Martin Born
Vriend van modelbouwforum.nl
Roel kan het kwaad als ik de houten tussenstuk (skeg ? ) een ietsje weghaal dan krijg ik wat meer ruimte voor de servo diepte. gr MartinHoi Martin. Het lijkt misschien alsof we je overvallen met 'dit kan beter en dat is niet goed', maar dat is niet onze bedoeling. De bedoeling is dat we je tips geven waar jij misschien wat mee kunt. En misschien krijg je over één onderwerp wel drie tips, die stuk voor stuk tegenstrijdig zijn. Aan jou dan de eer om daar de voor jou meest bruikbare uit te halen... Sterkte.
Eén tip van mij in ieder geval: Als het nog kan: zorg dat je roeraskokers ook bovenaan ergens houvast aan hebben. Een mooi en bijzonder net voorbeeld zie je op Ronald z'n laatste foto: een ABS plaat met daarin de servo opgenomen en tevens de kokers voor de roerassen (Hennegatskokers, zo uit m'n hoofd).
Waarom? Je roeren kunnen best wel eens opdonders krijgen.
Als je ze alleen maar met Stabilit Express onderin vast hebt gelijmd, kan die verbinding met een plotselinge, stevige belasting loskomen.
Hoe je dat kunt doen? Een stevig plaatje ABS (evt versterkt met triplex) zó op maat maken dat het netjes de zijkanten van de romp raakt. Daarin de gaten voor de hennegatskokers boren. Over de hennegatkokers heen schuiven en lijmen. Ook de zijkanten van het plaatje aan de romp lijmen. Op die manier vang je alle krachten mooi op.
En over de prijzen van radiobestuurde modelbouw...
Laat ik het zo zeggen: toen ik ermee begon, ergens rond 1976 of zo, loonde het nog de moeite om een defecte servo op te sturen naar de servicedienst van Robbe of Graupner.
Tegenwoordig gaat een defecte servo bij vrijwel iedereen rechtstreeks in de kliko. (Nou ja, er zijn schippers die het defecte ding demonteren en gebruiken als motortje voor hun radar...) Als je een blikje verf koopt in de hobbyzaak krijg je er tegenwoordig bijna een servo bij cadeau...
Toen (1976) kostte een standaardservo rond de 50 gulden.
En mijn salaris als vakantiewerker op de tapijtafdeling van de V&D in Nijmegen was exact 100 gulden in de week...
Over de prijzen van regelaars wil ik het niet eens hebben; dan springen de tranen kruiselings door mijn gulp...