. Als er in de toekomst problemen hier gaan voordoen alles maar vervangen door kunststof kabels en geleidingsbuizen.
 
Dit chassis is in feite een crawler opstelling. Heb er in het verleden veel gebouwd. De stuurstang achter de vooras is dan inderdaad zo goed als onmogelijk.
 
Back
Top