Probeersel: bouw Taling 32

1) Er zit nu een ietwat rekkende lijn in de zoom van 't voorlijk.
2) Ik heb nog niet geëxperimenteerd met leuvers.
3) Ik wil ook makkelijk zeilen kunnen wisselen. Weet niet wat ik daarvoor ga gebruiken.
4) Jij had 't over plastic u tjes die je aan 't voorlijk zet. Maar dan moet je daar de stag doorheen halen lijkt me. Bij mij zit aan de stag een bowsie en een haakje, dus dat past er dan niet door.
5) Zijn er nog andere mogelijkheden daarvoor?
Vanochtend een kleine fok met 3 panelen gemaakt. Die is wel goed gelukt.
Misschien die genua ook nog maar een keer maken en dan met 3 panelen...
1) Een rekkende lijn is een permanente bron van ergernis als het op zeiltrim aankomt; ik gebruik vóórgerekt polyester, of Dyneema, of een dunne staalkabel in de fok.

2) Die heb ik tot nu toe ook alleen bij de fok gebruikt, als de SeaWind een geprofileerd grootzeil krijgt, ga ik daar ook 'leuvers' (stukjes plastic buis) voor gebruiken in de mast keep.

3) Omdat overal haakjes en spanners in de weg zitten, verwissel ik de hele fok, inclusief fokkeboom, dat scheelt een boel gedoe en onwelgevoegelijk taalgebruik. Bij wedstrijdboten heb je drie formaten tuig, A-, B- en C-rig en, afhankelijk van de klasse, zet je alleen de zeilen om, of verwissel je de hele handel inclusief mast en hoef je alleen de verstaging en de schoten los te maken.

4) Op de foto een B-rig IOM fok: Ik heb een strip zelfklevend spinakerdoek (wit) om het voorlijk gezet, iets dat voorzichtig en spanningsloos moet gebeuren, wil de fok goed in model vallen. Vervolgens om de 10 cm een 1 cm stukje antenne buis (kleur naar keuze) met een strookje zelfklevend spinakerdoek (spinaker reparatie tape) tegen het voorlijk aangezet. Op de foto zie je een Ø1,5 mm carbon staaf door de buisjes lopen, zodat de buisjes uitgelijnd zijn en niet schots en scheef komen te zitten.
Fok klaar.jpg

Als laatste haal ik de naaimachine over alle spinakerdoek versterkingen heen.
De voorstag gaat inderdaad door de buisjes heen.

5) Fok inclusief voorstag wisselen.

Übung macht den Meister. Hoe vaker je het doet, hoe beter je zeilen worden.

Groeten, Jan.

Jeroen,
het is een heel mooi model geworden, en vraagt eigenlijk om een mooi, zoveel mogelijk op het origineel lijkend zeil. Zo te zien zal zij best wel wat zeilen. Zo lang je wat kan trimmen met de spanning op het voorlijk, en de vorm van de mast door verstellen van de verstaging, en pas zeillatten plakt als nodig (of als versiering) zijn de regatta aanpassingen niet echt nodig. Als het zeilpunt fout ligt zal je moeten knippen, en dat gaat makkelijker met een zeil uit een stuk.

Groeten, Phielp

Zo te zien zal zij best wel wat zeilen.
Dat is nu precies wat ik wil voorkomen met de verstelmogelijkheid van het onderlijk...

Ik zie zo vaak zeilen als een plank zo strak op een dobberend model dat dan 'best wel wat' zeilt, omdat de schipper geen idee heeft wat 'ie doet en aangenaam verrast is wat een beetje bolling in de zeilen voor verschil maakt
Zo lang je wat kan trimmen met de spanning op het voorlijk, en de vorm van de mast door verstellen van de verstaging, en pas zeillatten plakt als nodig (of als versiering) zijn de regatta aanpassingen niet echt nodig.
Die trimmogelijkheden zijn nog maar beperkt aanwezig en door de constructie is de mast niet buigbaar meer...

Groeten, Jan.

Ik zie zijstagen, een voor- en achterstag, daar moet je de mast toch als een echte Taling 32 mee kunnen trimmen ? Het gaat maar om circa 8 mm kromming. Misschien moet de fokkeschoot /genua buitenom. En het grootzeil alleen achter aan de giek vast, verstelbaar voor een mooie bolling. Net als het origineel (foto gekopieerd uit het Talinggenootschap). Zeil op drie punten vast, strak voorlijk bij fok en grootzeil, bijknippen als lij of loefgierig en zeilen maar.

Bijlagen

• image0-1024x768-3336186699.jpeg
    image0-1024x768-3336186699.jpeg
    86,4 KB · Weergaven: 23
In 't echt kan ik mijn mast ook niet krom trekken. Deze boot vaart vnl op de genua.
Ik kan de mast best iets kromtrekken hoor. En idd voorlijk meer of minder strak, schoothoek is instelbaar, neerhouder ook, en evt nog een ophouder/kraanlijn voor open achterlijk. Ik denk 't 't trimmen best gaat lukken.
De Genua gaat buiten de verstaging om, zit verstelbaar op de rails, dus die kan ik icm de spanning op 't voorlijk ook wel trimmen.
We gaan 't binnenkort zien. Zit nu nog in Japan, maar wellicht binnenkort! Moet eerst nog een goede manier maken om het deksel op de kajuit goed te kunnen vergrendelen.

In 't echt kan ik mijn mast ook niet krom trekken. Deze boot vaart vnl op de genua.
Ik kan de carbon mast op 't model best iets kromtrekken hoor. En idd voorlijk meer of minder strak, schoothoek is instelbaar, neerhouder ook, en evt nog een ophouder/kraanlijn voor open achterlijk. Ik denk 't 't trimmen best gaat lukken.
De Genua gaat buiten de verstaging om, zit verstelbaar op de rails, dus die kan ik icm de spanning op 't voorlijk ook wel trimmen.
We gaan 't binnenkort zien. Zit nu nog in Japan, maar wellicht binnenkort! Moet eerst nog een goede manier maken om het deksel op de kajuit goed te kunnen vergrendelen.

Ha Jan (of iemand anders die ook zelf zeilen maakt)
waar kun je die kleine roestvaste zeilringen kopen voor de bevestiging van de schoten? ik zie ze in winkels vnl vanaf 4mm, en dan zit je al snel op 6/7mm buitendiameter. dat vind ik wat te grof. Ik zoek eigenlijk van die kleine 2mm ringetjes

Hallo Jeroen,

Die zeilringen zijn een illusie, als je schoothoek niet solide (lees dik) genoeg is om de krachten op te vangen, ik heb ze nooit gebruikt.

Ik zet de zeilen vast op twee manieren:
1) op de manier zoals bijna alle wedstrijdzeilers het doen; de versteviging op de hoeken drievoudig uitvoeren en om de hoek heen vouwen, zodat je daar zes lagen spinakerreparatie tape hebt, daar een klein gaatje in steken met een hete soldeerbout, waar de lijn doorheen gaat. Deze in een lusje knopen, zodat de lijn niet in het doek kan schuiven als er kracht op komt en je schoothoek verfrommelt.
Loodje op fokkeboom.JPG

Op de foto de hoeken van de fok op mijn 12M Voyager, gestikt op een naaimachine, die die dag geen beste bui had...
Schoothoek..JPG

En de schoothoek op de fokkeboom; een lusje, waar de schoot en de lijn, die de fok op dezelfde afstand van de fokkeboom houdt. De verstevigingen om de hoek heen gevouwen en om elkaar, zodat de krachten zo goed mogelijk verdeeld worden. Op de foto kun je zien, dat het gat licht uitzakt onder de krachten die de fok er op uitoefent. Ik vaar er ook mee tot 5Bft...

2) de meest recente oplossing bij mijn zeilen, is een stukje gevlochten lijn mee stikken in de hoekversteviging, waarbij de lijn een lusje buiten de omtrek van het zeil vormt. zo verdeel je de krachten. Zie de foto's, die ik in de loop van dit topic heb geplaatst.

Wat mij opvalt, is dat je hoekverstevigingen aan de kleine kant zijn, méér schaal, maar niet praktisch, want lastiger netjes door te stikken en om een lus van gevlochten lijn in te verwerken.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Hoi Jan,
Ik heb op mijn net gemaakte zeiltjes 2 dubbelgevouwen flapjes doek gezet, dus in totaal heb ik 4 lagen. Dat leek mij voldoende, maar heb nog geen real life ervaring ermee. Een extra lapje erop en wat groter kan natuurlijk makkelijk bijgeplaatst :)
En jij zegt dus: doorstikken ipv ringetjes.
Ik ga 't proberen!
Bedankt weer zover.
Vandaag mijn kajuit dak trekvast gemaakt, zodat ie als 't goed is waterdicht blijft en niet eraf kan worden getrokken.
Ben bijna klaar voor de testvaart!

En dan begint 't grote trimmen en proberen natuurlijk :)

Gegeven het zeiloppervlak, en het doel van de boot is een enkel plakkertje spinnakertape in de gewenste vorm aanbeide zijden van het zeil voldoende. Een gloeiende naald maakt een plastic zeiloogje dat steviger is dan metalen oogjes. Doorstikken doe ik soms, maar alleen voor het gezicht.

Als je binnen bepaalde grenzen blijft waarschijnlijk wel; ik zeil echter ook in condities als vandaag met relatief harde wind met zo nu en dan vies harde vlagen, waarbij de boot nog nét het roer in het water houdt, als je tijdig de schoten een tikje laat vieren.
Dan komen er best flinke krachten op je bevestigingspunten, dus zorg ik liever dat ze ruim sterk genoeg zijn...

Groeten, Jan.

Het doorstikken lukt me helaas niet. Ik heb al best vaak achter de naaimachine gezeten voor rolfokhoezen en buiskap van de grote boot. Maar mijn machine pakt het dunne doek niet. De draad boven en onder blijft boven en onder. Wat rest is een zeildoek met gaatjes :(

Dat is vreemd; ik kan het versterkte deel doorstikken met de reguliere naaimachine van mijn vrouw en met de gemodificeerde Borletti, die met jeansnaalden en de versterkte aandrijving door millimeter dik materiaal heen gaat alsof het koek is.
Ik vermoed dat je machine moet worden afgesteld, zodat de draad goed wordt opgepikt en/of je dikkere naalden moet gebruiken.

Groeten, Jan.

Heb destijds zonder mankeren spinakerdoek tot zeiltjes genaaid voor een 1:10 16 m2. Machine is een Lewenstein. Naden op elkaar geplakt met dubbelzijdig tape en daarna zigzaggen. Gr. Klaas.

RIMG3403.JPG

Laatst bewerkt:
Back