Multiwii Tricopter (voorheen Zelfbouw goedkope en eenvoudige Tricopter)

Denk dat ik binnenkort nieuwe motoren ga bestellen.

Voorlopig heb ik de draden opnieuw gesoldeerd en dit keer beter. Ze zullen niet meer afbreken aan de connectoren, da's een feit! ;)

De tricopter is bijna hersteld.
Het enige wat ik nog moet maken is een nieuw servohoorntje. Dit keer in aluminium, volledig op maat.
Aluminium brengt meer risico met zich mee om in de toekomst de servo te beschadigen, ik ben me hier volledig van bewust.

Binnenkort een filmpje!

Laatst bewerkt:
De triwiicopter was hersteld, met de nadruk op was.

Vandaag weer voor het eerst gevlogen sinds de crash.
Jammer genoeg is de staartservo beginnen knarsen.
Na het openmaken van de servo bleek één van de tandwielen te zijn gestript, nog een gevolg van de vorige crash. Toen brak een hoorntje zelfs door van smak.

Eerst een nieuwe servo bestellen dus.

Als ik het goed zie op de foto is een groot deel van de motor draden bij de motoren zelf niet vast gezet deze gaan nu door de down-wash van de props gigantisch lopen trillen, alleen maar logies dat de motor draden dan breken.

Nieuwe motoren: Turnigy 2213 924Kv 17A

Door het voorval van de afgebroken stroomkabel had ik een tijdje geleden nieuwe motoren besteld: 4 x Turnigy 2213 924Kv 17A.
Deze dus:
turnigy2213.jpg

Ondertussen zijn ze aangekomen.

En ik moet zeggen dat ze op het eerste zicht van veel betere kwaliteit lijken: goed verpakt, standaard extra parts (reserve motoras, reserve clips), standaard veel accessoires (3 x set gold connectors, krimpkous, 2 soorten propbevestigingen, ...) en vooral stevige stroomkabels.
Deze stroomkabels zijn van dezelfde kwaliteit als de aparte stroomkabels die je bij Hobbyking kan kopen, m.a.w. onverwoestbaar! :D Nogal wat anders dan 3 dunne koperdraadjes (in één kabel) die afbreken bij even heen en weer buigen.
Waarschijnlijk is uitbalanceren van de motoren ook niet meer nodig.
Kortom, deze motor is heel wat anders dan de vorige motoren die ik had.

Over het verbruik van deze motor tast ik nog even in het duister, maximum verbruik zou zo'n 17A zijn volgens de productgegevens.

Er is trouwens nieuwe software uit voor de multiwii: versie 1.7pre ziet er veelbelovend uit. O.a. met verbeterde auto-level functie, calibreren van de nunchuck kan nu in de GUI en nog heel wat andere zaken.

De komende dagen heb ik dus heel wat nieuwe dingen uit te testen.

Turnigy 2410-9 vs Turnigy 2213

Nog even een paar foto's ter illustratie:

sizedimg0123.jpg

Er is geen twijfel mogelijk, de stroomkabels van de nieuwe Turnigy 2213 zijn van veel betere kwaliteit.

sizedimg0125.jpg

Dit is de inhoud van het doosje waarin de Turnigy 2213 wordt geleverd. Echt alles zit erbij.

Camera mount

Bij HobbyKing hebben ze blijkbaar ook dit:

helimount.jpg

Deze ga ik toch zeker een keer bestellen, helaas momenteel niet op voorraad.
Standaard heeft de mount maar één kantelrichting, maar daar is makkelijk een mouw aan te passen.

Door een ellendige griep heb ik nog niet kunnen verderdoen, ik zit al de hele week binnen met koorts... :nooo:

Het is zover, m'n eerste crash!

De tricopter komt voorbij gevlogen en plots stopt de linkermotor ermee op zo'n 5 meter hoogte...
zwaar klote man, maar wanneer er een moter ermee ophoudt kun niks meer doen (naja hopen dat de schade meevalt)
ik gebruik altijd mijn lijmpistooltje waar mogelijk (natuurlijk geen 100% garantie, maar kans dat kabeltje lost trilt is stuk minder)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ombouw met nieuwe motoren

Man man man, gisteren ben ik de nieuwe motoren beginnen installeren.
Dat viel nog niet mee.

De bevestiging van die nieuwe motoren is helemaal anders, de as stak te ver uit voor de kantelbare yaw, etc...
Bovendien is de propellorbevestiging veel te dik: de as van de propellorbevestiging gaat niet door de propellor. Daardoor moet ik nu alle propellors doorboren tot 4mm.

Is dat normaal dat je bij sommige motoren de propellor moet uitboren?

Is dat normaal dat je bij sommige motoren de propellor moet uitboren?

Ja heb ik ook gedaan. Moest even het boortje er door halen.

Ik heb met mijn Wiicopter ook het probleem dat er na een 5 tal minuten een motor uitvalt. Zeker als ik een paar rondjes hard gevlogen heb. Denk toch dat de regelaars (Turnigy 10Amp) te ligt zijn. Vlieg nu met 4 indoor motortjes 1400KV op 2S. Heb gisteren andere regelaars en motoren besteld. Eens kijken of het probleem dan weg is.

Zijn er meer mensen met dit probleem.

Zonet heb ik m'n eerste kant en klare multiwii printplaat besteld.

Eigenlijk gaat het om een kit, hierin zit een vooraf ontworpen printplaat met nog extra componenten waardoor makkelijk diverse sensoren kunnen worden aangesloten.
Hierbij denk ik aan een barometer of Bosch accelerometer.

Het is onderstaande kit:

dsc8677l.jpg

Het is waar wat ze zeggen. Die multicopter zijn een virus apart! :rolleyes: :D

Nieuwe accelerometer ter vervanging van de nunchuck

Ondertussen ook al een nieuwe accelerometer op de kop kunnen tikken:

91521f01pl3dbs.jpg

Dit zou een hele goede moeten zijn, sowieso beter dan de clone nunchucks!

En nu enkel nog beslissen welke sensor ik nog additioneel wil gebruiken.
Een barometer of magnetometer. Waarschijnlijk een barometer.
Alleen kost die wel $20 zonder transportkosten.
En ik weet niet of die barometer echt goed werkt, je hoort er niet zoveel over.

Nieuwe multiwii PCB binnen!

Van een snelle service gesproken!
Na twee dagen heb ik m'n nieuwe multiwii printplaat met componenten reeds binnen!
Nog een klein beetje solderen en klaar is kees.

Hey Streetbiker,

Ik heb een vraagje. Ik heb de Wii Quadcopter gebouwd. Alles werkt prima. Vlieg hem in X mode. Maar nu het gekke. Na een minuut of 4 flipt hij in één keer weg. Net of er een motor uit valt. Als in hem daarna opnieuw opstart dan gaat het wel goed. Weet jij toevallig wat het zou kunnen zijn. Lees op andere forums ook van dit soort dingen, maar heb geen antwoord kunnen vinden.

Ik heb versie 1.5 er in staan. Heb jammer genoeg de 1.7 nog niet kunnen vinden.

Hoop dat iemand een antwoord heeft

Gr. Jasper

Hey Streetbiker,
Na een minuut of 4 flipt hij in één keer weg. Net of er een motor uit valt. Als in hem daarna opnieuw opstart dan gaat het wel goed. Weet jij toevallig wat het zou kunnen zijn. Lees op andere forums ook van dit soort dingen, maar heb geen antwoord kunnen vinden.

Ik heb versie 1.5 er in staan. Heb jammer genoeg de 1.7 nog niet kunnen vinden.

Hoop dat iemand een antwoord heeft

Gr. Jasper

Ik ben verre van een expert hoor.
Helaas zal ik je het antwoord schuldig moeten blijven.

Wat ik wel kan zeggen is dat dit me heel bekend in de oren klinkt. Als ik mij niet vergis komt dit probleem ook meerdere malen ter sprake in het Multiwiiforum op RCgroups.
Misschien best de topic nog eens bekijken en een PM sturen naar de mensen die hetzelfde probleem hadden.

Het klinkt wel alsof er een ESC in cut-off gaat. Welke ESC's gebruik je?
Ik meen mij ook te herinneren dat dit soort van problemen zich voordoen bij sommige clone WP+'s of nunchucks.

Ik hoop alvast dat je het probleem vlug vindt!

Ik Gebruik de BMA020 voor mijn roll en tilt gecompenseerde mount. Dat werkt prima.
Blijft mooi nauwkeurig op zijn positie hangen.
Ik moet alleen nog even spelen met de settings. Er is onvoldoende uitslag, dus weet niet hoe ik dit aan moet passen. iemand enig idee? Op rcgroups kunnen ze mij niet veel vertellen lijkt 't..

Ik Gebruik de BMA020 voor mijn roll en tilt gecompenseerde mount. Dat werkt prima.
Blijft mooi nauwkeurig op zijn positie hangen.
Ik moet alleen nog even spelen met de settings. Er is onvoldoende uitslag, dus weet niet hoe ik dit aan moet passen. iemand enig idee? Op rcgroups kunnen ze mij niet veel vertellen lijkt 't..

Kan je instellen in de software zelf. Dus niet via de gui. Even via de arduino programmer de gimball software openen en daar zie je een paar parameters die je kan aanpassen.

Op de foto zie je goed het verschil in kwaliteit van de kabeltjes.Ook het motorke zelf zal wel deugdelijker zijn.
Denk dat je beter meteen de iets duurdere aankoopt, voor de veiligheid alleen al.
Onze motoren zijn ietske zwaarder dan deze die jij nam straatrijder ;-)) maar veel zal dat niet uitmaken in prestaties.

Ik ben verre van een expert hoor.
Helaas zal ik je het antwoord schuldig moeten blijven.

Wat ik wel kan zeggen is dat dit me heel bekend in de oren klinkt. Als ik mij niet vergis komt dit probleem ook meerdere malen ter sprake in het Multiwiiforum op RCgroups.
Misschien best de topic nog eens bekijken en een PM sturen naar de mensen die hetzelfde probleem hadden.

Het klinkt wel alsof er een ESC in cut-off gaat. Welke ESC's gebruik je?
Ik meen mij ook te herinneren dat dit soort van problemen zich voordoen bij sommige clone WP+'s of nunchucks.

Ik hoop alvast dat je het probleem vlug vindt!

Ik heb de nieuwe software er op gezet en het probleem is weg. Hij vliegt nu zonder weg te vallen. Ben er erg blij mee. Nu de volgende stap. Wil nog de NK aansluiten voor de auto-level en een altitude sensor. Heb nu ook de 5,8ghz video verbinding klaar dus een stukje FPV kan ik ook proberen. Misschien deze week eens afmaken.

Ik moet zeggen dat naast het vliegen met vliegtuigen en heli's dit een heel leuk stukje techniek is. Ben na jaren weer eens met elektronica bezig.
Ik heb mijn controlboardje nu op gaatjes print staan, maar heb de lay-out voor de nieuwe print al in de computer staan. Deze ga ik van de week even etsen. Kan ik de boel een beetje netjes bouwen.

Back