Ha Jan, het lijkt trouwens of je deze zeilen uit 1 stuk hebt gemaakt, zonder naden. Klopt dat? En zo ja, hoe zorg je dan voor de juiste vleugel vorm?
Ehhh, dat is de originele (fabrieks)fok van de Legend en de (verkeerd gesneden) fok van mijn SeaWind als grootzeil, daar heb ik niks aan gedaan, behalve spelen met de spanning op het voorlijk en de bolling over de giek/fokkeboom, gecombineerd met een dirk om het achterlijk van de fok dezelfde bolling te kunnen geven als het 'grootzeil'.
Wat betreft de 'niet helemaal strakke' genua; je hebt je laten verleiden om die uit vier panelen te maken, iedere naad zorgt voor een kleine vervorming, die je lastig kunt corrigeren, ik maak mijn fokken meestal uit maximaal drie panelen, lengte voorlijk 100cm en ik moet de bolling van het onderlijk halen uit de verstelbare schoothoek op de fokkeboom, anders is de bolling minimaal, iets dat jij met een genua natuurlijk niet hebt.
De bolling langs het voorlijk ziet er goed uit, daar zit straks met de wind erin een mooi profiel.
Vraagje, hoe zit het voorlijk van de fok in elkaar?
Een lijn door de zoom heen? En hoe zet je spanning op het voorlijk?
Op de foto lijkt die spanning aan de hoge kant, vooral bovenin, als je dat instelbaar uitgevoerd hebt kun je daarmee nog spelen bij het inzeilen/trimmen.
Bij mij is elke nieuw set zeilen weer een beetje beter, zowel qua uitvoering als prestatie, dus veel zeilen maken helpt veel...
Groeten, Jan.