Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Wordt het gewicht ook in overweging genomen? Bedoel meer te zeggen dat iemand met een hubsan al strafbaar is die binnen de ctr vliegt?

Eerder van de mensen die een poging doen om als burger de wet te snappen, en verder wat mensen die hun interpretatie van de regeling weergeven...

En volgens de interpretatie aangaande binnen straal van 15km van luchthaven niet vliegen ben ik met een babycopter die in de achtertuin 1cm van de grond komt al strafbaar en heb ik recht op max 6 mnd hechtenis of max. Boete van €7.800.

Als dat klopt dan heb ik toch moeite om deze regelgeving serieus te nemen, al is het ook beangstigend: stel je voor dat die gevaarlijke babycopter wel in aanvaring komt met een 737 terwijl ik in de achtertuin sta :D

Ik vermoed dat de meeste mensen gewoon blijven doen wat ze al deden: lekker veilig vliegen, iets dat dus ook in de regelgeving genoemd wordt: de hobbiesten hebben tot nu toe laten zien geen gevaar te vormen!

In de openingspost staat ook een link naar de regeling modelvliegen wetten.nl - Wet- en regelgeving - Regeling modelvliegen - BWBR0019147
Lees die maar eens door. deze is, zover ik weet, de enige die geldig is [edit]: voor recreatief modelvliegen :) [/edit]

Mocht iemand andere regelgeving weten graag een link naar het betreffende document en de datum van publicatie in de Staatscourant. ;)

@Phicoh
wordt jij niet moe van jezelf? Je verward met je opmerkingen mensen die juist proberen eea te begrijpen. Dat was ook de reden van mijn samenvatting... eea 'leesbaar' maken voor anderen.

Ja je hebt gelijk.
Er zijn instanties die als uitzondering binnen CTR kunnen en mogen vliegen. Het betreft hier uitzonderingen die voor 98% van de MBF-ers NIET gelden.

Maar feel free...
copieer mijn post (volledig) en pas hem hier aan naar juistheid. Dan heeft iedereen er iets aan en is alles in 1 post terug te vinden want dat was het doel van de geplaatste samenvatting.

Er mogen geen RPAS vliegen binnen CTR.
Het gewicht en toepassing zijn hieraan ondergeschikt!
Hmm. Als ik dit letterlijk interpreteer dan maar, dan mag ik niet in een (klim)hal, nog in mijn eigen huis vliegen binnen CTR ???

De kids hier in de straat die morgen met hun Sinterklaas en Zwarte Piet Bart Smit heli's gaan spelen zijn dus rijp voor het gevang :confused::confused:

Ik begin eea steeds beter te begrijpen door je uitleg, maar het begrip is sterk aan het afnemen moet ik zeggen!

@Phicoh
wordt jij niet moe van jezelf? Je verward met je opmerkingen mensen die juist proberen eea te begrijpen. Dat was ook de reden van mijn samenvatting... eea 'leesbaar' maken voor anderen.

Dat helpt alleen als je beetje nauwkeurig formuleert.

Dus jij schrijft "Er mogen geen RPAS vliegen binnen CTR." Dat klinkt net alsof je het heel zeker weet.

Toch zijn er binnen CTR 1 van Schiphol minstens 3 clubs die daar legaal vliegen: FMS Spaarnwoude, Icarus (kaapstadweg) en BMVC in vliegt als het goed is in Vijfhuizen.

Misschien bedoelde je wildvliegen, maar waarom heb je het dan over 'bepaalde instanties' als vliegclubs ook gewoon vliegen?

Maakt dat uit? Ja. Als je in Amsterdam woont, dan kan je gewoon lid worden en vliegen. Dus in de CTR van Schiphol. Dan hoef je niet eerst CTR 1 uit.

@Lucht

Maak het niet moeilijker dan het is.
Er zal geen handhaver zijn die een kind van 7 aanspreekt op het buiten vliegen met een speelgoedheli... er zijn wel handhavers (en dat worden er steeds meer) die een volwassene aanspreekt die met zijn F450 (of iets anders wat vliegt) zal aanspreken...

Nogmaals,
het doel was het samenvatten van de wetgeving niet het opnieuw starten van een nutteloze discussie.

Vwb binnen vliegen. Daar zijn de meningen over verdeeld. ILenT vind dat het niet mag en is de handhaver. De wetgever spreekt niet over binnen of buiten kortom... men heeft daar een punt.

Vwb de grootte cq het gewicht...
recent heeft de TU Delft een mini quadrocopter gemaakt van slechts 1,9 gr. Helaas krijgen zij GEEN toestemming van ILenT ermee te vliegen daar men eerst aan alle opleiding etc dient te voldoen.... meer info hierover vind je op interpret ;)

Is het bizar...
Ja natuurlijk, maar nogmaals... het gaat er om hoe de wet op dit moment is. Partijen als DARPAS trachten zich hard te maken eea beter toepasbaar te krijgen.

Hmm. Als ik dit letterlijk interpreteer dan maar, dan mag ik niet in een (klim)hal, nog in mijn eigen huis vliegen binnen CTR ???

De kids hier in de straat die morgen met hun Sinterklaas en Zwarte Piet Bart Smit heli's gaan spelen zijn dus rijp voor het gevang :confused::confused:

Ik begin eea steeds beter te begrijpen door je uitleg, maar het begrip is sterk aan het afnemen moet ik zeggen!

Luchtruim is buiten. Dus binnen mag je viegen zonder je van die regels wat aan te trekken.

Als kinderen met een pistool rondlopen waarvan oom agent vindt dat het op een echt wapen lijkt dan zijn ze ook rijp voor het gevang.

Die regels zijn duidelijk niet aangepast aan het feit dat de winkels vol liggen met goedkope quads en helicopters. Maar ik heb ook nog geen boze ouders in Den Haag zien demonstreren.

...maar waarom heb je het dan over 'bepaalde instanties' als vliegclubs ook gewoon vliegen?...

Instantie is een verzamelwoord. Een vliegclub is ook een instantie. Staan ingeschreven bij de KvK etc...

Maar je hebt helemaal gelijk. Mijn post is onvolledig, niet juist geformuleerd en slecht samengevat. Excuus daarvoor. Ik probeerde de boel te verduidelijken maar zal dat niet meer doen...

@Lucht

Maak het niet moeilijker dan het is.
Er zal geen handhaver zijn die een kind van 7 aanspreekt op het buiten vliegen met een speelgoedheli... er zijn wel handhavers (en dat worden er steeds meer) die een volwassene aanspreekt die met zijn F450 (of iets anders wat vliegt) zal aanspreken...
Ik bedoel het niet moeilijk, maar tracht soms met een voorbeeld te snappen wat de reikwijdte van een uitspraak of regelgeving is. Dat een handhaver - net als bij de meeste regelgeving - deze afhankelijk van de situatie verschillend mag toepassen dat is een gegeven, maar daar ging het me even niet om!

Nogmaals,
het doel was het samenvatten van de wetgeving niet het opnieuw starten van een nutteloze discussie.
En dat heb ik erg gewaardeerd. Na 79 pagina's geheenenweer las ik eindelijk iets dat me aansprak. En dat leidt natuurlijk tot vragen, en mogelijk een discussie om eea nog duidelijker te krijgen.

Ik had voordat ik eea door toeval ging lezen totaal geen idee dat dat speelgoed van ebay/glb (F450 achtig spul) ook maar iets met regelgeving te maken heeft, maar het lijkt er dus op dat alles wat ik met dat speelgoed doe dus illegaal is. Een vreemde gewaarwording! Dat ik daarbij en deel van de regels ook nog absurd vind maakt eea nog vreemder, maar dat is mijn mening.

Als deze Text in het verkeerde Topic is geplaats ,, dan hoor ik het wel ;)
betreft Hobby-matig gebruik

Hoe meer regels .. hoe meer onduidelijkheid!!
dacht eerst dat ik het wel een beetje snapte .. nu helemaal niet meer :???:

deze snap ik nog:
- niet in de bebouwde kom
- 150mtr van bebouwing buiten bebouwde kom
- niet over mensen
- niet over dieren
- niet over autobanen/snelwegen
- niet over treinsporen
- niet hoger als 120mtr
- 3.5/15 km van luchthavens (verschilt per luchthaven)
- toestemming van grond/land-eigenaar

Je moet toestemming hebben van de grond/landeigenaar:
OK,, als ik over een weiland wil vliegen moet ik toestemming hebben v/d boer
die snap ik nog, maar als ik B.V:

-over/in een Bos wil vliegen?
-over de maas wil vliegen?
-over een waterplas wil vliegen (b.v Oolderplas in roermond)
#Aan wie moet ik dat dan vragen??

deze vind ik tegenstrijdig aan alle regels:
je mag alleen op een Vereniging - veldje vliegen
waarom dan die bovenstaande regels (snap jij het nog .. ik niet)

zijn alle Piloten die niet op/over een Vereniging-veldje vliegen (en LID zijn) -->> WILDVLIEGERS ??!!
Zoja .. wat kunnen dan de consequenties zijn??!!
(boete/inbeslagname/enz)

120mtr MAX hoogte betekent dat vanaf daar waar ik opstijg?
of de afstand tussen multicopter en Aarde in vlucht?
(in Limburg hebben we veel Heuvels)
en in die 500mtr die je mag wegvliegen is het Landschap veel verandert in hoogt/laagte

is FPV-vliegen nu totaal verboden of niet ??!!
Zoja .., wat kunnen dan de consequenties zijn ?!
Zoja .., waarom is het dan verboden?!

ligt het nu aan mezelf of:
heb ik nou niet goed begrijpend gelezen of is het echt zo onduidelijk ??!!

BVD ;)

(als hobby ist, wildvlieger ZONDER commercie en of commerciele belangen, of doeleinden)

Tis onduidelijk, maar met (een stukje werkend) gezond verstand ben je meestal wel zo veilig dat er geen gevolgen of inbeslagname volgt ;)

De meesten willen hun gezond verstand verruilen door regelgeving... Dat werkt niet...

Laatst bewerkt:
-over/in een Bos wil vliegen?
-over de maas wil vliegen?
-over een waterplas wil vliegen (b.v Oolderplas in roermond)
#Aan wie moet ik dat dan vragen??
Het gaat er niet om of je OVER iets heen vliegt (dat mag in principe) maar waar jij zelf staat en waar je start/landt.
Wildvliegen=starten/landen vanaf een niet daarvoor aangewezen vliegveld. En dat mag, zolang je je aan de eerder genoemde regels houdt.

Als deze Text in het verkeerde Topic is geplaats ,, dan hoor ik het wel ;)
betreft Hobby-matig gebruik

Hoe meer regels .. hoe meer onduidelijkheid!!
dacht eerst dat ik het wel een beetje snapte .. nu helemaal niet meer :???:

deze snap ik nog:
- niet in de bebouwde kom
- niet over mensen
- niet over dieren
- niet over treinsporen
- niet hoger als 120mtr

Het staat je vrij om er naar bovenstaande te handelen, maar de regeling modelvliegen, waar je als hobbyvlieger onder valt is ruimer.

De regeling modelvliegen met geldigheids datum 05-12-2013 geeft aan : wetten.nl - Wet- en regelgeving - Regeling modelvliegen - BWBR0019147

- niet in de bebouwde kom: De regeling geeft aan
de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom

Niet in de bebouwdekom staat er niet aangegeven. Als je een plek vind binnen de bebouwde kom die aan bovenstaande voorwaarde voldoet, dan mag je er modelvliegen
Er staat zelfs aanvullend vermeld dat je mag vliegen boven wegen in in 30 km-zones binnen de bebouwde kom.

De 150mtr afstand staat nergens in de regeling aangegeven. Dus je mag ook in je achtertuin vliegen als je het wil.

- niet over mensen
De regeling heeft het over 'mensenmenigten'. Wanneer een groepje mensen en een menigte wordt. Dat kan ik je ook niet vertellen, daar zal vast wel jurisprudentie over zijn. Persoonlijk zou ik afraden om over mensen te vliegen i.v.m. veiligheid. Maar de regeling verbied het niet over mensen te vliegen.

- niet over dieren
Het verbod om niet over dieren te vliegen staat niet in de regeling. Dus gewoon toegestaan. Of het wenselijk is, dat is een andere discussie.

Correct, de regeling geeft aan dat het niet is toegestaan om over openbare verharde wegen te vliegen waar de maximale snelheid 60 km/h of hoger is.

- niet over treinsporen
Correct

- niet hoger als 120mtr
Niet correct.
vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits... (klasse G is tot 1500 ft, dat is 457,2 meter.)
In de buurt van luchthavens zal klasse G waarschijnlijk een hoogte beperking hebben.

1° voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerde luchthaven of een terrein dat geschikt is om tijdelijk en uitzonderlijk te worden gebruikt, waarvoor krachtens artikel 8a.51 van de Wet luchtvaart ontheffing is verleend, geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven respectievelijk de houder van de ontheffing;
2° voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelluchtvaartuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;

Hier vind ik de regeling niks over terug. Waarschijnlijk val je dan binnen het gestelde van de luchtverkeersleiding van de luchthaven,

In de regeling met geldigheidsdatum_05-12-2013 vind ik er niks meer over terug. Zou het verwijderd zijn in de laatste wijziging.???
Volgens mij is sowieso het betreden van grond/terrein/water welk niet van jou is al ergens anders geregeld in de wet.

Binnen de regeling modelvliegen wordt expliciet vermeld:
Artikel 1a

Het is verboden deel te nemen aan het luchtverkeer met een modelluchtvaartuig als bedoeld in artikel 1a van het Luchtverkeersreglement of een licht onbemand luchtvaartuig als bedoeld in artikel 1a van het Luchtverkeersreglement in de gebieden, bedoeld in artikel 1 van de Regeling sluiting luchtruim boven Den Haag en kasteel Drakensteijn, artikel 1 van de Regeling sluiting luchtruim Scheveningen en artikel 1 van de Regeling sluiting luchtruim nationale herdenkingen.

Het vliegen boven terrein/water van andere personen is zo te lezen toegestaan. Met uitzondering van bovengenoemde locaties en binnen de bepaalde gebieden in de buurt van luchthavens

Al met al zijn er voor de hobby modelvliegers geen extra beperkingen opgelegd t.o.v. de 2005 regeling.
Over grote lijnen vind ik de regeling vrij helder. Behalve het gedeelte van wat je moet doen in de buurt van luchthavens.

Mooi beschreven Roel.
Kennelijk ben ik niet de enige wie het is opgevallen dat de regelgeving in dit draadje een stuk strenger is dan in Nederland ;)

het begrip voor baat vliegen gaat een stuk verder dan puur een financiele transactie;) even snel een paar voorbeeldjes:
in ruil voor foto's krijg je:
-een kopje koffie
-een rondleiding
-gratis toegangskaartje
- hulp van de andere partij
- of wellicht bellen ze je de volgende keer als ze gewone foto's nodig hebben.

dit zijn allemaal dingen die gelden als baat, ook al verwacht je ze niet allemaal direct;)

Dus als ik voor iemand foto's maak van zijn boerderij en ik krijg een kop koffie dan ben ik commercieel bezig.
Dat is wat je eigenlijk zegt Vinny.
Wanneer ik er heen ga zonder dat ik foto's maak dan krijg ik ook koffie. :confused:

Wat nu als mensen naar buiten gaan en foto's maken.
Die hebben bij voorbaat al baat want ze halen een frisse neus.

Wat ik maar bedoel te zeggen is dat het een beetje onzin is wat je zegt.
En wat ik tevens probeer te zeggen is dat wanneer leken proberen een term juridisch te verklaren de verwarring nog groter wordt.

Er is dus onenigheid over de term "baat". :yes: in relatie tot commercieel bezig zijn.

hallo ben,

ik snap je frustratie en verwarring;) maar het is helaas zo als het is, dont shoot the messenger;) vliegen voor baat gaat verder dan er direct voor betaald worden, en dat is wat ik met de voorbeelden duidelijk probeerde te maken;)

gr vincent

maar het is helaas zo als het is, dont shoot the messenger

Ik denk dat het iets te zwart wit gesteld wordt. Wat eerder aan de orde is geweest (en even hiervoor ook hier werd gesuggereerd) is dat bij een opdracht voor een foto reportage de luchtfoto's er zogenaamd gratis bijgedaan worden. Dat gelooft natuurlijk niemand. Maar als jij als hobbyist opnamen maakt zonder dat daar een vergoeding op tegenprestatie van wat voor soort dan ook aan te pas komt (meer dan een kop koffie) dan is daar volgens mij geen haan die daar naar kraait. Is ook moeilijk zoniet onmogelijk aan te tonen volgens mij.

Groet,

Ad

Back