pompebled
Forum veteraan
1) Een rekkende lijn is een permanente bron van ergernis als het op zeiltrim aankomt; ik gebruik vóórgerekt polyester, of Dyneema, of een dunne staalkabel in de fok.1) Er zit nu een ietwat rekkende lijn in de zoom van 't voorlijk.
2) Ik heb nog niet geëxperimenteerd met leuvers.
3) Ik wil ook makkelijk zeilen kunnen wisselen. Weet niet wat ik daarvoor ga gebruiken.
4) Jij had 't over plastic u tjes die je aan 't voorlijk zet. Maar dan moet je daar de stag doorheen halen lijkt me. Bij mij zit aan de stag een bowsie en een haakje, dus dat past er dan niet door.
5) Zijn er nog andere mogelijkheden daarvoor?
Vanochtend een kleine fok met 3 panelen gemaakt. Die is wel goed gelukt.
Misschien die genua ook nog maar een keer maken en dan met 3 panelen...
2) Die heb ik tot nu toe ook alleen bij de fok gebruikt, als de SeaWind een geprofileerd grootzeil krijgt, ga ik daar ook 'leuvers' (stukjes plastic buis) voor gebruiken in de mast keep.
3) Omdat overal haakjes en spanners in de weg zitten, verwissel ik de hele fok, inclusief fokkeboom, dat scheelt een boel gedoe en onwelgevoegelijk taalgebruik. Bij wedstrijdboten heb je drie formaten tuig, A-, B- en C-rig en, afhankelijk van de klasse, zet je alleen de zeilen om, of verwissel je de hele handel inclusief mast en hoef je alleen de verstaging en de schoten los te maken.
4) Op de foto een B-rig IOM fok: Ik heb een strip zelfklevend spinakerdoek (wit) om het voorlijk gezet, iets dat voorzichtig en spanningsloos moet gebeuren, wil de fok goed in model vallen. Vervolgens om de 10 cm een 1 cm stukje antenne buis (kleur naar keuze) met een strookje zelfklevend spinakerdoek (spinaker reparatie tape) tegen het voorlijk aangezet. Op de foto zie je een Ø1,5 mm carbon staaf door de buisjes lopen, zodat de buisjes uitgelijnd zijn en niet schots en scheef komen te zitten.
Als laatste haal ik de naaimachine over alle spinakerdoek versterkingen heen.
De voorstag gaat inderdaad door de buisjes heen.
5) Fok inclusief voorstag wisselen.
Übung macht den Meister. Hoe vaker je het doet, hoe beter je zeilen worden.
Groeten, Jan.