Protech Ibis met DLE30

PH_AJH

Forum veteraan
Om een beetje tegenwicht te bieden aan al die prachtige elektro-Ibissen doe ik de mijne gewoon op benzine :-)

Mijn Big Lift heeft wat aandacht nodig.....

131201_BigLift1_zpsecbf1538.jpg



.....en stomtoevallig stond deze Ibis zonder motor ineens te koop. Voor een hele goede prijs en in prima staat. Daar past mijn DLE30 vrij gemakkelijk op.
Alles servo's behalve de sleepkoppeling zitten er al in (heeft er wel ooit ingezeten trouwens). Hij is zijn leven blijkbaar begonnen op elektro, verstopt onderin de romp is nog een accu tray te vinden en ook de voorruit kan er listig uit om snel toegang te hebben tot de packs. Voor mij heel handig omdat ik mijn carburateur moet kunnen primen.

131217_Ibis1_zps55a2e107.jpg


Hier kun je de verstevigingen zien die zijn aangebracht om een sleepkoppeling aan te brengen. Prima! Aansturing van de roeren achterin is stevig en spelingvrij.

131217_Ibis3_zps905b1bf1.jpg


Ik heb de romp deels opgeruimd om een tank van 1 liter kwijt te kunnen. Daarnaast 2 LiFePo4 ontvangeraccu's aan een Emcotec Dualbat. Ik moest daarvoor ook een andere acculader aanschaffen want de mijne bleek geen LiFe te kunnen laden.....nou ja.
En dan ook maar gelijk een nieuwe clunk, goed brandstoffilter, mooie carbon Mezjlik 18x8, nieuwe benzineleidingen, koolstof staafjes voor de struts op het stabilo...en dan is het zakgeld zo ongeveer weer even op :-)
De struts die er bij zitten zijn te lang, de vorige eigenaar heeft hem zonder gevlogen maar ik ga ze er wel op zetten. Bij het rap terugkeren na een sleep wil ik zonder samengeknepen billen "up" kunnen geven.

131217_Ibis4_zpsb3848021.jpg


Het zwaartepunt komt prachtig uit als ik alles op zijn plek leg. Ik heb het idee dat deze bij vrijwel dezelfde afmetingen wat lichter is dan mijn Big Lift dus dat wordt echt feest met het slepen.

Wel wat werk dus maar het zal niet lang duren voor we weer kunnen slepen!
 
Motor en uitlaat zitten er op, gasservo werkt, ontsteking heeft z'n plekje

131218_Ibis1_zpsbc9b9196.jpg


Het is een heel gepruts geweest maar uiteindelijk past het mooi, de motorkap kan straks weer gewoon dicht.

131218_Ibis2_zps6960f52d.jpg
 
Terecht! Hij was nl al aan mij verkocht maar de verkoper zei dat hij er toch zelf mee ging vliegen. Vervolgens zie ik dat hij bij jou thuis is beland;).
Nou ja, het is in ieder geval niet zo dat ik niks te vliegen heb :D

Max
 
ooooh dat wist ik niet, de verkoper heeft daar ook helemaal niks over gezegd. Beetje jammer.
 
Tank zit er in, stroomvoorziening werkt....
De accu's zitten onder de servoplaat, waar eerder de aandrijfaccu heeft gelegen. Staat mooi opgeruimd.
Ik ben nu bezig met de sleepkoppeling.

131220_Ibis1_zpse6162ab2.jpg


Ook de elektronica en brandstofvoorziening van de motor is helemaal aangesloten.

131220_Ibis2_zpsd7d6e2f9.jpg


Nog te doen:

-sleepkoppeling
- struts op het stabilo
- vleugelstruts pas maken en bevestiging aan de romp fabriceren
- neus boven- en onderzijde dicht maken
-zijraampjes er in

Nu vroeg ik mij af, zo'n Emcotec met magneetschakelaar werkt fantastisch maar waar laat je het magneetje? Stop je dat in je zak of bevestig je dat aan het vliegtuig....?
 
15901009_gr.jpg

in je zak met zo'n vlaggetje er aan natuurlijk(gelijk een excuus om in soesterberg of lelystad langs te gaan )
 
Nu vroeg ik mij af, zo'n Emcotec met magneetschakelaar werkt fantastisch maar waar laat je het magneetje? Stop je dat in je zak of bevestig je dat aan het vliegtuig....?

Als boordspanning uit staat "plak" ik hem altijd standaard aan de centrale bout van prop bevestiging. Als spanning aan staat in mijn broekzak.

Groet Hans
 
Da's wel slim inderdaad. Dank!

Inmiddels zit de sleepkoppeling er in

131221_Ibis1_zps3f01ab0f.jpg


...en is het interieur verder opgeruimd. Enkel de General Air Module moet ik nog onderbrengen.

131221_Ibis2_zpsf553c85f.jpg


Struts aan het stabilo verlijmd

131221_Ibis3_zps41f4ac0a.jpg


Het begint al aardig op te schieten. De vleugelstruts heb ik ook op maat gemaakt. De draadeindjes die er in verlijmd moeten worden liggen te drogen maar dat is dus ook al klaar.
Blijft nog maar een klein beetje over:

- neus boven- en onderzijde dicht maken
-zijraampjes er in
 
En nu met struts :-)

131221_Ibis7_zps04273d54.jpg


131221_Ibis5_zps88eb7c9a.jpg


Sleepkoppeling van buiten. Mooi verzonken en toch goed bereikbaar.

131221_Ibis4_zps345b53e0.jpg


Benzine d'r in en goan.........

131221_Ibis6_zps4fa1de52.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als ik nog geld over had en kon hardsolderen zou ik dat misschien ook wel doen. Voor nu vind ik het wel best eigenlijk :-)
 
Back
Top