ik zou je legacy aan de kraanhaak hangen![]()
Jij mag nooit meer raden.
Waarom denk je dat ik de opleiding niet afmaak

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
ik zou je legacy aan de kraanhaak hangen![]()
Ik zit al maanden opdrachten af te slaan omdat ik geen papieren heb. Ik heb bewust gewacht om te kijken wat de huidige wetgeving doet. Wat heeft het nog voor nut om een opleiding te doen?
1) Als je Hobbymatig of beroepsmatig te werk gaat maakt toch geen verschil.
2) Een foto voor een makelaar maken zit er niet meer in. Aangezien de afstand waar men zich moet aan houden.
3) Gaat hier nog verandering in komen of moet ik ook maar onder het mom van hobbymatig te werk gaan en opdrachten aannemen die wel mogen volgens de hobbymatige wet?
Begrijp me niet verkeerd ik wil best de benodigde papieren halen maar het moet het wel allemaal waard zijn. Voor nu zie ik er niet heel erg veel voordelen in ten opzichte van hobbymatig dan dat het me veel tijd energie en geld kost.
Ik ben daar idd ook bang voor.
De regelgeving zoals hij nu is slaat men volledig de plank mis.
Ik zie nu overal om mij heen dat er gewoon gevlogen word.
Eerst dacht ik dat de regel geving de cowboys wel een beetje zou doen inkrimpen.
Maar het tegendeel gebeurt nu.
De drempel is nu gewoon te hoog. En handhaving is er niet.
Er word gewoon nog door gevlogen. Ik vlieg niet meer maar al mijn klanten komen nog gewoon aan luchtfotos
Waarom zou ik die investering nog doen als ik het niet meer terug kan verdienen?
Ik heb mijn commercieel-vliegen plannen destijds in de ijskast gezet, maar ik heb je destijds gewaarschuwd.
Slechte wetgeving (of wetgeving zonder handhaving) helpt geen biet. Eerlijke mensen zoals jij zijn het bokje, of zoals bij mij remt het ondernemers-schap. De hobbyvliegers verdienen mooi bij (terecht).
Helaas.
Eerlijk gezegd ben ik er niet rauwig om dat het kaf van het koren gescheiden gaat worden. Een foto maken voor €100 is er eenvoudigweg niet meer bij (tenminste niet als je rendabel wilt werken). Partijen die net als wij er dik in geïnvesteerd hebben hebben 'last' van, zoals wij dat noemen, wildvliegers! Pas zodra deze groep de branche respecteert kan de markt niet anders dan accepteren dat de tarieven marktconform zijn en dat de 'buurman' op de hoek wellicht een prima foto maakt maar helaas illegaal te werk gaat.
Ik verwacht dat binnen nu en 1 à 2 jaar de handhavingsteams prima op de hoogte zijn en dat de markt beetje bij beetje 'geschoond' zal worden.
Nog even doorbijten dus
Als ik jou was tasz en het gaat je alleen om fotos, zou kunnen kijken naar een rc hete lucht ballon. Deze vlieg je altijd aan koord. Daarmee val je buiten de rpas regels. Je kan dan jou klanten voor 95procent weer bedienen.
Een hete lucht ballon is niet zo groot. Makkelijk mee te nemen. Binnen een kwartier opgezet. Het kost je een busje buta gas per 4 keer oplaten en ongeveer een kwartier vliegtijd per vlucht. Dit gaat prima tot ongeveer windkracht 3 en soms kan het met 4.
Klopt Ed
Maar ik heb allang een alternatief
Ik ben in het dagelijks leven kraanmachinist![]()
Ik dacht dat je fulltime met foto en video werkzaam was. Zo deed je het overkomen.
Als je het er bij doet dan vraag ik me af of het rendabel is om überhaupt de opleiding te volgen?
Voor de bedrijven die vooropgesteld kwaliteit opnames leveren en gekoppeld aan alle verplichte regelgeving voldoen, zijn echt de betere.
Ze kunnen weer normale prijzen vragen voor hun werk. De prutsers zijn vertrokken. De enkele illegale prutser valt uiteindelijk door de mand vanwege het werk dat hij levert, wat veelal onder de maat is.
Nu kunnen we hopen dat de handhaving conform de regelgeving wordt uitgevoerd. Dan hebben we enkel nog te maken met de echt goede bedrijven.
Dat is zoals het werkt Vinny en op zich een goeie zaak.En wij merken ook dat opdrachtgevers steeds meer weten van de regels, of in ieder geval dat het niet zomaar mag. En steeds meer opdrachtgevers zeggen alleen met gecertificeerde bedrijven te willen werken...
Je hebt op deze plek Ed hele tirades gehouden tegen "Blikkie".
Wat blijkt, "Blikkie" haalt zo'n beetje alles wat er te halen valt en je zegt nu in een post dat je met hele andere ogen naar hem kijkt.
Voor die tijd was ie precies hetzelfde en had hij de kwaliteiten ook maar jij zag ze niet.
Dus, hakken met de botte bijl.
Dat betekent Ed dat jouw tirades meer zeggen over jou dan over de persoon waar ze tegen gericht zijn.
Ik wil jou aanraden wat ik op deze plek Sander Sassen ook aangeraden hebt.
Volg eens een cursus sociale vaardigheden.
Daarin leer je dat je niet alleen vriendelijk hoeft te doen tegen mensen die het met je eens zijn maar dat je dat ook kan doen tegen mensen die een andere mening hebben.
Dan wordt het een stuk prettiger toeven op het forum.