Montageverslag SebArt Wind S 110E

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
idd.. het is een zonnescherm.. en op een zonnige dag is dat geen overbodige luxe, zeker niet met een gefoliede kist en 2.4Ghz.

De folie omdat het gaat rimpelen anders, 2.4Ghz omdat dat slecht tegen warmte kan.
 
Met dank aan Job Verkerke voor het hebben en gebruiken van zo'n ding op de wedstrijd, en Fred de Wit voor het mijn vriendin influisteren waar ze zoiets voor mijn verjaardag kon krijgen, hierbij foto's van mijn WindS in sexy lingerie:

foto1ig.jpg


fotowa.jpg

ziet er goed uit Henri, laat de zon maar weer komen :-(
 
Een nieuw experiment.. ik vloog al tijden met een 18x10 prop, maar was daar niet helemaal gelukkig mee. Hoewel het remmen al flink verbeterd was met de overstap van de Hacker Master Basic 90 naar de Hacker Spin 99, bleef het toestel accelereren in downlines. In het P11 programma kom je dan, in mijn ervaring, op 2 punten in de problemen, als je een sterke wind hebt die niet cross is, moet je 2 tegengestelde slowrolls en later een omkerende halve 8pts rol met de wind mee vliegen, en beiden worden gestart vanuit een lusgedeelte.

In de praktijk hield dat in dat ik de lus praktisch stallend moest beginnen, en dat ik dan, als er forse wind stond, tot ongeveer halverwege de box de motor nog op idle moest houden. Zonder flink draaiende prop mis je een behoorlijk stuk druk op je roeren, wat inhoudt dat ik bv. in de slowroll soms vol rudder stond te geven.

Tweede nadeel van de 18x10 prop, ook weer bij wind, is dat hij in lussen niet genoeg snelheid hield in het laatste kwart. Je komt er wel, maar de snelheid gaat er hard uit en zo krijg je niet het beeld van constante snelheid, de vlucht wordt er onrustig door.

Wideblade electroprops in de maat 17x10 oid, zijn er domweg niet. APC heeft wel een thin electric 19x12 Wide, dus die maar eens besteld en geclipped.

Wat ik gedaan heb, is eerst clippen naar 18x12, en toen gaan meten. Ik ben net zolang doorgegaan met clippen tot hij op de grond ongeveer dezelfde stroom trok als de 18x10, wat ook tegen het maximum van de motor aanligt (met een 18x12 wordt ie te warm). Je komt dan uit op grofweg 17x12 WE.

Net 1 vlucht met wind gemaakt en ik heb de indruk dat het een verbetering is, ik kon nu gewoon onderin het lusdeel weer gas gaan geven en vervolgens m'n rollen maken.

Uit de log blijkt dat het maximum stroomverbruik op 1 ampere gelijk gebleven is, het gemiddelde stroomverbruik is gedaald. Dat is ook logisch, aangezien je met 12 inch spoed in rechte lijnen minder gas hoeft te geven om dezelfde snelheid te halen.
 
Ik vond 10" spoed ookal wat weinig voor die kist en setup/diameter. Lekker al dat experimeteren met prop's.

Warom ben je eigenlijk bij APC gebleven? Je hebt volgens mij nog aeronout klap in deze maat. Kun je hem ook nog verdraaien.
Dan zijn er nog xoar/JXF E props speciaal voor F3A ook rond die maat geloof ik. En dan zijn er nog een paar cfk props.
 
Omdat alle alternatieven die je noemt, niet in een Wideblade variant zijn, erg duur zijn, of amper leverbaar.

XOAR hout zou waarschijnlijk ook wel een goede zijn, maar dat vind ik dan weer foeilelijk.
 
Je gaat toch niet op uiterlijk een prop niet proberen... Desnoods pak je een zwart spuitbus.

De aeronout vind ik een behoorkijk blad hebben, was mijn voorkeursprop op de angel.
 
Je gaat toch niet op uiterlijk een prop niet proberen...

Jazeker wel.. uiterlijk is ook belangrijk in F3A. Echt niet alle carbon props vliegen of zijn beter, toch zie je praktisch iedereen met een carbon prop.. gewoon omdat het er goed uitziet.

De XOAR props zijn qua vorm extreem lelijk, ze hebben een heel massieve 'hub'.

De aeronout vind ik een behoorkijk blad hebben, was mijn voorkeursprop op de angel.

Waar haal jij die? Ik zal er eens naar kijken.. ik wil ook nog eens experimenteren met een klapprop.

Het is duidelijk merkbaar dat het zo'n beetje bij 2m modellen begint met de 'echte props'. Praktisch alles begint zo rond de 18x12 en hoger, helaas. Ik wilde ook een drieblads, 16x12 of 17x10, maar die bestaan domweg niet. Nou ja, dat is niet helemaal waar, er zijn fabrikanten waar je een losse hub koopt en dan losse bladen, maar dan ben je gelijk een kapitaal kwijt, relatief gesproken.

Als ik zeker wist dat het de perfect werkende oplossing was, zou ik best 70 euro aan een prop willen uitgeven, maar die garantie heb je niet en om nou 70 euro te verbrassen op 1 prop voor een experiment.. nee :)
 
Jazeker wel.. uiterlijk is ook belangrijk in F3A. Echt niet alle carbon props vliegen of zijn beter, toch zie je praktisch iedereen met een carbon prop.. gewoon omdat het er goed uitziet.

een carbon prop of een zwart gespoten houten prop, flinke kerel die dat verschil ziet met 7200 toeren op 100 meter hoog en ver ;)

beter kiezen voor een prop die voor je werkt zoals je wil.
 
ik gebruik op mijn hydeaway een xoar prop.
Heb zowel een APC 20x13 als een XOAR 20X13 geprobeerd en vlieg nu met de XOAR.
Ik vind deze een betere remmende werking hebben en in verhouding met de APC veel minder spoed. Hierdoor is de snelheid in de vlucht een een stuk constanter geworden.
 
Die xoar/JXF electro props hebben dat juist niet... Kleinste van alle houte. Zal volgende keer dat ik je zie een 15x10 meneemen.

Ok.. dan moet ik die ook nog eens goed gaan bekijken. Ik denk dat ik 17x12 zou moeten hebben.

@Ruud: vlieg jij nou op 10s of 8s?
 
een carbon prop of een zwart gespoten houten prop, flinke kerel die dat verschil ziet met 7200 toeren op 100 meter hoog en ver ;)

Voordat je zover bent, staat je kist eerst stil op het veld, midden voor de jury, op nog geen 10m afstand.

Ik weet het, jullie hebben ook wel gelijk, maar ik wil voor mijzelf dat zaken er mooi uitzien, of tenminste, dat ik ze mooi vind :)
 
Maar het verschil tussen een aeronaut en bv. een rasa is kwa uiterlijk nier zo bijzonder groot. Op 10m is dat nogal lastig te zien.

Ik vind de houte e props juist wel mooi. Vooral hun F3A range. :oops:
 
ik gebruik op mijn hydeaway een xoar prop.
Heb zowel een APC 20x13 als een XOAR 20X13 geprobeerd en vlieg nu met de XOAR.
Ik vind deze een betere remmende werking hebben en in verhouding met de APC veel minder spoed. Hierdoor is de snelheid in de vlucht een een stuk constanter geworden.

Dat is wel vreemd want de spoed van die twee propellors is hetzelfde..
Propellor maten worden altijd in diameter x pitch weergegeven.
Dus 20x13 is dus 20" diameter x 13" pitch (spoed).
Denk zelf dat het in de bladvorm zit dat wat jij merkt.
Heb zelf gemerkt dat bladvorm heel veel verschil maakt in de vliegsnelheid.
Een wide blad geeft veel rustiger vliegbeeld dan een smal blad.
Dat is de reden waarom ik met een 20,5x12WE vlieg op mijn Spark.
 
Het is al vaker beschreven. De pitch klop simpelweg niet, bij alle props. Als je het na meet verloopt het zoonbeetje altijd. De een meer dan de ander. De xoar props hebben minder spoed dan apc props als de opgegeven pitch gelijk is. Een gevolg is dat je bij 2 props kunt zeggen deze is beter, meer toeren, meer thrust, minder stroom. Terweil het gewoon een prop is met minder spoed en minder dus minder snelle lucht, maar dat meet niemand.
 
Sowieso is die materie veel te complex om zo uitspraken over te doen. De bladvorm, dikte, het profiel.. ik denk ook dat 'een wideblade geeft een rustiger vliegbeeld' te generaliserend is, dat hang denk ik toch echt van het geheel af.

Ik vermoed dat je met een wideblade meer luchtverplaatsing krijgt en daardoor dus ook meer druk op je roeren.

Er zijn zoveel factoren.. bv. het gewicht van de prop vs. de opspintijd van je motor en de belasting die dat levert voor je accu en regelaar.

In mijn heel beperkte ervaring nu met een wideblade, remt het op de WindS 110 beter. Dat is alles wat ik er over durf te stellen :)

Wat mij wel eens interessant lijkt is een wingfence op een prop, als het ware. Ik neem aan dat je bij een prop ook een luchtstroom van binnen naar buiten krijgt.. het zou mij niets verbazen als je een prop bakken efficienter kunt krijgen door er een fence op te zetten.

Maar ja.. als je het over lelijk hebt..
 
Back
Top