Multiwii Tricopter (voorheen Zelfbouw goedkope en eenvoudige Tricopter)

Ziet er goed uit, i.i.g. lijkt hij heel stabiel!

Ik ben benieuwd naar je vervolg.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Grappig dat je dat aanhaalt, net het artikel gelezen in Het Nieuwsblad. :D

Voorlopig heeft de tricopter nog twee problemen.
1. de gas
2. driften, dit altijd naar één bepaalde kant

De gas moet ik nog verder instellen zodat deze minder gevoelig is. Zo heb ik nog niet de perfecte hoover-instellingen gevonden: stijgen of dalen zijn één klik verwijderd van elkaar, misschien kan ik dit wegtrimmen.
Gisteren heb ik geprobeerd alle throttles nog eens te hercalibreren.
Het rare is dat de kleine HK ESC's van 18-20A geen calibratietoon weergeven. Het lijkt wel of ik direct in het menu terechtkom.

Wat het driften betreft. Ik heb het idee dat dit aan m'n gyro's ligt.
Als ik de tricopter horizontaal initialiseer, dan heeft hij de neiging lichtjes weg te driften naar rechtsachter.
Til ik de rechterachterkant omhoog tijdens het initialiseren, dan is de drift weg.

Ik heb zo'n vermoeden dat deze drift wel degelijk te maken heeft met de schuine printplaten binnenin de gyro's.
Door de schuine printplaten zitten ook de sensoren schuin. De gyro's werken wel maar waarschijnlijk initialiseren ze niet correct. Bovendien vermoed ik dat ze ook beter zullen werken als alles in 90°C staat gemonteerd.
Hierover loopt een topic bij 'Heli', sub-forum 'Electronica': klik hier.
Helaas heb ik nog geen sluitend antwoord gekregen van mensen die het reeds hebben uitgeprobeerd.
Voorlopig heb ik nog geen tijd gehad, maar ik ga het binnenwerk van de gyro's sowieso zelf aanpassen.

Binnenkort meer filmpjes en updates!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

het scheef initialiseren van de gyro's is m.i. een oplossing van het gevolg van de drift. Je kan het hiermee misschien iets compenseren. Echter het lijkt mij op een trillingsprobleempje.
Het mooiste is om alle props, meenemers EN motoren te balanceren, en/of een aanmerkelijk flexibeler schuimpje monteren onder je gyros (eventueel aangevuld met een balastplaatje tussen schuim en gyro). De ervaringen met de HK401 gyro is dat hij een erg goede HH kan hebben, zonder drift. Echter hij is dus wel gevoelig voor trilling.
De mod v.d. gyro kan je direct combineren met een nieuw/flexibeler schuimpje. De mod kan positieve gevolgen voor de prestatie hebben, het kan i.i.g. géén kwaad.

Succes,

vriendelijke groeten,
Aldert

Bedankt voor de tips Aalie.

Zelf heb ik ook nog eens een lijstje gemaakt van mogelijke oorzaken.
Dus er zijn nog heel wat zaken die ik kan uitproberen.

Ik houd jullie op de hoogte!

Het probleem van de throttle is ondertussen opgelost.
Dit kun je doen door een beetje te spelen met de swash settings en verder de throttle uit te trimmen.

Ik vraag mij eigenlijk af of het driften ook kan te maken hebben met onevenwicht in de tricopter.
M.a.w. kun je een lichte drift tegengaan door tegengewichten te plaatsen? Dit moet ik alvast ook eens uittesten.

Gisteren stond er een stevige bries en toch heb ik twee batterijen leeggevlogen.
En ik moet zeggen, de tricopter blijft stabiel bij veel wind.
Met een 450 heli moet je dit zeker niet proberen of hij hangt bij de buren in een boom! :D

De komende tijd ga ik nog 1001 settings uitproberen om tot de beste resultaten te komen.

Wordt vervolgd!

Erg interessant verslag!

Als ik een tricopter ga maken hoop ik wel dat het zonder drift kan.
Mijn bedoeling is om een (heel) kleintje te maken, dus indoor is het wel handig als je geen drift hebt. Daarom trekt dit mij wel aan: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Flymentor 3D helicopter stabilisation System

Dit is mijn inspiratie: klikkerdeklik en klikkerdeklik
Ik wil hem wel net niet zo klein maken en geen onderdelen van een helicopter gebruiken. Wat ik wel interessant vind is dat hier een flybarless systeem wordt gebruikt en geen aparte gyro's (zie eerste link).
Deze persoon heeft eigenlijk een simpelere versie van deze shrediquette-dlxm gemaakt.

EDIT: Het begin van mijn ontwerp:
Je ziet drie versies. Van links naar rechts; 20cm - 30cm - 25cm (motor as tot motor as)
Welke is het beste denken jullie als ik het vragen mag? Reken wel dat er nog geen props op zitten.
Tri-copter%20V2%201.2.png.jpg

Grts,

Laatst bewerkt:
Dit weekend heb ik nog eens verschillende topics doorgenomen en ben ik tot de beslissing gekomen om de tricopter uit te rusten met een eigen flightcontroller.
Die flightcontroller wordt de Arduino Pro Mini in combinatie Wii Motion Plus en de Wii Nunchuck.
M.a.w. de tricopter wordt een TriWiiCopter.

De reden ligt voor de hand: stukken stabieler! En dat voor een meerkost van slechts €50.

Vandaag bestel ik nog de stukken.

Kun je dan veel foto's maken en duidelijk uitlegen hoe je het hebt gedaan (software etc) ;)

Dat zou voor mij erg handig zijn.

P.S. Kun je ook de linkjes geven waar je de spulletjes koopt?

Grts,

Dit weekend heb ik nog eens verschillende topics doorgenomen en ben ik tot de beslissing gekomen om de tricopter uit te rusten met een eigen flightcontroller.
Die flightcontroller wordt de Arduino Pro Mini in combinatie Wii Motion Plus en de Wii Nunchuck.
M.a.w. de tricopter wordt een TriWiiCopter.

De reden ligt voor de hand: stukken stabieler! En dat voor een meerkost van slechts €50.

Vandaag bestel ik nog de stukken.

De stukken voor de ombouw van tricopter naar triwiicopter zijn nu besteld.

Hiervoor waren oa. nodig: een Arduino Pro Mini (Sparkfun), een FTDI Basic USB Programmer (Sparkfun), een Wii Motion Plus (voor de gyro's, gekocht via eBay) en een Wii Nunchuck (voor de accelerometer, gekocht via eBay).

Wat ik eigenlijk nog niet doorhad is dat een wiicopter blijkbaar ook auto-leveled. Wel erg handig natuurlijk.

Aan het basisontwerp van m'n tricopter ga ik trouwens ook een aantal zaken veranderen.
Zo wil ik de armen drastisch inkorten, ze waren wel heel erg lang ook. Dit was omwille van de stabiliteit. Maar ze kunnen wel iets korter.

En nu maar wachten op de stukken!!

Vandaag is de TriCopter - het frame althans - omgebouwd naar een TCopter.

De twee voorarmen zijn drastisch ingekort, zo'n 25 cm elk.
Het nieuwe frame is uitgetekend, uitgezaagd en gemonteerd.
Hieronder een foto:
dsc00306fb.jpg

Omdat ik hiervoor nog geen foto's had gepost van de TriCopter wil ik hier nog even de kantelbare achtermotor tonen.
dsc00303y.jpg

Dit is mijn oud stroom harnas:
dsc00308iyr.jpg

Aan dit harnas zitten 3 kabels om de ESC's van stroom te voorzien, 1 kabel om de lipo aan te sluiten en 2 balanceerpluggen om diversen aan te sluiten.
Deze laatste werden oa. gebruikt voor een batterymonitor en een BEC.
De BEC heb ik niet meer nodig met de TWiiCopter, de stroom komt van de 3 ESC's.
Het enige wat er aan het harnas nog moet worden aangepast zijn de 2 kabels voor de motoren vooraan, die zijn nu veel te lang geworden.

Ook de kabels tussen de twee motoren vooraan en hun ESC's moeten iets worden ingekort.

En nu maar wachten op de resterende stukken!
dsc00303y.jpg]

Laatst bewerkt:
Wat is de reden voor het verbouwen van Y naar T als ik vragen mag?
Heeft dat misschien betere vlieg eigenschappen? :p

Wat is de reden voor het verbouwen van Y naar T als ik vragen mag?
Heeft dat misschien betere vlieg eigenschappen? :p

De directe voordelen die ik zie zijn meer ruimte bij het plaatsen/richten van een camera. Op deze manier wel handig ! Hoe zit het met stabiliteit ? En hoe plaats je de Gyro's nu ?

Mvg,

Ik denk niet dat de T-vorm betere vliegeigenschappen heeft.
Wel zit er minder hout in en dus minder gewicht.

De belangrijkste reden was eigenlijk het visuele effect.
Bij een Y-vorm zie je zooooooooo moeilijk hoe hij precies in de lucht hangt, elke arm is immers hetzelfde van lengte.
Een T-vorm is echt veel duidelijker.
En inderdaad, een camera monteren vooraan geeft een beter zicht, je krijgt de motoren niet in beeld.

De HK401B gyro's zijn verleden tijd aangezien de Tricopter wordt ombouwd naar een TriWiiCopter.
Een TriWiiCopter heeft een eigen flightcontroller (Arduinoboard) waarbij de stabilisatie gebeurt door stukken van de Wii, nl. een Wii Motion Plus (gyro) en een Wii Nunchuck (accelerator).
Dit zou stukken stabieler vliegen dan een Tricopter met gewone gyro's: betere stabilisatie, auto-leveling en snellere reactie.

Moet je nog van je (3?) HK gyros af? :p
Als et in een envelop past en ze zijn nog een beetje netjes wil ik ze wel.
Voor 25 euro inc verzenden? ;)

Laatst bewerkt:
Moet je nog van je (3?) HK gyros af? :p
Als et in een envelop past en ze zijn nog een beetje netjes wil ik ze wel.
Voor 25 euro inc verzenden? ;)

Bedankt voor het aanbod Sven, maar ik ga nog even wachten tot de nieuwe TWiiCopter werkelijk vliegt.
Het is maar dat ik de gyro's niet te voorbarig verkoop... ;)

Heheh geen nood, het was et proberen waard.
Tot vanmorgen zat ik tegen backorders aan te gapen bij hobbyking,
en jij haalt je gyros eraf dus ik dacht "handig!". :p

Maar ze zijn gelukkig weer op voorraad dus ik kan ook door met mijn tri.

Ben benieuwd hoe het afloopt met je TWiicopter,
misschien ook leuk voor mij om te proberen later.

Ondertussen zijn heel wat stukken binnen.
Enkel de WiiM+, de Nunchuck en wat kleine componenten (stekkers, pluggen en printplaat) zijn nog tekort om te kunnen beginnen met de flightcontroller.

Alles wordt verwacht op maandag!

Vandaag toch nog in een winkel geraakt waar ze electronica verkopen.

Hieronder een foto van de Arduino Pro Mini (5V/16mHz), de USB programmer, de printplaat (die wordt minstens gehalveerd) en de pluggen (pinnetjes en busjes):

dsc00311r.jpg

De Arduino Pro Mini is inderdaad wel mini, perfect voor de tricopter!

Vanavond ga ik nog het een en ander solderen.
De foto's volgen!

Laatst bewerkt:
Maandag had ik de Wii Motion Plus binnen.
Dat ding heb ik helemaal moeten slopen om aan de pcb te geraken. Er zaten nl. stevig vijzen in die maar niet wilden lossen.
Dan maar het plastiek wegknippen met een tang.
Je moet wel voorzichtig tewerk gaan.

Nu is het enkel nog wachten op de Wii Nunchuck.
Het is enorm bizar dat deze nog niet is aangekomen, is al een tijdje onderweg. Ik wacht er nog even op, anders koop ik wel vlug een andere die snel kan worden geleverd. :rolleyes:

Doordat de nunchuck nog niet is aangekomen moet ik nog even wachten met het op maat maken van de pcb. Dit omdat ik niet weet hoe groot de pcb van de nunchuck is.

Back