Prins Willem 17de eeuws VOC schip

ik heb dat een aantal jaren geleden voor een model gedaan, de ecoline kwam toen uit de kantoorboekhandel. maar deze is helaas gesloten nu, ik vermoed dat ze dit bij de betere hobbywinkels met schildermaterialen wel zullen verkopen. voor de kleur heb ik toen zwart en sienna gebruikt, waarbij de sienna te rood uitviel. je zult moeten kijken naar een donkerbruine kleur en verder is het experimenteren.

bij mijn latere modellen heb ik normale in de handel verkrijgbare draden gebruikt (ook vanwege de "rompslomp") (Artensia in creme en zwart) dus heb geen actuele ervaring. ik verwacht dat ik voor de Vasa ook de normale creme tuigage ga gebruiken.

@Jan
Bedankt
Ik heb op mijn laatste model de Baleinera Olandese (17e eeuwse Hollandse Walvisvaarder) zwart draad van Artesania gebruikt maar vond dat eigenlijk te pluizig en het bruine draad van Artesania is geen mooie kleur bruin (te licht, volgens mijn vrouw leverkleurig). Het draad van Corel is van goede kwaliteit maar de kleur is niet naar mijn zin. Nieuw draad kopen vind ik eigenlijk een te dure optie vandaar mijn plan om het draad van Corel zelf te kleuren.
Tja hoe moeilijk wil je het jezelf maken.:rolleyes:

Andy

Klein werk 2

Het zwarten van de messing onderdelen deel 2

Het zwarten van 6 ringbouten en 16 kleine messing plaatjes met natronloog duurde in het totaal 5 uur en nog waren sommige plaatjes niet aan beide zijden volledig gezwart. Een geduldwerkje dus, ik heb begrepen dat het met Brass Black veel sneller gaat.

D 6 ringbouten zijn (aan weerkanten 3) naast de rooster voorop het verdek geplaatst, ze staan niet op de tekening van Corel waar zitten wel op de originele modellen. Ze waren zeer waarschijnlijk bedoeld voor het vastsjorren van de roeiboot die op dit rooster kon worden meegenomen.

De 16 messing plaatjes 2x2 mm met een gaatje in het midden (ze stellen de waterafvoeren die "bossen" genoemd werden voor) heb ik op de romp gelijmd.
Ik twijfel nog of ik de gaatjes (in het midden van het plaatje) nog ga doorboren, als ik het plaatje raak gaat het zwart er namelijk af en wordt het messing weer zichtbaar.

De rusten (= de brede planken waaraan de hoofdtouwen bevestigd worden) zijn geschilderd en aan de romp gelijmd. Corel heeft de rusten met steunen aan de bovenzijde verstevigd, die steunen ontbreken op de originele modellen. Ik heb ze toch geplaatst omdat de rusten zo dun zijn dat ik vrees dat ze anders niet goed aan de romp te bevestigen zijn.

De luiken van de galerij en de zijkanten van het achterschip zijn voorzien van scharnieren. Het plan was om er scharnieren van zwart geverfd fineer op te lijmen. Dit lukt op de luiken van de galerij aardig. Op de kleine luikjes lukte het me niet om ze met een pincet op hun plaats te krijgen, de scharnieren zijn daar ook maar 0.5 x 3 mm groot. Ik heb toen besloten ze maar erop te schilderen.

full

En nu op naar het galjoen:
Aan de tekeningen zijn weinig vaste maten en hoeken te ontlenen.
De enige echt vaste punten zijn de oplegger van de galjoenscheg en het rooster waar de bemanning op kan staan. Ik ga nu eerst het rooster maken. Hiervoor heb ik de tekeningen gekopieerd, doe cellofaan over de tekening en kan dan direct op de tekening het rooster met zijn gebogen randen maken. Het plan is om daarna het rooster op zijn steunbalken boven de oplegger te lijmen en daar komen de messingplaten die de zijwanden van het galjoen vormen buiten tegenaan. Ik ga nog wel kijken of het mogelijk is het messing door fineer te vervangen.
Later meer daarover

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij wil jij snel aan een nieuw schip beginnen, Jezus, wat een tempo:cool:
Inderdaad, Brass Black duurt ongeveer 1-1,5 minuut om een onderdeel zwart te krijgen, gaat inderdaad een stuk sneller.
Maar..... je bent goed bezig hoor;)

Germt

Het Galjoen

Omdat de tekeningen mij niet helemaal duidelijk waren heb ik de bouwbeschrijving eerst in het Engels en daarna nog een keer in het Duits gelezen en gelijktijdig alle nummers op de tekeningen opgezocht.:???:

Het leek me het meest logisch om eerst de leeuw en daarna de krul boven de leeuw op de galjoenscheg te lijmen. De andere onderdelen moeten hier immers op aansluiten.
Bij het passen en vergelijken van het resultaat met de foto's van de originele modellen bleek de leeuw wel erg hoog boven de galjoenscheg uit te steken. Op één van de tekeningen van Corel lijkt het (met enige fantasie) ook net of de leeuw een een wapenschild met de poten vasthoudt. Op foto's van een model van de Prins Willem, die ik in Goes op de modelbouwbeurs gemaakt heb, is de ruimte onder de poten van de leeuw blauw geschilderd om een wapenschild te simuleren. Op de originele modellen van de Prins Willem heeft de leeuw geen wapenschild maar zit met zijn voorpoten op het einde van de galjoenscheg.
Ik heb besloten om de leeuw en de krul zo veel mogelijk op de originele plaats te zetten.
Na 3 uur voorzichtig vijlen aan leeuw en aan de oplegger en de galjoenscheg past nu de leeuw goed op zijn plaats en staat met de voorpoten op het einde van de galjoenscheg.
Vervolgens heb ik de leeuw, oplegger en galjoenscheg opnieuw geschilderd en de leeuw zal morgen, na het drogen van de verf, op zijn plaats gelijmd worden.
Daarna ga ik de krul die op de rug van de leeuw rust op maat maken (eerst zagen en dan vijlen zoveel moet eraf:rolleyes:).

Tussendoor tijd voor wat studie naar de bouwwijze van 17de eeuwse galjoenen en daarom ook een werkbezoekje aan de Batavia ;)

Andy

ik denk dat je een zelfde leeuw hebt als bij het Statenjacht, ik heb dat daar zo gedaan

100_6390.jpg

het wapenschildje heb ik geprint op de juiste maat op normaal papier en daarna met een spuitbus vernis gefixeerd.

staat nu al ruim een jaar zo in de kamer.

het is maar een tip

boek

Omdat de tekeningen mij niet helemaal duidelijk waren heb ik de bouwbeschrijving eerst in het Engels en daarna nog een keer in het Duits gelezen en gelijktijdig alle nummers op de tekeningen opgezocht.:???:

Er is een zeer gedetailleerd boek over de constructie en anatomie van de Prins Willem. Geschreven door Herman Ketting in1979. Het is alleen nog maar 2e hands te verkrijgen onder andere bij nautiek.nl.
Het isbn nr. is 9022819868. Er zit een nadeeltje aan, het is nl. erg duur ong. € 70,- Het voordeel, een beter boek bestaat er niet over jou schip!
Groet Piet.

hoi Andy,
je gaat als een turbospeer. Je hebt het boek toch van Ketting? Het is zoasls Piet al zegt zeer gedetailleerd en ik moet zeggen dat de gedetailleerde tekeningen van hem al diverse keren gebruikt om op de Albert goed weg te komen.
Over enige tijd ga ik weer aan de slag met Albert en de Friesland. Tot die tijd volg ik de werkzaamheden op het forum van wat noeste werkers.
Succes
Petrer

Ketting - De Prins Willem

Voor de liefhebber: staat een exemplaar op marktplaats volgens mij.
Fred

Er is een zeer gedetailleerd boek over de constructie en anatomie van de Prins Willem. Geschreven door Herman Ketting in1979. Het is alleen nog maar 2e hands te verkrijgen onder andere bij nautiek.nl.
Het isbn nr. is 9022819868. Er zit een nadeeltje aan, het is nl. erg duur ong. € 70,- Het voordeel, een beter boek bestaat er niet over jou schip!
Groet Piet.

Bedankt voor je tip Piet maar Ik heb het boek "Prins Willem" van H. Ketting al en gebruik dat als referentie voor mijn bouw.
Ik heb het boek 2 jaar geleden voor ongeveer € 25 op Marktplaats gekocht dus € 70 ie wel erg veel geld.
Om interpretatiefouten te voorkomen maak ik graag gebruik van meerdere bronnen, zeker ook omdat de bouwbeschrijving van Corel me niet echt duidelijk was.

En nu de stand van zaken: galjoensleeuw en krul

full

De leeuw heeft ogen en nagels aan de voorpoten gekregen.
De leeuw en de krul zijn zover afgevijld tot de verhoudingen kloppen met die van de originele Prins Willem.

Nu eerst de kluisgaten en daarna het rooster en de relingen van het galjoen maken.

Andy

Ik neem aan dat je bezoekje aan de Batavia de nodige info heeft opgeleverd.
Je leeuw ziet er gevaarlijk uit hoor;)
Ben benieuwd naar het galjoen trouwens

Germt

ziet er netjes uit de Leeuw.
valt me wel op dat alle Leeuwen in de diverse kits vrijwel het zelfde zijn.
vergelijk deze maar eens met die van Het Statenjacht.

openingstijden?

Nou, dat kunnen we dan alleen goedkeuren als de bezoekuren zeer ruim zijn!!

:help:
Ik had eerder aan een "open dag" gedacht als aan "een museum met zeer ruime openingstijden"

:ontopic:

Ondertussen een woelingknie gemaakt deze zit tussen voorsteven en de oplegger van de scheg, in de woelingknie zit een gat voor de stag van de grote mast. De woelingknie ontbrak op de bouwtekening dus maar even zelf gemaakt conform de tekeningen in "Historische scheepsmodellen" van W. zu Mondfeld. De bovenkant van de oplegger wordt geschilderd als de oplegstukken (balken die roosters dragen) erop geplaatst zijn.
De kluiskussens (= houtwerk om de kluisgaten) en de kluisgaten (= gaten voor de ankertouwen) zijn gemaakt. De kluisgaten worden geschilderd: binnenin zwart, buitenrand grijs (om lood na te bootsen). De kluiskussens heb ik ook enigszins aangepast conform de tekeningen in "Historische scheepsmodellen" van W. zu Mondfeld.

full

Begonnen aan de roosters voor in het galjoen (op een fotokopie van de tekening):

full

Andy

Back