Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Heel mooi dat het gelukkig weer goed gaat met je moeder Andy.
De uren die ik bij houd zijn alleen de bouwuren want anders is er geen beginnen aan.

Ik snap het

@ Dick
Ook bij mij is het zuivere bouwtijd, ik was al lang voor de officiële start van de bouw materiaal aan het verzamelen en lezen.:rolleyes:

Eigenlijk hoor je bij de bouw van een model als dit ver vooruit te kijken om uit problemen te blijven, meestal lukt me dat aardig.
Maar toen ik met de bouw van het galjoen begon overzag ik de bouw niet helemaal8-O. Een andere oplossing als gewoon beginnen is er dan in mijn ogen niet, en zoals meestal: al bouwende komt het inzicht vanzelf :idea:.

De juiste volgorde blijkt te zijn:
1 de scheg, de kam en de uitlegger (= balken en sier houtsnijwerk onder het galjoen) aanbrengen
2 de leeuw en de krul erboven op zijn plaats lijmen
3 de messing platen op hun plaats lijmen
4 de knieën aan de binnenkant van de messing platen aanbrengen

Tot zover was ik vanochtend gekomen, en nu volgt:
5 de regelingen (balken) op de buitenzijde van de messing platen lijmen
6 de beelden op maat maken en op de buitenzijde van de regelingen lijmen.
7 het rooster (op maat) maken en op zijn plaats lijmen.

Het hele galjoen ga ik schilderen in de kleuren die H.Ketting beschrijft in zijn boek "Prins Willem" en het beloofd net zo kleurrijk te worden als hekkeborden van het achterschip.:teacher:

De kleuren van de nog te schilderen delen worden:
De binnenkant galjoen: zwart
Bovenste regeling: rood
Middelste en onderste regeling: goud
Bovenkanten regelingen: zwart
Messing plaat buitenzijde bovenste helft: rood
Messing plaat buitenzijde onderste helft: ik twijfel nog tussen zwart en groen
Roosters: ook hier heb ik nog geen definitieve keuze gemaakt, (volgens Ketting moet het zwart worden) maar ik schilder ze of niet of donker bruin.

Omdat ik de meeste onderdelen eerst op maat moet maken voordat ik ze kan schilderen en ze vaak ook in meerdere kleuren geschilderd moeten worden zal de bouw niet erg snel gaan maar kleurrijk wordt het zeker.

Andy

Het gaat mij ook alleen maar om de bouw tijd Andy, als je alles bij moet houden is geen doen.
Maar de PW wordt we super mooi met al dat gedetailleerde schilderwerk.
Het is wel 'n hele kus maar dan heb je ook wat.

Update zonder foto's

Het werk aan het galjoen gaat door: buigbaar beukenhout voor regeling buigen, verven, laten drogen, 2de kleur verven laten drogen, weer in de vorm buigen en vastlijmen, lijm laten drogen en aan volgende houtje beginnen.
Duurt wel even maar alleen zo kan ik de beoogde kwaliteit verfwerk bereiken.

Ik heb inmiddels besloten de onderste helft van de messing plaat zwart te schilderen omdat het resultaat dan het meeste op het originele model in het Rijksmuseum lijkt.
ik heb besloten de luiken alsnog bruin te schilderen (conform H. Ketting in Prins Willem)

Andy

Ps volgende keer weer foto's

de ruwbouw van het galjoen is klaar

De ruwbouw van het galjoen is klaar.
De scheg (het verlengde van de kielbalk), de knieën, de geschilderde messing plaat en de regelingen (de balken daar buiten omheen) zijn klaar.

Ik had erg tegen de bouw van dit onderdeel van het schip opgezien maar het viel achteraf gezien erg mee :D en ik ben best tevreden met het resultaat.

full

Nu volgt nog het plaatsen van de vele beelden tegen het galjoen, het grote beeld komt onder de kraanbalk van het andere beeld komen er in het totaal 8 aan iedere kant op het galjoen. Daarna komt het maken van het rooster en de wc's die in het galjoen komen.

Het zal de oplettende lezer vast opgevallen zijn dat de dekluiken bruin zijn geworden (ze hadden eerst dezelfde kleur als het dek). De kleuraanpassing is conform her keurschema van H. Ketting in "Prins Willem Een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder".

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben zeer benieuwd naar die wc's.
Als leek zijnde.
Trouwens ik vindt het prachtig.:worship:

Komt er ook een stuk touw met flos bij de wc te hangen?

Groetjes,
Frankwin

Het word extreem mooi Andy en die bruine kleurvast de roosters staat beter dan de kleur van het dek.
Het is echt 'n kleur voor roosters.

Moet zeggen dat het galjoen er voortreffelijk uit ziet hoor:cool:
De roosters zien er in deze kleur ook veel beter uit.

Germt

.....
Komt er ook een stuk touw met flos bij de wc te hangen?

Leuk idee, (allemansvriend of allemanseind heet dat geloof ik) daar had ik zelf nog niet aan gedacht :D zal ik zeker proberen!

Ik wil ook nog een touwtjes met knopen langs de trap (aan de buitenzijde van de romp) hangen, ik weet echter niet hoe groot de afstand tussen de knopen hoort te zijn.

Andy

Leuk idee, (allemansvriend of allemanseind heet dat geloof ik) daar had ik zelf nog niet aan gedacht :D zal ik zeker proberen!

Ik wil ook nog een touwtjes met knopen langs de trap (aan de buitenzijde van de romp) hangen, ik weet echter niet hoe groot de afstand tussen de knopen hoort te zijn.

Andy

Ja Andy, dat touw hangt ook aan de Batavia, om je r..t me af te vegen bedoel ik hé:rolling:

Touwtje langs de trap... normaal zitten de knopen op ongeveer 60 cm, iets langer dan de lengte van de onderarm dacht ik.
Dus jouw PW is 1:100. Dat wordt dan ongeveer 5 á 6 mm (als ik goed reken.
Beter iets korter, dus max 5 mm is wel voldoende
Knoop ze;)

Germt

@ Germt
Bedankt voor de informatie over de afstand tussen de knopen .

Mijn vrouw heeft op de lagere school (= basisschool) afwaskwasten moeten haken dus zij kan mooi het eindje van het allemanseind (= in het water hangend touw gebruikt als wc papier) voor haar rekening nemen.;)

Andy

@

Mijn vrouw heeft op de lagere school (= basisschool) afwaskwasten moeten haken dus zij kan mooi het eindje van het allemanseind (= in het water hangend touw gebruikt als wc papier) voor haar rekening nemen.;)

Andy

Jij weet ook wel wat je weggeeft.:D

Beelden op het galjoen

De beelden (= de gebeeldhouwde regelingstutten) en het grote beeld (= de gebeeldhouwde drukkerbalk van de kraanbalk) op het galjoen zijn op maat gemaakt op hun plaats gelijmd en geschilderd. De kleuren zijn ontleend aan het model van de Prins Willem in het Tropenmuseum. De buitenzijde van het galjoen heeft daarmee zijn definitieve vorm en kleur gekregen:

full

Wie goed naar de boegspriet kijkt ziet er een streepjescode op staan, het is namelijk een penseel die het verloop van de boegspriet aangeeft.;)

Voor het mooi ook nog en blik recht van voren:

full

Volgende stappen:
- het plaatsen van de twee Romeinse hoofden achteraan / bovenop de bovenste regeling
- het maken en schilderen van het rooster van het galjoen
- het plaatsen van de de wc's (in de achterhoeken van het galjoen)en de bettingbalk (dwars over het galjoen)
- plaatsen kraanbalken

En daarna op naar de masten

Andy

Heren heren dat is toch echt te veel eer voor mij als eenvoudige maar wel wat eigenwijze kitprutser.
Het niveau van Ad heb ik immers nog lang niet bereikt

Andy

een kleurtje?

Voor de belangstellenden hier de kleuren van de Prins Willem (volgens H. Ketting in Prins Willem Een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder):

full

full

full

Andy

Back