Multiwii Tricopter (voorheen Zelfbouw goedkope en eenvoudige Tricopter)

Bij het opzoeken van informatie over een heli die geschikt is voor luchtfotografie kwam ik diverse malen voorbij onderwerpen over tricopters.
Ze zijn goedkoop en eenvoudig te bouwen.

Aangezien ik er toch nog niet uit ben in welke soort heli ik geld wil investeren om aan luchtfotografie te doen, heb ik besloten dit project even on hold te zetten.

Daarom heb ik tijd voor een andere uitdaging, een nieuw en interessant project: de zelfbouw van een goedkope en eenvoudige tricopter! :D

Het concept dat ik ga volgen werkt als volgt.
De drie motoren hebben elk een ESC, elke ESC is verbonden met een gyro. Er zijn dus 3 gyro's die de stabiliteit van de tricopter behouden. Dan is er nog één gyro nodig die de kantelbare staartrotor gaat bedienen.
De besturing gebeurt via gewone CCPM helimixing van een computerzender. Het is wel van belang dat je dual rate en expo kunt instellen via je zender, anders werkt het niet.

Als alles goed gaat is het resultaat zoals in het volgende filmpje:

Zo mooi en netjes zoals deze kerel hem heeft gemaakt gaat me wel niet lukken. Maar het vliegwerk hoop ik te evenaren! ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb zo mn twijfels erover.. ik denk zelf dat het niet werkt, de 3 gyros zullen elkaar gaan tegenwerken en dus overcorrigeren.. daarbij, hoe wil je de hoogte gaan doen?als je input geeft aan de gyro's zullen deze net zo lang gaan corrigeren tot de copter in de ingegeven hoek zit.. dat kan dus niet, want je hebt op de andere gyro's ook input gegeven..

Ik zou nog even goed zoeken, maar ik denk, dat zoals je het nu wil gaan doen, t niet werkt.

Is het overigens niet makkelijker om een quadcopter te bouwen? is nog iets stabieler, en makkelijker... dan kan je met 3 gyros werken ipv 4..

Ik heb hier even een abbotje op genomen. Succes en ik ben benieuwd naar je bevindingen. Ik zal ook het draadje op rcgroups even lezen.

Hoi,
Arthur.

Laatst bewerkt:
prob is volgens mij dat de 3 motoren perfect moeten afgesteld zijn op elkaar.
hoogte en laagte w geregeld via draaisnelheid dus FP.
quadcopters zijn idd stabieler dacht ik.
Birdman heeft een op de club. vliegt mega! en snelheid geen probleem!!

@ Anko: Het werkt echt hoor. Er zijn enorm veel draadjes over te vinden. Ik vond het eigenlijk al raar dat niemand me voor was op het forum. ;)

Een quadcopter bouwen op basis van gyro's, daar heb ik m'n twijfels over. Het systeem werkt blijkbaar enkel met een tricopter. Nergens heb ik een draadje gevonden over quadcopters met gyro's, al kun je het natuurlijk altijd proberen.
Om een quad- of hexa- of octacopter te bouwen moet je al uitwijken naar de iets meer ingewikkelde multicopters met eigen flightcontrol. Deze projecten zijn ook te vinden. Zelf een printje maken met de benodigde componenten enzo. Dit gaat dan meer naar het concept van de Mikrokopter zoals we deze al gezien hebben op het forum.

Maar dit is dus niet de bedoeling.

Vanavond - nu heb ik even geen tijd meer - post ik m'n configuratie. :)

Iemand in de buurt vliegt er ook met 1 op deze manier. Gaat goed zolang je de juiste gyro's hebt.

Gaat prima, zoals je in het filmpje ziet.
Ik had eenvoudige piezo's van GWS aan de motorregelaars, en een HH LT2100 op de "rudder". Een stel SK motoren van UH, een stel SuperSimple regelaars, voldoende amps en een 6S lipo. Meer dan voldoende trekkracht, en ook supersnel in vlucht. Het afstellen is idd niet moeilijk.
Een Alu bladegrip van een heli waaraan de "rudder"motor gemonteerd zit. Een MG servo, en het ding is bijna onverwoestbaar!

Zeker doen, het is een leuke ervaring.

Vriendelijke groeten,
Aldert

En alle onderdelen zijn binnen! :D

Tot en met zaterdag moet ik nog werken. Ik hoop van zaterdag nog in een doe-het-zelf zaak te komen om alle benodigde materialen te kopen voor de bouw van een frame.
Het zou moeten lukken om zondag te beginnen met de bouw!

Voor de tricopter try-out ga ik beginnen met een simpel frame uit hout. Als de tricopter goed vliegt maak ik waarschijnlijk nog een ander frame met meer design zeg maar.

Is het niet simpeler om een frame uit carbon te maken? Volgens mij is dat enkel iets langer werk omdat het moet drogen, maar supersimpel is het wel, en meer crashproof dan hout. Je kunt er zelfs een standaard 1cm dikke carbon buis voor pakken, dan krijg je hem waarschijnlijk zelfs bewust niet mer kapot, en even zwaar als hout :)
Jakko

Op RCgroups.com gooien ze je dood met topics over de tricopter. ;)
Ze zijn daar razend populair en ze vliegen als een trein.
Er ligt zelfs al een beta ontwerp bij het hobbyking ontwikkelteam,
mooi uitgefreest uit ik denk siliconen plaat (bruin).
Ik gok dat dat later, net als hun HK450 helis, uit carbon zal worden gehaald,
omdat siliconen plaat nu waarschijnlijk wat goedkoper is om mee te testen.

Maar ze vliegen dus steengoed, je moet alleen niet bang zijn van een beetje mixers programmeren.

@ Mijnheer Rob: Voor deze tricopter uitvoering is een standaard 450 lipo nodig, m.a.w. een 3S1P 2200mAh lipo.

@ jakkobink: Een carbon frame heb ik wel degelijk overwogen, maar carbon is zoooooooo duur! Bij Hobbyking hadden ze ook carbon, maar die oppervlaktes leken te klein (300x100mm) om een frame uit te bouwen.
Als je tips hebt over waar carbon te kopen, dan hoor ik het graag! ;)

@ Mattanza: Ik was deze site ook reeds tegengekomen. Inderdaad heel interessant. Hopelijk maak je in de toekomst ook zo'n tricopter, je kan immers nooit genoeg mensen hebben om informatie mee uit te wisselen! :)

Ik wil trouwens ook laten weten dat ik na dit project al een nieuw project in gedachten heb: een quadcopter met eigen flightcontroller + opties (gps, hoogtemeter, ...) gebasseerd op het arduino platform.
Dit zou een goedkoper alternatief voor de Mikrokopter moeten vormen.

Maar eerst dit bouwproject eens afronden! :cool:

Nog even on topic.
Ik merkt dat de magneten van één van de brushless motoren duidelijk anders aanvoelen dan die van de andere motoren: je voelt de magnetische "klikjes" nauwelijks, de as lijkt gelijkmatiger te draaien. Normaal voel je echt duidelijk de magnetische velden.
Slechte motor?

Wat ik eigenlijk ook wou bij het ontwerp van de tricopter was dat de motoren aan de voorkant in een tegenovergestelde richting zouden draaien, m.a.w. de linkermotor draait CW en de rechtermotor draait CCW. Dit zou de stabiliteit waarschijnlijk ten goede komen me dunkt.
Alleen waren er slechts CCW schroeven beschikbaar in dit formaat waardoor beide motoren in dezelfde richting zullen moeten draaien.
Dit betekent meer werk voor de staartschroef.

Laatst bewerkt:
Op RCgroups.com gooien ze je dood met topics over de tricopter. ;)
Ze zijn daar razend populair en ze vliegen als een trein.
Er ligt zelfs al een beta ontwerp bij het hobbyking ontwikkelteam,
mooi uitgefreest uit ik denk siliconen plaat (bruin).
Ik gok dat dat later, net als hun HK450 helis, uit carbon zal worden gehaald,
omdat siliconen plaat nu waarschijnlijk wat goedkoper is om mee te testen.

Maar ze vliegen dus steengoed, je moet alleen niet bang zijn van een beetje mixers programmeren.

Ik weet het Sven, er zijn ontelbare topics over tricopters.
Het is zelfs zo erg dat je de spreekwoordelijke bomen niet meer door het bos kan zien. Het is echt moeilijk om de juiste info te vinden in een topic met 1001 pagina's. ;)
Maar beetje bij beetje geraak ik er wel!

't Zou echt super zijn mocht Hobbyking dit in z'n assortiment opnemen! Go go go Hobbyking!!!

Ik ben benieuwd hoe je tricopter zal lukken. ;)
Zelf ben ik aangwezen op ARF, ik heb namelijk geen werkplek waar ik kan gaan zitten zagen/schuren.
Daarom ben ik zelf ook blij met de plannen van hobbyking.

Ik houd ontzettend van "rare" vliegende dingen,
en deze staat toch wel bovenaan het lijstje. ;)

Succes!

@ jakkobink: Een carbon frame heb ik wel degelijk overwogen, maar carbon is zoooooooo duur! Bij Hobbyking hadden ze ook carbon, maar die oppervlaktes leken te klein (300x100mm) om een frame uit te bouwen.
Als je tips hebt over waar carbon te kopen, dan hoor ik het graag! ;)

Ik ook! Die carbon is idd duur en te klein bij Hobbyking. Is printplaat ook niet redelijk stevig/licht ? (en goedkoper) Maar haal je dat ?

Mvg,

Ik ben naar een aantal DIY winkels geweest en nergens heb ik epoxyplaten (grondstof voor printplaten) gevonden.

Voorlopig ga ik het frame van de tricopter maken uit triplex van 4mm. De armen zijn balkjes van 18mm x 18mm.

Gisteravond ben ik reeds begonnen met het solderen van connectors.

Abo :D

Ben zelf namelijk ook met een tricopter bezig naar het ontwerp van Tricopter Build

Wat foto's,

P9053333.jpg

P9053335.jpg

P9053336.jpg

P9053337.jpg

P9053341.jpg

Back