Nine Eagles Bravo SX (opvolger van de Solo Pro, met schaalromp)

Omdat ik regelmatig niet buiten kan vliegen (harde(re) wind of regen, ben ik zoekende naar een leuke indoor 4k helikopter (geen coax, die heb ik al en het vliegen hiermee is niet leuk :onweer:
Was er eigenlijk al uit: de Nine Eagles Solo Pro! Min of meer toevallig kwam ik op de Nine Eagles Bravo SX. Fraaie schaalromp, en volgens "Indoorvlieger" stabieler en mooier vliegend dan de Solo Pro. Dus dan die "zei de gek".
Uiteraard even de topics hierover afgesurft, en ja hoor: twijfel :yes:
Canopy niet te verwijderen! Omdat meerdere mensen problemen hebben met de servo's die tegen hun eindaanslag vastlopen, en dit bij de Bravo SX niet gemakkelijk (mijn idee, klopt dit wel??) te controleren valt, weet ik het even niet meer. (Ik ga ervan uit dat het vervangen van de motortjes niet vaak zal hoeven vanwege het lage gewicht).

Wie (Indoorvlieger??) kan over het bovenstaande iets zeggen?

Groet,
Robbie

De voorruit van de canopy is gelijmd, wat het verwijderen lastig maakt. Maar voor de rest zitten de romphelften op elkaar geschroefd, en is het alleen wat meer werk om bij het binnenste te komen. Voor het wisselen van de staart hoeft de canopy er trouwens niet helemaal af, zo heb ik van anderen begrepen. De voorruit kan trouwens wel los gemaakt worden, maar dat vergt veel voorzichtigheid, en er is een risico dat de ruit inscheurt.

MIA schijnt bezig te zijn met een alternatieve canopy die voorheen alleen voor de mSR beschikbaar was, maar nu wordt aangepast voor de Bravo SX. Dan kun je wel beter bij de binnenkant komen, en je hebt ook minder motorgeluid.

En wat Chow zegt, de Solo Pro is ook een prima heli, en kan binnen ook heel beheerst worden gevlogen. Het kost alleen meer moeite dan met de SX, maar daar staan wel andere voordelen, waaronder minder geluid, en beter bij het binnenwerk kunnen, tegenover.

De Bravo SX is € 10 duurder dan de Solo Pro (verder is "alles" gelijk: koffertje, 2 lipo's etc)

Is het betere vlieggedrag de meerprijs waard?
(Het uiterlijk van de Solo Pro vind ik wel heel fraai, de "snelle canopy" en het fragiele staartje hebben wel iets...)

Groet,
Robbie

Lastig te zeggen. Als dit je eerste fixed pitch wordt zul je vrijwel zeker een keer schade vliegen. Het is dan wel zo makkelijk als je dat eenvoudig kunt repareren. Het is verder niet zo dat de Solo Pro beroerd vliegt en de SX veel en veel beter. Het is een klein verschil in vlieggedrag. Ik denk persoonlijk dat de Solo Pro handiger is om mee te starten. Juist door het gemak van reparaties. Blijf je dit soort heli's vliegen kun je altijd nog een SX toevoegen aan je collectie. Maar het kan ook goed zijn dat je hierna verder wilt.

Heb al een coaxiaal (Esky KOB) én een FP (Esky Honey Bee FP V2). De coaxiaal vliegt als een oud omaatje, en bij fanatiek sturen komen de bovenste en de onderste rotor tegen elkaar, zodat hij als een steen uit de lucht valt. Je kunt dus alleen héél rustig vliegen, en dat ben je (ik) zo beu.
De Honey Bee FP V2 vliegt heel mooi (en kan ook snel(ler), kan behoorlijk tegen mishandeling (en hij heeft wat meegemaakt...), maar is gewoon te groot voor binnen.
Vandaar dat ik "een kleintje voor erbij zocht"

Groet,
Robbie

Als je een FP2 kan vliegen en dat leuk vind dan weet ik niet of een 45 graden flybar heli je lang gaat boeien eerlijk gezegd. De Solo Pro zit qua moeilijkheidsgraad dik onder een FP2 en een klein beetje boven een 4 kanaals coaxiaaltje. Dan kun je beter wellicht kijken naar een kleine 90 graden of flybarless heli. Zijn alleen wel een stuk duurder dan een Solo Pro. Maar het vliegt wel als een echte helicopter.
Je geeft aan dat je met de coaxiaal niet echt kunt racen. Dat kun je met een Solo Pro wel maar door het zelfcorrigerend gedrag van een 45 graden flybar kan je dat snel gaan irriteren. Snel een roll naar rechts, stoppen en de heli schiet weer een meter terug. Dus wil je klein voor de woonkamer maar wel met ambities voor een collective pitch op termijn dan zou ik zeker met je vaardigheden met een FP2 je toch willen adviseren ook een moeilijkere kleine FP te overwegen..

Laatst bewerkt:
De SX heeft de "terugswingen" wel minder, maar het blijft een 45 graden FP. Wil je binnen blijven oefenen voor met de grote, dan is dit minder geschikt, tenzij het gaat om bijvoorbeeld orientatie, zoals nose in. Ga je meer voor relaxt vliegen, maar met meer pit dan een coax, dan is dit wel een prima optie.

Klopt wat Indoorvlieger zegt. Wil je chill maar tikkie meer als de coax dan is het een goede keuze. Wil je een indoor Honeybee FP2 moet je kijken naar wat anders. Kan niet goed inschatten hoe je skills zijn met de Honeybee.

Ik kan de Honey Bee redelijk onder controle houden (nose-in is nog wel moeilijk), maar heb de ruimte buiten nog echt wel nodig (stuur wel eens "de verkeerde kant op"). Het stabiele van de coaxiaal is niet zo'n probleem, het trage reageren en de ellendige blade strike wel.
Ik zoek niet zozeer een "indoor-HB" maar wel een leuk kleintje voor erbij. Heb geen ervaring met een 45° flybar heli.
Zitten er nadelen aan de 45° flybar (zoals bij de Solo Pro / Bravo) t.o.v. de 90° flybar met paddles (zoals bij de Honey Bee) ?

Ja de 45 graden corrigeert zichzelf best veel terwijl je bij de HB zelf de correcties doet. Kan dat verder niet zo goed uitleggen..

Ja de 45 graden corrigeert zichzelf best veel terwijl je bij de HB zelf de correcties doet. Kan dat verder niet zo goed uitleggen..

Lijkt me een prima uitleg. De heli zal altijd weer proberen in een stabiele hover te komen. Dit betekent dat hij je commando's iets zal tegenwerken, en zodra je de sticks weer neutraal zet, "swingt" de heli een beetje terug, omdat hij niet meer tegen de stick input hoeft te "vechten".

Dit is zowel een nadeel als een voordeel. Het terugswingen kan extreem zijn, vooral de mSR heeft hier meer last van (zoek maar eens op "pendulum effect") dan de Solo Pro, en de Bravo SX nog weer minder, misschien door het hogere rotortoerental, geen idee.

Het voordeel is dat je in een kleine ruimte een beetje hulp hebt van de heli, hij zal niet zomaar doorgaan richting een muur. Sticks los, eventueel een beetje correctie, en de heli komt weer in stabiele hover.

Ik had het trouwens eerder over dat er minder "koppeling" is tussen rudder en vooruit/achteruit bij de SX. Beste manier om dat te illustreren is het volgende: Bij de Solo Pro kun je een bochtje rechtsom maken door alleen maar rudder rechts te sturen, de heli gaat vanzelf redelijk vlot naar voren. Wil je een krappe bocht maken, dan moet je misschien zelfs hem wat afremmen met elevator naar achteren, en een beetje roll rechts meesturen. Bij de Bravo SX moet je echt elevator naar voren meesturen om de heli een bocht rechtsom te laten maken, anders wordt het meer een ruime pirouette. Het is dit neutralere stuurgedrag dat bochtjes achteruit of zelfs achtjes achteruit vliegend in de woonkamer heel goed mogelijk maakt.

Aangezien "robbie" een leuk kleintje voor erbij zoekt, zou de SX een prima optie zijn. Je bent geen beginner, dus ik denk niet dat je al snel moet sleutelen. En als je hem bij een gerenommeerde shop koopt, kun je ook een beroep doen op garantie, als servo's raar gaan doen, hoef jij niets te "slopen" om het op te lossen. Je hebt trouwens wel ervaring met de 45 graden flybar, want die coax heeft hem ook. Maar door de enkele rotor reageert een 45 graden FP veel vlotter dan die coax, en blade strike is onmogelijk.

zo, ff een update-tje;
Vlieg al weer een paar weken met de SX, was eerst even wennen, omdat je wat meer moet corrigeren.
Wel weer meer een uitdaging !
Moest hem wel nog veel bijtrimmen, maar dat stukje over die sub-trim achterop de zender heeft daar goed bij geholpen, super !

Heb in ieder geval weer een hoop lol !

Heb deze middag van mijn vrouw de Bravo SX cadeau gekregen:yes::
Nou, @Indoorvlieger en Tuxbrothers: jullie hebben niets teveel gezegd, wat vliegt dit dingetje ontzettend leuk :p en daarbij ook mooi om te zien.
Hovert inderdaad net zo stabiel als een coaxiaal, maar reageert erg goed op commando's.
Zo vind ik de helikoptervlieghobby weer leuk :yes:(en uiteindelijk gaat het daar toch om??)

Mijn vrouw heeft mij regelmatig zien prutsen met de Honey Bee, en crashen, wat heel veel frustraties heeft opgeleverd.
De Bravo SX vliegt gewoon :rolleyes:
Nu weet ik ook wel dat een 90° flybar (of flybarless) helikopter veel moeilijker zal vliegen, maar dat zien we dan wel weer eens.

In ieder geval bedankt voor de morele support, en het beantwoorden van mijn vele vragen.

Groet,
Robbie

Heb deze middag van mijn vrouw de Bravo SX cadeau gekregen:yes::
Nou, @Indoorvlieger en Tuxbrothers: jullie hebben niets teveel gezegd, wat vliegt dit dingetje ontzettend leuk :p en daarbij ook mooi om te zien.
Hovert inderdaad net zo stabiel als een coaxiaal, maar reageert erg goed op commando's.
Zo vind ik de helikoptervlieghobby weer leuk :yes:(en uiteindelijk gaat het daar toch om??)

Mijn vrouw heeft mij regelmatig zien prutsen met de Honey Bee, en crashen, wat heel veel frustraties heeft opgeleverd.
De Bravo SX vliegt gewoon :rolleyes:
Nu weet ik ook wel dat een 90° flybar (of flybarless) helikopter veel moeilijker zal vliegen, maar dat zien we dan wel weer eens.

In ieder geval bedankt voor de morele support, en het beantwoorden van mijn vele vragen.

Groet,
Robbie

Mooi dat hij zo goed bevalt. Dit is inderdaad niet te vergelijken met een moeilijker heli, maar voor lekker vliegen in de huiskamer zonder frustraties is dit een prima heli. En omdat hij sneller is dan een coax, leer je er toch wat van tegelijkertijd. En er is niets mis met lekker genieten, er staat nergens dat je dit alleen maar zou kunnen met een CP... ;)

Vandaag tijdens de 7e vlucht, viel de Bravo SX spontaan uit de lucht :rolleyes:
De hoofdrotor draaide bij volgas bijna niet meer (even dan :confused:), daarna helemaal niet meer (2e accu gebruikt, en de 1e voor de zekerheid maar helemaal opgeladen, ook niet), staartrotor draait wel (reageert ook op de gyro). Motor draait helemaal niet meer.
Waar kan dit aan liggen?
En misschien nog belangrijker, wie heeft dit ook meegemaakt?
Nu is het wel jammer dat de Bravo SX zo'n slecht (niet) te verwijderen schaalrompje heeft ;)
Hopelijk wordt er wel garantie verleend (anders wordt het wel een erg kostbare liefhebberij:yes:)

Voel me wel een enorme pechvogel nu. De Esky KOB kan na de jongste bladestrike niet meer vliegen, 2 Esky Honey Bees met maar bar weinig vlieguren (minuten :p) volledig total loss, en nu na iets meer dan 30 minuten Bravo SX, is dit ook al weer voorbij :(

Zou het dan toch niet voor mij weggelegd zijn????

Groet,
Robbie

Als de mainmotor het nu al heeft begeven is dat gewoon een garantie geval ga ik vanuit. Maar ik heb dit zelf niet aan de hand gehad.

@Chow,

Vraag: hoe lang zijn bij jou de hoofmotor(en) meegegaan??

Toen ik de Bravo SX had uitgepakt en de zender voorzien van batterijen, stond de trim voor de staart helemaal in de rechterhoek. Bij het vliegen wilde hij desondanks nog linksom draaien. Heb dit dmv subtrim wel weer hersteld. was dit bij de door jou aangeschafte Nine Eagles heli's ook zo?
(Of heb ik een al gebruikte Bravo SX aangeschaft??)

Groet,
Robbie

Back