Multiknikspant Eurokotter

Hoi Paul,

Toch nog mijn complimenten voor je schip!!

Bandschuurmachine vind ik een beetje gevaarlijk om eerlijk te zijn.

Om de latjes op dikte te krijgen zou dacht ik heel langzaam moeten schaven en onder de latjes een plank kunnen leggen zodat het wat dikker word.
Dus dan meetje de dikte van de plank op en dikte van gewenste latje en schaven maar.
Wel kun je haakse lat op de plank maken aan de onderkant zodat die blijft liggen tegen de machine aan. Als je snapt wat ik bedoel.

Zo heb ik latjes van 1.5 geschaafd op een grote machine:p
 
Nou heren, bedankt maar weer voor de leuke reacties.
Maar hierbij even een vluggertje, jaja, :wink:
Maar even het antwoord op de vraag van Kuperus.

Best Kuperus.

Als je het verslag goed had gelezen, had je gelezen dat de latten geplakt zijn met PATTEX POWER FIX POLYMER.
En deze substantie, zoals je het noemt wordt echt niet tussen de latten gedrukt.
De deklatten worden er in geweld.
Eerst een rubs kit aanbrengen en daarna de lat er in wellen zodat de kit er aan de bovenkant en zijkant weer uit komt. Direct daarna de volgende lat plaatsen. DUS, weer een rubs met kit aanbrengen en weer en lat er in drukken.
Als je er dan na een tijdje schijtziek van bent, lekker stoppen en laten uit harden. Vergeet niet de volgende dag de resterende kit even weg te snijden.
In de regel haalde ik na een uurtje even het mes er bij langs om zo de volgende dag de restrende kit makkelijker te laten lossen.
Gesnapt?

Nu heren, nog even voor de trouwe lezers, even het eindresultaat.
Ik heb ze afgelopen weekend nog even gemaakt want ze ontbraken in de collectie.Kijk en geniet, en zonder geleuter.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

Nou heren, even genoeg voor vandaag.
De volgende keer nog even onder dek kijken, zitten 2 hele rare beugels, maar waar dienen ze voor.
En daarna? Ik weet het, en heftig wordt het zeker.

Groet Paul UK-104
 
sorry heren even tussendoor een vraag.
hoe komt het dat ik hier het volgende beeld heb ?

full


Ik moet het verslag van Paul zover verkleinen om op mijn scherm te laten passen, dat de rest zelfs met een loep niet meer te zien is.
Dit is alleen hier nodig,de andere draadjes passen wel op het scherm.(1024x1280)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
sorry heren even tussendoor een vraag.
hoe komt het dat ik hier het volgende beeld heb ?

Foto komt van ImageShack en is 1536px × 2048px. Zet in je voorkeursinstellingen dat te grote foto's geresized moeten worden, dan ben je volgens mij het probleem kwijt.

Blijft het feit dat deze foto's niet zo groot mogen zijn volgens de forumregels (max 800 pixels). Tip aan Paul (en iedereen dir ImageShack gebruikt): bij uploaden van de foto's naar ImageShack aangeven dat ze gerezized moeten worden naar 800 pixels!!!

Groet,

Ad
 
Multiknikspant Eurokotter.

Ad en rest, even bedankt voor de tip. Ik heb wel steeds de foto's geresized naar ongeveer 50 kb, maar schijnt niet goed te wezen.
Ik zal het even op de manier van Ad gaan proberen gaat het nu zeker goed komen( hoop ik, sprak deze digebeet)
Maar nog even een vraagje, moet ik dan eerst de foto's verkleinen zijn nu ongeveer 700kb voor dat ik ze upload via Image scak?
Ad weet vast het antwoord, maa wel via PM.
 
Ad weet vast het antwoord, maa wel via PM.

Paul, excuses maar toch even hier. Door een misverstand ben ik mijn "vriend" status even kwijt, en lopen nu mijn postbussen over en kan ik geen PB's versturen.

Maar als starter van een verslag in een "bouwverslagen" forum mag jij eventuele storende berichten uit jouw verslag verwijderen. Als dit "opgelost" is kan je dat gewoon doen door het rode kruisje rechtsboven in dit en aanverwante berichten aan te klikken.

Je kan de grootste foto's naar ImageShack uploaden, als je maar in het "Image resize" menu kiest voor "800 x 600 (15 inch monitor)". Net nog even geprobeerd met een 13 megapixel foto van 5 Mbyte, en was geen probleem.

Ik hoop dat je dit bedoelde, anders hoor ik het wel.

Groet,

Ad
 
Nou heren, maar weer bedankt voor de reacties.

Nu dan toch maar die 2 rare beugeltjes onder het dek.

Zoals de meesten onder ons wel weten heb ik ook de Mearsk Leader gebouwd. Een model van 184 en kaal 24 kg.Een beste toer om dit ding in het water te zetten.1 hand in de romp en de andere onder de scheg.
Best wel heftig om zo 24 kg in het water te zetten, vooral als de wal een beetje hoog is.

Met deze nieuwe kotter dacht ik, dit moet anders. Makkelijker, en vooral niet te vergeten, toen waren we ook nog bijna 25 jaar jonger.
Ik moest de kotter met 2 haken in en uit het water kunnen zetten.
Stevig moest het zeker zijn, want deze boy weegt inmiddels ook rond de 17 kg zonder ballast.
Er moest een rechtstreekse bevestiging aan de romp komen. Hiervoor hebben we voor onder het dek 2 stukjes Alu T profiel geplaatst die met rvs door de romp vast zitten en geplakt met nog enkele lagen Epoxy.


Uploaded with ImageShack.us
De 2 t profielen.



Uploaded with ImageShack.us

En zo zitten ze dan in de romp. Aan de rechterkant al de staaldraad die straks door de visbun naar buiten gaat en dan weer terug naar binnen op het andere profiel.


Uploaded with ImageShack.us

En zo ziet het er dan van binnen uit als alles gemonteerd is.



Uploaded with ImageShack.us

En dus zo boven het dek, de staaldraad loopt door de bun en zit muurvast verlijmd met enkele lagen epoxy.

Voor aan de achter kant hebben we weer wat anders bedacht.Een stalen beugel, geheel bevestigd aan de kielbalk.


Uploaded with ImageShack.us

Allereerst een Alu hoekprofiel aan de kielbalk gezet met rvs en epoxy.Is nog net zichtbaar onder de schroefas.

En daarna een stalen beugel in model gebogen en aan de alu hoeklijn gezet.


Uploaded with ImageShack.us

Voor alle zekerheid hebben we aan weerszijden nog 2 alu strippen gezet voor meer stevigheid.

Ja heren en dan waar het om gaat, het hele schip op een makkelijke manier op tillen incl kajuit.


Uploaded with ImageShack.us

Nou heren, kan het er mee door??
Voor mij helemaal prima, werkt perfect.

Tot zover maar weer, genoeg stof tot nadenken.

Volgende keer???? Ik weet het, wacht maar af wordt een hele mooie.

Groet Paul UK-104
 
ehm vraagje, die T stukjes met rvs door de romp. hoe heb je die aan de buitenkant gezekerd? met een ander plaatje rvs? of met ringetje achter het boutje?
 
Multiknikspant Eurokotter.

Kuperus.

De 2 t profielen zitten vast met 2 rvs zwaluwstaart bouten M4.
De dikte van de romp is daar voldoende dik om ze te kunnen laten verzinken. Het geheel tijdens montage ingesmeerd met epoxy, en naderhand de koppen van de bouten afgewerkt met epoxy plamuur.

Simpeler kan het niet, oer sterk en je ziet er niks van.

Groet Paul.
 
ik weet niet hoeveel kilo je per bout nu tilt, maar heb bij 1 op 1 boten bouten door polyester heen zien trekken (geen grote krachten) want polyester heeft geen drukpunt sterkte, alleen oppervlakte sterkte...

dit soort constructies mochten we ook alleen dmv contra plaat aan de achterkant bevestigen omdat je het anders door de romp heen trok.
 
Back
Top