Q-Boat uit The World is Not Enough

Er is wat vooruitgang met het torpedo systeem, ik maak een soort module die in z'n geheel de boot in kan, en indien nodig er weer uit.
Hij bestaat uit een houten behuizing met daarin de torpedobuizen, 1 werkende en 1 dummy torpedo, een servo om de buizen omhoog te tillen, een afvuurmechanisme, en nog een mechanisme om het torpedoluik te openen. Ben er alleen nog niet uit hoe ik dat ga maken...

CIMG4763.jpg

Gesloten stand,

CIMG4761.jpg

Open stand,

CIMG4760.jpg

Een standaard servo is te groot voor de module, ik heb vandaag een mini digitale servo aangeschaft. Ik heb nog ergens twee mini servo's liggen, maar ik kon ze niet vinden. Story of my life, als ik iets zoek kan ik het niet vinden, als ik het niet nodig heb vind ik het in overvloed :-D
Ik heb ook een nieuw scharnier gemaakt tussen de torpedobuizen want de scharnier die ik eerst had bevestigd zit niet op de goeie plaats.

CIMG4766.jpg

Ik hoop dat de torpedo module niet teveel in de weg zit voor het dashbord, James kan in ieder geval nog wel z'n benen bewegen.

CIMG4768.jpg

Wauw!! Een torpedo-systeem! Knap hoor. :cool:

Je blijft me verbazen, Robbie.

Dit topic is een waar genot om te volgen. :p

Droop

Dank je wel Droop :worship:

Zojuist spullen bij elkaar gezocht voor het afvuurmechanisme, springveren kom ik in ieder geval niet tekort.
Verder heb ik een PVC pijpje gebruikt die ik aan het einde afsluit met een dop van een zaklampje, dop en pijp borg ik dmv een naald (als borgpin) en epoxy ter opvulling en ondersteuning.

CIMG4769.jpg

Het torpedoluik gaat een probleem worden, heb nog niet goed gekeken hoe het systeem werkt bij de duikboten, maar volgens mij gaat zo'n systeem niet werken voor mijn boot.

Duikboten openen hun torpedoluiken onderwater, mijn luik zit bovenwater.
De opening van de luiken bij de duikboten is maximaal 1 a 2 cm (corrigeer mij als ik het fout heb), mijn luik moet minimaal 10 cm kunnen openschuiven.

hallo robby

een duikboot luik gaat naar BINNEN open
en maakt zo plaats dat de torpedo er langs kan voor bij schuiven
hoe het met jouw boot zit ????
kan je niet een combinatie maken van openen en afschieten tegelijk
dan spaar je een servo

bv
bij het oprichten van je buizen het zo doen dat er bij MAX + de trim een schuivertje de torpedo vrijgeeft
dacht aan een soort van vorkje dat de torpedo achter langs vast houd en bij max openen vrijkomt

zo kan je hem ook weer terug laden
openen torpedo er in en bij het sluiten hem eventjes vast houden tot hij een MM gezakt is en dus vergrendeld
is maar een idee hoor
bij de sub's doen ze het zo soms ook met de trek draden van de torpedo deuren
die nemen dan een schuivertje mee wat de torpedo ontkoppelt
en die wordt dan uit de buis gedrukt door een veer waarna
de motor door het voorbij komen van een magneet wordt gestart
of de naald de uitlaat van de vloeibare gas vrij geeft systeem (lex)

maar of je torpedo ooit water gaat raken onder de juiste hoek ????????

groetjes en het is wel prachtig werk dat je aan het maken bent

Hoi Robbie,

Ha, torpedo's, we worden warm .... :D

Het luik: schuifsysteem maken en dan met een tandheugel systeem bedienen. Misschien dan een combi door het naar achter weglopende luik met een stangetje meteen ook de buizen naar boven te trekken?

Torpedo systeem: Daar het ik wat ervaring mee met m'n 1:24 MTB. Probeer zo lang mogelijke veren met een wat mindere kracht te gebruiken in plaats van korte met veel kracht. Bij die laatste krijgt het afvuursysteem en de torpedo zelf redelijke klappen bij het afvuren, met de eerste gaat dat veel geleidelijker.

Hier mijn torpedo's met daaronder het afvuurmechaniek.
full

De ingedrukte veer valt in twee kupjes. De rechter werkt als plunjer / zuiger om de torpedo mee af te vuren.
full

Samengedrukt houd dit palletje hem dan tegen.
full

En hier op de MTB. Je ziet nog net het messing pinnetje dat de pal naar beneden wegtrekt waardoor de torpedo afgevuurt wordt.
full

Maar met die heeeel korte buizen van jou Q-boat zal het nog een beste uitdaging worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo robby

een duikboot luik gaat naar BINNEN open
en maakt zo plaats dat de torpedo er langs kan voor bij schuiven
hoe het met jouw boot zit ????
kan je niet een combinatie maken van openen en afschieten tegelijk
dan spaar je een servo

maar of je torpedo ooit water gaat raken onder de juiste hoek ????????

Bedankt voor je input en compliment :thumbsup:

Mijn luik schuift 10cm omhoog, hij klapt niet naar binnen of naar buiten.
De bedoeling is inderdaad om alles op één kanaal te bedienen, het omhoog halen van de buizen en afschieten van de torpedo is geen probleem, dat kan met één (mini) servo.
Timing zal ook een probleem worden, de drie bewegingen (openen, torpedobuizen omhoog, en afschieten) moeten goed op elkaar zijn afgesteld. Zou vervelend zijn als de torpedo al afgevuurd word voordat het luik helemaal open is :-)

Denk wel dat het lukt om de torpedo het water in te schieten :yes:

hallo lex

er is nog het probleem met de hoek waarmee ze in het water gaan komen
bij uw mtb liggen ze plat op het dek pakweg een cm of 10 boven water
bij de Q boot moeten ze eerst een boogje door de lucht beschrijven voor ze in het water gaan terecht komen
en dan nog met de neus omlaag inplaats van met de staart
dus ?????? of ze gaan porpedo'en ?????blijft nog de vraag

groetjes raf

Hoi Robbie,

Ha, torpedo's, we worden warm .... :D

Het luik: schuifsysteem maken en dan met een tandheugel systeem bedienen. Misschien dan een combi door het naar achter weglopende luik met een stangetje meteen ook de buizen naar boven te trekken?

Maar met die heeeel korte buizen van jou Q-boat zal het nog een beste uitdaging worden.

Thanks voor de uitleg en foto's Lex :worship:

Ik heb ook met de gedachte gespeeld om het luik te openen dmv een tandheugel systeem, alleen nog nooit mee gewerkt. Ik weet niet of het lukt om via zo'n systeem de timing juist te krijgen zodat de bewegende delen niet met elkaar in botsing komen.

Mijn buizen zijn inderdaad heel kort, maar de veren (normaal gesproken gebruikt voor schokdempers van auto's) die in het afvuurmechanisme zitten zijn vrij stug/sterk en kunnen een flinke stoot geven.

Hier nog een plaatje zoals het er nu uitziet, ben nog een beetje aan het schuiven met de servo.

CIMG4773.jpg

bij de Q boot moeten ze eerst een boogje door de lucht beschrijven voor ze in het water gaan terecht komen
en dan nog met de neus omlaag inplaats van met de staart
dus ?????? of ze gaan porpedo'en ?????blijft nog de vraag

groetjes raf

Ik begrijp wat je bedoeld, de torpedo vliegt inderdaad met een boogje door de lucht.
Of ze op de juiste manier in het water terecht komen dat weet ik niet, als de torpedo geen aandrijving heeft dan maakt het weinig uit.

Torpedo met aandrijving zou leuk zijn maar is op dit ogenblik niet belangrijk, eerst moet het luik open en dicht kunnen.

Ik heb een motortje gevonden (uit een PS2 controller :-)) die in de module past, echter denk ik dat er te weinig ruimte is voor een tandheugel systeem.

CIMG4779.jpg

Torpedo systeem: Daar het ik wat ervaring mee met m'n 1:24 MTB. Probeer zo lang mogelijke veren met een wat mindere kracht te gebruiken in plaats van korte met veel kracht. Bij die laatste krijgt het afvuursysteem en de torpedo zelf redelijke klappen bij het afvuren, met de eerste gaat dat veel geleidelijker.

Om te voorkomen dat de torpedo klappen krijgt van de korte krachtige veren zorg ik dat de kont van de torpedo direct in contact staat met de 'slagpin'.
Op deze wijze krijgt de torpedo geen klap te verduren en word hij als het ware uit de torpedobuis geduwd, met een flinke zet. Het PVC buisje moet wel tegen een stootje kunnen want die krijgt wel een flinke klap :yes:

Om te voorkomen dat de torpedo klappen krijgt van de korte krachtige veren zorg ik dat de kont van de torpedo direct in contact staat met de 'slagpin'.
Op deze wijze krijgt de torpedo geen klap te verduren en word hij als het ware uit de torpedobuis geduwd, met een flinke zet. :yes:

Zo heb ik het ook gedaan, maar dan nog, verkijk je niet op de vrijkomende krachten!

Ander idee voor het schuifmechaniek. Zet voor en achteraan de 'montageplaat' een wieltje uit een katrol. Dan bevetig je een draadje/touwtje aan de schuif en voert de draadjes om de wieltjes om een gesloten lus te maken. Op het motortje dan nog een wieltje waar het draad omheen loopt. Als de motor dan gaat lopen trekt hij het draadje rond waarmee de schuif opent of sluit. Eindschakelaars in de eindposities van de schuf begrenzen de beweging. Het wieltje achteraan kan misschien vervallen als je daarvoor het wieltje op de motor meteen gebruikt.

Bedankt weer voor het meedenken Lex :worship:

Gisteravond heb ik nog een vergrendeling in het vuurmechanisme kunnen maken en getest met het schieten van projectielen, hij schiet goed.
Maar, het PVC buisje heeft het erg zwaar door de klappen van de veer, ook als het zaakje gespannen staat dan staat de zwarte dop onder hoge spanning, zelfs met een borgpen en epoxy heeft hij de neiging om eruit te springen.
Vanmorgen gezocht (en gevonden) naar een metalen buisje die wat beter bestand is tegen de spanning, vanmiddag ga ik met dat buisje een nieuw vuurmechanisme maken.

Het openen van het luik dmv een katrol en motortje lijkt mij ook de beste optie, ik bouw eerst het vuurmechanisme en de servo in de torpedo module, daarna kan ik kijken hoe er een katrol systeem in geplaatst kan worden :yes:

Zo, ik heb het metalen (aluminium) buisje op maat gezaagd en de zwarte dop (ook van alu) met een schroef geborgd en vastgezet met grijze epoxy.
De lengte van het buisje is het zelfde als van de PVC buis, moet nog wel even een gleufje in het alu buisje maken zodat ik de veer kan spannen.
Het uiteinde van het buisje heb ik iets dikker gemaakt (dmv een alu plaatje) zodat hij goed aansluit in de torpedobuis, nu mag de epoxy een nachtje drogen.

CIMG4781.jpg

Ik had mazzel vandaag, tijdens het zoeken naar onderdelen vond ik toevallig een motortje die platter is dan het PS2 motortje. Niet alleen dat, er zit ook nog een wieltje op voor een snaaraandrijving en een bevestigingsbeugel. Vond ook nog een teflon wieltje die wat groter is maar misschien kan ik hem gebruiken.

Ik heb de slagpen ook dikker gemaakt omdat er wat spelling zat tussen de pen en het buisje.
Verder heb ik op het borgschroefje een kogelkopje geplaatst zodat ik de servostang daaraan kan bevestigen.

CIMG4787.jpg

Morgen komt als het goed is de jetaandrijving binnen :yes:

Nou mensen, de aandrijving is zojuist binnengekomen en ik moet zeggen, hij is groot.
Deze jet doet de jetaandrijving in de originele Q-boten verbleken, als je hem zou upscalen natuurlijk.

CIMG4793.jpg

Hoop dat ik nog genoeg ruimte heb voor de motor.

CIMG4789.jpg

CIMG4790.jpg

Vanavond of morgen ga ik de zaag in de boot zetten zodat dat zwarte deel erin kan, hij is wat breder dan het platte kielvlak maar denk dat dat niet zo'n groot probleem gaat worden.

CIMG4792.jpg

Eerst nog maar even goed de beschrijving lezen voordat ik iets fout doe :yes:

Weet je ook al of de boot niet te zwaar word??

Ziet er inderdaad wat te groot uit voor je boot.
Maar je ziet er in het water weinig van...:p

Waterdicht maken met epoxy er over??

Succes met inbouwen!

Back