dekken zijn klaar
@ Ad dank je ik zal voortaan van kanons spreken
@ Germt het voordeel van de schaal 1:100 is dat je maar weinig hoeft weg te vijlen bij jouw schaal moet je 2 1/2 maal zo veel wegvijlen. :rolling:
@ Frankwin speciaal voor jou hier nog wat plaatjes van het plaatje

ntopic:
De dek kanons zijn vastgelijmd.
Ik heb daarbij Ad's advies opgevolgd: een druppeltje secondelijm op een glaasje, met een speld wat onder de wielen van de rolpaarden en vast zit het kanon, neem je dikke secondelijm dat kan je het kanon nog iets verplaatsen voor het vastzit. Als de lijm hard is kun je het makkelijk het glas verwijderen.
Werkt prima en onzichtbaar.
En dan hier nog wat foto's van de dekken.
Zodra de masten geplaatst zijn kun je dit soort foto's niet maken.
Ik ben best tevreden met het resultaat tot nu toe en de door mij gemaakte keuze om het model in de zo origineel mogelijke kleuren te schilderen.
Ik heb wel wat dingen aangepast, de grootste aanpassingen waren:
- De beelden op de stuurplecht heb ik de kleuren van de identieke beelden op de luizenplecht (vooraan bij de boegspriet) gegeven ze horen dit model horen maar niet op origineel staan).
- de binnenkant van de verschansing is zwart (conform alle moderne replica's) maar had eigenlijk een soort donkerbruin moeten zijn. Een volgende keer zou ik voor het donkerbruin kiezen.
- Het zetbord op het origineel is donkerbruin maar heb ik conform Witsen rood geschilderd.
- het dikkere middendeel van het dek heb ik in Abachi/Tanganjika uitgevoerd en niet in het donkerdere notenhout zoals de bouwbeschrijving voorschrijft.
De trappen naar de zetborden (het rode deel van de verschansing) en van het het verdek naar het bakdek zijn op hun plaats gelijmd.
De nieuwe bemanning inspecteert het schip.
Een blik vanaf het bakdek over het verdek naar achteren.
In het gat komt straks de grote mast. Helaas zijn de beschilderde koppen van de knechten van de grote mast niet goed scherp.
En een laatste foto vanaf het halfdek naar voren.
Op de planning staat nu:
- het aanbrengen van de laatste onderdelen zoals waterafvoeren rusten (= de plank onderaan de touwladders) etc. aan de buitenkant van de romp. Ik denk dat het handig veiligere is om de luiken van de geschutspoorten pas na het plaatsen van de masten en ra's aan te brengen.
- het galjoen (= boegspriet) Dat wordt nog puzzelen met balken beelden messing platen etc.
- een dagje modelbouwshoppen met Germt.
Andy