P-51D Mustang van Graupner, BosModelAir

Vanavond bezig geweest met het pas maken en uitrichten van de motorkap.

Spinner vastgeschroefd aan de motorkap
P-51D Mustang (154).jpg

P-51D Mustang (155).jpg


Toen de al bestaande motorkap bevestiging overgenomen op de kap en voilà, dit zit prima zo:
P-51D Mustang (156).jpg


Ook de uitlaat gemonteerd en daarvoor moest er een hap uit de motorkap:
P-51D Mustang (157).jpg
 
Ah, klopt ook wel, vanaf januari heel druk geweest met het opknappen van een boot en badkamer dus modelbouw kwam even op een laag pitje te staan.

Maar nu weer lekker op dreef.
 
Landingsgestel definitief gemonteerd, stroomlijnkapjes om de aansturing gemonteerd en de stuurstangen van een krimpkousje voorzien.
P-51D Mustang (161).jpg


Tank ontluchting en vul nippel aangebracht.
P-51D Mustang (162).jpg


Vleugel is klaar voor een maiden, de romp schiet ook al op.
Binnenkort eens in elkaar zetten en de motor starten op de kist.
 
Gisteravond weer wat dingetjes gedaan aan de Mustang om hem te laten keuren voor de eerste vlucht.

Wil de poten nog even uit elkaar halen want zoals altijd zijn de veren veelste sterk en de vering is te stroef.
Verder de motorkap schuren en in de spuitplamuur zetten.
 
Zo laatste dingetjes zover gedaan.

Ookeven het CG bepaald, moest nog 200gram lood op de motor erbij.
En als straks de piloot erin komt zal dat nog wel iets meer zijn.

Maar eerst eens laten keuren en vliegen.

Het model weegt nu net gaan 8kg.

P-51D-Mustang-163.jpg

P-51D-Mustang-164.jpg

P-51D-Mustang-165.jpg

P-51D-Mustang-166.jpg

P-51D-Mustang-167.jpg


Na de testvluchten nog zat te doen.
Motorkap even verder opknappen.
En veel schuren en dan spuiten.
 
Laatst bewerkt:
.
Ziet er goed uit Berto :thumbsup:
Succes met de maiden flight!
Happy landings,

Groeten, Ramses
.
 
Thanks, ik zal het nodig hebben :yes:

Tijdens de keuring zaterdag waren er nog een paar kleine opmerkingen, dus die `s avonds verholpen.

Krimpkousjes aangebracht op de servo kwiklinks (hier nog niet allemaal gedaan):
P-51D-Mustang-168.jpg


En een warmteschildje geplaatst omdat straks hier ook de kabelboom van de vleugel los in komt te liggen:
P-51D-Mustang-169.jpg
 
Laatst bewerkt:
En vandaag was het zover, was weer gezellig druk op Deelen:
P-51D-Mustang-170.jpg



En het maiden verhaal:

Man, wat een heerlijke kist zeg, je hebt helemaal gelijk Ella het is een geweldige vlieger.
Nu de piloot nog
1f60f.png


Na wat afstelperikelen was de Mustang er klaar voor met dank aan Ray voor zijn hulp.
Het weer was perfect voor een maiden en dat beetje wind wat er stond, stond vrijwel recht op de baan op Deelen.

Dus geen uitvluchten en de lucht in met dat ding, hij kan trouwens alleen maar kapot.

Met een maiden is iemand naast je soms wel lekker.
Ray was natuurlijk de aangewezen persoon hiervoor dat mocht er wat gebeuren dat iemand mee kan kijken, kan overleggen of desnoods ingrijpen (echter dan crash ik hem liever zelf).
Vertel dan ook vaak m’n plan, dus take off zonder flaps, paar rondjes voelen met gear uit, dan op wat hoogte flapstanden en dan alles in en gewoon maar vliegen.

En dat heb ik ook zo gedaan, take off rustig staart laten opkomen, wat meer gas en vliegen maar.
Paar rondjes gear uit, een enkele trim klik en klaar.
Half flaps en full flaps op hoogte, geen gekke dingen en amper drukken van hoogte nodig.

Alles in en eens kijken wat die doet.
Mhhh nu klimt ie wel heel veel.

Dan overleg je even, motordomp teveel? Zwp nog niet goed?
Eh, nope, hij staat getrimd met gear uit. Dus terugtrimmen en toen liep de kist als op rails.

Paar lekker rondjes gemaakt met gas erop en met wat minder gas en wat vliegt die lekker zeg.
Nog een keer naar boven, gear uit en ja dan moet ik constant wat trekken dus dat moeten we even mixen.
Flaps op start en take off stand en dat is bijna neutraal op lage snelheid amper correctie nodig.

Nog even raggen en dan wat circuitjes draaien.

Dan zeg ik ook meestal wat ik ga doen.

Kist voelde zo goed aan dus geen flaps en ga voor een touch en go.

Nou die touch kwam er wel maar geen go
1f648.png


Kist zat prima boven de baan met een goede snelheid maar bij de touch (die echt niet hard was) ging die meteen op z’n neus……..

Ah da’s jammer, prop stuk en een licht beschadigd neusje.
Blij dat ie nog geen kleuren heeft
1f609.png


Weet zeker dat met een driepunter/wat lagere snelheid ik hem probleemloos aan de grond zou zetten maja ik wilde nog niet landen.

Na wat discussie hebben we de banden de schuld gegeven, deze zijn te zacht waardoor tijdens de touch ze zijn gaan ‘bollen’ en de struts hebben geraakt wat als een handrem werkte.
je ziet namelijk zwarte strepen van de band zitten aan de bovenzijde van de struts waar de wang en loopvlak langs loopt en ze lagen ook bijna van de veld af.

Dus banden gaan we inwendig vullen zodat deze ‘massief’ worden.

Maar ondanks dat het maar 1 vluchtje was wat vliegt die lekker zeg.
Heel blij mee
1f603.png



Het is nu een speedpropje:
P-51D-Mustang-174.jpg


Schade aan de motorkap:
P-51D-Mustang-171.jpg


En de banden zitten erg dicht bij de strut maar loopvlak strut heeft op zich genoeg ruimte:
P-51D-Mustang-172.jpg


Maar blijkbaar zijn ze te zacht en raakten ze bij de touch de strut en remden de kist hard af met een neus stand als resultaat:
P-51D-Mustang-173.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar ondanks dat het maar 1 vluchtje was wat vliegt die lekker zeg.

Top, gefeliciteerd :thumbsup:

Banden en motorkap aanpakken en de kist met goed gevoel afwerken.
Een mooie, fijn vliegende WWII warbird erbij!

Groeten, Ramses
.
 
Met 1 band even kijken of ik daar tevreden mee ben, zo ja dan doe ik de andere ook.
Kap is hier en daar al weer aangepakt.

Heb nog even met George overlegd en zijn conclusie was: 'tsja, dan had je mij maar mee moeten sturen'.

Dus maar even een stoel voor hem gemaakt:
P-51D-Mustang-175.jpg


Hij moest even passen:
P-51D-Mustang-176.jpg


Maar ik geloof goedgekeurd:
P-51D-Mustang-177.jpg


Headset op en zwemvest om, George is er klaar voor:
P-51D-Mustang-178.jpg


Als de motorkap weer klaar is even CG aanpassen, wegen en dan mag George het eens proberen (niet dat ie ergens aan kan zitten maar dat is zijn probleem....).
 
Laatst bewerkt:
Nu de aanhanger op verven na klaar is maar het is geen weer om te schuren weer wat gespeeld met de Mustang.

Het zinde me niet dat de prop maar op een halve moer vast zat, dit dus aangepast door de spacer achter de spinner iets te verkorten en de motorkap iets naar achteren te zetten:
P-51D-Mustang-179.jpg

P-51D-Mustang-180.jpg


En had al een begin met de deuren gemaakt dus daar nu weer beetje verder mee klooien:
P-51D-Mustang-181.jpg

P-51D-Mustang-182.jpg

P-51D-Mustang-183.jpg

P-51D-Mustang-184.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hee Jan,

die heb ik ooit al eens gemaakt en zijn grofweg klaar. Moet me alleen even verdiepen nog in de Jeti sequenser programmering.

Maar dat kan altijd nog, deuren zijn eenvoudig te plaatsen/verwijderen dus kan tussendoor eventueel wel gewoon vliegen er mee.
 
Back
Top