mijn werkverslag HH

Brutus ik heb mijn dubbele koppelingen binnen , ze hebben diameter 11,8 mm en zijn 53mm lang.
zou jij kunnen kijken of je hier slang voor hebt, hoeft niet voor niets hoor.
gr. Martin
Ik ga even voor je kijken, maar het duurt een week of twee, want ik ben nét vandaag weer aan het werk gegaan.

Als het de Robbe verchroomde Messing koppelingen zijn, ben ik vrijwel zeker, want die heb ik volgens mij zélf ook...
 
De carson reflex 14 (zowel met als zonder lcd scherm) kennen geen mix functie, die met lcd heeft wel de mogelijkheid om je knuppel uitslagen te beperken of iets te verhogen, om toch 2 motoren (enigszins los van elkaar) te bedienen, kun je een v-mixer er tussen zetten (oa v-tail mixer van Marine) hiermee gaat bijvoorbeeld je rechter stick -2kan- als volgt werken: vooruit: Beide motoren vooruit, Achteruit: Vice versa, Stick links: Motor links achteruit en motor rechts vooruit, Stick rechts: linker motor vooruit en de rechter achteruit, alle andere stick standen variëren hiertussen, je rechter stick kan je dan gebruiken voor je roer (L-R) en je boegschroef (V-A).
 
Martin, Dat gele draadje gaat in het ontvangerkanaal dat de roerservo aanstuurt. Om de roerservo ook te bedienen heb je een Y-kabeltje nodig. De stekker daarvan gaat in de ontvanger en op de twee uitgangen zet je de roerservo en het gele signaalkabeltje. Gr. Klaas.
 
Even een update van de stand van zaken.

na de nodige info tot mij genomen te hebben kwam ik er achter dat ik even te snel aan het lijmen was gegaan, dit gebuurt hopelijk niet meer want ik wacht nu eerst op reacties van jullie :0:)
Ik heb het sleepdek eruit gesneden om tijdelijk wat ruimte te krijgen, keggen gemaakt onder schroefaskokers,
de stuurservo in een montageplaat gemaakt en voorzien van knappe trek/duw stangen. deze zijn gemaakt van rvs wielspaak van de fiets.
de assen met een dubbele kruiskoppeling aangesloten .

Nu weer zorgen dat het dek er mooi in komt twijfel nog of ik het zal verlijmen of met verzonken boutjes ( blijft het wel toegankelijk ) zal bevestigen , ideeën zijn welkom.

bij de foto van de stuurservo heb ik de roeren even er op zijn kop ingezet zodat ik kon zien wat er gebuurde.
moest mijn servo anders plaatsen dan ik had gedaan, eerst liggend maar dan blijft hij de verkeerde kant op sturen :( nu staand en iets verzonken prima.

komt gelijk de volgende vraag;
moet ik het rode draadje van de boegschroef er ook uit halen
op de boegschroef staat 7,2 V maar ik heb een accu van 12 V hoe sluiten jullie dit aan en ik ga ervan uit dat je een kanaal gebruikt waar de stick op zit of denk ik fout.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.
Gr. Martin
 

Bijlagen

  • dekweg 2.jpeg
    dekweg 2.jpeg
    285 KB · Weergaven: 31
  • stuurservo.jpeg
    stuurservo.jpeg
    403 KB · Weergaven: 32
  • keg zonder u.jpeg
    keg zonder u.jpeg
    247,8 KB · Weergaven: 23
  • keg compleet.jpeg
    keg compleet.jpeg
    342,2 KB · Weergaven: 17
  • overzicht.jpeg
    overzicht.jpeg
    247 KB · Weergaven: 26
BDW wat mij opviel is dat het schakelaartje van snelheidsregelaar BB motor totaal niets doet, dit is de regelaar waar de rode draad verwijderd is.
zodra de accu wordt aangesloten dan begint de led te knipperen.
Wat ook raar is dat als je uit schakel op SB schakelaartje dat BB heel even een hooge snelheid draait, dit lijkt mij niet oké.
Ook hier weer graag advies.
Gr. Martin
 
Martin, mijn advies, maar er zullen er ongetwijfeld nog andere komen.
lijm een latje onder de rand van het gat zodat je het uitgezaagde dek er mooi terug kan in plaatsen en bevestigen met enkele boutjes.
voor je het dek dicht doet smeer wat Vaseline of uierzalf ertussen dan is het gegarandeerd waterdicht tot je het opnieuw moet openen.
Je gaat natuurlijk het dekluik opmerken maar uit ervaring weet ik ondertussen dat je gegarandeerd terug in de romp moet na enkele vaarbeurten omdat de ene of andere setting toch niet zo goed bevalt als gedacht tijdens het bouwen.
Als het dek dan opengaat kan je alles makkelijk aanpassen en anders gaat het schip aan de kant omdat je ertegen opziet alles te slopen om onder het dek te komen.

Ach ja en als je dat dek kan openen moet je natuurlijk niets wijzigen aan de setting :)
 
Bij die regelaar zou ik het rode draadje in de ontvangerstekker laten zitten. De regelaar stuurt BB en SB motor aan. Als de ESC voor de boegschroef een BEC heeft dan van die regelaar de rode draad uit het ontvangerstekkertje trekken en isoleren. Gr. Klaas.
 
Martin: mijn reactie in geel:
Nu weer zorgen dat het dek er mooi in komt twijfel nog of ik het zal verlijmen of met verzonken boutjes ( blijft het wel toegankelijk ) zal bevestigen , ideeën zijn welkom.
Zie de reactie van Klaas. Kan ik het alleen maar mee eens zijn.

bij de foto van de stuurservo heb ik de roeren even er op zijn kop ingezet zodat ik kon zien wat er gebuurde.
moest mijn servo anders plaatsen dan ik had gedaan, eerst liggend maar dan blijft hij de verkeerde kant op sturen :( nu staand en iets verzonken prima.
Jouw zender heeft 'servo reverse'. Daarmee kun je vanaf je zender de signalen naar de servo omkeren, zodat hij de, voor jou, goeie kant uit draait... Wellicht kom je in de toekomst nog een keer een situatie tegen waarbij je de draairichting van de servo om moet draaien.
't Is maar een tip.


komt gelijk de volgende vraag;
moet ik het rode draadje van de boegschroef er ook uit halen
op de boegschroef staat 7,2 V maar ik heb een accu van 12 V hoe sluiten jullie dit aan en ik ga ervan uit dat je een kanaal gebruikt waar de stick op zit of denk ik fout.

Ja, dat rode draadje op de regelaar van de boegschroef kan er ook uit.

Twee opties voor die boegschroef:
1) Als je straks je model voor de eerste keer in het water hebt, zul je zien dat je moet ballasten. Ik hou van 'nuttige ballast' in de vorm van accu's. Een kleine 6V loodaccu kost weinig en kan je boegschroef mooi aandrijven. Zoveel gebruik je het ding niet.
2) Boegschroef aansluiten op de 12V en met een regelaar op een stick zetten.
Maar: zorgen dat die regelaar nooit de volle mep aan 12V doorgeeft. Die moet je dus begrenzen.
En ja, gebruik voor je boegschroef een stick.
Al die schakelaartjes op je zender werken via 'alles of niets'.
Leuk voor verlichting en geluid, niet voor functies die geleidelijk aan bestuurd moeten worden, zoals... jawel: de boegschroef.

En nóg een tip: ik zie dat je Tamiyastekkers gebruikt voor de verbinding tussen accu's en regelaars.
Tegenwoordig zijn er véél betere stekkers in de handel, zoals Deans stekkers.
Ja, ik heb vroeger ook Tamiyastekkers gebruikt, maar Deans zijn, mits je ze goed soldeert, veel steviger.
 
Martin: mijn reactie in geel:
Nu weer zorgen dat het dek er mooi in komt twijfel nog of ik het zal verlijmen of met verzonken boutjes ( blijft het wel toegankelijk ) zal bevestigen , ideeën zijn welkom.
Zie de reactie van Klaas. Kan ik het alleen maar mee eens zijn.

bij de foto van de stuurservo heb ik de roeren even er op zijn kop ingezet zodat ik kon zien wat er gebuurde.
moest mijn servo anders plaatsen dan ik had gedaan, eerst liggend maar dan blijft hij de verkeerde kant op sturen :( nu staand en iets verzonken prima.
Jouw zender heeft 'servo reverse'. Daarmee kun je vanaf je zender de signalen naar de servo omkeren, zodat hij de, voor jou, goeie kant uit draait... Wellicht kom je in de toekomst nog een keer een situatie tegen waarbij je de draairichting van de servo om moet draaien.
't Is maar een tip.


komt gelijk de volgende vraag;
moet ik het rode draadje van de boegschroef er ook uit halen
op de boegschroef staat 7,2 V maar ik heb een accu van 12 V hoe sluiten jullie dit aan en ik ga ervan uit dat je een kanaal gebruikt waar de stick op zit of denk ik fout.

Ja, dat rode draadje op de regelaar van de boegschroef kan er ook uit.

Twee opties voor die boegschroef:
1) Als je straks je model voor de eerste keer in het water hebt, zul je zien dat je moet ballasten. Ik hou van 'nuttige ballast' in de vorm van accu's. Een kleine 6V loodaccu kost weinig en kan je boegschroef mooi aandrijven. Zoveel gebruik je het ding niet.
2) Boegschroef aansluiten op de 12V en met een regelaar op een stick zetten.
Maar: zorgen dat die regelaar nooit de volle mep aan 12V doorgeeft. Die moet je dus begrenzen.
En ja, gebruik voor je boegschroef een stick.
Al die schakelaartjes op je zender werken via 'alles of niets'.
Leuk voor verlichting en geluid, niet voor functies die geleidelijk aan bestuurd moeten worden, zoals... jawel: de boegschroef.

En nóg een tip: ik zie dat je Tamiyastekkers gebruikt voor de verbinding tussen accu's en regelaars.
Tegenwoordig zijn er véél betere stekkers in de handel, zoals Deans stekkers.
Ja, ik heb vroeger ook Tamiyastekkers gebruikt, maar Deans zijn, mits je ze goed soldeert, veel steviger.
ik heb geprobeerd om op het betreffende kanaal de REV om te zetten, staat op de zender goed maar maakte op de servo niets uit
 
Martin, Is het mogelijk om de stuurservo 180 graden te draaien en het servo-armpje ook? Misschien moet je dan de lengte van het stuurstangetje ook aanpassen, maar dat lijkt me niet zo moeilijk. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Zo'n kort stuurstangetje is ook goed te maken van een stukje 1,5 of 2 mm koperdraad. Dan op beide einden een Z-bocht zetten. In de roerhevel haken, servoheveltje even los van de servo, aan de stuurstang haken en dan weer op de servo schroeven. Simpel zat! Gr. Klaas.
 
Martin: mijn reactie in geel:
Nu weer zorgen dat het dek er mooi in komt twijfel nog of ik het zal verlijmen of met verzonken boutjes ( blijft het wel toegankelijk ) zal bevestigen , ideeën zijn welkom.
Zie de reactie van Klaas. Kan ik het alleen maar mee eens zijn.

bij de foto van de stuurservo heb ik de roeren even er op zijn kop ingezet zodat ik kon zien wat er gebuurde.
moest mijn servo anders plaatsen dan ik had gedaan, eerst liggend maar dan blijft hij de verkeerde kant op sturen :( nu staand en iets verzonken prima.
Jouw zender heeft 'servo reverse'. Daarmee kun je vanaf je zender de signalen naar de servo omkeren, zodat hij de, voor jou, goeie kant uit draait... Wellicht kom je in de toekomst nog een keer een situatie tegen waarbij je de draairichting van de servo om moet draaien.
't Is maar een tip.


komt gelijk de volgende vraag;
moet ik het rode draadje van de boegschroef er ook uit halen
op de boegschroef staat 7,2 V maar ik heb een accu van 12 V hoe sluiten jullie dit aan en ik ga ervan uit dat je een kanaal gebruikt waar de stick op zit of denk ik fout.

Ja, dat rode draadje op de regelaar van de boegschroef kan er ook uit.

Twee opties voor die boegschroef:
1) Als je straks je model voor de eerste keer in het water hebt, zul je zien dat je moet ballasten. Ik hou van 'nuttige ballast' in de vorm van accu's. Een kleine 6V loodaccu kost weinig en kan je boegschroef mooi aandrijven. Zoveel gebruik je het ding niet.
2) Boegschroef aansluiten op de 12V en met een regelaar op een stick zetten.
Maar: zorgen dat die regelaar nooit de volle mep aan 12V doorgeeft. Die moet je dus begrenzen.
En ja, gebruik voor je boegschroef een stick.
Al die schakelaartjes op je zender werken via 'alles of niets'.
Leuk voor verlichting en geluid, niet voor functies die geleidelijk aan bestuurd moeten worden, zoals... jawel: de boegschroef.

En nóg een tip: ik zie dat je Tamiyastekkers gebruikt voor de verbinding tussen accu's en regelaars.
Tegenwoordig zijn er véél betere stekkers in de handel, zoals Deans stekkers.
Ja, ik heb vroeger ook Tamiyastekkers gebruikt, maar Deans zijn, mits je ze goed soldeert, veel steviger.
Bedoel je van die T stekkers?
 
IMG_2001.png


Deze dus ?
Martin, mijn advies, maar er zullen er ongetwijfeld nog andere komen.
lijm een latje onder de rand van het gat zodat je het uitgezaagde dek er mooi terug kan in plaatsen en bevestigen met enkele boutjes.
voor je het dek dicht doet smeer wat Vaseline of uierzalf ertussen dan is het gegarandeerd waterdicht tot je het opnieuw moet openen.
Je gaat natuurlijk het dekluik opmerken maar uit ervaring weet ik ondertussen dat je gegarandeerd terug in de romp moet na enkele vaarbeurten omdat de ene of andere setting toch niet zo goed bevalt als gedacht tijdens het bouwen.
Als het dek dan opengaat kan je alles makkelijk aanpassen en anders gaat het schip aan de kant omdat je ertegen opziet alles te slopen om onder het dek te komen.

Ach ja en als je dat dek kan openen moet je natuurlijk niets wijzigen aan de setting :)
Ik heb ook kunstof strip 15 mm, 20 mm en 30 mm breed kan ook ipv latje ?
. hoever laat jij dat latje uitsteken ?
Gr. Martin
 
een strip van 15 of 20 die half uitsteekt is zeker voldoende om waterdicht te zijn en je kan er ook nog een schroefje door draaien.
de regelaar is hierboven al beschreven .
Maar dat de servo niet andersom reageert als je op de zender het kanaal in revers zet vind ik wel heel vreemd. ( toevallig toch niet het verkeerde kanaal omgeschakeld.)
 
Back
Top