Micropuller
Forum veteraan
Geen tijd om het draadje door te lezen, maar wel om alles wat reeds gezegd is nog eens te herhalen...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hmmm. Als dit gezien wordt als één transactie dan kan ik dat wel begrijpen, maar als je er verschillende transacties van maakt dan vraag ik me af of het voor de rechter (of wat dan ook) stand houdt dat het een commerciele vlucht was, immers dan moet er toch ook een commerciele transactie hebben plaatsgevonden ?het gratis leveren van luchtfoto's bij foto's vanaf de grond word ook gezien als vliegen met baat, dus dit valt niet meer onder hobbymatig!![]()
Geen tijd om het draadje door te lezen, maar wel om alles wat reeds gezegd is nog eens te herhalen...
Hmmm. Als dit gezien wordt als één transactie dan kan ik dat wel begrijpen, maar als je er verschillende transacties van maakt dan vraag ik me af of het voor de rechter (of wat dan ook) stand houdt dat het een commerciele vlucht was, immers dan moet er toch ook een commerciele transactie hebben plaatsgevonden ?
Aan de andere kant: aan de foto is niet te zien hoe die is genomen. Dit kan net zo goed vanuit een luchtballon of hangend onder een kite genomen zijn.
Maar goed. Niet de bedoeling om hier een ontwijk-de-regels discussie te starten. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee van de regels van vóór juli 2013, dus het kan best zijn dat ik al tijden allerlei - voor mij onbekende/onbegrijpelijke - regels overtreedt![]()
Als iedereen eens een beetje meer moeite zou doen om te zoeken/lezen, zouden dezelfde vragen niets steeds herhaald worden en werd het zoeken meteen een stuk makkelijker, omdat je niet zoveel info hoeft te filteren. Maar ja, de gemiddelde mens is nu eenmaal liever lui dan moe...
Volgens mij is bovenstaand geen goede samenvatting van de Regeling modelvliegen. wetten.nl - Wet- en regelgeving - Regeling modelvliegen - BWBR0019147
De 150m van bebouwing lees ik nergens, je mag maximaal 300m hoog vliegen (mits....) i.p.v 120m
De VLOS van 500m lees ik nergens. Minimaal 8 km van een luchthaven mis ik ook in de regeling.
Het lijkt me goed dat ook de juiste weergave in de startpost wordt aangegeven.
Als iedereen eens een beetje meer moeite zou doen om te zoeken/lezen, zouden dezelfde vragen niets steeds herhaald worden en werd het zoeken meteen een stuk makkelijker, omdat je niet zoveel info hoeft te filteren. Maar ja, de gemiddelde mens is nu eenmaal liever lui dan moe...
Als je iets wilt weten m.b.t. de regelgeving rondom FPV vliegen (tenminste, dat maak ik op uit je eerdere post), kan ik je aanraden om andere zoektermen te gebruiken. Bijvoorbeeld regels fpv. Of je leest er de regeling modelvliegen en de laatste aanvulling daarop, waarnaar Blik Van Boven verwees, er eens op na.Zucht, dan neem ik de proef op de som...
Ik zocht in dit topic op: "FPV" "FIRST PERSON"
En wonder boven wonder:
geen hits bij de eerste term en bij de 2e geen antwoordt op mijn vraag.
Hoi,
je mag mits.... inderdaad maximaal 300m Dat moet idd worden aangepast in mijn post.
De overige punten zijn juist.
De regeling modelbouw spreekt overigens over 3Km van een luchthaven. Dit is recent op verzoek van LVNL (Luchtverkeersleiding) vooralsnog omgezet naar 8Km geldend voor het luchtruim waar zij verantwoordelijk voor zijn.
n. vluchten zijn toegestaan in luchtruim met klasse C, mits op schriftelijk verzoek van belanghebbende een convenant is gesloten met de organisatie die de plaatselijke luchtverkeersleiding verzorgt en de bestuurder zich houdt aan de afspraken in dat convenant;
b. de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelvliegtuig en het luchtruim daaromheen;
Luchtruim klasse C is CTR gebied. Dit luchtruim valt onder beheer van de LVNL. De LVNL heeft sinds enkele maanden het luchtruim 100% gesloten voor 'drones' in de ruimste zin des woords. Ook het convenant biedt op dit moment geen uitzondering. De LVNL geeft aan dat er binnen een straal van 8 Nautische mijl hetgeen overeenkomt met ca 15Km niet gevlogen mag worden!!!
Nu ben ik in de war. Luchtruim categorie C begint toch pas op 1 Km hoogte
Dag Roel H,
.....
Kan het niet zijn dat de wet bepaalde bevoegdheden delegeert aan zekere instanties.
Eerder van de mensen die een poging doen om als burger de wet te snappen, en verder wat mensen die hun interpretatie van de regeling weergeven...Het krioelt hier van de wannabe juristen![]()
1) de 8 Km binnen LVNL (CTR = Gecontroleerd luchtruim) gebied moet 15Km zijn... excuus voor mijn fout.
Luchtruim klasse C is CTR gebied.
2) 500m VLOS.
De wetgever omschrijft dit als volgt:
Nu kunnen we natuurlijk gaan discussiëren of men 500m bedoelt maar geloof mij, in de praktijk zal meer dan de helft van ons zijn toestel niet meer op veilige wijze kunnen waarnemen. In de commerciële wereld is het duidelijk beschreven met een getal, in de modelbouwwereld is het een functionele omschrijving. De praktijk zal leren dat 500m echt ver is voor een goede, maar bovenal veilige VLOS.