Bouwverslag Saab 91D Safir

De eerste torsieschaar is af. Nu vijf keer herhalen...

IMG_20221231_171906.jpg
IMG_20221231_171840.jpg
 
Weet iemand toevallig de geometrie van zo'n kantelenmoer? Ik heb nu die vastgrijppunten, sorry ken de juiste terminologie niet) niet op mijn ringetje zitten. Die eerste was om te testen, nu wil ik ze schaal getrouw uit 7075 T6 aluminium maken (net als de rest), maar heb die punten niet gemeten.
IMG-20230114-WA0018.jpeg


IMG-20230114-WA0022.jpg
 
Ringetje vervangen. In mijn notities toch nog gevonden daar ik die afmetingen opgeschreven had, haha. Even op de computer getekend, gedraaid en gefreesd en nu dik tevreden. Nu nog drie maken, want ik heb van alle onderdelen behalve de torsiescharen alles dubbel gemaakt. Heb ik een geheel reserve onderstel.

IMG_20230126_204811.jpg


IMG_20230126_204609.jpg
 
Met een veer zelfs, dat zie je niet veel.
Althans bij alle kisten die ik hier in de hangaar heb gehad is de Safir tot nog toe de enige die dat heeft blijkbaar.
 
Het aluminium blokje dat de torsiescharen moet verbinden met de poot moet ik lijmen. Hiervoor wil ik UHU300 gebruiken, zoals afgekeken van Gerald.

Wat ik recentelijk leerde, is dat aluminium vrij snel een oxidatie laag ontwikkeld op zijn oppervlakte. Daar loop ik even op vast in mijn hoofd.

Van DaBit van het CNCzone forum:

"Het 'probleem' is de laag aluminiumoxide die zich ogenblikkelijk vormt zo gauw je het metaal aluminium blootstelt aan de atmosfeer. Frees snijd aluminium, seconden later vormt zich al een beschermende huid. Maar met alle vervuiling van het productieproces is die laag vaak nogal 'slordig', en dat geeft epoxy niet de kans om optimaal te hechten. Er zit olie in die laag, stof, vervuiling uit de lucht, noem maar op. Dat kun je niet zomaar wegschuren, want je schuurt de vervuiling gewoon in het metaal. Doe maar een druppel olie ergens op, en ga schuren. De olie verdwijnt niet.

Wil je dat verbeteren, dan heb je 2 opties:
1) Je stript de oxidelaag nogmaals, zorgt ervoor dat het oppervlak brandschoon word, en laat 'm overnieuw groeien. Bij voorkeur zo min mogelijk voordat je lijm aanbrengt.
2) Je stript de oxidelaag, en vervangt de aluminiumoxidelaag door een chroomlaag. Daar hechten methacrylaten en epoxies nog beter op. Dan kom je wel in de zeswaardig-chroom problematiek terecht waardoor zoveel luchtvaart en trein-arbeiders ziek zijn geworden.

Laten we maar zeggen dat 2) even geen optie is. Dan hou je 1) over. Wat ik zou doen als ik een paar micron materiaal kan missen:

1a) Etsen met natriumhydroxide (natronloog, gootsteenontstopper). Dat verwijdert de oxidelaag en met de oxidelaag ook de vervuiling, lost olieen en vetten op, en vreet het metaal eronder ook aan.
1b) Jij gebruikt 7075, dat bevat o.a. koper en dat koper word niet opgelost door NaOH. Waarschijnlijk kleurt je werkstuk dan ook zwart bij de NaOH behandeling; dat is het koperoxide aan het oppervlak. Om dat op te lossen gebruik je een badje met salpeterzuur; dat spul tast aluminium niet aan maar het maakt korte metten met de andere metaalvervuilingen.
1c) Spoelen met royaal demiwater, goed drogen (verfbrander, oven). En vooral het aluminium niet meer met blote vingers aanraken, en de delen die gelijmd moeten worden helemaal niet aanraken met wat dan ook.
1d) Epoxy uitermate fatsoenlijk mengen, dun aanbrengen op de delen, en met een waterproof schuurpapiertje door de epoxylaag schuren. Nu maakt de epoxy contact met het metaal en niet alleen met de oxidelaag.
1e) even schoonvegen (schuurstof en losse korrels van je schuurpapier zitten immers in die epoxy) met een schoon papiertje, overnieuw epoxy aanbrengen, de delen samenvoegen, en laten uitharden."
 
Gerald schreef mij trouwens ook dat je hiervoor alodine kunt gebruiken.
Ik heb maar een hele kleine oppervlakte die ik moet behandelen, ik moet even uitzoeken hoe dit werkt.
 
Toestand, zeg!

Kun je niet twee proefstukjes van dezelfde materialen verlijmen zoals we dat normaliter doen, en dan testen hoe sterk de lijmverbinding is?


jan.
 
Back
Top