multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan vraag ik me af waarom verlijmen het vlieggedrag ten goede komt.
Al je over de hele lengte van je EZ en nog op 2 plaatsen overdwars een tape plakt zit het geheel echt muurvast.
Ik heb helaas al 2 crashes mogen mee maken en er is niets verschoven.
Daarbij ligt de snelheid en power van de EZ zo laag dat het nu niet bepaald zo nauw luisterd.

Het gewicht kan het ook niet zijn,dus ik vraag me af waarom lijmen het vlieggedrag zal verbeteren.
Bij veel snellere en krachtigere modellen kan ik me wel vinden in het verhaal...maar bij de EZ????

Correct me if i'm wrong ;)

Ik zie het probleem van het wel verlijmen niet zo goed hoor.
Het is belangrijk dat je er voor zorgt dat je romp recht is en zeker de staart in rechte lijn staat (en niet te vergeten je stabilo).

Tape kan alleen maar loslaten en zorgen voor extra weerstand.
Ik kan werkelijk geen zinnige reden bedenken waarom je de romphelften weer uiteen zou willen kunnen nemen, tenzij je verwacht hem krom te gaan verlijmen.
'
:offtopic:
En verder: De EZ is bedoeld als motor (zweef)trainer en daar in erg goed geslaagd.
Heel erg stabiel (en toch erg wendbaar) & crash-bestendig en ook leuk voor experimenten als bv een foto-camera.
Absoluut niet bedoeld (en gemaakt) voor hoge snelheden etc.
Ook al zet je er nog zo'n zware motor op, het resultaat komt er niet uit.
Simpelweg omdat de vleugels hier niet voor zijn bedoeld/ontworpen.
Dus als je echt sneller wilt zul je er andere vleugels op moeten monteren.

Ik heb hem wel getaped en ben daar 3x blij mee geweest.

-1ste keer een andere motor er in gezet..de EZ moest uit elkaar.
-2e keer een andere regelaar er in..weer de helften van elkaar
-de laatste keer was nadat de EZ behoorlijk krom stond na een crah en ik de helften appart recht heb moeten föhnen.

Nu komt er zelfs nog een 4e keer aan...als ik onderdelen uit de EZ ga gebruiken voor mijn aankomende Spacescooter :)

Met verlijmen kan je hem mischien ook opensnijden,maar dit lijkt me lang zo gemakkelijk niet als even een tapeje los trekken.
En serieus...de tape laat echt niet los :)
Je moet behoorlijk pulken om het er weer af te krijgen.
En ik gebruik de normale huis en tuin cellulose tape.

Wat betreft het opvoeren van de EZ.
Ja...je hebt gelijk...de EZ is hier idd. niet voor bedoeld en je merkt het als je vol gas gaat.
Vleugels staat soms krom door de lift die er dan ontstaat.
Maar toch vind ik met wat meer power leuker vliegen als met de standaart 400 motor.
Ieder zijn meug :)

Mvrgr.Melvin

Hoi,
gisteren voor het eerst met mijn EZ* gevlogen. Even met het zwaartepunt lopen spelen, maar uiteindelijk had ik die goed te pakken.

Ik vlieg 'm met de standaard motor en de 25A regelaar van RCTechnics en een 7.4 lipo.

Jammer genoeg doet de motor erg vreemd. ALs ik half gas vlieg, schakelt de motor ineens uit, of gaat haperen. Meer gas geven helpt soms, maar soms ook niet. Ik heb de standaard prop er op zitten.
Motortje heb ik onder water laten inlopen op 2 cellen 1.2 volt, totdat die leeg waren. Daarna netjes droog gefohned en druppel olie op de as gedaan.

Als ik de spanning van de regelaar haal, en 'm daarna weer onder spanning zet, hoor ik 2 piepjes en dan doet ie het soms weer. Maar soms ook weer niet.

Heeft iemand een verklaring voor dit probleem ? En een oplossing?

Heb je een linkje naar de regelaar die jij hebt?
Ik heb sinds kort ook een 25A regelaar bij RCtechnics en ook bij mij loopt hij niet mooi.
Hetzelfde als jij...half gas loopt hij beetje stotterend en soms valt de motor ff 1 sec. dood.
Bij mij is het alleen niet zo extreem zoals bij jouw.
Gekke is dat met een 7.4V lipo het probleem zich niet voor doet.
Alleen met de 11.1V lipo...
Maar ik vind dit wel toevallig..

Melly,
bij RCtechnics kan ik de regelaar niet meer vinden. Hij is blijkbaar uit het assortiment gehaald. Ik zal er maandag eens over bellen.

Nee, het is er 1 voor borstel motoren. Ik heb de originele SPeed400 er nog in zitten. Maar als die zo blijft haperen gaat er een Outrunner en 17 Amps brushless in.

Ok...dan is het puur toeval.
Maar ik heb dus hetzelfde als jij alleen in mindere mate.
Kan prima vliegen alleen met half gas loopt de motor niet soepel.
Hij hapert iet wat.

iedereen bedankt voor de adviezen

zou het advies van Quartel om 'm te lijmen misschien een commerciele motivatie hebben? (ze verkopen er vast liever 2 aan mij i.p.v. 1)

ZamBeZi zei:
zou het advies van Quartel om 'm te lijmen misschien een commerciele motivatie hebben?
Nee, het staat gewoon in de handleiding. :|

Als je steeds van motor wil wisselen kun je ook wel iets anders bedenken dan deze er in te verlijmen. Ook de regelaar kun je gewoon in de romp leggen.

Ik zou hem ZEKER lijmen! De neus overal, de staart op puntjes en vlak bij de motor niet.
Ik had hem niet verlijmd en de neus is een hoop van zijn stevigheid kweit, hij is nu dus ook helenmaal krom.
Warom iemand het niet zou doen snap ik totaal niet (ik snap mijzelf dus ook niet).
Als je het vlak rond de motor lijmloos laat kan je ALLES wat je ook kan als je hem niet verlijmt, maar je moet hem natuurlijk wel recht lijmen, met plakband kan (en moet) je hem weer verstellen.

klitteband, volgensmij is hij daarop ook gemaakt.
Er zitten namenlijk 3 'inkepingen' rond de plek waar de motor hoort te zitten.

Het standaard 400 motor moet er gewoon ingelijmt worden. Ik zal er eens wel wat tape omheen doen.
Ook als je je servo's gaat vastlijmen, eerst tape erom dan lijmen.

Je zou die "koelgaten" gewoon kunnen opvullen met klittenband, echt koeling heeft hij niet nodig.
Sterk genoeg, en makkelijk te verweideren (ik houd er wel van om met meerdere motortjes te klooien).
Toch vloog ik mijn EZ het liefst met sp400 6v op 2s lipo van 2400, je bent echt meer dan een uur in de lucht.

Maarja, er kan altijd verbetering plaatsvinden ;)

Nando.

nando zei:
Je zou die "koelgaten" gewoon kunnen opvullen met klittenband, echt koeling heeft hij niet nodig.
Sterk genoeg, en makkelijk te verweideren (ik houd er wel van om met meerdere motortjes te klooien).
Toch vloog ik mijn EZ het liefst met sp400 6v op 2s lipo van 2400, je bent echt meer dan een uur in de lucht.

Maarja, er kan altijd verbetering plaatsvinden ;)

Nando.

Als je op 3s of 8 cellen vliegt heb je die koeling echt wel nodig, of waarom dacht je dat die opening achter de motor zat?
Stop je de gaten dicht, worden je magneten in no-time zo heet dat ze hun magnetisme (deels tijdelijk) verliezen en je power verliest.

Over de regelaar:
Ik heb ook die 25 amps borstel regelaar van RCtechnics gebruikt (met 2s2p lipo en verder stock) en ik had precies dezelfde problemen. Ik denk dat hij een veel te gevoelige oververhitting-bescherming heeft ofzo. Want als je ervoor zorgt dat hij koel blijft bij een test run door met de föhn (in koude stand) erop te blazen is er nix aan de hand.
Als je die regelaar gebruikt kan ik je aanraden om je vliegtuig eerst hard te gooien voordat je de motor aanzet, dan heb je meestal geen problemen.
Maar het beste kan je deze regelaar weg doen en iets anders nemen, het laatste wat je wil is een afgebroken neus omdat die !@)#(*&$!)#($^%!)#@($*&#)!@%$!!!!!!! regelaar het weer eens te warm heeft.

Over het verlijmen van de romp:
Je kan (mijn mening) het beste de romp wel verlijmen, maar doe het dan niet zoals in de gebruiksaanwijziging met de draden in de romp.
Je kan makkelijk de draden uit de bovenkant van de canopy laten komen en via de air intake naar de motor leiden, zo wordt de regelaar ten minste ook goed gekoeld. En als je het lelijk vind kan je een stukje depron er overheen lijmen als een soort geforceerde lucht koeling.

Verdere tips:
- Maak de motor vast met dubbelzijdig tape, sterk genoeg. En als je er een andere motor in wil zetten kan je em er met wat pulken weer uithalen en dan bijv. een triplex motor mount maken in de vorm van een speed 400, zo heb ik er de outrunner van RCtechnics in gemonteerd.
- Gebruik een carbon buisje van 6 mm in de staart, in de binnenkant van de romphelften zie je bij de staart al een voorgemaakte uitsparing. Snij deze verder uit, helemaal tot aan het begin van de cockpit (zie plaatje), dan hoef je je ook geen zorgen te maken wanneer je een stuk uit de romp moet snijden wanneer je er een grotere prop in wil maken. Bovendien is de staart zo veel steviger.

Mijn nieuwe EZ*:
Mijn eerste easystar is inmiddels klaar voor de schroothoop (komt vooral door mij, denk ik), maar ik vond het zo'n leuk ding dat ik een nieuwe heb besteld :)
En ik heb grootse plannen:
- Typhoon 6/15
- 3s1p 2200 mAh
- Custom paint job
- Kaarsrechte vleugels met ailerons
- Vergrote roer oppervlakten/uitslagen
Hij is inmiddels voor de helft klaar. Hier wat foto's:

728975Kopie%20%20van%20IMG_7642.JPG

268955Kopie%20%20van%20IMG_7678.JPG

231111Kopie%20%20van%20IMG_7689.JPG

690272Kopie%20%20van%20IMG_7692.JPG

Status