En vandaag was het zover, was weer gezellig druk op Deelen:
En het maiden verhaal:
Man, wat een heerlijke kist zeg, je hebt helemaal gelijk
Ella het is een geweldige vlieger.
Nu de piloot nog
Na wat afstelperikelen was de Mustang er klaar voor met dank aan
Ray voor zijn hulp.
Het weer was perfect voor een maiden en dat beetje wind wat er stond, stond vrijwel recht op de baan op Deelen.
Dus geen uitvluchten en de lucht in met dat ding, hij kan trouwens alleen maar kapot.
Met een maiden is iemand naast je soms wel lekker.
Ray was natuurlijk de aangewezen persoon hiervoor dat mocht er wat gebeuren dat iemand mee kan kijken, kan overleggen of desnoods ingrijpen (echter dan crash ik hem liever zelf).
Vertel dan ook vaak m’n plan, dus take off zonder flaps, paar rondjes voelen met gear uit, dan op wat hoogte flapstanden en dan alles in en gewoon maar vliegen.
En dat heb ik ook zo gedaan, take off rustig staart laten opkomen, wat meer gas en vliegen maar.
Paar rondjes gear uit, een enkele trim klik en klaar.
Half flaps en full flaps op hoogte, geen gekke dingen en amper drukken van hoogte nodig.
Alles in en eens kijken wat die doet.
Mhhh nu klimt ie wel heel veel.
Dan overleg je even, motordomp teveel? Zwp nog niet goed?
Eh, nope, hij staat getrimd met gear uit. Dus terugtrimmen en toen liep de kist als op rails.
Paar lekker rondjes gemaakt met gas erop en met wat minder gas en wat vliegt die lekker zeg.
Nog een keer naar boven, gear uit en ja dan moet ik constant wat trekken dus dat moeten we even mixen.
Flaps op start en take off stand en dat is bijna neutraal op lage snelheid amper correctie nodig.
Nog even raggen en dan wat circuitjes draaien.
Dan zeg ik ook meestal wat ik ga doen.
Kist voelde zo goed aan dus geen flaps en ga voor een touch en go.
Nou die touch kwam er wel maar geen go
Kist zat prima boven de baan met een goede snelheid maar bij de touch (die echt niet hard was) ging die meteen op z’n neus……..
Ah da’s jammer, prop stuk en een licht beschadigd neusje.
Blij dat ie nog geen kleuren heeft
Weet zeker dat met een driepunter/wat lagere snelheid ik hem probleemloos aan de grond zou zetten maja ik wilde nog niet landen.
Na wat discussie hebben we de banden de schuld gegeven, deze zijn te zacht waardoor tijdens de touch ze zijn gaan ‘bollen’ en de struts hebben geraakt wat als een handrem werkte.
je ziet namelijk zwarte strepen van de band zitten aan de bovenzijde van de struts waar de wang en loopvlak langs loopt en ze lagen ook bijna van de veld af.
Dus banden gaan we inwendig vullen zodat deze ‘massief’ worden.
Maar ondanks dat het maar 1 vluchtje was wat vliegt die lekker zeg.
Heel blij mee
Het is nu een speedpropje:
Schade aan de motorkap:
En de banden zitten erg dicht bij de strut maar loopvlak strut heeft op zich genoeg ruimte:
Maar blijkbaar zijn ze te zacht en raakten ze bij de touch de strut en remden de kist hard af met een neus stand als resultaat: