Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

Hee Gerald,

idem wat jij zegt.

Gewoon een lange buis nemen, aan 1 zijde een zaagrandje snijden en dan door de hele vleugel heen naar de wortel toe.
En zo ook op de kielvlakken.

Heb zo ook wel eens een verlengde vleugelbuis in een bestaande vleugel geboord:
jet59.jpg

Zal best goed komen maar moet wel goed gemikt worden.

Maar dat kunnen we :yes: ;-)

Dit is een standaard knipper led, lekker simpel rechtstreeks op een 1 cel LiPo.
Maak het wel zo dat ik de led bij eventueel doorbranden of vervanging zo via de wortel kan vervangen.

Gisteravond 20 minuten laten knipperen zonder problemen dus denk dat het wel even houdt.

Ze zijn misschien wel wat minder fel, kan dus zijn dat er tzt wel een fellere led op komt met wat elektronica ertussen maar ben voor nu tevreden.

Vandaag zullen de andere leds wel arriveren, ga ik van het weekend mee spelen.
Moet toch weer werken ;-)

Grt,
Berto.

Als je slim ben boor je van af de tip.
Als je dan een buisje pak waar je tandjes met de dremel aan slijp.
In het midden een boortje klemt heb je even een centreer punt voor het eerste stukje.
Dan haal je de boor er uit en boor je naar de wortel.

Aansturing van de led moet ik nog even denken wat ik ga doen.

Zit the denken aan 'back to old school'.

Miniservo met een schijf erop waarop een bepaald schakelpatroon zit welke micro switches bedienen.

Standen zouden worden:
1) alleen nav light aan,
2) nav lights met anti collision-lights,
3) nav lights met anti collision-lights & taxi en Laning ligt aan.

Zou het ook wel met 2 standen afkunnen eigenlijk

Mhh, kan eigenlijk ook wel de landing en taxi lights laten schakelen wanneer gear down is via een micro switch.
Gear down en locked, taxi en landing light aan.

Heb ik nog maar 2 standen over welke ook wel 1 stand kan worden.
Gewoon schakelaar om en nav en anti-collision lights aan en klaar.

Mhhh, dus alles op 1 schakelaar.
Schakelaar uit, alles uit.
Schakelaar aan en gear down dan, alles aan.
Schakelaar aan en gear up, dan alleen nav & anti-collision lights aan.

Mhhh, denk dat ik dat maar doe, meest makkelijke oplossing en voorkom ik onnodig schakelen tijdens het vliegen.

Grt,
Berto.

Ja ik was het bericht met twee vingers aan het kloppen toen jij je bericht plaatste.
Zo snel gaat dat hier niet.;)
Nog een tip dan probeer de vleugel met de achterlijst op de tafel te zeten.
Of iemand vast te laten houden.
Dan kan je erg makkelijk richten over de dikte van de vleugel.

Ik zou die schakeling niet zo complex doen hoor, ik heb er helemaal geen kanaal voor vrij gemaakt, heb ze ergens anders voor nodig.

Ik heb ooit een landingslamp op de F15 gehad maar weer verwijderd omdat je hem haast niet zag, was maar en gloeilampje. Er zat een microswitch op down&locked. Bij mijn F16 gaan alle lampen meteen aan als ik de spanning aan zet. Heb een kleine mini relais bij conrad besteld van 3gram die geschakeld wordt door de 5,9V accuspanning van de emcotec regelaar maar kan ook een y-lead zijn van elk kanaal. Kist aan, alles aan, ook landingslamp. Die gaat echter weer uit bij gear up middels een microswitch op de retract servo. Waarom zou je voor/tijdens/na de vlucht diverse lampen aan/uit willen schakelen?

Grt,
Gerald

Ah jah, wil de keuze hebben wel of niet aan.

Waarom weet ik nog niet maar dan komen m`n schakelaars op de zender eens vol met functies ;-)

Zo`n klein mini relais heb ik gisteren ook al een beetje zitten bekijken, heb jij daar nog een hummer van?
Maar jah, een miniservo met micro switch weegt ook niets en kost amper wat.

We zullen zien wat het wordt.

Grt,
Berto.

He Berto leuk die lichtjes.

Dit heb ik nu in de beech.
Achterlicht van de fiets.
Kun je met 1 klik aan doen en knippert naar behoefte.
De kosten zijn nihiel.
Alleen het printje, draadjes solderen waar nu de leds zitten.

109_0404.jpg

Groeten Han.

Ook een leuk apparaatje.
Maar kost ook wel weer euries voor alleen maar te schakelen in mijn geval.

Dus dat nog maar even niet.

Grt,
Berto.

http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8833

Tadaa! Receiver controlled switch. 7 hele dollars bij de chinees!
Nr "hondeattevetig" op de bestellijst.

Ik gebruik deze zelfs als glowdriver. Schakelt de battery spanning naar mn glowplug toe.
Meegemixt met gas en klaar!

Koop je er twee, laat ze beide spanning pakken van dezelfde accu en de ene schakel je op een switch voor je nav lights, de tweede prik je bij je gear er bij en daar zet je de landing lights op!

Maarreuh leuke lampjes buurman! Maakt m weer een tandje echter!
Wel oppassen dat ie niet schaal wordt he! :mrgreen:

Kijk! Da's weer rete handig die nr "hondeattevetig" ha ha ha, zo kom je nog eens handige dingen tegen. Ga er gelijk een paar bestellen, kan er welk wat gebruiken.

Grt,
Gerald

Zijn idd leuke dingetjes, je kan er tot 30v 10a mee schakelen! En wat niet in de omschrijving staat; er zit zelfs een fail safe op! Door een, twee of geen stekkertjes te plaatsen (zie foto in t linkje, zijn de zwarte tweepolige stekkers naast de servokabel) kun je drie failsafe posities instellen! En dat voor "7 dollal" :-)

EDIT: 4 failsafe's, zie Rating van een gebruiker. Vooral zijn opmerking over de rangecheck... Handig!!!

This is a very good convenient tool.
I will use it to switch my lights in my planes on and off, but there are several other purposes for this tiny product.

weight: 7,7g
switches on above: 1550�s
switches off under: 1400�s

4 failsafe modes:
1. OFF
2. ON
3. Flash (ON-OFF-ON-OFF-...)
4. last Situation

Especially Nr. 3 is perfect for range checking. Failsafe form the receiver => flashing lights

It works with one or with two batteries as shown in the wiring diagram.
It is very important to use a common ground, otherwise the unit wont work.

zit er ook een down and locked op je landings gestel? anders is ldg light aan een mooie vervanger voor 3 green lights op het dashboard :)...

Hee Melvin,

diegene die je laat zien zit hier ook in een F-22, denk dat dat alleen een maandag model is geweest (of vrijdag bij een borrel op) want die heeft al wat kortsluiting gehad. ivm slecht bevestigde servo draadjes :roll:

Heb al schakelaartje, servootje en nog een veerbelaste schakelaar klaar liggen.

Hoe wordt de opbouw?
de servo bediende schakelaar zet alles aan, nav lights en anti-collision ligts.

Echter de veer belaste schakelaar bepaald of de landing & taxi light branden.
Deze veer belaste schakelaar wordt bij mijn neuswiel geplaatst en wordt pas bediend als het neuswiel volledig down is.

Moet kunnen zo.

En fail safe merk ik snel genoeg, dan zegt mijn motor peofffff.................. ;-)

Heb ook nog even Han`s idee gejat, vondt toevallig nog zo`n schakelingetje in een rommelbak van de fietsen, met 3 ledjes erop.

Die knipper leds lijken veel feller dus dat ga ik vanavond even testen, hoef dan alleen maar de leds te verleggen met draden ertussen.

Vindt alleen de knippersnelheid iets te snel maar daar is misschien ook wel overheen te komen.
Zal vanavond even fotootje/videootje maken.

Grt,
Berto.

De hobbyking switch heb ik ook op het landingslicht in de lavi. Werkt prima. Kost wel weer een kanaal inderaad. Parrallel op het retract kanaal zou ook nog kunnen. Duur zijn ze niet :) Dan kan je met nog zo'n switch de servo en schakelaar vervangen. Heb je alles mooi electronisch. Ach, alles werkt wel.

Hee Melvin

Kijk daar hebbe we wat aan thanks!
Het laat mijzelf ook gelijk creatiever erop kijken naar hoe te schakelen.
Ben ook op zoek naar nav.velichting kan een mooie set kopen voor 220 euro incl schakelmodule maar dat is wel geld.

220?? En 6 kanaals schakel moduul kost 50 euro. De felle led's (1W) zijn er vanaf 3.95 euro zonder koeling (0.95 euro). Dan heb je voor +/- 100 euro 10 stuks 1W leds en een schakel moduul met 6 uitgangen en 1 ingang die je volledig kan programmeren. Heb je alleen nog een paar weerstanden nodig, een schakelaar als master aan/uit en een accu.

Kant en klare led's met kapje zijn er vaak voor 18 euro, en dat is erg prijzig. Ik koop de led's ook los en maak de koeling waar het nodig is. De led's die je als flits gaat gebruiken hebben nauwelijks koeling nodig. Bij continu branden wordt de boel pas lekker warm.

220 euro valt nog mee, moet je eens kijken wat een L-39 setje kan kosten.
Maar jah, ben je wel kant en klaar maar het moet hobby blijven he.

Die knipper ledjes die ik had kosten iets van 2 euro totaal, en waarschijnlijk ga ik ze geen eens gebruiken.

Van die andere ledjes die nog binnen moeten komen was ik iets van 8 euro kwijt voor zo`n 30 stuks.

Kon ze alleen maar per 10 verkrijgen per kleur dus Melvin als je nog kleurtjes wilt dan hoor ik het wel.

Heb 9 rode, 9 groene en 7 witte over :lol:

Ben benieuwd hoe fel die zijn, hoop dat ze thuis liggen dan vanavond even prik erop zetten.

Of ze fel genoeg voor de landing & taxi light zijn wete ik nog niet, heb daar wel andere voor gezien maar die zijn iets duurder.
Eerst dit maar eens bekijken.

Grt,
Berto.

Heb je specs van de led's? De 80-100 mAh versies zijn best fel, die zie je met zonlicht bijna nog. Als het bewolkt is vallen ze goed op.

Back