mijn werkverslag HH

Hoi Martin. Het lijkt misschien alsof we je overvallen met 'dit kan beter en dat is niet goed', maar dat is niet onze bedoeling. De bedoeling is dat we je tips geven waar jij misschien wat mee kunt. En misschien krijg je over één onderwerp wel drie tips, die stuk voor stuk tegenstrijdig zijn. Aan jou dan de eer om daar de voor jou meest bruikbare uit te halen... Sterkte.

Eén tip van mij in ieder geval: Als het nog kan: zorg dat je roeraskokers ook bovenaan ergens houvast aan hebben. Een mooi en bijzonder net voorbeeld zie je op Ronald z'n laatste foto: een ABS plaat met daarin de servo opgenomen en tevens de kokers voor de roerassen (Hennegatskokers, zo uit m'n hoofd).
Waarom? Je roeren kunnen best wel eens opdonders krijgen.
Als je ze alleen maar met Stabilit Express onderin vast hebt gelijmd, kan die verbinding met een plotselinge, stevige belasting loskomen.

Hoe je dat kunt doen? Een stevig plaatje ABS (evt versterkt met triplex) zó op maat maken dat het netjes de zijkanten van de romp raakt. Daarin de gaten voor de hennegatskokers boren. Over de hennegatkokers heen schuiven en lijmen. Ook de zijkanten van het plaatje aan de romp lijmen. Op die manier vang je alle krachten mooi op.

En over de prijzen van radiobestuurde modelbouw...
Laat ik het zo zeggen: toen ik ermee begon, ergens rond 1976 of zo, loonde het nog de moeite om een defecte servo op te sturen naar de servicedienst van Robbe of Graupner.
Tegenwoordig gaat een defecte servo bij vrijwel iedereen rechtstreeks in de kliko. (Nou ja, er zijn schippers die het defecte ding demonteren en gebruiken als motortje voor hun radar...) Als je een blikje verf koopt in de hobbyzaak krijg je er tegenwoordig bijna een servo bij cadeau...
Toen (1976) kostte een standaardservo rond de 50 gulden.
En mijn salaris als vakantiewerker op de tapijtafdeling van de V&D in Nijmegen was exact 100 gulden in de week...:eek:
Over de prijzen van regelaars wil ik het niet eens hebben; dan springen de tranen kruiselings door mijn gulp...
Roel kan het kwaad als ik de houten tussenstuk (skeg ? ) een ietsje weghaal dan krijg ik wat meer ruimte voor de servo diepte. gr Martin
 

Bijlagen

  • IMG_1879.jpeg
    IMG_1879.jpeg
    179,7 KB · Weergaven: 19
Als ik dan toch de boel open moet maken is het dan verstandig om er Raboesch assen in te zetten of zijn deze standaard ook goed?
gr.Martin
 
zit ondertussen al de hele ochtend info te vergaren kom ik op een foto van de HH uit en Darr zie ik geen anker op, zou deze zijn gefotoshopt?
Goedendag,

Ik ben al tijden bezig (3jr) om de HH te bouwen en de romp is bijna af. (Al geschilderd etc) nog paar details, ook de opbouw is ver heen inmiddels.

Maar je kunt je nu nog bedenken in welk tijdsbeeld je de HH wil gaan bouwen, uitvoering zoals op de Krick/RoMarin ( vh Robbe) is vd eerste 2 jaar.

Zelf bouw ik hem uit deze periode, echter op details probeer ik hem tot op het origineel te laten gelijken en her en der ook dingen heb aangepast en eerlijk is eerlijk op andere dingen laat ik het (het zij uit kosten oogpunt en/of het werk of sterkte) zoals het model is.
 
Martin, Er zijn modelbouwers, die zweren bij Raboesch assen. Mijn ervaring is dat andere assen ook voldoen, mits je er wat aandacht aan besteedt. In drie van mijn modellen zitten Graupner assen. De askokers zijn nog uit de vorige eeuw. Tot een jaar of 15 geleden smeerde ik met olie, maar dat maakte van de machinekamer een echte "vetput". Sinds de assen worden gesmeerd met uierzalf geen lekkages en vieze troep aan de binnenkant. De aandacht die je er aan moet besteden is: Lijn de boel goed uit en zet ook het binnenste eind van de askoker goed vast. Zet voor de schroef een borgmoertje en tussen dat moertje en de askoker een rubber ringetje. Vul de askoker met uierzalf en druk de as erin, waarbij je jet andere eind dicht houdt. Pas als de as niet verder wil het restant uierzalf opvangen. Zet aan de binnenkant op de as een stelring en sluit de boel axiaal goed op, maar ook niet al te strak. De bedoeling is dat de as soepel blijft draaien. Zet tussen motor en schroefas een cardankoppeling (dubbele kruiskoppeling). Dan wringt er niets en is er minimaal vermogensverlies. Vaak hoor je bij een enkele kruiskoppeling als de uitlijning niet 100% is een ratelend geluid. Dat komt omdat er in de knik van de koppeling een versnelling optreedt. De twee kruiskoppeling heft dat verschijnsel weer op. Na het vaarseizoen ververs je de uierzalf, of vul je het aan. Om dat te kunnen doen is het belangrijk dat je assen gemakkelijk te trekken zijn. Het gemakkelijkst gaat dat buiten langs, maar dan moeten de roeren wel demontabel zijn. Raboesch schroefassen heten onderhoudsvrij te zijn. Ze hebben een teflon buitenlager en aan de binnenkant een G-ring (Simmering) met een kogellager. Allemaal heel mooi, maar om te voorkomen dat de seal in de G-ring verbrandt moet de askoker zijn gevuld met water. Laat je de as te lang droog draaien, dan verbrandt de seal en wordt hard. Gevolg lekkage en water in je kogellager. Na een jaar is dat verroest en moet je alsnog aan het sleutelen. Een ouderwetse, met vet gesmeerde, as is iets bewerkelijker, maar is voor ons als mini-techneuten ook weer leuk. Techniek is leuk, maar vergt ook onderhoud.
Beetje lang verhaal, maar geeft je hopelijk wat inzicht. Succes verder met de bouw! Voordeel van je bouwverslag is dat alle info bij elkaar staat. En al schrijvend laat je het hele proces de revue nog eens passeren. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
En weer ontzettend bedankt heren :) ik ga van de week eerst het dek open maken en dan de roeren doen, ik kijk gelijk even hoe de assen lopen en evt. aanpassen .

gr. Martin
 
komt de volgende vraag alweer.
hebben jullie een vaste laadaansluiting of koppel iedere keer de batterij los. Kan mij zo voorstellen dat er een logische en beproefde manier voor is om de accu's goed op spanning te krijgen/houden.
gr. Martin
 
Hangt er een beetje vanaf welk soort accu het is. Mijn lood en Nimh accu's laat ik in het schip staan. Om ze te laden heb ik op een verdekte plaats een laadplug gemaakt. Bij Smit Finland een vrouwelijke luidsprekerplug onder het voorpiekluik. Het alu deksel kan worden opgeklapt. Gr. Klaas.
20210715_184235.jpg
 
Het hangt ook een beetje van je 'werkplaatsje' af. De loodaccu's in de Norderney en de Tito Neri haal ik er altijd uit, omdat mijn werkplaatsje het niet toelaat dat ik die (forse) modellen op tafel kan laten staan.
En eventueel lek water/buiswater kan ik er dan makkelijker uitzuigen of deppen.

De moderne loodaccu's kunnen prima met 1/10 van de capaciteit onderdeks geladen worden.
Dus een 7 Ah, 12V loodaccu kun je laden met 0,7A op 12V. Gebeurt niks mee.
Een goede lader slaat dan ook af als de accu vol is.

De Lipo's in mijn andere schepen haal ik er ook altijd uit, omdat ik geen fan ben van het laden van Lipo's IN een model. Daar wil ik fysiek toezicht op houden.

Maar nogmaals: het hangt ook een beetje van de infra af.
 
Het hangt ook een beetje van je 'werkplaatsje' af. De loodaccu's in de Norderney en de Tito Neri haal ik er altijd uit, omdat mijn werkplaatsje het niet toelaat dat ik die (forse) modellen op tafel kan laten staan.
En eventueel lek water/buiswater kan ik er dan makkelijker uitzuigen of deppen.

De moderne loodaccu's kunnen prima met 1/10 van de capaciteit onderdeks geladen worden.
Dus een 7 Ah, 12V loodaccu kun je laden met 0,7A op 12V. Gebeurt niks mee.
Een goede lader slaat dan ook af als de accu vol is.

De Lipo's in mijn andere schepen haal ik er ook altijd uit, omdat ik geen fan ben van het laden van Lipo's IN een model. Daar wil ik fysiek toezicht op houden.

Maar nogmaals: het hangt ook een beetje van de infra af.
Mijn werkplek is inderdaad ook beperkt dus eruit halen. Tnx
 
Als ik dan toch de boel open moet maken is het dan verstandig om er Raboesch assen in te zetten of zijn deze standaard ook goed?
gr.Martin
Of het verstandig is, is zoals gezegd, 100% afhankelijk van of de assen die je nu hebt, goed zijn.

Maar ALS je ze moet vervangen, omdat de huidige assen slecht zijn, DAN is Raboesch wél een verstandige keus, want je hebt er gegarandeerd geen omkijken meer naar.
En varen met bootjes is veel leuker dan sleutelen áán bootjes... vind ik...
 
Dat zou je toch niet zeggen als ik over al jouw experimenten lees...
Dat gepruts van mij, dát valt nog onder "bouwen"... Iets waar progressie in zit. Het werkt NOG niet (goed) dus er moet nagedacht en verbeterd worden. DÁT is gewoon leuk. De krenten in de pap, het glazuur op de taart.

"gewoon" onderhoud, repareren van iets wat kapot gegaan is, of het plegen van herstellend dan wel preventief onderhoud is eigenlijk gewoon een PITA. Het trekken van een vastgeroestte schroefas bijvoorbeeld. Rotwerk.
 
Dat gepruts van mij, dát valt nog onder "bouwen"... Iets waar progressie in zit. Het werkt NOG niet (goed) dus er moet nagedacht en verbeterd worden. DÁT is gewoon leuk. De krenten in de pap, het glazuur op de taart.

"gewoon" onderhoud, repareren van iets wat kapot gegaan is, of het plegen van herstellend dan wel preventief onderhoud is eigenlijk gewoon een PITA. Het trekken van een vastgeroestte schroefas bijvoorbeeld. Rotwerk.
Dat begrijp ik ook, iets opbouwen geeft voldoening
 
En zo hebben we ieder voor zich "uitdagingen" in deze sport. En soms doe je hier ideeën op die ook nog toe te passen zijn op modellen die al jaren in de vaart zijn. Het houdt de geest bezig moeten we maar denken en inderdaad het geeft voldoening als het naar je zin is. Gr. Klaas.
 
Komt het volgende, tijdens het droog testen van de motor en vindt ik het erg luidruchtig , Binnenas eruit gehaald en heeft nu al lichte inloop sporen .
Moet ik dan voor de zekerheid maar nieuwe zetten?
Martin
 
Laatst bewerkt:
Martin, Vervang die enkele kruiskoppelingen voor dubbele. Doe maar een beetje uierzalf aan de assen en test het dan weer. Geheid dat de herrie dan weg is en de boel soepel loopt. Kijk even of de asmaat van de koppeling in de link goed is. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Martin, Vervang die enkele kruiskoppelingen voor dubbele. Doe maar een beetje uierzalf aan de assen en test het dan weer. Geheid dat de herrie dan weg is en de boel soepel loopt. Kijk even of de asmaat van de koppeling in de link goed is. Succes ermee! Gr. Klaas.
goed plan moet 5mm naar 4mm ( mot-as) opzoeken
bedankt Klaas
 
Back
Top