MRCZ Open International 2008

klein verslagje betreffende de eerste deelname van mijn zoon John bij de 1/12 19t

jullie weten dat ik graag een stukske schrijf over onze familiale r/c modelbouw ervaringen, en aangezien we nog geen blog of website hebben, hier maar het verslag in het MRCZ-topic

Dit weekend was er dus een open race bij MRCZ (Zwevegem). Zaterdag pas laat in de namiddag waren wij ter plaatse om nog snel enkele rondjes te kunnen trainen. Reden was de laattijdige levering van onze ontbrekende stukken om een 1/12 autootje te kunnen bouwen (pas donderdagavond...)

Bij aankomst al direct Jannick Rommens (RTI) tegen het lijf gelopen, die maar wat graag behulpzaam was om John zijn materiaal te keuren/verbeteren. Dit vooral doordat hij aanbood om onze voorbandjes op de juiste diameter af te draaien. (Jannick was vorige winter in Elsegem de grote tegenspeler van John in de buggy klasse! )

Na enkele rondjes had John al vlug het toch heel snelle ritme in die klasse, te pakken, zijn VRC ervaring kwam hem goed van pas (Virtual R/C, het pc r/c online sim-game). Wel grappig maar toch een beetje beschamend om het wagentje met een 'antieken' zilvergrijze kap te zien rondscheuren. De nieuwe Parma Zytec body was door tijdsgebrek niet meer gespoten, vandaar...

Zaterdag avond en nacht , nog wat onderhoud en modificaties uitgevoerd (voorste ophanging was te hoog voor die afgedraaide voorbandjes, dus moest ik er een stuk van afzagen/schuren....) Ook de motor nog een goede reinigingsbeurt gegeven en de bekabeling wat aangepast (dunner type naar motor gebruikt, dat wat flexibeler is)

Zondag, D-Day!

vertrokken in Mater om 8.30u, aangekomen in de sporthal 9.10u, iedereen dus al aanwezig en volop aan het trainen, behalve wij ;-) Nicky dacht al dat we niet meer zouden opdagen, hihi !
We waren dus met 4 MRCO-leden ingeschreven te Zwevegem, nl. voorzitter Nicky Delmote, Anthony Grande, John en ikzelf (jawel, gezien ons wagenpark, had ik geen zin om een ganse dag toeschouwer te zijn, en reed ik met de Tamiya TB02R mee in de touring 27t stock klasse!)

Ook was er nog bezoek van enkele andere bekende MRCO-leden : Frank Parmentier en Jochen Dermaut kwamen ook eens de sfeer opsnuiven! (breng toch jullie wagen mee, mannen ! )
Niet vergeten ook de 2 nieuwste MRCO- leden van dit jaar, die tevens MRCZ-rijders zijn : Thomas Stockman en Thijs Dejaeger die in de hoogste klasses deelnamen.

Alweer kregen we snel support van Jannick : hij bood ons bij aankomst aan om een licht beschadigde body van zijn zoon te lenen aan John, dus die kans hebben we met beide handen aangenomen. (zie ook foto)
Na wat gepruts met onze eigen op maat gesneden tesa tape, mochten we de profi (flashy blue) tape van Anthony gebruiken om onze batterijen de rest van de dag vast te leggen, gelukkig maar.

resultaten :

-kwalifikaties :

Er waren 14 deelnemers in de 19t 1/12 klasse, dus 2 reeksen van 7 man.

positief :
-John stuurt messcherp, en is waarschijnlijk wel de snelste in de 4dubbele chicane, zo snel dat hij op die plaats enkele meters goedmaakt, zo snel dat hij soms op het eind v/d chicane iemand aantikte, op de rechte lijn die erop volgde was de snelheid dan meestal gelijk.
-uiteindelijk op de 6de startplaats voor de finales

negatief :
-te scherp sturen zorgt ervoor dat je ook dikwijls de curb's raakt en in de lucht vliegt ! Vliegen doen we ook, maar hier is dit niet gepast! Da's de ontspanning voor thuis!

-er zaten ook in deze snelle reeksen wat brokkepiloten tussen, die rijden in de weg en zorgen voor gevaarlijke situaties! (sommige reden zelfs een keer achteruit....!!!!)
Misschien ook een stock 27 reeks voor de tragere beginners invoeren?

-de plaats in de pits waar je de transponder en je zender afhaalt, is vlak naast het circuit, waardoor ik in de drukte bijna op iemand z'n wagentje trapte, en werd ik door een boze blik van de eigenaar bijna neergebliksemd!
tip dus naar de organisatie, om bv. een parkeerplaats af te bakenen voor de auto's om daar je auto neer te zetten / op te halen ! En op deze plaats niemand toelaten, behalve de baaninzetters tijden de race!

-het aanvankelijke tijdschema werd niet meer gevolgd, waardoor de reeksen zich sneller opvolgden, en het steeds reppen was om met alles op tijd klaar te zijn (we kwamen zelfs een keer te laat aan de start), je kan dus niks meer plannen!
--> afspraken zijn afspraken, en moeten niet halfweg de dag zonder overleg met de ingeschreven deelnemers gewijzigd worden!!

-John had gehoopt op betere resultaten, maar moet ook wel eens leren tevreden zijn dat je niet altijd kan winnen. Ook moet niet steeds het materiaal bekritiseerd worden, 't is tenslotte nog steeds een hobby, pro worden kan later nog altijd!

dikke pech ook :

-zelf zijn we bij MRCO/MRCP nog steeds verwend door een 'echte' man te hebben die de telling verzorgt! Bij MRCZ was dat een 'hollandse' stem uit de telcomputer, en je moet zeer goed opletten wat er gezegd word, alleen het eind-signaal was hoger in decibels, en meer dan duidelijk verstaanbaar ;-)
Daardoor heeft John in de 2de kwal een ronde verloren, hij dacht dat hij over de lus gereden was op het einde en z'n nummer hoorde afroepen, maar dat bleek niet zo !
Ook heeft hij in een heat de tellus eens gemist, doordat hij ergens overgekatapulteerd was, en aangezien je niet mag terugkeren...
--> tellus toch beter op de rechte lijn installeren, daar vlieg je meestal niet door de lucht!

-2de kwal. bleek de 4200 batterij niet zo goed, waardoor hij topsnelheid miste, zodus gebruikten we de rest van de dag 4 keer na mekaar dezelfde batterij (de 3700)

-3de kwal. kwam in de voorlaatste ronde de achteras los met een wegvliegend wiel tengevolg. (loskomende wielen is bij ons een meer voorkomend probleem geweest!)
Reden daarvan was dat ik net daarvoor de rijhoogte aangepast had, blijkbaar was de linker wieladapter terug losgekomen (ouder type met schroefdraad, dat ik niet volledig mag aanspannen...enz...) Gelukkig losten we dit op door wat teflon tape rond de schroefdraad te plaatsen zodat er niks meer loskwam!

-in de 3de heat reed John na enkele ronden op kop, met Stefan in zijn kielzog op 2, na enkele ronden lieten ze de polesitter (en de winnaar v/d eerste 2 heats) voorgaan, doordat ze beiden dachten dat ze gedubbeld werden, was dus niet zo, want deze was een inhaalrace begonnen na wat aanrijdingen in de 1ste ronde.

Uitslagen :

2x4de en 1x3de, wat uiteindelijk een algemene 4de plaats gaf, toch een flinke prestatie voor een eerste deelname bij 1/12!
Ook vermeldenswaardig : de snelste ronde ging naar Stefan Rommens (die 3de werd) en John had de 2de tijd van de dag , slechts 1/10" trager dan Stefan !!!!

pechvogel van de dag : Nicky Delmote, tot 2 maal toe uitgevallen door motorstoring, dit iedere keer na aangereden te worden! Gelukkig kon hij toch de 3de heat vervolmaken.
Nicky en Anthony bewezen ook dat ze hun mannetje konden staan in deze toch snelle klasse en ikzelf werd niet de laatste bij de stock's en kon soms ook wel enkele goede ronden rijden!

Woorden van dank :
-Nicky, Anthony en ook de familie Rommens, om ons bij te staan waar nodig met ontbrekend materiaal, tips enz.
- de MRCZ organisatie : op een paar puntjes na, zoals hierboven reeds vermeld, liep de ganse challenge op wieltjes en was zeer netjes georganiseerd.
Ook vonden we de lay-out v/h circuit heel plezierig om op te rijden.

Op naar de volgende races, volgende zaterdag met 2X4 buggy bij Funcar Modélisme in het museum 'Autoworld' in Brussel (John, Neil en Jim) en de zondag erna 1/12 (John) te Ronse voor de manche van de M-Autocup !

Hier een sfeerbeeldje van John:

JohninMrcz1.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ben na 5 helse uren ook thuis aangekomen.

Ik moet beginnen met het feit dat ik het gehele evenement top geregeld vond, de locatie (ook de drank, belgen die om 10 uur trappis drinken zijn echt geweldig) en de baan super en de organisatie in mijn ogen redelijk vlekkeloos.

Ik heb op zaterdag lekker getraint en merkte dat ik echt moest wennen aan de Vtec`s, de 6cellen configuratie en die verdomde curbstones. Maar ik heb echt genoten om naar de grotere namen te kijken en op mijn gemak te werken aan een afstelling.

Zondag begon met 4km franse autoweg en zo`n 10km in belgie. Wat ik daar meemaakte was voor mij ongekend (met 90.oook per jaar toch opmerkelijk) ik heb minimaal net zoveel autos in de vangrail zien hangen als er kilometers te rijden waren.

De rest van de dag was echt genieten. Leuke kwalificaties waar ik helaas een maal getergerd was door een mechanisch probleem. Voor mij zat er een opbouwende lijn in en uiteindelijk kon ik in de 3de kwali ook gewoon 20 ronden in 5 min draaien wat mij met de hakken over de sloot in de A zette. In de finales zat het niveau lekker bij elkaar en kon ik ongestoord mijn rondjes draaien en zo nu en dan eens lekker vechten om posities.

De 3de finale heb ik laten zitten. En persoonlijk vind ik dat nog steeds jammer. Het weer was alleen in Zuid-belgie zo slecht dat wegen waren afgezet en dat ik 40 min heb gedaan om Zwevegem uit te komen. Op de snelweg was het niet veel beter tot antwerpen heb ik stapvoets (tussen de 20 en 50km/h) kunnen rijden. Ver na 22 uur was ik dan eindelijk thuis.

Ik ben achteraf blij dat ik niet tot ruim na 8 uur ben gebleven anders was ik waarschijnlijk ver na middernacht thuis gekomen.

Conclussie. Op naar volgend jaar want dit is zeker de moeite waard.

Gaaf verslag, als ik het zo lees baal ik er van dat ik voor mijn werk naar Zwitserland moet. Maar volgende keer ga ik er zeker bij zijn.

Zijn er nog ergens foto's of uitslagen te bekijken?

Groet Robert

Hey,

Uitslagen staan nog op de pc, de teller en iemand anders met een stickje zijn ze vergeten over te kopieren. Zaterdag zet ik hem opnieuw in elkaar en dan zet ik alles zo snel mogelijk online.

Foto's er staan er al een paar op www.MRCW.be (MRCZ Open International 2008), ik vraag aan onze leden komend weekend hun foto's ook op en dan zet ik die ook online.

Tof om alle leuke (en minder leuke) reacties te horen. Jullie zijn bedankt om af te komen en om de helse rit naar huis te maken!

Gr. Pieter

Gaaf verslag, als ik het zo lees baal ik er van dat ik voor mijn werk naar Zwitserland moet. Maar volgende keer ga ik er zeker bij zijn.

Zijn er nog ergens foto's of uitslagen te bekijken?

Groet Robert

Het was een zalig weekend, bedankt aan de organisatie en aan allen die (soms van heel ver) zijn afgekomen om te racen!!
Aantal piloten:
1/12de = 9 in de modified, 14 in de superstock
Touring = 10 in EFRA (?) en 26 (?) in stock & superstock

Uitslagen (met n paar gokjes & vrij beperkt/
MRCZ zelf zal binnenkort wel de definitieve uitslag publiceren):

1/12de modified:

1) Benoit Thomaes (VCD E12)
2) Patrick Jespers (Corally SP12X)
3) Benedict Vantomme (VCD E12)

1/12de A finale superstock:
1) Luc De Weerd (Associated ?)

1/12de B finale superstock:
?

Touring EFRA :
1) Manuel Henriet (Serpent)
2) Benoit Thomaes (X-Ray)
3) Olivier Bultynck (Corally)

Touring Stock :
1) Nick Logie (Serpent)

Touring Superstock :
1) Rony Claeys (HB Cyclone WC)

Foto's :

Track:
n1193374455_207829_1446.jpg

(getekend door mezelf en Thomas Stockman - onderaan de foto, voor't opkomen recht stuk: een dubbele chicane)

Startgrid 1/12de modified : (1) Benoit Thomaes (2) Patrick Jespers (3) mezelf
n1193374455_207739_9059.jpg

Top 5 (1/12de modified):
n1193374455_207737_7709.jpg

Grtz,
Benedict.

De uitslagen kan je vinden door hier te klikken. Ik heb ze zelf pas, als je op de link klikt download je een zip-bestand dat je unzippen en daarin vind je een aantal html bestand van iedere reeks die gereden is geweest.

h1r1 = heat 1 round 1
h2r1 = heat 2 round 1
h..r1 = ...
h1r3 = heat 1 round 3

idem voor de finales maar dan met f en vanaf r4 (tot r6)

Gr. Pieter

Back