RcRallyCup 2009/2010 (RRC)

he murky startgeld was altijd al 7.50 per dag mbv de sluis dus veel meer is het niet he hoezit het met transponder daar hoor maar niets over op de site

hans
 
Laatst bewerkt:
Ik heb tijdens de short course klasse wel veel moeite gehad om een sc10 bij te houden…Dit komt waarschijnlijk dat de slash 500gram zwaarder weegt en dat een goede 19turn motor toch sneller is dan een stock titan 550 van traxxas….Maar desondanks heb ik veel lol gehad en geluk met de regen, want dat heeft mij tenslotte toch naar de overwinning gebracht.

Voor wat ik begrepen heb van 1 van de SC-10 rijders, is dat ze inderdaad wat rapper op rechtuit snelheid kwamen tov de Slash, daarentegen moesten ze erg veel inleveren qua bochten snelheid, de SC-10 blijkt vooralsnog, nog te “wispelturig” op de achterkant te zijn. Slechts 1 van de 3 kon tevreden wezen, de andere 2 hebben nog veel werk te verzetten. Normaal gesproken kijken deze 2 veteranen (beide zeer goede rijders) met opgeheven hoofd naar de uitslag, helaas moesten zij nu letterlijk en figuur het hoofd iets wat laten zakken om zichzelf terug te vinden op de uitslaglijst, voor hen was het een dag van “karakterbuilding”!

Cijfertjes vergelijken in de rcrallycup, “snijdt niet altijd hout”, zie de LiPo rijders in de rallyklasse die ook nog veel werk te verzetten hebben om de volgende keer op het podium te geraken. Bij de Unlimited klasse waren ook enkele rijders met een “hele bak vermogen” tozv de rest, en was het bij hen een “walk-over” op basis van cijfertjes, nou nee, ik denk dat bij hen het verwachtingpatroon tijdens de wedstrijddag ook wel effe iets bij gesteld moest worden.

Het zag er bij mij ook naar uit dat ik uitzicht had op een podium plaats, helaas had mijn accupack last van een vreemd soort “memory-effect”, hij was gewend aan een heat van 6min, hierdoor kwam ik wat te kort voor de 2de finale van 8min. De winnaar in de rallyklasse kon vorig seizoen niet echt meekomen, nu had hij zijn auto zo uit de kast getrokken en er niets aan gedaan, en bleek onverslaanbaar te wezen, hoe gek kan het lopen.

De rcrallycup is nou eenmaal meer dan alleen “kille cijfertjes”, pech, geluk, ervaring, net de juiste setup voor dat moment van de dag, maakt je dag of breekt deze. Wie zich "totaal blind staart" op de kille cijfertjes, en zijn verwachtingpatroon daar "positief" op afgesteld heeft, kan wel eens bedrogen uitkomen, en zal zich niet snel gelukkig/thuis voelen op een rallycupwedstrijd.
 
...net terug van een weekje Oostenrijk en achter de schermen wordt gewerkt aan een verslag en uitslag...

Ik vond het persoonlijk een zeer leuke dag met een aangename behulpzame sfeer in de pits en spannende quali's en finale races op de baan. Het was voor mij, doordat ik nimh's moest laden bijna niet te doen om in 2 klassen, Rally en SCT, te rijden. Toen ik vervolgens heel veel storing in de SCT beleefde, heb ik voor de Rally gekozen.

Inderdaad is het zo dat alle ophef die op dit forum is gemaakt t.a.v. rijtijden, slijtage e.d. helemaal niet nodig was, maar zal ongetwijfeld ergens goed voor geweest zijn. Veranderingen waren voor een aantal oude deelnemers blijkbaar eng en dat geeft op zich ook niet, maar als dan blijkt dat die veranderingen in de praktijk juist zeer positief uitpakken, is er de mogelijkheid je opnieuw te motiveren voor deelname...

Voor alle duidelijkheid;

er worden 6 wedstrijddagen georganiseerd en op 1 wedstrijddag worden 2 finales gereden die beide tellen voor de einduitslag. Dus 12 uitslagen met 4 schrapresultaten, wat betekent dat als je 2 wedstrijddagen mist je evengoed kunt meestrijden voor het kampioenschap. De puntentelling is als volgt, 1ste plaats is 1 punt, 2de plaats is 2 punten enz....degene met het minst aantal punten wint de wedstrijddag en uiteindelijk het kampioenschap...

Greetz..:)
 
Referend naar de woorden dat een SC10 langzamer in de bochten zou zijn dan een Slash, hebben deze SC10 rijders wel een anti-rollbar gemonteerd op de achterzijde van hun SC10? of is dit een optie die niet is toegelaten bij de standaard short course klasse?

Wij hebben namelijk een slash en een SC10 ook samen laten knallen en de SC10 is op alle fronten duidelijk sneller in zowel rechtuit- alswel bochtensnelheid. Let wel in vochtige zal de Slash altijd winnen daar de SC10 standaard geen radio/batterybox heeft.

Een anti rollbar bij een SC10 maakt héél veel uit in het bochtenwerk maar nogmaals ik weet niet hoe dit zit wat regelementen betreft.
 
Referend naar de woorden dat een SC10 langzamer in de bochten zou zijn dan een Slash, hebben deze SC10 rijders wel een anti-rollbar gemonteerd op de achterzijde van hun SC10? of is dit een optie die niet is toegelaten bij de standaard short course klasse?

Wij hebben namelijk een slash en een SC10 ook samen laten knallen en de SC10 is op alle fronten duidelijk sneller in zowel rechtuit- alswel bochtensnelheid. Let wel in vochtige zal de Slash altijd winnen daar de SC10 standaard geen radio/batterybox heeft.

Een anti rollbar bij een SC10 maakt héél veel uit in het bochtenwerk maar nogmaals ik weet niet hoe dit zit wat regelementen betreft.

Je mag elk onderdeel zoals antirollbar e.d. in de SCT gebruiken....reglementen staan op www.rcwebmagazine.nl
 
Voor wat ik begrepen heb van 1 van de SC-10 rijders, is dat ze inderdaad wat rapper op rechtuit snelheid kwamen tov de Slash, daarentegen moesten ze erg veel inleveren qua bochten snelheid, de SC-10 blijkt vooralsnog, nog te “wispelturig” op de achterkant te zijn. Slechts 1 van de 3 kon tevreden wezen, de andere 2 hebben nog veel werk te verzetten. Normaal gesproken kijken deze 2 veteranen (beide zeer goede rijders) met opgeheven hoofd naar de uitslag, helaas moesten zij nu letterlijk en figuur het hoofd iets wat laten zakken om zichzelf terug te vinden op de uitslaglijst, voor hen was het een dag van “karakterbuilding”!

Cijfertjes vergelijken in de rcrallycup, “snijdt niet altijd hout”, zie de LiPo rijders in de rallyklasse die ook nog veel werk te verzetten hebben om de volgende keer op het podium te geraken. Bij de Unlimited klasse waren ook enkele rijders met een “hele bak vermogen” tozv de rest, en was het bij hen een “walk-over” op basis van cijfertjes, nou nee, ik denk dat bij hen het verwachtingpatroon tijdens de wedstrijddag ook wel effe iets bij gesteld moest worden.

Het zag er bij mij ook naar uit dat ik uitzicht had op een podium plaats, helaas had mijn accupack last van een vreemd soort “memory-effect”, hij was gewend aan een heat van 6min, hierdoor kwam ik wat te kort voor de 2de finale van 8min. De winnaar in de rallyklasse kon vorig seizoen niet echt meekomen, nu had hij zijn auto zo uit de kast getrokken en er niets aan gedaan, en bleek onverslaanbaar te wezen, hoe gek kan het lopen.

De rcrallycup is nou eenmaal meer dan alleen “kille cijfertjes”, pech, geluk, ervaring, net de juiste setup voor dat moment van de dag, maakt je dag of breekt deze. Wie zich "totaal blind staart" op de kille cijfertjes, en zijn verwachtingpatroon daar "positief" op afgesteld heeft, kan wel eens bedrogen uitkomen, en zal zich niet snel gelukkig/thuis voelen op een rallycupwedstrijd.


Hee Per, ik lees tot mijn verbazing dat ik niet een veteraan ben? :) De SC 10 bevalt prima. Ik reed met een oude Orion V2 maar dat ging wel goed. De Lipo's bevallen ook prima. In het nat is de SC-10 wel lastig, maar dat heb je nou eenmaal snel met een achterwiel aangedreven auto. In het droog ging het best aardig.
Tweede finale niet gereden vanwege de regen. Niet dat de auto daar niet tegen kan (alles is waterdicht), maar had geen zin in het noodzakelijke onderhoud 's avonds en geen zin om 8 minuten in de stromende regen op de rijdersstelling te staan met mijn zender. Blijft jammer dat de rijdersstelling niet overdekt is. Verder hulde aan de wedstrijdleiding en ERCE. Alles was prima geregeld.

Mvgr.
 
misschien een stomme vraag maar je mag niet met een buggy body rijden? Mag het wel met een andere body op een buggy chassis?
 
......Inderdaad is het zo dat alle ophef die op dit forum is gemaakt t.a.v. rijtijden, slijtage e.d. helemaal niet nodig was, maar zal ongetwijfeld ergens goed voor geweest zijn. Veranderingen waren voor een aantal oude deelnemers blijkbaar eng en dat geeft op zich ook niet, maar als dan blijkt dat die veranderingen in de praktijk juist zeer positief uitpakken, is er de mogelijkheid je opnieuw te motiveren voor deelname.....

Pardon, ik weet niet wat jij gerookt heb, maar volgens mij ben jij een beetje “zweverig”, zeker tazv hoe jij iemands mening naar beneden haalt, ongeacht of hij daarin wel of niet gelijk in heeft/had!

….Slechts 1 van de 3 kon tevreden wezen, de andere 2 hebben nog veel werk te verzetten. Normaal gesproken kijken deze 2 veteranen (beide zeer goede rijders) met opgeheven hoofd naar de uitslag, helaas moesten zij nu letterlijk en figuur het hoofd iets wat laten zakken om zichzelf terug te vinden op de uitslaglijst, voor hen was het een dag van “karakterbuilding”!.....

Volgens mij staat het er wel netjes “de andere 2” zijn Ted en Jasper, dat wil niet zeggen dat die “ene” (Alexander) geen veteraan is, of ik moet nog iemand anders per ongeluk over het hoofd gezien hebben, “tja, ik kan niet alles weten”!!!
 
Pardon, ik weet niet wat jij gerookt heb, maar volgens mij ben jij een beetje “zweverig”, zeker tazv hoe jij iemands mening naar beneden haalt, ongeacht of hij daarin wel of niet gelijk in heeft/had!

Ik begrijp niet dat je je om dit nu zo druk maakt terwijl jij over slijtage/rijtijden e.d. gewoon hetzelfde zegt als wat ik zeg...een aantal oud Unlimited rijders doen dit jaar niet mee door de wijzigingen en wat blijkt....de commentaren waren ongegrond...
 
Referend naar de woorden dat een SC10 langzamer in de bochten zou zijn dan een Slash, hebben deze SC10 rijders wel een anti-rollbar gemonteerd op de achterzijde van hun SC10? of is dit een optie die niet is toegelaten bij de standaard short course klasse?......Let wel in vochtige zal de Slash altijd winnen daar de SC10 standaard geen radio/batterybox heeft…..Een anti rollbar bij een SC10 maakt héél veel uit in het bochtenwerk maar nogmaals ik weet niet hoe dit zit wat regelementen betreft.

….veel inleveren qua bochten snelheid, de SC-10 blijkt vooralsnog, nog te “wispelturig” op de achterkant te zijn…..

Voor de SC-10 rijders staat inderdaad een anti-rollbar hoog op het verlanglijstje, en niet iedereen had deze, dat mbt het “vooralsnog” verhaal. Inmiddels “schijnt” er ook een zogeheten “binnenbody” op de markt te zijn voor de SC-10, dus die zullen we ook wel binnenkort zien verschijnen.

Op de vraag of een antie-rollbar (stabi) is toegestaan in de SCT klasse, ik neem aan dat je refereer naar een eerder uitspraak van mij, dat “zwaar gemodificeerde SCT’s” thuis horen in de Unlimited klasse, aanvankelijk is/was dat ook zo, stabi’s behoort niet tot zwaar gemodificeerd. Ik zag wel complete “aluminium chassis” die niet tot het “standaardpakket” behoren, of door een fabriek als uitgevaardigde optie dient, naar “mijn mening” overschrijd men hier wel degelijk het reglement, en zou in de Unlimited klasse uit moeten komen, kennelijk heeft de organisatie hier anders over geoordeeld (wie dicht bij het vuur zit, warmt zich het best), overigens heeft men daar volgens mij geen voordeel uit kunnen slepen, waarschijnlijk waren dat de verzachtende omstandigheden, om ze “niet op de vingers te tikken”.

…..Toen ik vervolgens heel veel storing in de SCT beleefde, heb ik voor de Rally gekozen…..

Ali, een aluminium chassis (ook een carbon-fibre chassis) veroorzaken een geheel ander ontvangstpatroon, te gevolge van het verstoren in het zogeheten “ground-effect” van de antenne (+ ontvanger) dit kan ten gunste werken maar ook een negatieve werking hebben (black-spots, verstrooiing, interferentie, richtinggevoeligheid, enz). Wanneer het negatief is, kan het ook voorkomen dat je wel “alleen kan rijden” maar niet met meerdere. Op een hoger frequentie heeft het weer meer effect tov een lagere frequentie, in alle gevallen de ontvanger op het bovendeck plaatsen voor optimale prestatie, en geen antennedraad vlechten door en om het chassis. Zorg dat er geen metalen delen kunnen “schuren of tegen elkaar kunnen tikken”, dit kan “knakpulsen, spikes” veroorzaken. Pulsen, spikes die bv veroorzaakt worden door een motor, zelfs door een elektronische regelunit, kunnen ook “doorklinken” via een goede gelijder zoals aluminium. Soms kan het nuttig wezen om de ontvanger in “aluminiumfolie-tape” te verpakken (zorg er wel voor dat het de antenne niet raakt), dan weer “geïsoleerd met dubbelzijdig tape” op het topdeck plaatsen. Misschien verhelpt mijn tip en uitleg jouw probleem, misschien ook niet!
 
Ja, je kunt zelf kiezen of je meedoet voor het "kampioenschap" of echt alleen voor de fun.

zou je dan ook met z'n 2e kunnen rijden? bijvoorbeeld dat ik eerst rij en de volgende ronde hij? of moet mag dat niet? Ik wil hem graag laten ervaren dat met een hele groep mensen rijden leuk is. en dat op circuit rijden leuk is. Want zelf rij ik op hfcc nog gen wedstrijden gereden. maar wel gewoon rijden ben ook pas lid. maar ik wil hem ook graag laten ervaren en hij kan wel aardig rijden. hij zal niet iederreen van de baan raggen maar hij is niet super snel. hij rijd met een rustler (die is toegestaan toch?) Ik zal ook nog wat aan mensen vragen die ik persoonlijk ken.

alvast bedankt,

Robert (koen)
 
Back
Top