RC uitstapjes naast je heli's, bespreek ze hier

Ik zie hem alleen stilstaan of snel rijden. Is de langzaam rijden lastig??

Niet lastig, je kan hem ook langzaam laten rijden. Alleen is dat natuurlijk een stuk minder leuk dan scheuren. Vergelijk het maar met een Solo Pro buiten vliegen. Dan ga je ook niet op "kruipsnelheid" vliegen, dat is voor binnen. Heb je de ruimte, dan is het "gas erop" nietwaar? Maar het is wel handig dat de Losi ook langzaam kan, niet alleen voor binnen, maar onze dochter heeft een karretje van 13 euro, dus die gaat wat minder hard, en zo kunnen we toch wedstrijdjes doen, ik pas mijn snelheid dan gewoon aan.

Je kan er zelfs mee achteruit inparkeren als je het leuk zou vinden, achteruit is de snelheid ook traploos regelbaar.

Aanrader voor huidige en toekomstige Desert Truck bezitters, zet er achter stuggere veren op. Losi heeft een setje veren met 3 hardheden, en ik heb meteen de stugste daaruit genomen. Truck hangt nu nauwelijks meer achterover, en op tegels komt de achterkant niet meer tegen de grond. De grip is nog prima, hooguit dat hij eerder uitbreekt als je het stuur omgooit, maar dat is meer een voordeel. Je hebt bij deze kleine auto's juist snel kans op een "grip roll" dwz, de banden hebben zoveel zijwaartse grip dat de auto omrolt als je op hogere snelheden een scherpe bocht maakt. Een beetje uitbreken van de achterkant is dan wel prettig, en ziet er ook stoer uit.

Ik ben net naar een RC demo geweest, de modelbouwshop daar organiseert het iedere 2 jaar bij hun winkel in Elst. Ik heb me toch mooi spul gezien, oelala ik kan er beter niet te lang rondlopen want dan word ik (nog meer)knetter.

Helis en tanks, schaal 1/4 of 1/3, trucks, autos, (zeil)boten jeetjemina wat gaaf. Er was ook een echte heli waar je aan boord mocht voor een vluchtje, ik heb niet gecheckt hoe duur het was.

Zelf heb ik me toch schuldig gemaakt aan een aankoop, de Nine Eagles Sky Runner. Een glider met een motor boven de vleugels en de prop aan de achterkant, wel zo veilig voor een noob zoals mij. Wat ook fijn is, er zit een beveiliging in die je waarschuwt als de accu bijna leeg is. Hij heeft dan nog wel genoeg power over voor de controls en als je de throttle dichtgooit kun je hem toch gecontroleerd landen

Voor 70 euri kon ik het niet laten want ik wou al erg lang een RC-vliegtuig hebben. Hij is van EPO foam, wingspan 703 mm, length 514 mm en draait op een 7.4V/250mAh LiPo die erbij zat. Er zitten 2 miniservos voor de rudder en en elevons? op een printje en de accu gaat helemaal voor in de neus. Onderdelen zijn verkrijgbaar en ook niet echt duur, zo'n glider is vrij simpel en dat is ook wel weer eens fijn.

Het leek me wel het ideale model om te proberen als beginner, als ie crasht kan er niet veel stuk en hij landt toch nooit zo hard. Het fijne van deze glidertjes dat ze vrij tailheavy zijn dus gas los en hij kan nooit naar beneden storten als een baksteen.

Ik heb er net even mee geprobeerd te vliegen maar het waaide te hard en die windstoten zijn vrij irri dus daar wachten we nog maar even mee. Ik had ook mijn Tamiya TT01 350 ZX meegenomen want ik wist vantevoren niet zeker of de wind te sterk was. Ik heb het ding al 5 jaar maar een hele tijd niet meer mee gereden, toch erg leuk want het ding is rap, degelijk en je kunt er heerlijk mee driften als er een beetje zand is.

Ik moet nu echt ook even stoppen met spul kopen want ik denk dat ik voorlopig wel effe bezig met alles ben lol

Aaah!...

Hier een linkske van mun nieuwe speeltje:

Nine Eagles Shop | Nine Eagle Sky Runner

Laatst bewerkt:
Grappig ding, ik kende hem wel van plaatjes, maar heb geen ervaring met de Sky Runner. Je bent dus ook een "RC-omnivoor" aan het worden. ;)

@Indoorvlieger,

Tja, van kinds af aan vond ik dit altijd al het mooiste speelgoed. Ik heb altijd wel iets met RC gehad maar dat was toch meer speelgoed. Het komt en gaat maar ik denk dat het nu wel blijvend is, aangezien ik na 25+ jaar het nog steeds enorm gaaf vind. En vliegen is natuurlijk het mooiste wat er is. Na echt vliegen is dit de logische volgende stap(naar beneden), een stuk goedkoper en lekker spelen met techniek is altijd al heerlijk geweest.

Dit leek me de meest geschikte model voor de beginner en ik denk dat ik hier wel uren zoet mee zal zijn. Het voordeel is, de vliegtijd is veel langer want je hoeft maar weinig throttle te gebruiken om hem in de lucht te houden. Ik kijk vaak vogels en vooral meeuwen, die kunnen stil hangen in de lucht bij genoeg wind. Natuurlijke perfectie maar zo goed als een insect of vogel, dat halen wij als mens natuurlijk nooit. Zelfs als we het zouden kunnen dan zouden de G-krachten ons de ene na de andere botbreuk of interne bloeding bezorgen.

Misschien dat de meeuwen me een keertje mee willen laten vliegen met ze lol

Laatst bewerkt:
Same here. Alleen vroegah moest je alles zelf doen en ik heb twee linkerhandjes ;) Ik kan wel sleutelen aan ARF pakketten maar echt vanuit niks iets bouwen kan ik niet.. Nu is het gelukkig allemaal wat bereikbaarder ook voor de kluns ;)

De betere RTF en ARF sets maken vliegen voor meer mensen bereikbaar. Ik heb jaren geleden ook wel eens gedroomd van een vliegtuig, maar dan zag ik al die balsa spanten, die je super strak in elkaar moest zetten, en dan moest bespannen, zodanig dat je met zoveel moeite strak gebouwde vleugel niet alsnog "wokkelneigingen" ging krijgen. En dan een keer crashen, en je kon weer opnieuw beginnen. Nee, dank je. Ik heb veel respect voor mensen die nog op deze klassieke wijze hun "kisten" maken, maar ik ben zelf heel blij dat je ook een kant en klaar "schuimpje" kan kopen, zoals die Nine Eagles Sky Runner, of, in mijn geval, de Hobbyzone Champ. Die is trouwens wel redelijk vergelijkbaar, het is wel geen zwever, maar wel een kist met goede zweefeigenschappen. Landen is eigenlijk een kwestie van "gas los" en hij glijdt langzaam naar beneden. Net boven de grond een beetje afvangen, en netjes geland. Zo vlieg je minder snel schade, en kun je zelfvertrouwen opbouwen. En kun je met zo'n gemoedelijke kist zelfs niet vliegen, dan weet je dat het tijd is voor een andere hobby. :rolleyes:

We hebben geluk om in deze tijd te mogen leven, vrienden

Door de koude oorlog, de space race en de komst van het internet hebben we toegang tot onze dromen.

Voor een schappelijke prijs en met meer degelijkheid dan ooit te voren.

Hmmm, DaVinci would be proud zoals ik al tegen Stef laatst zei.

Hmm, heb net even gevlogen met de Sky Runner. Ik werdt wakker om 9 uur en zag dat het compleet windstil was dus ik dacht, knallen met dat ding. Stef zei al via de chat waar ik nou op wachtte en ik zei dat ik bang was om hem te mollen lol

Poe, tis toch effe wat anders dan een heli, je bent snel geneigd om het gas erop te houden na al die heli's. Maar dat hoeft met dit ding bijna niet, hooguit als je een zuchtje wind hebt of als je hem weer in de buurt moet zien te krijgen mocht ie te ver weg vliegen.

Erg gaaf en heb er heerlijk rondjes mee gedraaid, duikvluchtjes gemaakt etc. Fantastisch om zo'n ding te zien vliegen en besturen, wederom een droom die uit is gekomen. En zelfs als het misging gewoon controls los en hij trekt vanzelf wel weer op door de glider-constructie. Zelfs als ie verkeerd land is het geen punt want het ding is van schuim en weegt bijna niks.

Er kwamen zelfs wat vogels op af, ze vonden het wel interressant blijkbaar. Maar na 7 minuten vliegen stak de wind ineens op en dan moet je echt worstelen om hem enigzins de goede kant op te laten gaan. Het moeilijkste vond ik de verhouding te zoeken tussen throttle of niet maar dat is gewoon een kwestie van oefenen denk ik.

Al met al, een geweldige aanwinst voor mijn collectie.

Heerlijk....

Laatst bewerkt:
@Flyingcheese,

Ik zie dat jij nu ook bent begonnen met vliegtuigjes.

Omdat ik (net als jij ;) denk ik) ook na 25 jaar weer met de modelvliegerij bent begonnen (ik in 1984/1985 met een Graupner Dandy zwever, opgevolgd door een brandstof Graupner Taxi en Graupner Grundig C8 besturing) en de helikoptervliegerij totnogtoe (m.u.v. de NE Bravo SX) alleen maar frustraties heeft opgeleverd, zit ik toch te denken aan een 'vastvleugel'

Je hebt al met de NE Sky Runner gevlogen, is het goed te doen, (aanrader) en leuk???

Groet,
Robbie

Tja ik heb er eigenlijk nog maar 1 keer mee gevlogen, er stak ineens wind op en ik wilde niks riskeren.

Ik vind het zelf helemaal te gek maar voorlopig moet ik nog veel oefenen. Soms bestuurde de Sky Runner mij i.p.v andersom haha. Ik heb ook nog niet echt kunnen trimmen of gemerkt of dat nodig is, ik denk dat er vast nog wel het een en ander moet worden geperfectioneerd.

Erg gaaf allemaal maar zoals ik al zei, ik moet echt veel meer vlieguren maken om een goed oordeel te kunnen geven.

Maar tot zover, het is een droom als ie vliegt en je hem ziet reageren op jouw input. Ik hoorde dat het komende week bijna windstil wordt dus ik zal wel vaak in het veld te vinden zijn.

Voor 70 pleuri, zoveel schik. De vliegtijd is ook erg lang, ik vloog een minuut of 7 en toen ik naar huis ging en de accu op de lader zette zag ik dat ie nog niet eens half leeg was.

Yahoo!

Laatst bewerkt:
@Flyingcheese,

Ik zie dat jij nu ook bent begonnen met vliegtuigjes.

Omdat ik (net als jij ;) denk ik) ook na 25 jaar weer met de modelvliegerij bent begonnen (ik in 1984/1985 met een Graupner Dandy zwever, opgevolgd door een brandstof Graupner Taxi en Graupner Grundig C8 besturing) en de helikoptervliegerij totnogtoe (m.u.v. de NE Bravo SX) alleen maar frustraties heeft opgeleverd, zit ik toch te denken aan een 'vastvleugel'

Je hebt al met de NE Sky Runner gevlogen, is het goed te doen, (aanrader) en leuk???

Groet,
Robbie

De Hobbyzone Champ (90 euro RTF) is in ieder geval een aanrader. Ook zeer goedmoedig, het is bijna een zwever, maar loopings en snap rolls zijn ook mogelijk als je meer gas geeft. En hij werkt op 1S lipo's met mSR type plug, dus makkelijk om goedkoop aan goede accu's te komen. Bijvoorbeeld de Nanotechs van Hobby King werken prima.

Haha yeah! Woohoo!

Ik heb net mijn Skyrunner weer even gevlogen. Het was ineens windstil dus ik dacht, laten we maar eens een vluchtje maken. Het ging al stukken beter, alleen de lichte briesjes draaiden iedere keer dus ik moest wel blijven opletten met lanceren en landen. Ik krijg de throttle control ook langzaam door en ik heb gemerkt, hoe minder gas hoe beter of je moet echt ineens stil hangen vlak boven de grond.

Ik heb bijna 20 minuten gevlogen en het zweet staat op mijn voorhoofd. Maar het ging bijna perfect, rondjes en 8tjes draaien etc. Wat een kick zeg en het is me ook al gelukt om hem uit de lucht te plukken als ik wil landen, yeah!

Wat een flighttime hee, ik kan je dit ding zeker aanbevelen, Robbie! Het stuurt zo licht en soepel, binnen de kortste keren heb je het onder knie.

Het enige wat wel snel ruw wordt is het neusje van de epo-body dus als iemand een tip heeft over hoe ik die kan beschermen met een materiaal of tape erop of zo?

Ik hoor het graag.

Woohoo! haha

EDIT: Wat me net opvalt als ik de LiPo wil laden via de lader die erbij zit. Het groene lampje blijft al branden terwijl ie volgens de manual moet knipperen als ie aan het laden is en pas continu moet gaan branden als de LiPo vol is. Ik vertrouw het ding niet en laadt hem lekker via de KDS maar ik denk dat ik er wel even mee terugga dinsdag want het moet natuurlijk wel allemaal werken.

Helaas heeft dit de pret natuurlijk niet gedrukt, woohoo! lol

Laatst bewerkt:
Ik heb jaren geleden ook wel eens gedroomd van een vliegtuig, maar dan zag ik al die balsa spanten, die je super strak in elkaar moest zetten, en dan moest bespannen, zodanig dat je met zoveel moeite strak gebouwde vleugel niet alsnog "wokkelneigingen" ging krijgen. En dan een keer crashen, en je kon weer opnieuw beginnen.

Met gezond verstand en een beetje hulp van een vliegclub is ook dit voor iedereen te doen!
En een crash betekend lang niet altijd hele kist gaar!

Groeten

Laatst bewerkt:
Zeker niet.
Soms sta je versteld hoe iets kan stuiteren of neer kan klappen zonder ook maar iets te breken...
En soms denk je "niets aan de hand", en dan schrik je van de schade :D
Vlieg jij op Gilze Mark?

Met gezond verstand en een beetje hulp van een vliegclub is ook dit voor iedereen te doen!
En een crash betekend lang niet altijd hele kist gaar!

Groeten

Tuurlijk, alleen is naar de winkel gaan en een RTF set halen iets laagdrempeliger dan eerst lid te worden van een club, en dan een beroep op anderen te moeten doen. Het is mooi dat dit nog steeds kan, maar voor een recreatie-vlieger als ondergetekende, waarbij de Champ soms weken of maanden niet van de zolder komt, omdat andere bezigheden en hobbies mijn aandacht opeisen, kost de klassieke houtbouw teveel tijd. Maar ik geef toe dat het mooi werk is, ik heb ook wel eens een bootje van hout gemaakt, spant voor spant, en dan latjes erop.

Wat betreft het crashen, je kan geluk hebben, maar de keren dat ik bij een club ben wezen kijken, betekende een crash vrijwel altijd die dag niet meer vliegen...

Wat anders, ik heb nu zogenaamde "grease dempers" op de Micro T gezet, en wat een verschil. Geen op en neer deinen meer, en bij een klein randje tussen de tegels de onderkant op de grond hebben klappen. Nog wel een beetje "finetunen", ik had voor eerst de standaard veren erop, maar daardoor was de voortrein wat stug, en kreeg de achtervering meer te verwerken. Nu softe veren voor, en de balans lijkt beter, maar nog niet buiten getest. Rijd je alleen binnen, dan voldoen de standaard "dempers" wel goed, ze zorgen wel dat de wielen contact met de grond houden, zolang er niet teveel obstakels zijn.

Haha, ik heb net mijn eerste paar loopings gemaakt, yeehaw!

Ik weet dat het niks voorstelt maar toch, wou ik effe meedelen

Hihihi, i love it!

Ik heb ook al antwoord op mijn vraag over de charger die erbij zat, had mijn vraag op RCForums gezet en kreeg snel antwoord. Het schijnt dat de manual faulty is, het groene LEDje gaat aan als ie aan het laden is en uit als de LiPo vol is.

Verder ben ik ook nog niet zeker of ik alvast de leading edges van de vleugels moet tapen of niet. Er komen vrij snel deukjes in als ie tegen gras of een plantje aankomt. Zal ik alleen de (lichte)deukjes repareren of gelijk de hele leading edge in de tape zetten?

Ook vind ik de vleugels net iets te los in de body zitten, ze zijn verbonden met een carbon rod maar heeft iemand hier misschien ook een doeltreffende oplossing voor?

Laatst bewerkt:
Zo, heb alle leading edges van de Sky Runner-vleugels netjes ingetaped just in case. Op de uiteinden netjes in elkaar laten overlappen en het ziet er keurig uit. Ook de neus en de onderkant heb ik wat tape aangebracht aangezien die snel ruw worden. De neus ziet er wel minder strak uit maar het is echt lastig om tape zo te krijgen dat het allemaal mooi glad wordt op zo'n oppervlak

Het is allemaal nog heel en ik wil het graag zo houden dus vandaar. Het enige wat ik graag had willen zien was een soort locking mechanisme als je de vleugels in de body in elkaar duwt. Misschien een soort latch of zo die losspringt als de kracht echt teveel wordt, om ze te borgen.

Ik heb het idee dat de vleugels bij wind of een scherpe bocht verschuiven in de body, misschien dat ik zelf iets in elkaar moet fratsen of zo.

Dat is toch ook een gedeelte van de hobby, denk ik dan maar.

Als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag. Ik heb weinig ervaring met het repareren of upgraden van RC helis en vliegtuigen en heb ook geen idee welke materialen het beste geschikt zijn.

Als het de hele week zo windstil blijft ga ik maar een of meer extra LiPo'tjes halen, ook al is de flighttime bijna 20 minuten.

Het is echt verslavend yo!

Laatst bewerkt:
Back