Pitts Model 12 (2.2mtr)

Jij kunt ook alles bouwen he Mark. Of het nou vliegtuigen zijn of poppenhuizen. Maakt niet uit. Ik ben benieuwd hoe dat er aangekleed uit gaat zien. Leuk om zoiets voor je dochter te kunnen bouwen.

Nouja, omdat ik geen dochters en al helemaal geen leven heb, ben ik gewoon doorgegaan met bouwen. Ja, ook op kerstavond. Oh well, het schiet in ieder geval op.

Na mijn prototype ben ik verder gegaan met het bouwen van een radioplaat waar ook een van de twee richtingsroer servo's in zou moeten komen. De andere richtingsroer servo zou dan 'een verdieping lager' precies onder de ander komen te zitten. Zoals in mijn prototype dus.

IMG_2083.JPG

Al heel snel kwam ik er achter dat dat nooit ging lukken. De onderste servoplaat krijg je er wel in, maar die daarboven krijg je er door de rompvorm nooit in! Dat had ik eerder kunnen bedenken. Daarnaast zou het een heel gezeur worden om ooit nog bij de onderste servo te komen voor onderhoud.

Goed, mijn prototype geschrapt en Marks idee toegepast. Met extra aanpassing dat er een derde zwevende hevel bij komt zodat de servo's dichter op elkaar kunnen staan en de servohevels korter kunnen blijven (neemt minder ruimte in beslag).

Dus een nieuwe radioplaat gemaakt en geglast. Een van de servo's moet 10mm hoger komen te liggen, dus daar ook een raamwerkje voor gemaakt en dat bekleed met carbon. Waarom? Geen idee, omdat je nooit genoeg carbon kunt hebben denk ik! (BLING, Swa!) Waarom ik de hele radioplaat niet met carbon heb bekleed? Omdat de ontvanger-antennes er recht boven zitten en ik niet het risico wil lopen dat ik de antennes afscherm met een stuk geleidend carbon. Dat zal waarschijnlijk wel los lopen, maar ik heb geen zin om het te proberen. Vooral ook omdat carbon gebruiken hier geen toegevoegde waarde heeft (behalve optisch dan)
IMG_2084.JPG

Radioplaat bijgewerkt en raampjes voor de servo's erop ge-epoxied.
IMG_2087.JPG

Zo moet 'ie er dan in komen te liggen.
IMG_2088.JPG

Plaat van wat extra gaten voorzien. Scheelt weer 20 gram. :) Ontvanger en Emcotec erop.
Die emcotec staat hoog op zijn pootjes (20mm boven de plaat). Waarom? Hij staat op stukjes brandstofslang zodat hij een beetje kan bewegen. Dit tegen trillingen. Onder de ontvanger ligt een stuk foam zodat ook deze wat wordt beschermd tegen trillingen.
IMG_2090.JPG

Richtingsroer servo's erin.
IMG_2092.JPG

Hele geval in de romp gelijmd en verzwaard. Nu maar even een nachtje laten drogen en dan kunnen we verder kabels door de kist heen trekken.
IMG_2093.JPG

De zwevende hevels liggen ook al klaar.
IMG_2094.JPG

Iemand suggesties hoe ik dit nog verder kan verbeteren?
Leuk ontwerp.
Ik vraag me af wat er gebeurt als je het roer flink tegendruk geeft terwijl een servo elektronisch is uitgevallen (maar nog wel kan bewegen).
Kun je dit eens simuleren door het roer met de hand een beetje tegen te houden? Ik vroeg me af of de werkende servo dan niet de kapotte servo heen en weer gaat bewegen, terwijl het roer stil blijft staan.

Ik heb het prototype weer uit elkaar gehaald, maar dat wel getest. Je hebt gelijk. Als er een servo uitvalt kun je weinig meer sturen. Het roer gaat dan in de makkelijkste stand staan, dus recht achter de romp. Belangrijk voordeel is dat de bewegingen wel gedempt worden, dus het roer gaat niet klapperen.

En we zijn weer een stapje verder.

Eindelijk kan ik weer eens wat solderen.
IMG_2095.JPG

Krimpkousjes er omheen, labeltje erbij. Klaar.
IMG_2096.JPG

Killswitch gesoldeerd aan de kabel naar de ontsteking.
IMG_2097.JPG

Versteviging (dat stukkie triplex met die inslagmoeren) gemaakt in de (balsa) deksel van de uitlaattunnel.
IMG_2098.JPG

Andere kant.
IMG_2099.JPG

0,8mm triplex plaatje gemaakt om de killswitch en de toerenteller op te monteren.
IMG_2100.JPG

Plaatje was natuurlijk al voorzien van een stukje carbon.
IMG_2102.JPG

Zo, alle electronica heeft een plekje gevonden. Nu weer snel verder met kabels trekken en solderen enzo.
IMG_2105.JPG

Jaap is lekker aan het bedraden. Ik moest mijn vleugels nog afwerken. Een punt dat bij Jaap nog niet verwerkt is zijn de antirotatiepennen van de ondervleugel. Het probleem hierbij is dat de wortelrib nog al een stukje verwijderd zit van een plek waar je een beetje houvast aan de romp krijgt. Dit komt door de bolling in de romp.

Dus idee geboren om een GFK huls van links naar rechts te leggen en de pennen daarin te laten vallen. Dan deze huls houvast geven in de romp. En zo geschiede.

Ik ben begonnen met het boren van de gaten in de "wortel" ribben aan de romp. Toen heb ik de huls door de romp geschoven van links naar rechts

36 Huls antirotatiepen.jpg

De huls heeft voor en achter een spant gekregen dat 2 doelen heeft.
  • De huls stijfheid geven
  • De huls vormgesloten met de romp verbinden, het haakt onder de onderste grenen liggers van de romp
Daarnaast heb ik middels balsa stukken de krachtinleiding in de rompwand beter verdeeld. (Wat zie je op zo'n foto toch goed de lijmresten van de epoxy.....)

Nu de huls op zijn plek zit kunnen de vleugels aangepakt worden. Als eerste heb ik een prikker gefabriekt om de vleugel af te tekenen.

37 Prikker aftekenen.jpg

Door de vleugel tegen de romp te schuiven en de prikker een tikje te geven wordt de positie perfect overgenomen op de vleugel. Uiteraard wel eerst je vleugel juist uitlijnen voor de goede instelhoek.

Dan kan voorgeboord worden en deze positie gecontroleerd.

38 Positie voorboren controleren.jpg

Door nu rustig uit te vijlen kan de diameter op de pen aangepast worden waarbij de afstelling van de vleugel gerespecteerd blijft.

39 Vijlen tot het past.jpg

Past....:banana:

En dat dan ook aan de tweede kant... Wat uiteindelijk resulteerd in..

40 Twee gelijmde pennen.jpg

Twee vleugels met reeds verlijmde pennen.

Grz

Mark

Ziet er goed uit Mark!

Die spantjes onder de huls zullen voor mij wat lastiger in te passen zijn dan bij jou, aangezien ik een uitlaattunnel op die plaats heb zitten. Aan de andere kant.. Dat is maar balsa. Als ik daar doorheen snij met de huls, kan ik daaronder wat weghalen voor de spantjes.

Binnenkort maar eens even zien. Inderdaad eerst verder met bedraden. Heb het hoogteroer al werkend. Morgen verder met het richtingsroer.

Ik moest dit topic op de 2e pagina opzoeken. Hoog tijd dus voor een update.

gas servo definitief op zijn plaats. Hoorntje blijft er nog even af tot de servo in de zender is geprogrammeerd.
IMG_2106.JPG

Choke hendeltje
IMG_2123.JPG

servokabels naar de staart gelegd en hoogteroer servo's geprogrammeerd.

IMG_2108.JPG

Huls voor antirotatiepennen in de ondervleugels ingelijmd.
IMG_2110.JPG

Zo ziet het er van binnen uit als het ligt te drogen.
IMG_2112.JPG

Zo ziet het er afgewerkt uit.
IMG_2118.JPG

Vurenhouten balkje onder de huls zodat de huls niet 'knakt' als er kracht op komt te staan.
IMG_2119.JPG

Extra shearweb in middenvleugel gemaakt. Die is op zich voor de sterkte van de vleugel niet nodig, maar ik moest er wat tegenaan plakken.
IMG_2116.JPG

Twee hardhouten blokjes met inslagmoeren, tegen de shearweb en de wingstruts aan geglast. Hier komen straks de flyingwires aan naar de ondervleugels. Flyingwires zijn voor de structuur van de kist niet nodig, maar het is 'schaal' (*kuch*) en ze houden de vleugels tegen de romp. Naar idee van Charlie ([157228] pitts-model-12-2-2mtr-8)
IMG_2121.JPG

Midden op (of eigenlijk onder als hij op de romp staat) de middenvleugel nog twee balsa blokjes ingelijmd met inslagmoeren. Hier kan een GoPro of andere camera in een gimbal aangehangen worden. Voor het FPV vliegen. ;)

Gelijk maar de mogelijkheid gemaakt voor twee camera's. Eentje die naar voren wijst en eentje die naar achteren wijst (of tussen de vleugels naar de zijkant).
IMG_2122.JPG

Volgens mij kan de middenvleugel nu dicht!

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals gezegd, de middenvleugel kan dicht.
IMG_2124.JPG

En een dag later kan ook de onderste helft dicht.
IMG_2127.JPG

Ja, aardig in vorm.
IMG_2130.JPG

Stukjes balsa weghalen rond de gaten.
IMG_2131.JPG

Weer opgevuld met triplex, gladgeschuurd en netjes geplamuurd.
IMG_2139.JPG

De vleugel wortel opgevuld met balsa. Aan deze kant is het achterste stukje nog open omdat daar een stukje triplex van de wortel is afgebroken. Ik moet dus even de vleugel erop zetten om dat laatste stukje weer vorm te geven.
IMG_2136.JPG

De andere kant is wel helemaal af. Het lijkt niet zo veel werk, maar om dit een beetje netjes te doen ben ik toch zo'n 4 uur per kant bezig geweest. Schuren, passen, schuren, passen, schuren, passen, lijmen en dan het volgende stukje balsa.
IMG_2138.JPG

Stukje versteviging voor de doorvoer van de servokabels naar de ondervleugels.
IMG_2134.JPG

Jeetje, dat ziet er WEER strak uit hoor. Gelijk geplamuurd en afgewerkt voor de folie, goed hoor.

Wat heb je eigenlijk nog te doen?? Lijstje begint kort te worden of niet?

Mark

Jeetje, dat ziet er WEER strak uit hoor. Gelijk geplamuurd en afgewerkt voor de folie, goed hoor.

Wat heb je eigenlijk nog te doen?? Lijstje begint kort te worden of niet?

Mark

Ja, het pre-folie lijstje begint kort te worden.

De volgende klusjes kan ik nog verzinnen:

-Ruimte tussen vleugel en romp-wortel netjes opvullen (zitten nu kleine kiertjes tussen).
-pull/pull richtingsroer aansturing maken
-anti-rotatiepennen in vleugels en stabilo lijmen.
-roerhoorntjes in vleugels lijmen

Als ik wat over het hoofd zie, mogen jullie het natuurlijk aanvullen!

Wilde ik ook een stuk van mijn Pre-folie lijstje doen lig ik hier @%$@&% futloos en energieloos op de bank. Aangestoken door mijn echtgenoot.

ach ja gaat wel weer over..

ik zie een hitec 635 op de gas staan,

daar heb ik al hele nare ervaringen mee gehad in een methanol 3D kistje (.46 size)

ik had deze servo's op rol, maar beide zijn stuk gegaan, telkens met veel geluk.

de servo ging namelijk in vlucht naar volledige uitslag. en dit hebben ze beide gedaan.
na eerste keer, maar 1 servo vervangen, nadien heeft de andere hetzelfde falen gekregen.
Dus, ik zou misschien toch maar iets anders kiezen.

Vervelend dat je zulke slechte ervaringen hebt gehad met die hitecs.

Ik gebruik ze zelf al jaren op al mijn brandstofmodellen als gas-servo's.
Juist omdat ik er nog nooit iets vreemds mee heb gehad (ze werken gewoon) is dit voor mij altijd de keuze voor een gas-servo. :)

Ik reken er dus ook op dat deze servo weer heel lang mee gaat en probleemloos het gas regelt. Mocht het een keer mis gaan is het (meestal) ook minder dramatisch dan een roer-servo die opeens een rare stand aanneemt. Ik gebruik altijd een electronische-killswitch, dus ik kan altijd de ontsteking (en dus de motor) uitzetten als er iets vreemds gebeurt.

Vaak gaan servo,s snel kapot door verkeerde montage dan heb ik het over eindaanslag van de servo, meet maar eens hoeveel stroom er verbruikt word.
de einduitslag servo kan nog 10 % de roeren of de carburateur niet die zijn aan de max slag.
Ziet er goed uit verder: Fraggy ben benieuwd in het voorjaar.:cool:
gr
Dick

Ziet er goed uit verder: Fraggy ben benieuwd in het voorjaar.:cool:

Ik ben ook benieuwd! Niet alleen naar de Pitts, maar ook naar jou winterproject, de Gloster. Wat kun jij bouwen zeg!

Ik ben weer wat verder.

Door een klein foutje in de vleugelmal zit de eerste rib van de vleugel niet helemaal gelijk aan de wortelrib op de romp.
IMG_2141.JPG

Dit is de andere kant. De afwijking is hier omgekeerd.
IMG_2143.JPG

Dus daar moeten wat balsa opvullingen voor worden gemaakt.
IMG_2145.JPG

Beetje bijschuren. Op de romp plakken. Ook weer geregeld.
IMG_2147.JPG

Dan de soldeerbout maar weer eens opgestookt. De hele kist is nu bekabeld.
IMG_2148.JPG

IMG_2152.JPG

Anti-rotatie pennen in de vleugels.
IMG_2159.JPG

En dan door naar de volgende klus. Vleugelzakken, een zak voor het stabilo en een zak voor over het richtingsroer/kielvlak gemaakt. Nou kan ik alles teminste veilig opbergen.
IMG_2160.JPG

Roerhoorntjes gemaakt voor de vleugels.
IMG_2162.JPG

Op zijn plaats gelijmd.
IMG_2163.JPG

Zo, ook weer geregeld.
IMG_2164.JPG

Todo-lijstje dat moet worden afgewerkt voordat er gefolied kan worden wordt nu snel korter!

Problemen? Dat valt wel mee.

Een klein sneetje in de folie en je haalt het hoorntje zo door de folie heen. Dat komt wel goed. Andersom is ook niet handig, want als je het hoorntje in de vleugel drukt, druk je ook altijd wat overtollig epoxy eruit. Krijg je van die epoxy vlekken van op je folie. Dat kun je goed schoonkrijgen met aceton, maar je komt nooit vlak langs het hoorntje zelf, dus je blijft altijd een restje epoxy zien. Dan kun je zeggen: maar die hoorntjes zie je nooit meer terug als de kist in elkaar zit en op het veld staat, dan moet je op je rug onder de kist gaan liggen. Nouja, het is een dubbeldekker, dus even door je knieen en je kijkt zo onderop de bovenvleugel.

Gewoon persoonlijke voorkeur om het zo te doen.

Ik had afgelopen week een "AAARRRRRGGGG" momentje. Toen ik een van de ondervleugels van de vleugelbuis wilde schuiven, schoot de vleugel uit mijn hand net toen hij los kwam van de buis. In een instinctieve reactie grijp ik naar de vleugel en grijp ik er zo dwars doorheen. Mooi dat speciaal uit Duitsland gehaalde superlichte balsa, maar het kan helemaal niets hebben.
IMG_2165.JPG

Hoe lossen we dat op? Nou we maken het gat gewoon een stuk groter.
IMG_2166.JPG

Stukje balsa pas maken.
IMG_2167.JPG

En erin gelijmd.
IMG_2168.JPG

Buigt mooi mee met de vleugel. Als het straks gefolied is zie je er helemaal niets meer van. Ook weer opgelost. Helaas wel weer een half uur mee bezig geweest terwijl dat niet nodig was geweest als ik even had opgelet toen ik de vleugel van de romp trok.
IMG_2169.JPG

Anti-rotatiepennen in de bovenvleugels.
IMG_2170.JPG

Andere vleugel.
IMG_2171.JPG

Nou, dat was wel weer een productief weekeindje. Al verwacht je vooraf altijd meer te doen dan je achteraf hebt bereikt.

Ik ben dus gelukkig niet de enigste die dat soort dingen wel eens heeft :mrgreen:

Petje af voor de bouwkwaliteit...

Back